YouTube
2020. augusztus 2., vasárnap, 19:50
YouTube YouTube Premium YouTube Music YouTube Zene YouTube TV YouTube videó YouTube videómegosztó
A YouTube az a szolgáltatás/média, amit mindenki tökéletesen ismer és használ napi jelleggel videónézésre, zenehallgatásra, élő előadásokra, élő játék streamekre. Ha valami képes információra van szüksége az embernek a válasz az, nézd meg a YouTube-on. Mi egyebet kellene még róla tudni?
Ha valakinek ennyi elég, itt vannak a száraz tények és a probléma letudva:
A YouTube-ot 2005 februárjában alapította három korábbi PayPal alkalmazott. 2006 novemberében a céget 1,65 milliárd dollárért (akkori árfolyamon számolva 318 milliárd forintért) vásárolta meg a Google LLC, és azóta annak leányvállalataként működik.
Ennyi.
De ha valaki többre is kíváncsi, netán érdekli milyen szolgáltatásokat nyújt még a cég és milyen minőségben, az olvasson tovább, ugyanis a videók megosztásán kívül, még igen szerteágazó tevékenységet folytat a kedvenc kereső óriásunk által üzemeltett videó megosztó.
Hogyan függ össze a PayPal és Janet Jackson mellbimbója? Amit tudni akarsz a YouTube-ról de sosem merted megkérdezni.
A YouTube-ot Steve Chen, Chad Hurley és Jawed Karim hozta létre, akik mind a PayPal korai alkalmazottai voltak és Karim kapta benne a legfőbb szerepet, aki a legenda szerint nem találta meg Janet Jackson a 2004-es Super Bowl döntő műsora közben elkövetett, méltán híres mellbimbó villantását a netre feltöltött anyagok között.
A kvantummechanikai szintű probléma megoldásaképpen, vacsorára hívta a hasonló cipőben járó társait és létrehozták a YouTube-ot, nagyjából 20 millió dollár indulótőkével és aktíválták a www.youtube.com domaint.
Az induló vállalkozás rövid idő alatt elképesztő mértékben növekedett és lett sikeres, az első videó, amely egymillió megtekintést ért el, egy Nike hirdetés volt, melyet Ronaldinho mutatott be 2005 novemberében.
A webhely gyorsan növekedett, és 2006 júliusában a cég bejelentette, hogy több mint 65 000 új videót töltöttek fel minden nap, és hogy napi 100 millió videómegtekintést kapott. 2006. október 9-én a Google Inc. bejelentette, hogy 1,65 milliárd dollár értékben megvette a YouTube-ot, ami összeg a Google-nak aprópénz ellenben az alapítók igen jó üzletet kötöttek a befektetett 20 millió dollár alaptőkével, mindenkinek hasonló jó boltot kívánunk.
2010 májusában a YouTube videókat naponta több mint két milliárd alkalommal nézték meg. Ez 2011 májusában három milliárdra növekedett, és négy milliárdra 2012. januárban. 2017 februárjában egy milliárd órányi YouTube-ot bambultunk minden nap.
A The Daily Telegraph 2008-ban azt állította, hogy 2007-ben a YouTube annyi sávszélességet fogyasztott, mint az egész internet. Az Alexa és más webes elemzők szerint, 2016 decemberétől a YouTube a világ második leglátogatottabb weboldala. A SimilarWeb emellett a YouTube-ot sorolja világszerte a legnépszerűbb televíziós és videóinak webhelyéül, havonta több mint 15 milliárd látogatót vonz magához.
Az első három helyezett nézettség szempontjából:
1. Despacito: Luis Fonsi (Daddy Yankee közreműködésével) 6,85 milliárd 2017. január 12.
2. Baby Shark Dance: Pinkfong Kids' Songs & Stories 5,90 milliárd 2016. június 17.
3. Shape of You: Ed Sheeran 4,87 milliárd 2017. január 30.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLirAqAtl_h2r5g8xGajEwdXd3x1sZh8hC
Nem igazán meglepő módon a YouTube minden mai létező eszközön elérhető, amin képernyő van, legyen az okosóra vagy kétméteres óriás tévé és minden platformon Windows, Android, Linux, Apple iOS, futtatható és nézhető a nap 24 órájában, ha kedve tartja valakinek, igaz a DOOM-l ellentétben még nem láttuk hűtőszekrényen futni.
YouTube Premium
A YouTube kétféle választási lehetőséget kínál, ha mindenáron nézni akarjuk az ingyenes, reklámokkal színesített és a reklámmentes Premium verziót.
A Premium hozzáférés (régebbi nevén YouTube Red) az ingyeneshez képest, hozzáférést ad exkluzív tartalmakhoz, lehetővé teszi az offline lejátszást, eltűnnek az idegesítő reklámok és egyben hozzáférést ad a Google Play Music "All Access" szolgáltatáshoz. Lejátszási minőségben nincs különbség a kétféle hozzáférés között se hangban, se képminőségben (az exkluzív tartalmakon kívül).
A videók felbontása a következő lehet:
3840x2160 | 2160p 4K, 66-85 Mb/s |
2560x1440 | 1440p 2K, 30 Mb/s |
1920x1080 | 1080p a YouTube maximális felbontása HD-n, 15 Mb/s |
1280x720 | 720p minimális YouTube video felbontás HD-n, 9,5 Mb/s |
854x480 | 480p szabványos felbontás, 4 Mb/s |
640x360 | 360p hagyományos weboldal felbontás, 1,5 Mb/s |
426x240 | 240p a YouTube videó minimális mérete |
Sőt már 8K 60FPS felbontás is elérhető, már persze akinek bírja a gépe és az internet sebessége.
YouTube Music
A YouTube Music alkalmazást 2015 októberében mutatták be, és a következő hónapban jelent meg; ez a YouTube Red bemutatásával, egy nagyobb előfizetési szolgáltatás lefedésével jött létre, amely a platform egészét lefedi, beleértve a Zene alkalmazást. Annak ellenére, hogy felesleges a meglévő Google Play Zene All Access előfizetési szolgáltatásához képest, az alkalmazást azon felhasználók számára tervezték, akik elsősorban a YouTube-on zenét fogyasztanak.
2018. május 17-én bejelentették a YouTube Music szolgáltatás új verzióját, amely egy webalapú asztali lejátszót és újratervezett mobilalkalmazást tartalmaz, több tényezőn alapuló dinamikusabb ajánlásokat, valamint a Google mesterséges intelligencia technológiájának használatát dalszövegek alapján történő keresésre.
A szolgáltatás emellett prémium szintű, amely lehetővé teszi a hirdetések nélküli lejátszást, a csak audio háttér lejátszást és a dalok letöltését offline lejátszáshoz. Ezeket az előfizetési előnyöket a Google Play Music és a YouTube Premium előfizetőinek is kínálják.
A YouTube Music 2019. április 18-án vált elérhetővé a Google Assistant intelligens hangszóróin (beleértve a Google Home alkalmazást is), és a szolgáltatás korlátozott, hirdetésekkel támogatott lejátszása, nem előfizetők számára is elérhető.
2019 szeptemberétől kezdve a Google Play Music helyébe a YouTube Music lépett az új Android-eszközökön elosztott központi Google mobilszolgáltatási csomagban.
Az ingyenes verzió hangminősége 128 kbit/s AAC, a Premium 256 kbit/s AAC tömörítéssel és veszteséges kódolással.
A prémium és a YouTube prémium csomagok egyéni és családi változatban érhetők el. A családi csomag lehetővé teszi, hogy akár hat családtag ugyanabból a háztartásból hozzáférhessen a szolgáltatáshoz, ezen kívül tanulói csomag is elérhető a megfelelő jogosultságok ellenőrzése után.
A feltöltött zenék hangját minden esetben konvertálja a YouTube AAC128/256 formátumba ezért érdemes veszteségmentes WAV és a FLAC fájlokat feltölteni, elkerülve a kétszeres veszteséges tömörítést.
YouTube TV
Meglepőnek tűnhet, de a YouTube, tv szolgáltatást is nyújt, igaz, nálunk ez nem elérhető, így csak pár mondatot teszünk róla közzé, ráadásul 65 dollár körül vesztegetik…havonta.
Amerikai internetes televíziós szolgáltatás, amely élő tv-t, igény szerinti videót és felhőalapú DVR-t kínál több mint 85 televíziós hálózatból. Olyan nagy amerikai hálózatok tartoznak hozzá, mint az ABC, CBS, NBC, PBS, Fox, FX, AMC, CNN, Fox News, TBS, Discovery, Comedy Central és ESPN. A YouTube TV 2017. február 28-án indult.
VEVO a YouTube-on
Vevo, rövidítése "Video Evolution" egy amerikai multinacionális videómegosztó. Alakult 2009. június 16-án, három nagy lemezkiadó vállalat közreműködésével: Universal Music Group (UMG), a Sony Music Entertainment (SME) és az EMI. 2016 augusztusában a Warner Music Group (WMG), a világ harmadik legnagyobb lemezkiadója is beleegyezett abba, hogy művészeinek prémium videóit licencbe adja a Vevo-nak.
A szolgáltatás kezdetben csak a Universal Music Group és a Sony Music Entertainment zenei videóit tárolta, a YouTube-on és annak alkalmazásában, a reklámbevételeket pedig a Google és a Vevo osztotta meg. A Warner Music Group eredetileg arról számolt be, hogy fontolóra veszi tartalmának a szolgáltatáson történő elindítását, de szövetséget alakított ki a rivális MTV Networks-el (ma Viacom Media Networks). 2015 augusztusában a Vevo megújította igényét a WMG zenéjének engedélyezése iránt és 2016. augusztus 2-án megkötötték a megállapodást, amely a "nagy három" lemezkiadó társaság teljes verzióját elérhetővé tette a Vevo-n.
2018. május 24-én a Vevo bejelentette, hogy bezárja fogyasztói webhelyét, és eltávolítja alkalmazását a mobiltelefon-platformokról. A Vevo elsősorban a YouTube-on terjeszt, míg az alkalmazás elérhető különféle DVR-ken, intelligens tévéken és játékkonzolokon.
A vevo.com weboldal az Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Kanada és Írország számára hozzáférhető. Kezdetben azt ígérte a cég, hogy 2010-től világszerte megtekinthető lesz az oldal, viszont a mai napig csak az előbb említett négy országban működik a szolgáltatás. A VEVO videók egy része megtekinthető YouTube-on más országokból is, viszont bizonyos videóknál az alábbi üzenet olvasható: "This video contains content from VEVO, who has blocked it in your country on copyright grounds."
A www.vevo.com Magyarországon szerzői jogi okok miatt nem érhető el, de a honlapon található tájékoztató szöveg arról tájékoztat, hogy működik a hasonló helyzetben lévő országokban a Vevo YouTube-csatornája.
YouTube 360-fok videó
A 360-fokos, szférikus videók meglovagolják a mostani divathullámot, a 3D-s képekhez hasonlóan itt is lehet forgatni a nézetet a kamera szemszögéből bármilyen irányba, csak itt állókép helyett mozgóképet látunk és a mobiltelefon döntögetésével, vagy az egér mozgatásával mozgathatjuk a nézetet.
Okostelefonokon a belső érzékelők, például a giroszkóp is felhasználhatók a videó pásztázására az eszköz tájolása alapján. Ezt a viselkedést kihasználva az okostelefonok (például a Google Cardboard néző és a Samsung Gear VR) sztereoszkóp nézőkéivel, 360 fokos videókat lehet megtekinteni a virtuális valósághoz hasonló, magával ragadó formátumban.
2017-ben a Google és a YouTube elindította a VR180 néven ismert alternatív sztereoszkópikus videoformátum népszerűsítését, amely egy 180 fokos látómezőre korlátozódik, de azt reklámozzák, hogy könnyebben elérhető, mint a 360 fokos videó.
A "virtuális valóság" kifejezés használatát a 360 fokos videó leírására vitatják, mivel a VR általában interaktív élményekre utal, ahol a néző mozgásait nyomon lehet követni, hogy valós idejű interakciókat lehessen megvalósítani egy virtuális környezetben, orientációval és helyzetmegfigyeléssel. A 360 fokos videó esetén a nézők helye rögzített, a nézők a kamerák által felvett szögekre korlátozódnak, és nem képesek kölcsönhatásba lépni a környezettel.
YouTube Go
A YouTube Go egy Android alkalmazás, amelynek célja, hogy megkönnyítse a YouTube hozzáférését a feltörekvő piacokon található mobil eszközökön. Ez különbözik a vállalat fő Android-alkalmazásától, és lehetővé teszi a videók letöltését és megosztását más felhasználókkal. Ezenkívül lehetővé teszi a felhasználók számára a videók előnézetét, a letöltött videók megosztását a Bluetooth-on keresztül, és további lehetőségeket kínál a mobil adatvezérléshez és a videó felbontáshoz.
A YouTube 2016 szeptemberében indiai eseményen jelentette be a projektet. Indiában indították 2017 februárjában, és 2017 novemberében tizennégy másik országban terjesztették, köztük Nigéria, Indonézia, Thaiföld, Malajzia, Vietnam, a Fülöp-szigetek, Kenya és Dél-Afrika. Világszerte 130 országban vezették be, beleértve Brazíliát, Mexikót, Törökországot és Irakot 2018. február 1-jén. Az alkalmazás a világ népességének körülbelül 60 %-a számára elérhető.
A YouTube Creator a saját csatorna létrehozására szolgál, ahol önállóan készített tartalmakat lehet feltölteni, amivel pénzt is lehet keresni bizonyos feltételek mellett. Kezdőknek a Google segít kreatívan a mit és hogyan kérdésben, kiegészítő szolgáltatásként a Creatorhoz kapcsolódik a YouTube for Artist ahol kezelni tudjuk a saját csatornáinkat.
A YouTube mára egy komplex média forrássá nőtte ki magát, ezerféle tematikus szolgáltatással, keresési lehetőséggel, legyen szó Mariska néni délutáni horgolásának felvételéről cuki cicával a kontyában, vagy legfrissebb zenei videókkal, YouTube Kids azaz gyerekeknek szóló, szülői felügyelettel szabályozható tartalmakkal, szívünk csücskével a HIFI készülékek tesztjével, készítésével, tippekkel-trükkökkel és megszámlálhatatlan más egyéb nézegetni valóval.
Napjainkban a YouTube megkerülhetetlen hivatkozási forrás lett ha (szinte) bármilyen feltett kérdésről van szó, a neve abba a sorba került, ahová a Flex (hivatalosan sarokcsiszoló) ahol maga a márkanév lett a művelet neve, videót nézel = jutubozol az, hogy jó-e avagy rossz az már természetesen viták témája lehet.
A szubjektív hangminőség a valami recseg a háttérben, a nofene ez egész jól szól, sőt nagyon jól szól minőségig terjed, mindazonáltal azt érdemes hozzáfűzni, hogy a hithű ortodox hifisták mereven elutasítják az ebből a forrásból származó zenehallgatást. Ebben a kérdésben nem szeretnénk állást foglalni, mindenki hallgassa meg saját maga és úgy döntsön ebben a "first world problem" kérdésben és élvezze a Google által nyújtott szolgáltatást.
További cikkek: