Topping PA3s sztereó erősítő teszt
2021. november 26., péntek, 22:20
Topping audio hifi sztereó erősítő erősítő teszt hifi teszt Topping teszt Topping erősítő Topping erősítő teszt hifi erősítő sztereó erősítő teszt
Egy újabb mini erősítő Toppingéktól, a PA3s, a PA3 utódja, más erősítő chippel és nagyjából ugyanakkora teljesítménnyel ellátva. Nem teljesen világos mi ezzel a gyártó szándéka, lévén az elődre sem lehetett semmi panasz se hangban, se teljesítményben, mindenesetre itt van és teszteltük is. 2x80 W D osztály, ami kis helyen elfér és meglepő szimmetrikus kimenet a hátlapon.
A kínaiak már a spájzban vannak, mondhatnánk, de ez nem igaz, mert már nem csak ott, hanem az egész házban jelen vannak a legváltozatosabb formában és a legváltozatosabb termékekkel. A minőség pedig régen elérte azt az értéket, amit már nem lehet kézlegyintéssel elintézni, aminek az átlagos vásárlók, de főleg a hifisták, módfelett örülnek.
A Topping - mint gyártó - is folytatja ezt a jó példát megfizethető és igen kellemes minőségű gyártmányaival, amelyek közül most a PA3 utódjának szánt PA3s erősítőt vesszük szemügyre. Az elődhöz képest, ami változott, az a beépített D osztályú erősítő chip, most az MA12070 D típusjellel ellátott verziót kapjuk - ami az Infineon gyártmánya - a PA3-ba épített TDA7498E helyett. Ami még változott az a hátlapon található szimmetrikus kimenet, de az nem a megszokott XLR aljzat, hanem két 6,3 mm-es Jack csatlakozó képében manifesztálódik. Ami ugye enyhén szólva sem megszokott dolog, mindenesetre a Topping termékkínálatában 6,3 mm/normál három tűs XLR átalakító, valamint Jack-Jack szimmetrikus kábel is megtalálható. Felmerül a kérdés, mi ennek az értelme? Az egyik válasz, a hamarosan tesztelendő Topping D10B DAC-nak is ugyanolyan a kimenete, azaz ott is 6,3 mm-es Jack található a hátlapon, ha valaki szimmetrikus csatlakozást szeretne használni.
Mindenesetre a Topping PA3s hátulján ott egy normál RCA bemenet is, ha valaki azzal szeretné használni, szóval pánikra semmi ok.
Kapunk még mellé egy tisztességes méretű külső tápegységet is a megfelelő csatlakozókkal, így ezekkel egyből használhatjuk a készüléket.
Kinézet, csatlakozók
A megszokott, halvány lekerekítésekkel operáló élekkel és ezüstszínű kinézettel érkezett hozzánk a Topping PA3s, a jobb oldalán egy jókora hangerő szabályzó gombbal. A bal oldalán egy ki/bekapcsolóval, aminek dupla funkciója van, ha hosszabban nyomjuk, akkor egyben bemenet váltó is. Alatta két pirinyó LED-del, ami jelzi a bemenet típusát (szimmetrikus, vagy aszimmetrikus RCA) annyira nem zavaróan világít, hogy nem igazán látni mit is mutat.
Hátul már izgalmasabb a helyzet, ott az egy pár szimmetrikus, 6,3 mm-es Jack bemenet, egy pár normál RCA vonal bemenet, egy pár banán hangfal csatlakozó és a külső tápegység 26 V-os bemeneti nyílása.
A ház teljes egészében minőségi, eloxált alumíniumból készült, de ezt talán már felesleges is megemlíteni, ha a Toppingról van szó.
Belül
A fentebb már említett MA1270D szolgáltatja az áramot a hangfalaknak, a Toppingnál már megszokott minőségi alkatrészekkel körítve, egy méretes hűtőborda társaságában.
Használat közben
A megszokottnál bonyolultabb a Topping PA3s beüzemelése, amennyiben figyelembe vesszük a szimmetrikus bemenet használatát, mely 6,3 mm-es Jack, de a Topping kínálatában Jack-Jack szimmetrikus kábel is található. Ha netán a D10B DAC-ot használjuk mellette, akkor többlehetőség is rendelkezésre áll, mivel ehhez a DAC-hoz Jack-XLR átalakító is fellelhető a tartozékok között.
Ha nincs szükségünk szimmetrikus csatlakozásra, akkor ott az RCA bemenet.
Újfent meg kell jegyezni a bekapcsológomb kettős funkcióját, azaz egyben bemenet választó is, azzal lehet váltani az RCA és a szimmetrikus között. Alapból az RCA-ra van állítva, így aki a szimmetrikust szeretné használni, az ne felejtse el átállítani az első bekapcsoláskor - többször nem kell, mert megjegyzi a beállításokat. Ha nincs átállítva, mint ahogy mi is jártunk, percekig keresgéltük a hibát, vajh' miért nem szólal meg a Topping PA3s? Hiába tekertük maximumra a hangerő szabályzót, nem volt hajlandó hangot kiadni magából, még csak zaj sem hallatszott a hangfalakból - ami egyben a PA3s és a jel/zaj viszony dicsérete - teljes csend honolt a szobában.
Melegedést egyáltalán nem tapasztaltunk, nem is értjük minek az a hűtőborda a belsejében?
Az elsőre elég szűkősnek kinéző banán csatlakozó helytől kicsit megriadtunk, de az aggodalom feleslegesnek bizonyult, még a méretes Viablue SC-6 is odafért.
Pattogást és egyéb zajt nem tapasztaltunk működés közben, ezt mindig fontosnak tartjuk megjegyezni.
Tesztkörnyezet
Cocktail Audio X50(D) digitális futómű és streamer, S.M.S.L M400 és Topping D10B DAC, SVS SB-2000 Pro mélyláda, AudioQuest Carbon NightOwl fejhallgató. Viablue és AudioQuest összekötő-, hangfal- és tápkábelek minden mennyiségben.
Hangminőség
Kezdjük az elején azzal, amire vélhetőleg mindenki kíváncsi, azaz miben is változott (ha változott egyáltalán) a hang az előző "S" nélküli verzióhoz képest?
Nos, a változás egyértelmű, ha nem is forradalmian nagy. A PA3s nyíltabb, világosabb és valamivel részletesebb hangképet kínált, mint a sima Topping PA3.
Ez jól hallatszott Hans Zimmer opuszain, ahol tisztességesen megtartotta a nagyzenekar megszólalását, nem omlott össze, nem csinált kakofóniát a művekből. Megfelelő részletességgel és széles színpadképpel operált, precízen megfogva a mélyhangokat. Hangulatot és érzelmeket tudott közvetíteni, nem csak a zenészek játszottak kötelességből.
Phil Collins Farewell Tour - Drums and "Take Me Home" dobjait nem engedte túltengeni, nem csinált masszát a hangokból, jókora dinamikával és pontos tranziensekkel szólalt meg a Topping PA3s. A jó öreg Phil élvezettel csapkodta a bőröket és mi és élvezettel hallgattuk.
Ez a nyíltság és részletesség igen jót tett Pink Floyd, Dire Straits és Mike Oldfield számainak, minden apró effekt és apró részlet a napvilágra került és térben jól elhelyezettre sikeredett. Nem volt tökéletesen pontos, de jól elkülöníthetően rajzolódtak ki a hangszerek, nagyobb pontosságot már csak jóval magasabb kategóriától kaptunk volna.
A Twin Peaks sorozat zenéje lett az egyik kedvencünk mostanában, ahol a főtéma basszus alapja megmutatja mire is képes az adott erősítő a mélytartományban. A Topping PA3s itt egy kicsit visszavett a tempójából, kicsit hiányzott a súly a basszusgitárból, itt volt némi hiányérzetünk. Viszont ezt valamennyire kompenzálni tudta a dinamikájával, még így is "el tudta adni magát" így is érdemes volt végighallgatni a számot.
A Topping PA3s még ezzel a csöppet magasba húzó stílusával sem borította fel a frekvencia egyensúlyt, még mindig megfelelő mértékben volt semleges, ami ritka erény ebben a kategóriában. A megszólalása és hallgathatósága bőven elérte a kívánt szintet és nem mellesleg a zenék között sem volt válogatós.
A teljesítménye bőven elég volt egy átlagos szobába és nem ijedt meg a komplexebb frekvencia és fázis átvitelű hangfalaktól sem.
Az elődhöz képest inkább csak a stílusa változott, a hangminőség nem, ízlés kérdése ki, melyiket választja.
Összefoglaló, ajánlás
A Topping nem hazudtolta meg önmagát, ismét lerakott egy olyan készüléket bocsájtott piacra, ami ennyi pénzért mindent visz. A Topping PA3s jó belépő a hifi világába, egy olyan készülék, ami bátran ajánlható minden olyan vevőnek, akinek szűkös a költségvetése, de mégis minőséget szeretne. A sima Topping PA3-hoz képest összességében egy nyíltabb és világosabb hangképet kínál, bőven elég teljesítménnyel. A megépítés minősége a megszokottan kifogástalan, a szimmetrikus csatlakozás megoldása szokatlan ugyan, de ha valakinek nem tetszik, annak ott a jól bevált RCA csatlakozó.
Már többen szóvá tették, miért ilyen sok ajánlott vétellel találkoznak az AV-Online hasábjain? Itt a konkrét példa, erre a Toppingra nem lehet rosszat mondani, az égvilágon semmi kivetnivalót nem találtunk se a hangjában, se az építési minőségében, ennyiért lehetetlen rossz vételnek nyilvánítani, ergo a Topping PA3s is kap egy erősen Ajánlott Vétel címkét.