Topping D90SE DAC teszt
2021. november 15., hétfő, 20:55
Topping audio hifi DAC USB DAC DSD DAC MQA DAC DA konverter Topping DAC DAC teszt DA konverter teszt DSD DAC teszt USB DAC teszt MQA DAC teszt Topping MQA DAC Topping DAC teszt
A Topping D90SE megszületését félig-meddig a kényszer szülte megoldásnak lehet tekinteni, az AKM gyár leégése és így a chip hiány miatt. De, ismervén a kínai gyártók üzletpolitikáját (lásd pl. Xiaomi) a bőséges, néha zavarba ejtően széles termékválasztékot, lehet akkor is kiadták volna a D90SE-t, ha éppen van elég AKM chip. Az ok immár másodlagos, a Shenzhen Audio nem ül a babérjain, piacra dobta az MQA és DSD/DXD képes DAC-ját a Sabre 9038Pro chippel szerelt változatot.
Mostanában elég nehéz követni a Shenzhen Audio által kiadott készülékek tömkelegét, szinte minden hónapra jut egy új gyártmány, ami néha merőben más, mint az előző, néha csak finomhangolásnak tűnik. A Topping D90SE bőven tekinthető egy új verziónak a lecserélt belső DAC miatt, ami a "megszokott" AKM chip helyett, egy Sabre 9038Pro változatot kapott, ami jelenleg a Sabre kínálat csúcsa.
Megkapjuk a szokásos - mármint a Topping esetében szokásos - bőséges szolgáltatások garmadáját, van MQA/DSD 512/PCM 768 kHz dekódolás, Bluetooth v5.0 lehetőség, szimmetrikus kimenet, és IIS LVDS HDMI - amin akár DSD 1024 is elérhető - bemenet az USB mellett.
Nem mellékesen még előerősítőnek is használható, átkapcsolható kimeneti feszültséggel, ami akár 5 V is lehet, ez igen jó hatással van a jel/zaj viszonyra, ha tudja kezelni az erősítő vagy a végfok ezt a feszültséget.
Nézzük, mit produkál a Topping D90SE a Sabre 9038Pro verziója!
Kinézet, csatlakozók
A kinézet nem nagyon változott, nagyjából, sőt teljes egészében az összes Topping DAC ezen sorozata pont így néz ki. Enyhén lekerekített ívek az előlap alsó és felső részén, középen a fehér fényű OLED kijelző, baloldalon a Selector üzemmódváltó gombjával kombinált ki/bekapcsoló gomb, jobb oldalon két darab léptető gomb. A többi lehetőség a Topping D90SE-hez adott távirányítóval érhető el.
Hátul - ami belefér jelszóval - van XLR és RCA analóg kimenet, optikai/koaxiális/USB/IIS LVDS HDMI és egy AES/EBU bemenet a Bluetooth (LDAC képes) antenna csatlakozója, IEC táp aljzat és egy külön ki/bekapcsoló gomb. Csatlakozókból tehát nem lesz hiány és külön piros pont jár az AES/EBU bemenetért.
Itt jegyezzük meg, az MQA támogatás az IIS LVDS kivételével, az összes többi bemeneten elérhető! Azaz például lejátszhatunk MQA kódolt CD-t is, ha úri kedvünk úgy tartja és beruháztunk ebbe az egzotikus fizikai formátumba.
A mellékelt távirányító szintén a szokásos kis műanyag, mondhatni célirányos jószág, igaz a feladatának tökéletesen megfelel.
A ház teljes egészében eloxált alumínium, a minősége kifogástalan.
Belül
2. generációs 16-magos XMOS XU216 processzor, ESS ES9038 PRO DAC chip, Altera MAX II FPGA, minőségi NYÁK és alkatrészek sorakoznak fel, katonásan elrendezve, jól láthatóan elkülönítve a két csatorna.
Kezelés, szolgáltatások
Ennél a DAC-nál sem kell kétségbeesni, amikor be kell üzemelni, a Topping D90SE nem különösebben bonyolult ebből a szempontból.
Ha megelégszünk maximum DSD 256 és PCM 384 kHz felbontással, akkor, ha Windows 10/11-et használunk, még driver sem kell hozzá, ott a WASAPI lehetőség a Roon-ban, Jriverben. Ha letöltjük a gyártó honlapjáról a drivert, akkor elérhető lesz (IIS LVDS bemeneten) a DSD 1024, az USB-n pedig a DSD 512 és a PCM 768 kHz.
A távirányítóval hozzáférünk az alapvető vezérlési és beállítási funkciókhoz, ami tökéletesen elég a napi használat során és nem is kell nagyon hozzányúlni.
Ha viszont hozzá szeretnénk férni a fejlett beállítási lehetőségekhez, akkor a Topping D90SE kínál egy egyszerű (mármint a kínaiak szerint egyszerű) lehetőséget, egyszerre kell lenyomva tartani az előlapi és hátlapi bekapcsológombot - értelemszerűen előtte kapcsoljuk ki a Toppingot - akkor elénk tárul egy összetett menü.
1. Auto Power: be/ki
2. Képernyő fényereje: alacsony/közepes/magas/auto
3. Line out Mode: előerősítő/DAC
4. Line out: RCA/XLR/mindkettő
5. Bluetooth engedélyezve: be/ki
6. PCM szűrők: 7 szűrő opció
7. DSD szűrők: 4 szűrő opció
8. IIS interfész fázis: normál/fordított
9. DSD csatorna (IIS): LRCLK/ADATOK
10. DSD bitjelző (IIS): 15. tű/14. tű
11. Polaritás (IIS): normál/fordított
12. maximális kimeneti szint: 4 V/5 V
13. Mentés és kilépés: mentés és újraindítás/kilépés mentés nélkül
14. Gyári beállítások visszaállítása Az előlapi kijelző jól olvasható és tökéletesen személyre szabható a fényereje.
A Roon és a Jriver is felismerte és hibamentesen kezelte a Topping D90SE-t, IIS LVDS csatlakozón összekötve, digitális futóműként használva a Cocktail Audio X50(D)-t is jól működött.
Formátum váltáskor nem hallottunk zavaró zörejeket, pattanásokat, ami sajnos sokszor előfordul, még jóval drágább készülékeknél is.
A Topping D90SE alig melegedett használat közben, nem nagyon lesz gond az elhelyezésével. Hátul viszont, ha valaki netán jó vastag RCA kábelt szeretne használni, az gondban lesz, elég közel van egymáshoz a két kimenet. Igaz, egyébként is az XLR használata ajánlott, és ebben a kategóriában azért nem jellemző a karvastagságú kábelek használata (kivéve a tesztelőt, aki Viablue NF-S6 AIR-t próbált beletuszkolni a hátuljába).
Tesztkörnyezet
Cambridge Audio 851A sztereó erősítő, Cocktail Audio X50(D), Topping A90 előerősítő, S.M.S.L M400 DAC, SVS 3000 Micro mélyláda, AudioQuest Carbon NightOwl fejhallgató. AudioQuest, Viablue összekötő- és tápkábelek minden mennyiségben.
Hangminőség
Kíváncsian vártuk mit hoz a hangzásból az AKM-ről, Sabre-re történő váltás, mennyire sikerül megtartani az előd, az SE nélküli verzió hangminőségét, ami igen jól sikerült és a tesztek szerint egybehangzóan letarolta ezt a kategóriát. Nem egyszerű feladat egy alapvetően másképp működő és szóló DAC chip beillesztése az előd helyére, hiába az a jelenlegi zászlóshajó, ezer és egy buktatója van, másképp kell hangolni körülötte szinte mindent, ami befolyásolja a hangot.
Az első benyomás általában meghatározó a tesztelő számára és ez most sem volt másként.
A Topping D90SE egy dús és színes alsó és alsó-középtartományt prezentált első hallásra, hozzáadva egy kifejező, kicsit meleg basszust. Szerencsére itt sem volt érzékelhető a Sabre chipek - néha túl sok a jóból - magastartománya, nem tolakodott a jelenlétével, szervesen idomult és simult a középhangokhoz.
A másik Sabre jellegzetesség, az aprólékos és részletes felbontás viszont megmaradt, de ezt sikerült úgy megoldania a mérnököknek, hogy nem vált át sterilségbe a megszólalás, nem akart mindenáron, minden információt a fejünkre zúdítani a Topping D90SE.
Az alsótartomány kifejezetten dinamikusan, bársonyosan és élvezetesen szólalt meg, ezt pontosan lehetett hallani a Twin Peaks főtémáján, remekül átadta a misztikus hangulatát a zeneszámnak. A tér inkább szélességében volt tágas, mint mélységben, kicsit szűk volt a színpad, itt a Topping D70S jóval inkább kitárult hátrafelé, az S.M.S.L M400-nál nyílt meg leginkább ez a terület.
Mark Knopfler gitárjának teste is érzékelhető volt, nem csak a húrok szóltak önmagukban, itt inkább a hangszer nyers ereje érvényesült. A Topping D70S sima, krémes jelleggel szólaltatta meg Mark hangszerét.
Érdekes eredményt hozott Hans Zimmer prágai koncertje, a Topping D90SE inkább a részletekre koncentrált, a Topping D70S inkább a zene egészére, mindkettő remekül szólt a maga jogán. A D90SE, ahogy az elején írtuk, inkább a frekvenciasáv alsó és a felette levő középső harmadára koncentrált, ott volt igazán elemében dúsan, árnyaltan és színesen hozta ezt a részt. Nem volt olyan bársonyos és nem volt annyira mélysége a D90SE-nek, mint a D70S-nek, de ebben a részletben a két darab AK4497EQ-t nehéz felülmúlni.
A Topping D90SE egyik legfőbb erénye a részletesség és az alsó-középtartomány mellett, a dinamika és magastartomány színezetlensége, ami nem volt igazán kíméletes a rossz felvételekkel szemben. Nem szépítette és nem bocsátotta meg, ha a hangmérnöknek rossz napja volt, vagy maga a szám volt agyon kompresszálva.
Jó minőségű forrással és minőségi kábelezéssel, viszont ki lehetett belőle hozni a maximumot, ami magas szinten van, bőven beilleszthető forrásként, még a jóval drágább rendszerek közé, mint alap készülék.
A D70S más hangot képviselt, ott a felső és az alatta lévő sáv olyan, amit nem nagyon lehet más DAC-kal utánozni, az a sima bársonyosság, krémesség, nyugodtság (egyelőre) az AKM chipek jellemzője (ebben a kategóriában) a Topping D90SE inkább a nyers erőt képviseli hozzá képest.
Hosszútávon sem okozott fáradtságot a zenehallgatás, nem éreztük szükségét a kikapcsolásának, ami jelezte a Topping D90SE (hang)minőségét, ez már az a szint, ahol csak a zenére kell és lehet koncentrálni.
Konklúzió, ajánlás
A Topping D90SE meglépte azt a szintet a DAC chip cseréjével, mint az előző verzió, más stílusban, de ugyanolyan jó minőségben zenél, mint az elődje, vagy mint a Topping D70S. Köztük az ízlésbéli különbségek döntenek, bátran megvehető mindegyik, illetve az "eredeti" D90 nem, mert már nem gyártják. Helyette itt az új verzió a Sabre 9038Pro chippel, amivel a Topping D90SE újra fellépett a trónra a többi mellé a maga dinamikus, részletes és enyhén az alsó tartományt hangsúlyozó hangjával. Számtalan bemenet, időtálló formátum dekódolás, jó hang. Nagyon ajánlott!