SMSL M500 DAC teszt
2021. október 15., péntek, 18:40
SMSL audio hifi DAC DA konverter SMSL DAC DSD DAC MQA DAC hifi DAC DAC teszt SMSL teszt DA konverter teszt DSD DAC teszt MQA DAC teszt SMSL DAC teszt
A D/A konverterek megfizethető kategóriájában igen kevés csúcskategóriás DAC chip található, az S.M.S.L M500 azonban rácáfol erre. Belepakolták a legújabb Sabre 9038 Pro-t, nem spórolták le az XLR kimenetet és nem mellesleg kapott egy tisztességes méretű színes LCD kijelzőt az LG műhelyéből. Van még teljes MQA kibontás, DSD512 és PCM 768 kHz felbontás, sőt még egy fejhallgató kimenet is található az előlapon. Mindez igen barátságos áron került a piacra, így módfelett kíváncsian vettük fülügyre, mit is produkál hangilag ez a kis téglalap.
A Shenzhen Audio ontja magából a legkülönfélébb gyártmányokat, főleg a megfizethető kategóriában - természetesen vannak csúcskategóriás készülékek is, annak megfelelő árazással - ezek közül az egyik ígéretes versenyző az S.M.S.L M500 DAC.
A Sabre 9038 Pro DAC chip az egyik ütőkártya, amit integráltak tesztalanyunk belsejébe, ami lehetőséget ad a szimmetrikus csatlakozásra - ugyanis alapból 8 csatornás a felépítése - és ezt a lehetőséget nem is hagyta ki a gyártó.
A ma létező összes formátum lejátszására és dekódolására képes (az egzotikus DSD1024 és a PCM 768 kHz feletti felbontásokat ugyan nem támogatja, de ilyen felbontásokkal nem igazán találkozott az egyszeri halandó, talán majd idővel), az LG jóvoltából kapott egy méretes színes kijelzőt is.
Kezelés, szolgáltatások
Teljesen átlagos az S.M.S.L M500 kezelhetősége, összedugjuk USB-n a PC-vel vagy más forráskészülékkel, aminek van USB kimenete, telepítjük a gyártó honlapjáról a drivert, nagyjából ennyiből áll a beüzemelés és máris szól. Persze előtte nem árt, ha bekapcsoljuk, és előtte összekötjük az erősítővel a nekünk szimpatikus XLR vagy RCA kimeneten.
Van még koaxiális és optikai csatlakozási lehetőség, utóbbiból mindjárt kettőt is kapunk. Ezeken kívül a hátulján még ott ékeskedik egy be/kikapcsoló gomb és egy (számunkra érthetetlen megfontolásból) borotva tápcsatlakozó aljzat az IEC helyett.
A téglalap alakú alumínium ház elejének jókora részét elfoglalja a színes kijelző, ahol megtaláljuk a lejátszás közbeni legfontosabb információkat a formátumról, a bemenet típusáról, a hangerőről. Itt láthatjuk a beállítások menürendszerét is, amit vagy az előlapi forgató és nyomógombbal vezérelhetünk, vagy a mellékelt távirányítóval (itt is ajánlott annak használata, miután raktunk bele elemet).
A bal alsó harmadban leljük a 6,35 mm-es fejhallgató Jack kimenetet, ami a gyártó szerint, akár 300 ohmos füleseket is kiszolgál, ezzel válik egy igazi kis mindenessé az S.M.S.L M500.
Belül
Belenézve az S.M.S.L M500 belsejébe, ott trónol a sokat emlegetett Sabre 9038 Pro DAC chip, három darab LME49720 OPAMP társaságában, diszkrét elemekből felépített erősítéssel és a legújabb generációs 16 magos XMOS XU-216 teszi teljessé a képet.
Használat közben
A beüzemelés után lelkesen vetettük rá magunkat az S.M.S.L M500 nyúzására, helyezkedtünk el a fotelban, vettük kezünkbe a távirányítót és elkezdtük kapcsolgatni, először ugye a beállításokat.
Megcsodáltuk az egészen jól látható és informatív kijelzőt és kiválasztottuk a bemenet típusát - jelen esetben USB - és kimenetet, ugyanis a fejhallgató kimenet csak akkor éled fel, ha itt kiválasztjuk, nem vált át automatikusan, ha bedugjuk a fejhallgatót.
A beállítások menüben rengeteg a lehetőség a finomhangolásra, elérhető 7 db digitális szűrő - Fast linear, Slow linear, Apodizing, Fast minimum, Slow minimum, Fast hybrid, Brickwall - elvileg mindegyik másképpen szól, gyakorlatilag minimális a különbség. Nekünk talán az Apodizing tetszett a legjobban, ez vág minimálisan 20 kHz felett, még pontosabb szinte semmit sem vág.
Ott van még a DPLL Bandwith lehetőség, ami a gyártó szerint (pontosabban alig mond róla valamit, úgy kellett előhalászni a leírását az internet feneketlen kútjából) hasonlóan működik, mint egy puffer, azaz tudjuk növelni/csökkenteni az értékét 15 lépésben, ha esetleg pattogást vagy egyéb zavaró körülményt hallunk zenehallgatás közben.
Állíthatjuk még a kijelző fényerejét és megnézhetjük a készülék aktuális firmware és szoftver verzióját.
Vállalkozó kedvű felhasználók az előlapi tekerő- és nyomógombbal is vezérelhetik az S.M.S.L M500-at, ugyanis az is elég pontosan és jól működik, de az igazi az a távirányító.
Működés közben alig melegszik, nagyjából a kézmeleg szintet éri el a készülékház.
Tesztkörnyezet
Cambridge Audio 851A sztereó erősítő és 851N streamer, S.M.S.L M400 DAC, Rotel RA-1572MKII és RA-1592MKII erősítő, Cocktail Audio X50D digitális futómű, NAD C 700 erősítő és hálózati lejátszó, SVS 3000 Micro mélyláda, Sivga P-II, Sendy Audio Peacock és Sendy Audio Aiva, AQ Carbon NightOwl és Focal Clear Mg fejhallgató. WireWorld, AudioQuest, Viablue összekötő és tápkábelek minden mennyiségben.
Hangminőség
Az S.M.S.L M500-at kipróbáltuk önmagában USB csatlakozón keresztül és digitális futóműről táplálva (Cambridge Audio 851N és Cocktail Audio X50D) koaxiális kábellel összekötve is, RCA és XLR csatlakozóval egyaránt.
Kezdetnek axiómaként leszögezhetjük, a hifiben nincsenek kőbe vésett szabályok és igazságok, vagy csak nagyon kevés.
Az egyik ilyen előítélet/sztereotípia - aminek természetesen van némi alapja - hogy Sabre DAC-kal szerelt gyártmányoknak van egy magasba húzó, a felső tartományt kihangsúlyozó túlzott "fénye", ami miatt egy idő után fárasztó lehet a zenehallgatás. Erre már a Cocktail Audio szinte teljes sorozata rácáfolt, jelen esetben - még egy sztereotípia - az S.M.S.L M500 hangja inkább az AKM chipekkel szerelt készülékek hangjára hasonlított leginkább.
Egy kiegyenlített sima és részletes hangot kaptunk, olyat, amilyet általában az SMSL készülékek hangjával azonosítunk. A felső tartomány itt nem volt túlzó és feleslegesen fényes sem, ellenben megtartotta azt a kivételes részletességet, mint ahogy a Sabre-vel szerelt eszközök nagy része szól.
Az általános benyomás egy igen kellemes és megbocsájtó hang, ami nem vált durvává még a gyatra felvételekkel sem, nem húzott a frekvenciasáv egyik vége felé sem, itt a Cocktail Audio N25 kifejezetten az alsó és alsó-középtartományt hangsúlyozta inkább, pedig abban is Sabre DAC dolgozik.
Mike Oldfield finoman és érzéssel szólalt meg, a durvaság legkisebb jele nélkül, a gitár kicsit távol került a hallgatótól, inkább a hangkép egészére helyezte a hangsúlyt, nem tolakodott feleslegesen előre. A felbontás itt is kiváló volt, a gitár apró rezdülései is felszínre kerültek, bár egy kis löketet, egy kicsivel több dinamikát elviseltünk volna, igaz akkor az ára is más lenne az S.M.S.L M500-nak.
Amire igazán kíváncsiak voltunk, vajon mire megy Hans Zimmer nagyzenekari felvételeivel, mit tud visszaadni abból az összetett hangzásból, ami például a prágai koncert lemezen jelen van. Meglepő módon ezt a kihívást is egészen elfogadható módon teljesítette, nem zuhant össze, nem lett katyvasz a végeredmény, szépen megtartotta a felvétel hangulatát, képes volt visszaadni az elementáris erejű basszusfutamok mélységét és nagyságát. Itt is finoman és érzéssel kezelte a nagy hangtömegeket, nem vállalt többet annál, amire képes, de azt korrekt módon kezelte. Nem vált se fárasztóvá, se unalmassá, valahol a kettő között egyensúlyozott ügyesen.
Dire Straits és Mark Knopfler lépett színpadra ezt követően, ahol talán a legjobban érezte magát. Az akusztikus hangszerek az S.M.S.L M500 igazi területe, ott sziporkázott igazán, akkor szólt a legjobban. Itt már nem nagyon hiányoltuk a dinamikát, pontosan helyezte a két hangfal közötti térbe a szólógitárt, érződött a húr nyers hangja, mikor Mark fogást váltott a hangszerén. Tette ezt úgy, hogy közben az alap stílusa megmaradt, azaz jottányit sem vesztett a finomságából és részletességéből.
A hosszútávú teszten - ahol a Radio Paradise volt a forrás - is meggyőzően viselkedett, ha kellett diszkréten a háttérbe vonult, nem zavarta a tesztelőt munka közben, de időnként felhívta magára a figyelmet egy zenei részlettel, és végig kellett hallgatni azt a számot.
Elé kötve a más kategóriába tartozó CA 851N streamert és a Cocktail Audio X50(D)-t, még ott is képes volt megmutatni a két készülék közötti különbséget, ami megint csak az S.M.S.L M500 felbontását és kiegyenlített hangját dicséri.
A fejhallgató kimenet is vállalható volt, ha elég érzékeny fülest csatlakoztattunk, a hangja nagyon hasonlít az S.M.S.L M500 "alaphangjához" csak kicsit mindenből kevesebbet kaptunk, ami még így is dicsérendő dolog, ha megnézzük az árát.
Az XLR és a sima RCA kimenet között kevés volt a különbség, de ha lehet (szokás szerint) mi az XLR kimenetet ajánljuk, ha van rá lehetőség.
Összegzés, ajánlás
Nem nagyon találtunk hibát az S.M.S.L M500-ban, ami mégis volt, az itt, ebben a kategóriában elhanyagolható mértékű. Részletes, kiegyenlített és sima hangja lehetővé teszi, hogy sok rendszerbe gond nélkül illeszkedjen, nem "miatta" fog felborulni az egyensúly.
Nem mutatja egyes Sabre chippel szerelt DAC-ok néha fárasztó jellegét, pont az ellenkező irányt választották az SMSL mérnökei és ez az irány remekül sikerült. Ha valaki nem tudja, hogy mi van az M500 belsejében és úgy hallgatná meg, az nagy összegbe fogadna, hogy AKM DAC chippel szerelték fel.
Van még XLR kimenet, színes kijelző és a bónusz fejhallgató csatlakozó, mi kell még?
Mindenkinek ajánljuk, aki relatíve olcsón szeretne jó hangot az otthonába.