StradiSound - csoda hang?
2016. március 1., kedd, 10:40
StradiSound audio hifi hangfal hangszóró hangrendszer high end hifi hangfal hifi rendszer high end hangfal high end hangrendszer high end hifi
Meghívást kaptunk a NEON Multimedia Kft-től egy olyan összejövetelre, melynek során meghallgattuk a StradiSound Set System 1.3 rendszert és néhány autó hifiberendezését, amelyeknek hangszórói különleges tuningoláson estek át.
A StradiSound Set System 1.3 fő alkotóeleme egy pár 10 hangszórós hangfal (tömegük darabonként 96 kg, méretük 0,5x0,4x1,9 m), és egy analóg erősítő (0,5x0,37x0,6 m, 52 kg). Hozzájuk tartozik egy Synology NAS (benne SSD-k), egy Dune HD Smart B1 lejátszó, WiFi router és egy indukciós dokkolón keresztül tölthető tablet. Fontos tisztázni, hogy a névben az 1.3 itt olyasmit jelent, mint a szoftverek esetében: a jelenlegi a harmadik változat.
A Dune B1 már nincs gyártásban, de a StradiSound felvásárolta az utolsó európai készletet, így bőven jut belőle a forgalomba kerülő rendszerekhez. Az újabb és aktuális Dune HD lejátszók is azonos hangminőséget nyújtanak ebbe a láncba helyezve őket.
A fejlesztés magyar és amerikai szakemberek közreműködésével kb. 6 évig tartott, vezetője György László, aki György Ádám, a világhírű magyar zongorista édesapja. Eredetileg a zongora hangjának megszólaltatása volt a cél, mert az előadások során a terem mérete, vagy a szabad tér nem tette lehetővé, hogy a legtávolabbi pontokra is élvezhetően jusson el a muzsika. Ezek ismeretében nem lepődtünk meg, hogy mennyire élethűen reprodukálja a Set System a zongorát. A szett központi egységén csak egyetlen, végtelenített hangerőszabályzó gomb található, ahogy a high endben ez megszokott, megelőzendő, hogy a felhasználó rontson a végeredményen. A benne elhelyezett erősítő és DAC mellett külön tápegység biztosítja az áramot a médialejátszó és a NAS számára is, a gyártó szerint csak így garantált a végső, magas szintű hangélmény.
Most kapaszkodjanak meg! A gyártó és a forgalmazó egy értékbecslő cég vizsgálata alapján, kb. nettó 1 millió USD árúnak taksálja a rendszert. Annak eldöntésére nem vállalkozunk, hogy ez mennyire reális, akit érdekel, látogasson el a NEON Multimedia bemutatótermébe és hallgassa meg, mit tud a StradiSound Set System 1.3.
Az alábbiakban átadjuk Kedves Olvasóinknak a StradiSound bemutatón elhangzott felvezető előadás zanzásított változatát dőlt betűvel szedve, belefűzve az észrevételeinket és véleményünket.
"A Set System elnevezés abból ered, hogy egy régóta létező hangelméleti teória szerint - ami tudományosan nem bizonyított, mert a teóriák már csak ilyenek - lehetséges olyan "hangcsomagokat", angolul set-eket előállítani, amelyek terjedésük során meglepően jól viselik az ütközéseket, visszaverődéseket, ezek során minimálisan interferálódnak, sérülnek. Az eredmény elméletileg az lesz, hogy a zenei élményt sokkal kevésbé torzítják el a környezeti viszonyok, a helyiség akusztikája." Az előadó elmondása szerint, a Petőfi Csarnokot behangosítva a leghátul állókhoz is gyakorlatilag ugyanaz a hang jutott el, mint az elől lévőkhöz, akár le is guggolhattak, nem okozott gondot az előttük sorakozó rengeteg ember.
Saját tapasztalataink alapján hasonlóról számolhatunk be, székünkből felállva, majd jobbra és balra 2-2 lépést téve nem változott a hangkép. Nem az elmondottakat akartuk ellenőrizni, hanem a színpadkép kissé túlzott magasságára kerestünk magyarázatot. Maga a hangzás lenyűgöző volt, méghozzá mindenféle műfajú zenével a japán doboktól, az operán és szimfonikuson át a kemény rockig. A térábrázolás és a részletező képesség kiváló volt, a dinamika pedig lélegzetelállító.
Legnagyobb sajnálatunkra, pedig reménykedtünk benne, semmiféle technikai részletet, adatot nem tudtunk meg a StradiSound Set System 1.3-ról. Illetve annyit mégis, hogy a vitorlára emlékeztető formájú hangfalakban a 10 hangszóró mindegyike külön útként kap jelet a beépített keresztváltótól. Minden oldalról megpróbáltunk a védőkeret alá bekukkantani, de nem koronázta siker az erőfeszítéseinket. Valamit azért tapogatással kiderítettünk: a hangdobozok alján hatalmas reflexnyílás tátong.
A helyiség akusztikai szempontból nem csak simán csillapítatlan volt, hanem egyenesen ellensége a jó hangzásnak. A sok négyzetméternyi üvegfelület előtt vékony, teljes mértékben hangáteresztő függönyök lógtak, a falak túlnyomó része, és a plafon teljes egészében csupasz volt, egyetlen csillapító elem, basszuscsapda sem volt elhelyezve. Utóbbinak a hiányát füleinkkel érzékeltük, a két darab 50 centis mélysugárzónak elkélt volna efféle segítség. Nagyon kíváncsiak vagyunk, mit produkálna a StradiSound Set System 1.3, egy akusztikailag optimálishoz közelítő teremben? Alighanem még hosszabb ideig kellene keresni az állunkat a földön, mint ezen a délutánon.
Most áttérünk a bevezetőben említett autóhifire.
"Tökéletes "harcszíntér" a StradiSound technológiájának pl. az autók utastere, amelynél rosszabb körülményeket igen nehéz elképzelni, ha a minőségi, élethű zenehallgatás a cél."
Van benne igazság, de szerencsére nem ennyire tragikus a helyzet, össze lehet hozni elképesztően jó hangot autóban is, csak sok pénz és szakértelem is kell hozzá.
"Mivel a hangreprodukciós láncban - a gyártó szerint - több, mint 90-95 % múlik a hangszórók működésén, minőségén, az autóban óriási változás érhető el már csak azzal is, ha mindössze a hangszórókon javítunk."
25-30 éves hifis/autóhifis tapasztalatunk alapján ezzel messze nem értünk egyet. Azt szoktuk mondani, mindegyik lánc olyan erős, mint a leggyengébb szeme. Ha egy csőnek tekintjük a hangreprodukáló rendszert, amit az egyik végén nem öntünk bele, az a másikon nem fog kifolyni. Tehát, ha választani kell, akkor a jelforrást, a lejátszót tekinthetjük a legfontosabbnak, de csak akkor, ha mindenképpen meg kell neveznünk egyet. Egyébként az összes alkotóelemet egyenértékűnek tekintjük, beleértve a kábelezést is. Éppen ezért néztünk kerek szemekkel a Dune B1 láttán, amiről köztudott, hogy nem analóg kimenetének hangminőségéért szeretik, szeretjük oly sokan. Ezt háromtagú küldöttségünk kétharmadának több éves Dune felhasználói tapasztalata is alátámasztja. Ezek után kíváncsiak lettünk, mint tudhat a StradiSound Set System 1.3 valami igazán jó, high end lejátszóval, például Lumin S1-gyel?
Valamint az autóhifiben (és hifiben) járatosak teljes egyetértéssel hangoztatják, hogy az akusztika és a beszerelés jelentősége a végeredmény szempontjából inkább több, mint kevesebb 50 százaléknál.
"A hangszórók ki- és beszerelése minimális munkával jár (nem okoz garanciavesztést, nem lesz utána pontatlanabbul összerakva az autó, mint gyárilag volt), és szinte bármilyen hangszóró módosítható a StradiSound által. Ezek a tények hozták előtérbe az autóhifi tuningot (illetve itt talán már beszélhetünk autó high endről), amely a Set System-nél lényegesen kedvezőbb áron (jelenleg fél évig bevezető kedvezménnyel, kb. 4-500 ezer forintos bruttó áron érhető el szinte minden autótípushoz. A módosítás elvégezhető mélynyomón is, bár a tuning után általában már nincs szükség a mélynyomó segítségére, a normál hangszórók is megfelelő mélyeket tudnak majd megszólaltatni. Így a mélysugárzóval is felszerelt járművek tulajdonosainak azt javasoljuk, hogy esetleg fontolják meg a mélynyomó eladását, az ebből származó bevétellel is csökkentve az átalakítás költségeit."
Négy autóba ültünk be hallgatózni, elsőnek egy KIA Cee'd került terítékre, benne 6 hangszórós, alap gyári hangrendszer, amelyek StradiSound módosításon estek át. Viszonyítási alapunk nem lévén, csak annyit állapítottunk meg, hogy sokkal jobban szól az átlagos szériafelszereltségnél, de még az extrásítottak jó részét is veri. Nem mindenben, mert például színpadképről egyáltalán nem számolhatunk be, ahhoz változtatni kellene a magassugárzók gyári elhelyezésén és tér-idő processzor sem ártana. Ez vonatkozik a másik három autóra is.
Másodiknak egy Opel Insignia kényelmes üléseiben foglaltunk helyet. Gyári alap szett: 7 hangszóró, DVD800 fejegységgel, módosítás nélkül. Átlagos fülek számára ez sem kidobnivaló, ám a másik, tuningolt hangszórós, ikertestvér autóban lényegesen életszerűbben, tisztábban szólt a muzsika. Pedig nevenincs kínai Androidos fejegység szolgáltatta a zenét, ami kapásból hendikep.
A negyedik autó egy Toyota Land Cruiser volt, gyári alap fejegységgel, StradiSound módosítással a hangszórókon. Tulajdonosa fülig érő mosollyal mutogatta kedvenc zenéit, ezt az arckifejezést megpróbáltuk magunkra erőltetni, nehogy elrontsuk az örömét. Nehogy valaki félreértse, nem szólt rosszul, de egy vérbeli autóhifis másképp értékel, mint az átlagos autótulajdonosok.
Mindegyik StradiSound kezelésen átesett rendszer felmutatott egy igencsak elgondolkodtató tulajdonságot. A hangerő emelésekor, még maximumon sem jelentkezett torzítás, ami az érintetlen gyári szetteknél, sőt, az utólag beszerelt fejegységek esetén is, már 60 % környékén fellép. Ezt sokan a hangszórók gyengeségének tulajdonítják, pedig az esetek döntő többségében a kapott jelben van hiba. A StradiSound tuning nem érinti a lejátszást végző egységet, kizárólag a hangszórókat, szóval valami nagyon érdekeset művelhetnek a műhely mélyén.
Összefoglalva a tapasztaltakat, rendkívül érdekes élményekben volt részünk, köszönjük a NEON Multimedia gárdájának, hogy ezt számunkra lehetővé tették. Aki beszámolónkat olvasva kedvet kapott a StradiSound Set System 1.3 és a tuningolt autók valamelyikének meghallgatásához, vegye fel velük a kapcsolatot.
További cikkek: