THIEL TT1 álló hangfal teszt
2015. december 11., péntek, 15:05
THIEL audio hifi high end hangfal THIEL hangfal hifi hangfal high end hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt Thiel hangfal teszt high end hangfal teszt
A kisebbik, állványos THIEL TM3 hangfal elkápráztatott minket, ezért kihagyhatatlannak gondoltuk a TT1 tesztelését, amit tett követett. A meghallgatásra nem csak hazai pályán a Stream Audio demószobájában került sor, mert megkaptuk bő egy hétre, hogy alaposan megismerhessük.
A THIEL 3rd Avenue Collection családjának TT1 nevű tagja egy szépséges állódoboz, nagyobb testvére a bevezetőben említett és általunk nemrég hosszasan méltatott állványos hangsugárzónak, a TM3-nak. A családnév kicsit szokatlannak tűnhet (nekünk okozott némi fejtörést), ezért kutakodtunk a világhálón és kiderítettük, hogy a THIEL cég Nashville-i bemutatótermének címére utal. Ugyanebben a Tennessee állambeli városban készülnek a hangdobozok, nem futószalagon, hanem kézimunkával, mint az eredeti matyó hímzés.
Érdekes megoldás, hogy a fafurnérozott borítás egy éles vonallal vált szatén selyemfényű festett kivitelre, mely optikailag előlapot mutat, miközben az ív nem törik meg, hanem szépen folytatódik. A tetőlap nem sík, enyhén domborodik, leesne le róla Toldi Miklós lovas szobra. Miközben csodáltuk a mesés kivitelű furnérozást, azon tanakodtunk, miként lehet ezekben a "tornyokban" hangszórót cserélni, ha a helyzet megkívánja. Ördöglakat kinyitásával egyenértékű feladatnak minősítettük és feladtuk, inkább rábíznánk Indiana Jonesra, aki szakértője az efféle rejtélyeknek. A szerkezet merevségét, szokásunk szerint, először intenzív kopogtatással ellenőriztük, majd működés közbeni simogatással, tapogatással ellensúlyoztuk a kezdeti durvaságot, valójában azt vizsgálva, tapintható-e rezgés. Brutálisan stabil a doboz, mindkét módszer ezt igazolta. Az íves keresztmetszetből következik, hogy szinte nincsenek párhuzamos falai, csökkentve ezzel a belső állóhullámok kialakulását.
A TT1 számára, a THIEL mérnökeinek előírásai alapján optimalizált hangszórók közül a titán magassugárzó SEAS, a közép- és mélysugárzók Scan-Speak gyártmányúak. Utóbbiak membránjának anyaga a Jim Thiel - sajnos 2009-ben elhunyt - által különösen kedvelt alumínium, de nem a fém eredeti, világosszürke színében pompáznak, az nem illene az elképesztően, ugyanakkor visszafogottan elegáns doboztesthez. Fekete színét nem tudjuk, mitől kapta, talán eloxálással, de ez csak tipp és nem is lényeges. Ami tény, a korábbi THIEL hangfalakat fémjelző membrán kialakítást, a fázis koherenciát és az elsőrendű keresztváltók alkalmazását nem találjuk meg a 3rd Avenue Collection tagjain.
A TT1 hátsó fertályán - hátlapnak nem nevezhető, mert a hajlított oldallap elkeskenyedő ívbe megy át, majd visszafordulva ismét szélesedik az eleje felé - két reflexnyílás helyezkedik el, a felső csöve belül felfelé kanyarodik, az alsóé lefelé. Érdekes megoldás, szívesen megnéznénk róla egy metszetet. Találtunk a hangfalak csomagolásában szivacs korongokat, amikkel a nyílásokból kiáramló levegő mennyisége szabályozható. Érdemes ezekkel kísérletezgetni, hogy pontosan annyi mélytartományt kapjunk, amennyit ízlésünk megkíván.
A 4 darab hangszóró csatlakozó függőleges vonalban sorakozik egymás fölött vagy alatt, ahogy tetszik. Kivitelük kitűnő, könnyű alájuk beszorítani a kábel végére szerelt villát, amennyiben nem banándugóval látták el azt.
Kapunk a TT1-hoz védőlapot, aminek a perforációja hatszögletű, nem kerek, ezt finom szövésű akusztikailag transzparens anyaggal borították, a helyére illesztve neodímium mágnesek rögzítik, határozottan kellemes látvány azzal is a hangdoboz. A tartozékokat tartalmazó igényes kivitelű lapos kartondobozban sorakoznak a hangfalak aljába csavarozható kúpok - a formájuk miatt inkább így nevezzük, mint tüskének - és a hozzájuk tartozó alátétek. Melléjük két garnitúra (4-4 db) gumilábat helyeztek el, amiket puha padlóburkolathoz érdemes használni. Egy pár fehér cérnakesztyű is jár a TT1 hangfalakhoz, nehogy a kezünkről rátapadjon valami a szépséges "tornyokra". A dobozban található (a THIEL honlapján is megtalálható) kezelési leírás felhívja a figyelmet arra, hogy nem szerencsés, ha a hangfalak és a hallgató között üveg, vagy fa asztal helyezkedik el. Visszaverheti a hangot, mint egy tükör a fényt, ezért amennyiben lehetséges, annak eltávolítását, félrehúzását javasolják. Ezen kívül, további ötleteket, tanácsokat adnak a használathoz, nem csak sztereó, hanem házimozis 5.1 és 7.1 felállás esetére. Bizony, a 3rd Avenue Collection-nek centersugárzó is tagja, amivel kiegészítve a TT1 - TM3 kvartettet, high end házimozi hangfalszett állítható össze. Roppant módon sajnáljuk, amiért egy olyan rendszer meghallgatására - még - nem adódott lehetőségünk.
Tapasztalataink, benyomásaink
A THIEL TT1 társaságában érkezett a forgalmazójától lejátszó: Audia Flight CD One M; erősítő: Audia Flight Three S; kábelek: HiDiamond Diamond 8 a hangfalakhoz, Diamond 5 az elektronikák közé és Diamond 3 a tápellátásukhoz. Az STS Digital kiadványai közül hármat kaptunk a Stream Audiótól, ezzel is segítették a tesztelést. A második felvonáshoz ugrottunk egyet térben és időben, egészen Zuglóig, hogy meghallgassuk ugyanott a TT1-et, ahol állványos testvérét. Ott az is kiderült, hogy a Flight Three S nem hozott ki mindent a hangfalakból, mert a Strumento n.1/n.4 elő és végfok minden korábbira rátett egy lapáttal. Nem szenessel, szív alakúval, de nem is picivel, mint amekkorával a kisgyerekek játszanak a homokozóban.
A TM3 méltatásakor azt mondtuk, nem hiányzik a legalsó frekvencia-tartomány és ezt most is tartjuk. Ám a sokkal nagyobb doboztérfogat és a két darab 16,5 centis hangszóró magától értetődően lényegesen testesebb, nem ritkán gyomorrengető, kanapérázó mélyhangokkal kényeztetett minket. Persze ez csak a jéghegy csúcsa, vagy hab a tortán, a lényeg a hangzás összessége, ami egészen hasonló az állványos márkatárséhoz. Mégis mi máshoz hasonlítana, a Vasedényhez? A TT1 magastartománya kevésbé levegős, ám térábrázolása nem szerényebb semmivel, csupán kicsit másféle érzeteket keltett. A színpad magas és széles volt, bár két oldala nem terjedt ki egészen a kanapénk vonaláig, az már virtuális surround hatás lenne.
Mindenképpen ide kívánkozik egy bekezdés az Audia Flight Three S erősítő tesztjéből, mert a történet ilyetén alakulásában jelentős szerepe volt a THIEL TT1-nek is. Bejáratási céllal, napközben, negyed hangerőn, folyamatosan szólt a zene. Első nap a szomszédos helyiségben ebédeltünk és a kitárt ajtón kihallatszó hangok annyira erős mágnesként vonzottak minket a hangfalak elé, lehetetlenség volt az asztalnál ülve maradni. Az sem számított, hogy közben az étel kihűl a tányéron, mert a következő és az azutáni zeneszámnál pontosan megismétlődött a reakciónk.
Ami a TT1 hangszóróit elhagyta, az döbbenetesen valósághű volt, végtagjainkról a libabőr legfeljebb pillanatokra tűnt el és nem csak a magastartomány részletező képessége érdemli meg a legmagasabb fokú dicséretet, hanem a legalsó, a basszus és a szubbasszus. Bizony, abból is kaptunk ízelítőt, amikor templomi orgonát és nagybőgőt kellett megszólaltatnia a TT1 állódobozoknak. Bírja, szereti a nagy hangerőt, de halkan is fantasztikusan muzsikál és a meghajtásához nem kell erőmű, hiszen 91 dB az érzékenysége. 1/3 oktávos teszthangjaink közül még a 31,5 hertzet is egészen számottevő hangnyomással szólaltatta meg, bár jóval halkabban, mint a 40-et, ami 2 db 16,5 centis hangszórótól kiváló produkció, különösképpen a 39 Hz-es gyári adat ismeretében.
Az STS Digital lemezeken mindenféle műfaj képviseltette magát, olyasmi is, amit egyáltalán nem szeretünk, mégis végighallgattuk többször mindhármat. Szerencsére megszólaltak olyan zenék is, amik túlzás nélkül, katartikus élményben részesítettek minket, például saját szimfonikus muzsikáink közül Beethoven Örömódája a IX. szimfóniából. Eva Cassidy énekének meghallgatását is kihagyhatatlannak éreztük, számtalan rendszeren és hangfalból szólaltattuk meg az utóbbi évek során. Ennyire életszerűen, ennyire közvetlenül talán még sosem dalolt nekünk a művésznő. Ha már hölgy előadó, Diana Krall és a zongorája sem maradhatott ki, majd következett Andrea Bocelli és Chris Botti 5-5 lemeze. Igen, ezeket mind végighallgattuk, persze nem egyvégtében, mert mozizni is kedvünk támadt. Bánta a fene, hogy nem egységes, nem azonos családból való a hangfalszett. Ellenállhatatlan vágyat éreztünk kedvenc koncert Blu-ray lemezeink műsorra tűzésére: Adele, Celine Dion, George Michael és a Hit Man Returns, benne a csodás hangú Chaka Khan és a felejthetetlen Donna Summer. Ha mindig ilyen készülékek és hangfalak lennének nálunk, nem bánnánk, hogy kisebbfajta vagyonba kerül egy Andrea Bocelli koncertjegy.
Hagyományaival szakítva, új útra lépett a THIEL, ám az cseppet sem göröngyös, hanem tükörsima és könnyedén haladhatnak rajta a csúcs felé. A TT1 saját árkategóriájában - 2 millió forint közelében-alatt - az egyik legjobb hangot produkálta, amit eddig hallottunk, pedig vannak konkurensek szép számmal más gyártók kínálatában. Ezért részünkről a legkevesebb, hogy Kiváló Termék címkét akasztunk rá és szívből ajánljuk mindazoknak, akik az élő zenét a lehető legjobban megközelítő hangzásra vágynak.