Sennheiser IE 300 fülhallgató teszt
Hangra kihegyezve
2021. június 7., hétfő, 05:10
Sennheiser audio hifi fülhallgató hifi fülhallgató Sennheiser fülhallgató fülhallgató teszt Sennheiser fülhallgató teszt hifi fülhallgató teszt
A Sennheiser IE sorozat gyökerei mélyre nyúlnak. A cég eredetileg e szériával férkőzött a professzionális szakemberekre, alkotó zenészekre, stúdió- és színpadtechnikai dolgozók kegyeibe. Azonban folyton változó világunkban a szokások és igények eltolódtak, vagy inkább összemosódtak. Az IE 300 ezekkel a változásokkal igyekszik lépést tartani.
Tartani kell az iramot
A közelmúltban jelentős gyarapodásnak indult a kb. 100 000 forintos fülhallgatók kategóriája. Rengeteg új név és elgondolás szökkent elő a semmiből és kísérteties módon közülük több is kiemelkedően jól sikerült. Ebben a fokozatosan növekvő küzdelemben nem meglepő, hogy radikális módosításokat eszközölt IE sorozatán a Sennhesier.
A korábbi IE sorozathoz képest jelentősen eltérő dizájn és koncepció alapján készültek az új modellek. Korábban talán túlságosan is komolyan vette e sorozatát a gyártó olyan értelemben, hogy a funkcionális felépítés és semlegességre törekvő hang miatt elsősorban a professzionális felhasználók kegyeibe próbált férkőzni. Az új IE sorozat ennél több univerzalitást ígér. Annyira magasra tolták az ergonómia és kompaktság mércéit, hogy zokszó nélkül felzárkózhassanak a modern kor igényeihez. Ha pl. a telefonokat többfunkciósra szabják, akkor miért ne lehetne egyazon fülhallgatóval a konditeremben, majd később akár a hangstúdió falai közt teljesíteni? Nincsen többé kőbe vésve (vagy legalábbis számunkra nehéz előásni azt a követ, amire ráírták), hogy melyik Sennheiser IEM fülest illendő okostelefonnal és melyiket keverőpulttal társítani.
Másfelől a Sennheiser nem tágít "egyes" jól bevált megoldások, nevezetesen a full range, tehát egyetlen hangszórós felépítés mellől. Az IE 300-ban lévő, 7 mm-es dinamikus XWB hangszóró új fejlesztésű membránfóliával szólaltatja meg a 6 Hz és 20 kHz közti frekvenciákat. A hangszóró fölötti légüreg egyúttal rezonátor kamra is, amely a rossz hatású maszkoló rezonanciákat távolítja el.
Vajon hány órán keresztül tesztelhettek, méricskélhettek a mérnökök, míg ezt a megoldást találták optimálisnak? El sem merjük képzelni és talán jobb, ha nem is árulják el. Az összképhez hozzátartozik az is, hogy a Sennheiser jó ideje jelentőséget tulajdonít a membrán elé/fölé helyezett passzív hangterelőknek, ennek köszönhette sikerét a saját referencia tárunkban is megtalálható Sennheiser HD 800 S.
Kicsomagolás, kiegészítők
A kb. 100 000 forintért megvásárolható Sennheiser IE 300 csomagolása, tartozékainak felhozatala kellemes és kulturált élményt adott, ahogy a német cég prémium modelljeitől korábban is megszoktuk. A fülillesztékek (amelyekből előkerült 3 különböző méretű pár) lágy szilikonból készültek és még apró szivacshálót, illetve gumis rácsot is terveztek a közepükbe, hogy a fülből származó szennyeződés ne kerüljön a hangkivezető nyílásba. Viszont sok más gyártótól eltérően a Sennheiser nem mellékelt szivacsos illesztéket (pl. Comply), viszont remek minőségű, cipzáras, kemény falú védőtokot igen.
A 125 cm hosszú kábel para-aramid rost erősítésű, az olcsó, kommersz vezetékekhez képest egyértelműen strapabíróbbnak tűnt. A hangszórókamrákba MMCX, a forrás felőli oldalra pedig 90 fokos, 3,5 mm-es aranyozott sztereó Jack dugót szereltek. Utóbbi háza műanyagból készült, viszont a mellkas előtti Y-elágazás elegáns fém külsőt kapott. A csomagolás részét képezi még egy tisztító eszköz is, amellyel a gumi illesztékben rekedt szennyeződéseket távolíthattuk el.
Használat közben
Az IE 300 formája a fülkagyló mélyedésének adottságait kihasználva képes kitölteni a rendelkezésre álló helyet (anélkül, hogy kilógna oldalirányba), miközben az átlósan felfelé kivezetett, belső merevítéssel ellátott horogszakasz beakasztható a fül mögé. A professzionális IEM fülhallgatóknál szokványos kialakítás most sem okozott csalódást, kifejezetten jó komfortot és stabilitást kaptunk. Sétálni, kocogni is szívesen magunkkal vittük a fülhallgatót, mivel szépen besimult a helyére, kábele a mellkashoz érve nem zörgött.
Az IE 300 stabilitása közel tökéletes, egyetlen viszonylag macerás részlete a szilikon fülilleszték volt. Esetünkben a közepes méret túl vastagnak, a kicsi pedig a szükségesnél picit vékonyabbnak bizonyult, emiatt a gumiharangok néha-néha hangyányit kicsusszantak a fülből és vissza kellett azokat tessékelni. Ettől nem vált ténylegesen instabillá a használata, de a gyárilag mellékelt illeszték által keltett stabilitásérzet kis mértékben elmaradt attól, amit pl. szivacsos alternatívával tapasztaltunk.
Zajszűrés tekintetében relatív, hogy mennyire hatékony az IE 300. Mivel az általunk használt illeszték a mi fülünkben nem zárta be teljesen a hallójáratot, a hangok egy része akkor is bekúszott (de csak halkan), amikor zenét hallgattunk. Minket ez egyáltalán nem zavart, viszont erős városi forgalomban olykor akaratlanul is picit feljebb tekertük a hangerőt, hogy a basszusból többet érzékeljünk. Egyébként egyáltalán nem szűkölködött basszusokban az IE 300, de nem megfelelően záró illesztéknél a külvilág zaja könnyen belekontárkodott a zenei mélyhangokba. Ezért érdemes az összes gumiharanggal kipróbálni a fülest, vagy ha a felhasználó érez magában kísérletezési vágyat, akkor esetleg alternatív illesztékekkel kísérletezni.
A Sennheiser IE 300-at néhány napig tartó, általános járatást követően Astell&Kern AK Jr DAP és RME ADI-2 DAC FS hordozható zenelejátszóval, illetve asztali D/A konverterrel teszteltük.
Hangminőség
Az IE 300 hangkarakterét nem tudtuk és nem is akartuk más, korábban általunk már kipróbált, korábbi generációs Sennheiser IEM fülesekhez viszonyítani. A német mérnökök ezúttal egészen más vizekre eveztek, az új iránnyal nemcsak az IEM kategória, hanem a Sennheiser márkanév felé kiépített elképzeléseinket is némileg átrendezve. Korábban a cég fülmonitorai (számunkra legalábbis) inkább a semleges dinamikát ötvözték óvatos lágysággal és homogén frekvencia elosztással. Az IE 300 ehhez képest olyan volt (mert autós hasonlatból sosem elég), mint átülni BMW-ből egy Porsche volánja mögé.
Az IE 300 hangkaraktere szokatlanul eleven volt, mégis pedáns. Sziklaszilárdan kiépített sztereó középpontot alakított ki a hangszínpadon anélkül, hogy a jobbra-balra kiúszó részleteket elhanyagolta volna. Elevensége nem arra irányult, hogy kényeztessen, szórakoztasson. Minden energiáját arra fordította, hogy analitikus, steril ábrázolással jelenítsen meg bármilyen részletet, a legalsó Massive Attack-szerű basszusoktól az utolsó cintányérrezdülésig. Az eredmény egy olyan stúdiós csatasorba rendezett audió-bőségtál volt, amivel Sennheiser fülhallgatónál eddig mi még nem találkoztunk.
A fülhallgató minden pillanatban extra figyelemmel emelte ki a legapróbb részleteket is, így nekünk még csak meg sem kellett erőltetni saját fókuszunkat. Mindössze éberségre volt szükségünk, hogy befogadhassuk a temérdek információt. Dave Brubeck - Take Five c. számát élettel telve, frissen, ropogósan, játékos lendülettel, de közben kristálytiszta jelenlét érzettel rajzolta meg. Mindez zenei stílustól függetlenül, tehát univerzálisan érvényesült bármilyen zeneszámnál. Példának okáért a merőben eltérő zsáner, Post Malone - Rockstar c. slágere elindításakor azonnal masszív, ütős basszust kaptunk (a határozottság tehát a mélyhangok esetében is megjelent, amennyiben a műfaj megkövetelte). Viszont az ének itt a mi elektronikánkkal kicsit karcosnak bizonyult. EQ-hoz kellett nyúlnunk ahhoz, hogy ne legyen annyira kiugró és éles az énekes hangsávja.
Bármelyik referencia zeneszámra léptünk, az IE 300 a meghatározó, kritikus részleteket azonnal előrántotta. Játszi könnyedséggel emelt ki fontos motívumokat, miközben feszes, pedáns közlésmódja mellőzte a szépítést. Lenyűgözően ragadott meg olyan részleteket, amik korábban más, "kényeztetőre" hangolt fülhallgatók esetében csak ügyetlenül kullogtak a háttérben.
Végszó
A Sennheiser IE 300 azoknak készült, akik nyitottak a minőség, a tiszta hang és általában a zenei részletek felé. Azok fogják hosszú távon értékelni, akik igénylik, hogy a fülhallgató olykor a vártnál kicsit merészebben, magabiztosabban mutasson rá bizonyos motívumokra. A Sennheiser technológiái olyan hangképet eredményeztek, amely a vártnál jobban fókuszált, térben kiterjedtebb, elevenebb és kifejezőbb. Előnyei közé tartozik, hogy hihetetlenül friss és energikus érzettel jelenít meg bármilyen stílust, függetlenül a hanganyag adatminőségétől.
Nekünk mégis leginkább hangszereket és éneket tartalmazó, főleg akusztikus műfajoknál mutatta meg mesteri oldalát, előnyös arcát az IE 300. Esetleges hátránya lehet, hogy néha a vártnál határozottabban, egyfajta stúdiós szigorral fejez ki dinamikus részleteket és magas frekvenciákat, emiatt ízlés szerint kisebb-nagyobb EQ finomhangolásra lehet majd szükség. Aki rendelkezik jó minőségű asztali vagy hordozható D/A konverterrel és olyan univerzális IEM fülest keres, amely a hétköznapi életben és a professzionális világban ugyanolyan önuralommal állja meg a helyét, az valószínűleg nem fog csalódni a Sennheiser mérnöki remekművében.