Ruark R410 hálózati hangrendszer teszt
2024. március 4., hétfő, 22:15
Ruark RuarkAudio audio hifi hangfal hangszóró soundbar hálózati hangrendszer Bluetooth hangszóró Ruark Audio hangfal teszt hangszóró teszt hálózati hangrendszer teszt
Hogy mi az, amit a legjobban szeretünk az audio világ fejlődésében? Azt, hogy lényegében már mindenféle formában, stílusban és méretben hozzájuthatunk minőségi hangzáshoz, ha tudunk rá eleget szánni és bizonyos dolgokban kompromisszumképesek vagyunk. A Ruark éppen ebben erős, hiszen azoknak készít hangrendszereket, akik több értelemben kedvelik a klasszikus külsőt vagy funkciókat, de nyitottak a modern világra is. Az Ruark most finoman szólva egy súlyos sziklatömböt dobott az all-in-one lejátszók nyugodnak tűnő vízébe az R410-zel, úgyhogy érdemes felkötni a gatyát a konkurenciának.
Amikor a svájci bicska angol
Ezek a bizonyos all-in-one készülékek tömték be talán a legnagyobb piaci rést a zenehallgatás terén, mert relatíve jó áron kaphatunk olyan hangrendszereket, amik gyönyörűen zenélnek, mint egy sztereó szett, rommá vannak tömve mindenféle okos funkcióval, mint egy hálózati lejátszó, kis helyen elférnek, mint egy BT hangszóró, és mutatósabbak is pl. egy soundbar-nál. Szinte tökéletesek ugye? Na, ennyire azért nem egyszerű a helyzet. Sokkal inkább olyanok, mint az audio világ négyévszakos gumijai, és ahogy azokból, úgy ezekből is létezik silány és ugyanúgy nagyon komoly minőség is, ahol a gyártó igyekszik mindent kihozni a termékéből.
A Ruark R410 egyértelműen az utóbbi tulajdonságokat hordozza magában, bár ez első blikkre talán senkinek nem tűnne fel, sokkal inkább egy jópofa rádió szerűség a '70-es évekből. Tőlünk nyugatra bizonyosan azonnal valamiféle retró külsejű, ultramodern zenedoboz jut eszébe az embereknek, de ha kis országunkban, aki meglátja az R410-et, annak vagy azonnal egy ráncfelvarrott Videoton R4902 jut eszébe, vagy ha nem, akkor nagyon sajnáljuk, mert nem jó időszakban nőtt fel.
Ha visszaemlékszünk arra a legendás Videoton rádióra, a Ruark lényegében pontosan ugyanazt hozta létre, (egy híján a rács lamelláinak száma ugyanaz) csak éppen a hosszú manuális csatorna kereső skála és a sok-sok potméter és gomb helyett oda is a rács került, és látszólag beállítottak a közepétől balra egy okostelefont kijelzőnek. Ki tudja, lehet, hogy tényleg innen jött az ihlet, nem jártunk utána, de természetesen zenerajongó apáink Videotonjának belseje vagy hangzása fényévekkel elmarad brit vendégünkétől, a bődületes mennyiségű modern lehetőségekről nem is beszélve.
Mivel ezek a lejátszók még messze nem olyan elterjedtek, mint pl. a soundbar-ok, főleg ebben az árszegmensben könnyen borsot lehet törni az ellenfelek orra alá néhány fontos plusz funkcióval, vagy egy vagány, egyedi külsővel, de ugyanilyen könnyen le is lehet maradni, ha kihagynak valamit, mert igen szoros a verseny egy ilyen kevés résztvevős mezőnyben.
A Ruark R410 még csak a kicsomagolási fázisban volt, amikor már nehéz volt eldönteni, hogy mi mindenért is szeretnénk hatalmas pacsit adni a fejlesztőinek, de azért szívesen felsoroljuk.
A külső! Bár közülünk néhányan nem vagyunk a fahatású (vagy igazi fa) borítású modern kütyük rajongói, ennek a készüléknek mégis valami hihetetlen bája van, ami valóban megdobbantja a retró stílust kedvelő szíveket, bár a szürke verzióra is nagyon kíváncsiak vagyunk.
A hangszóró tetején egy Roto Dial nevű vezérlőegység van, ami egyrészt majdnem olyan jópofa dolog, mint a "távirányító", ami lényegében ugyanaz az egység kiszedve és ergonomikussá formázva, másrészt ezeknek az anyagminősége, forgatás és nyomkodás közben a finom kattanásai és csak önmagában a kézben tartása és az érintése is egyértelműen mutatta, hogy itt nem spóroltak. Pedig ezen pont kellett volna, de erről majd később.
Az igazi durranás azonban a Ruark R410 hátlapján van! Végre!
Szereted a zenét? Akár lemezjátszód vagy CD lejátszód is akad? Imádsz mozizni? Nagy a tér, esetleg kevés lehet a mélyhang? Ez mind pipa ugyanis az R410 terminálján olyan csodákat láttunk, amit eddig egy all-in-one készüléken sem! HDMI eARC, Toslink, analóg RCA, phono, egy USB, ami akár külső egységet is kezel, vagy a mellékelt Roto Dial akksiját is tölthetjük róla, valamint egy szubkimenet is rendelkezésre áll. Ami talán kicsit szokatlan lehet, de a Ruark éppen ezért különleges, hogy a temérdek analóg és digitális lehetőség mellé még tiszteletben tartja az FM és a DAB (DAB+) rádiózás szerelmeseinek igényeit is, amihez egy szép, méretes teleszkópos antenna is helyet kapott a hangszóró hátuljában.
Ezek mögött természetesen a jelfeldolgozás sincs a véletlenre bízva. A Burr-Brown chip 32-bit 384 kHz-ig képes kezelni a nagyfelbontású forrásanyagot, ami igazán impozáns adat egy ilyen készüléknél, főleg ha azt nézzük, hogy a D osztályú erősítő "mindössze" 120 wattal tudja meghajtani a 2 db 20 mm-es selyem dóm magassugárzót és a 2 db 100 mm-es NS+ mélyközép hangszórót.
Utóbbiak kaptak egy-egy kacifántosan tekergő reflexcsövet is, melyekkel a légmozgást a hangszóró alján található nyílásokon vezeti ki, mivel a szintén szemrevaló alumínium talpak kellő távolságot tartanak a bútorunk és a hangszóró között, plusz az elhelyezésre sem lesz érzékeny így a Ruark R410.
Ilyen elképesztően jól felszerelt lejátszót tényleg nem sűrűn lát az ember, ezért szinte arcon csapásként ért, amire az agya képes. Apple AirPlay vagy Google Cast használatával multiroom egységként is használható, a szokásosnak mondható streamer platformok is ott sorakoznak parancsra várva, mint a Spotify, TIDAL, BBC Sounds, Deezer, Qobuz, Amazon Music, emellett UPnP kompatibilis és a Bluetooth is 5.1 aptX HD, ha véletlenül nem állna rendelkezésre hálózat. Tehát a Ruark tényleg igazán komolyan gondolta, hogy ha valaki megveszi ennyiért (kb. 560 000 Ft) az R410-et, akkor az sosem fog hiányt szenvedni a prémium hangminőségben. Apropó hangminőség!
A puding próbája
A Ruark R410 lényegében tényleg minden jelenleg elvárható funkcióra alkalmas a maga szintjén, ezért természetesen a tévé alá helyeztük, csatlakoztattuk őket egy HDMI kábellel. Ez után Google Home-mal kapcsolódtunk vele a hálózathoz, amit természetesen manuálisan is meg lehet tenni, valamint a távirányítóként működő mobil Roto Dial-t is párosítottuk az egységgel, bár néhány rövid próba után lényegében félretettük.
Tehát adott a kezdéshez egy rakás hálózati funkció, egy csinos TFT kijelző, amin személyre szabhatjuk, hogy mit és milyen formában mutasson, egy minőségi vezérlőtárcsa és annak Bluetooth-os, akkumulátoros kézbe vehető klónja, kimagasló mennyiségű csatlakozási lehetőség és persze előreláthatóan zseniális hangzás. Na, jöhet a találós kérdés, hogy mi hiányzik, ami az összes konkurensnél megvan és talán az egyik legfontosabb dolog egy ilyen készüléknél? Pontosan, egy applikáció! Na, az itt nincs. Ha már csak az egyik legnagyobb ellenfélre gondolunk a Naim Mu-so 2-re, ott egy külön bekezdésen át ámuldoztunk, hogy milyen hihetetlenül jó a vezérlő alkalmazásuk, így egyszerűen nem tudjuk felfogni, hogy napjainkban egy ilyen értékű és ilyen kvalitású hangeszköznél ez miért nincs megoldva. Helyette kaptunk egy (illetve kettő) vélhetően nem olcsó távvezérlő tárcsát, ami alapvetően felesleges a HDMI ARC és a forráseszközökről való hangerő állítás miatt, valamint egy igényes és részletes TFT kijelzőt, aminek karaktereit maximum 1,5 m-ről lehet felismerni, közelebbről pedig miért használnánk a mobil tárcsát, amivel a fontos beállításokat tudnánk kezelni.
Ezt a kisebb traumát feldolgozva igyekeztünk az R410 megszámlálhatatlan pozitív tulajdonságával foglalkozni, azon belül a zenei képességeivel indítottuk a vizsgálódást.
Ami azt illeti, ritkán mondtunk eddig ilyet all-in-one készüléknél, főleg teljesen nyers állapotában, de HÚHA! És akkor még egyszer, HÚÚHA! Rögtön az elején leszögezzük, hogy a teszt alatt nem volt TIDAL lehetőségünk, így a Spotify Premium volt a legmagasabb elérhető formátumunk, de a Ruark valami hihetetlen dolgot művelt ezzel a hangsugárzóval. Amikor a Naim MuSo 2 hangján padlót fogtunk, akkor itt keresnünk kellett még egy padlót a padlón! A Naim igazi dögös feszes és dinamikus hangzásához képest a Ruark R410 karaktere olyasmi volt, mint egy német hangsugárzó után egy olasz, pedig mindkét gyártó angol. Kellemes, meleg, lágy és hihetetlenül részletgazdag hangzás mellett olyan basszusok áradtak belőle, amit nem néztünk ki ebből a méretből. A DAB+, FM és internet rádiók sosem tartoztak a közvetlen érdeklődési körünkbe, de a funkciók tökéletesen működtek, minőségi hangzással párosítva és lényegében végtelen zenei választékkal. Óriási piros pont a Ruark-nak ezért a lehetőségért is, mert egészen biztos, hogy sokan fogják ezt használni és értékelni. Legfeljebb a hatalmas teleszkópos antennát kell majd sűrűbben kihúzni, majd eltűntetni, ha a tv hangját is ebből a hangszóróból szeretnénk élvezni és pont alá helyeztük el.
Ahogy az lenni szokott, a fizikai méretek korlátai miatt az akusztikus muzsikák feküdtek vendégünknek a legjobban, ezen belül Gregory Porter, Dianna Krall vagy éppen Norah Jones énekhangja és hangszeres kíséretének részletessége és tisztasága magával ragadó volt. Mindenféle szobakalibráció vagy hasonló hókuszpókusz nélkül is rendkívül széles színpadot hozott létre, teljességgel leválasztva a hangokat a hangszókróról, bár ebben nagy része volt a "stereo +" üzemmódnak is. Ebben a stílusban az EQ-t nullán hagytuk, mert a magashangok túlzóan élessé váltak, a basszusban ezzel szemben nyoma sem volt doboz jellegű, műanyagos hangzásnak, tehát azt bátrabban lehetett manipulálni igény esetén. A legtöbb ilyen készüléknél megszoktuk, hogy a DSP azonnal leveszi a mélytartományt, ha túlzásba szeretnénk vinni a hangerőt, ez a Ruark esetében sajnos nem így volt. Ahogy elkalandoztunk zúzosabb területekre, akár rock, hip-hop vagy elektronikus zenék esetében, magasabb jelszinten azonnal csúnyán elkezdtek torzulni a mélyhangok. Itt már szerencsére be lehet iktatni egy külső mélysugárzót, amire természetesen a gyártónak nincs is jobb ötlete a Ruark RS1 Sub-nál, ami szintén egy műalkotás, szóval, ha jobbat lehet is találni, de szebbet és az R410-hez tökéletesebben passzolót biztosan nem.
Ha már mélysugárzó, a soundbar-ok esetében szinte íratlan törvény, hogy dinamikusabb zenékhez és főleg filmekhez kötelező kiegészítő, és ha már filmek, nyilván nem hagyhattuk figyelmen kívül a gyártó erre való törekvéseit sem.
Mivel a Ruark szerint az R410 egy pazar zenei rendszer (ebben egyet értünk), és akár egy soundbar is lehet, elfogadtuk a kihívást és értelmet adtunk a HDMI eARC jelenlétének. Bár a zenei jelfeldolgozása kimagasló, tv esetében, amíg nem állítottuk PCM-re, a készülék kimenő jelét, addig maximum a YouTube szólalt meg, de a Netflix, HBO Max, Disney stb. sajnos mély csendbe burkolózott. PCM-en szerencsére megjött a hang viszont érdekes éles szisszenések kísértek minden tevékenységet a távvezérlővel, de amint elindult a mozi, minden a helyére került, főleg a hangok.
Itt is azonnal meg kell említeni, hogy semmiféle szobakorrekciós szoftver nem dolgozik a Ruark-ban, mégis valahogy mesterien használta a falakat visszaverő felületnek, ezért oda is hangokat tudott varázsolni, ahonnan sosem vártuk, pláne, hogy sem magassági sem pedig oldalra irányított hangszóró nincs benne. Erre a jelenségre nem igazán találtunk ésszerű választ, de le a kalappal a készülék előtt ilyen téren is. Nem szeretnénk egy részletes "soundbar"-os tesztet leírni most, de 80%-ban igazat kell adnunk a gyártónak, ugyanis majdnem tökéletesen megállta a helyét ebben a világban is. A térképzése váratlanul széles, a basszusai mélysugárzó nélkül is brutálisak, a magastartomány élessége lenyűgöző, különösen akció jeleneteknél, a zenei betétek pedig, ahogy az várható volt, magával ragadóan igényesek és kifinomultak, és akkor jöjjön a nagy DE.
Ez a DE sajnos fájó pont, ugyanis az egyetlen dolog, amiben komoly hiányt éreztünk, azok éppen a beszédhangok, a dialógusok, tehát az a bizonyos center sáv, amiben a házimozi rendszerek és a modern soundbar-ok már nagyon erősek és igazi mozis érzetet adnak. Itt a Ruark R410 sajnos tényleg sztereo rendszerként működik és ezeket a hangsávokat képtelen előtérbe helyezni, így sok esetben a környezeti vagy akció zajok, esetleg zenei részek elnyomták a beszédeket és olykor alig lehetett érteni a szereplőket. Idővel megszoktuk, de azért ez egy kis hiányérzetet hagyott maga után. Ha nagyon csipkelődni akarnánk, akkor azt a kis apróságot is megemlítenénk, hogy tv használatakor, bár HDMI eARC van, mégsem kelti életre a rendszert a tv bekapcsolása, így az egyetlen valóban értelmes funkciója a Roto Dial-nak az volt, hogy be tudtuk vele kacsolni az R410-et távolról.
Amennyiben ezt a néhány apróságot kijavítják és a Ruark esetleg egy jó vezérlő alkalmazást is hozzácsapna a csomaghoz, jelenleg ebben az árfekvésben nehéz lenne az R410-nél jobb all-in-one rendszert találni a piacon, de ha tisztelt jövendőbeli vásárló hajlandó ennyi kompromisszumot megkötni ezért zseniális hangzásért és persze a látványért, akkor garantáltan hosszútávú és tartalmas szerelmet jósólunk a turbékoló párocskának.
Összegzés
Egy nagyon különleges rendszert ismertünk meg a Ruark R410 személyében, amiben igyekezett a gyártó minden elképzelhető zenei vagy akár mozis igényt kielégíteni egyetlen kis hangdobozban. Akár a belső szolgáltatáscsomagot, akár a külső készülékek csatlakozási lehetőségeit nézzük, páratlan tudással bír, amihez szintén kimagasló hangminőség társul. A fizikai méretekből adódó korlátait feledtetik az előbbi tulajdonságok, de napjainkban egy ennyire okos rendszer mellé szinte kötelező lenne egy mindenre kiterjedő alkalmazás, mert ha már látványtól, a hangzásától és a tudásától térdre rogytunk előtte, legalább a beállításokhoz ne kelljen.