Q Acoustics Concept 40 álló hangfal teszt
2014. szeptember 17., szerda, 09:35
Q Acoustics audio hifi hangfal hangszóró Concept 40 hifi hangfal álló hangfal Q Acoustics hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt Q Acoustics hangfal teszt
A Q Acoustics nem dicsekedhet több évtizedes gyártói múlttal, de már szorgosan gyűjti kisebb hangdobozaival a díjakat. Most a csúcsmodelljüket, a Concept 40-et fogtuk tesztre, hogy kiderüljön, mit kínál az ifjú márka?
A Q Acoustics büszkén felvállalja, hogy egy igen fiatal gyártó. Nincsenek misztikus háttértörténetek arról, hogy a tulajdonos, vagy épp a vezető mérnők miféle küldetéstudattól vezérelve vágott bele a hangdobozok gyártásába. Nincsenek történetek óriáscégektől vagy high end gyártóktól átigazolt kollégákról, sem hősies szélmalomharcokról, vagy világmegváltó, forradalmi technológiákról, amit az űrkutatásból, vagy az orvostudományból kölcsönöztek.
A Q Acoustics célja egészen egyszerű. A világ legjobb, elérhető árú hangfalait szeretné a cég gyártani. Persze ehhez kell sok tervezőmunka, gyártó kapacitás és kereskedői hálózat. Minket, egyszerű zenerajongókat ilyesmivel azonban nem traktálnak, inkább csak azzal a rengeteg díjjal és elismeréssel dicsekszik a cég, amit az elmúlt pár évben máris bezsebelt.
Tesztalanyunk a Concept 40 jelenleg a Q Acoustics csúcsmodellje, külleme azonban nélkülözi az elrugaszkodott formákat. Ennek ellenére mégis feldobja néhány apróság a doboz megjelenését, melyek önmagukban nem lennének feltűnőek, így összességében mégis egyéni karaktert alkotnak.
Az előlapon húzódó csíkok, a kerekített élek, a hangszórókat körülölelő keret arányai és az egészen szokatlan, szárnyszerű, átlátszó hátsó lábak határozott Art Deco hatásról árulkodnak. Mintha a 30-as évek Amerikájában rajzolták volna meg az eredeti terveket és nem a 2010-es években egy brit tervezőasztalon. Az eredmény magáért beszél, különösen akkor, amikor nem katalógusképről nézzük, hanem szemtől szemben állunk a Concept 40-nel, és látjuk, ahogy légiesen rátámaszkodik üveges talpaira. Jól mutat egy modern bútor mellé állítva, de önmagában is egyedi hangulatot ad a szobának.
Az érdekes külső alatt találunk néhány ugyancsak érdekes műszaki megoldást is. Ilyen például, hogy csillapítást nem csak a hangfal belsejébe rejtettek, de magába a dobozfalba is. A szokatlan, szendvics szerkezetű fal három fő rétegből áll. A gyártó a hagyományos faanyagot kettéosztotta, közéjük pedig egy sűrű, rezgéselnyelő réteg került. Ez egy kicsit olyan, mintha egy matrioska dobozunk lenne, ahol a külső nagyobb és a belső kisebb darab közötti tér ki lenne töltve csillapító anyaggal. A Q Acoustics is szívesen írja le így, két, egymásba illesztett dobozként. Ez nem azt jelenti, hogy a falvastagság kétszerese a szokásosnak, csupán a a klasszikus, homogén hangdoboz felépítményt váltotta fel egy érdekes szendvics szerkezet! Azt sem árt megjegyezni, hogy bár a reklámanyag hangsúlyozza, hogy a csillapító anyag a rezgést hővé alakítja, ez tulajdonképpen a világ legtermészetesebb dolga! Minden csillapító töltet így működik. Az így keletkező hő pedig olyannyira csekély, hogy azt érzékeny műszerekkel is nehéz lenne kimutatni.
A hangfal kívülről hagyományos módon lakkozott, belülről pedig akusztikai töltettel tovább csillapított. A hátlapon a csatlakozókat a szokásos, süllyesztett, műanyag bölcső helyett egyenes lemezre szerelték. Még a kettős kábelezést lehetővé tevő, két pár szorítós csatlakozó közötti hidak is szokatlan megoldást, apró rudakat kaptak az általánosan használt lemezkék helyett. Alighanem ezekkel a masszívabb alkatrészekkel is a felesleges rezonanciákat igyekeznek csökkenteni.
A hangszórókészlet mélyközép sugárzói alig 125 mm átmérőjűek, ami még állványos dobozban is kicsinek számít, de erre még visszatérünk. A dóm magassugárzó mérete szokványos, 25 mm-es, a felső frekvenciahatárt reálisan, 22 kHz-ben határozta meg a gyártó. A dobozok névleges érzékenysége 90 dB, ami magasnak nevezhető.
A lábakról a fotók szinte mindent elárulnak. Valóban, hátul szélesen támasztják a dobozt, elöl pedig egyetlen ponton érintik a talajt. A háromlábú kialakítás stabil, legalábbis billegni aligha fog. Az is szimpatikus, hogy a tüskék lágy műanyag kupakot kaptak. Így azok egyúttal gumi lábacskákként is használhatóak. Összességében látszik, hogy a Q Acoustics igyekezett józan ár mellett is, néhány jó ötletet bezsúfolni a dobozokba.
A hang
A meghallgatásokat ezúttal a márka hazai képviselőjének demószobájában, a Denon Márkaboltban, illetve a méréseket is elvégző Totel Szerviz Kft. stúdiójában ejtettük meg. A Denon márkabolt bemutatószobája jó akusztikai környezetnek bizonyult, ráadásul a hangfalakat itt azonnal ráköthettük a korábban tesztelt Marantz PM6005/CD6005 erősítő/CD-játszó párosára. Az elektronikák mindvégig IsoTek EVO3 Premier tápkábeleken kaptak áramot, összekötéshez pedig QED vezetékeket használtunk. Kíváncsiságból kipróbáltuk a Premier 11-es párost is, valamint a Denon 1520-as sztereó elektronikáit. Végeredményben kijelenthetjük, hogy a legjobb eredményt a Marantz PM6005 erősítővel kaptuk, tehát nem kell felrúgni az arányokat ahhoz, hogy optimális teljesítményt hozzunk ki a Concept 40-ből. Ugyanakkor a megfelelő rendszer kialakításával kapcsolatban mindenképpen érdemes a Denon Márkabolt szakértőitől tanácsot kérni. Nekünk már többször bizonyították, hogy nem csak kicsomagolják és eladják a termékeiket, de komolyan értenek is hozzá! Mi is az Ő ajánlásukra támaszkodtunk a teszt alatt!
Az előbb említettük a 12,5 cm-es mélyközép hangszórókat, amiket meghallgatás előtt szkeptikusan méregettünk. Aztán a gyakorlat mást mutatott. A kis hangszóróátmérő előnye, hogy garantáltan fürge és megfogott basszusokat kapunk, még nagy hangerőn is. Utóbbival képes volt meglepetést okozni a Concept 40, mert igaz, hogy masszív terhelésen a magas frekvenciák élessé váltak, de közben az erőteljes mélyközepek segítettek megtartani a zene élvezhetőségét. Tehát mellkas rezgetésben és vibráló kanapéban nem volt hiány. Ha lejjebb tekertük a hangerőt, lényegesen moderáltabb dinamikát kaptunk, naturalista és kimért előadást, aminek az akusztikus zenékért rajongók valószínűleg örülni fognak. Az énekhangokkal érezhetően kivételezik a hangfal, a vokálok kicsit kiemelve szólaltak meg, de közben a többi hangszer is tiszta, torzítatlan maradt. A mélységérzetén lehetett érezni, hogy tesztalanyunknak vannak korlátai, de a viszonylag szűk térdinamizmust ügyesen irányított részletekkel, és kiszélesített hangszínpaddal ellensúlyozta. Hallgatózás közben többször is felálltunk, hogy ne csak a középpontból, hanem körbesétálva is figyeljük a szórásképet. Ilyenkor lehetett érezni, hogy a Q Acoustics az információ nagy részét középre tereli, ezért érdemes a hallgató felé forgatni. Akár megfelelő helyen ülünk, akár nem, egyértelmű, hogy a dobozok sok részletet realisztikusan ábrázoltak. Egészen mókás, mikor a fehér ártatlanságba burkolózó, üvegszárnyain támaszkodó dobozból élethű zongoraskála bukkan elő. A két oldal nem folyt össze, nincsen sziklaszilárd összetartás, de sok lényeges motívum ?ott volt? a térben, a zene kitekintett felénk.
A második meghallgatás a Totel demószobájában történt, ahol az előző helyszínhez képest kidolgozottabb akusztikai körülményeknek köszönhetően, még jobban kiismerhettük Q Acoustics álló hangfal képességeit. Toto felszabadultan zenélt, a Pink Floyd igencsak rendben volt, Diana Krall pedig egészen közel került ahhoz, hogy azt mondjuk, jelenléte van. Nem kúszott a zene az arcunk felé, mégis kiforrott hifi élményben lehetett részünk. A középtartomány egyenletes, bár nem tart különösebben feszes rendet, a mélyeknek vannak határozottan jó pillanatai és mindvégig kerüli a buta túlzásokat.
A Concept 40 keresztváltása nagyon jól sikerült, és realisztikus előadása sokban köszönhető a magassugárzónak. A termék fejlesztőinek sikerült olyan hangot elérniük, ami se nem száraz, se nem erőltetett. De ami igazán fontos: a hangfalon érezni, hogy nem valaki szubjektív ízlése szerint hangolták, hanem a hanginformáció egyszerű, lényegre törő, de azért élvezhető visszaadására. Ha műszer fülű robotok lennénk, most szemeink helyén zölden villogó lámpák jeleznék elégedettségünket. A doboz előnyeit főleg azok élvezhetik, akik szeretnek belebámulni, belefeledkezni a zenébe anélkül, hogy a rendszer kibillentse őket a "révedésből". Tény, hogy könnyen kiismerhető a Q Acoustics karaktere, és nem egyéni izgalmakra épül, de legalább biztosak lehetünk benne, hogy minőségi hangot hallunk.
Elő-ítélet
Amikor hangfalat választunk, két fontos és egymásnak néha ellentmondó elvárás köré építjük döntésünket. Egyrészről szeretnénk, ha a szerkezet az elérhető legjobb minőséget képviselné, a lehető legpontosabban adná vissza a rögzített hangot. Ehhez releváns támpontot adhatnak az alapos, műszeres vizsgálatok eredményei, amiket a tesztekben találunk. Ugyanakkor azt is szeretnénk, ha a rendszer hangja nekünk szubjektíven is tetsző volna. Ez pedig nem feltétlenül jelent egyet a tökéletes hangvisszaadásra való törekvéssel!
Aki hangdobozokat vásárol, többnyire azt gondolja magáról, hogy épp oly racionálisan dönt, mint ha egy drága japán, vagy német autót vásárolna. Az igazság az, hogy sokunkat olyannyira fűtenek saját szubjektív elvárásaink, hogy végül egy eszelős francia, olasz vagy angol kocsi vásárlójaként viselkedünk. Miért? Mert a hangfalak nem családi autók, nem a munkába járás praktikus eszközei, hanem szórakozásunk tettestársai.
A Q Acoustics remek munkát végzett és klasszikus alapanyagok/alkatrészek, illetve néhány innovatív megoldás felhasználásával készítettek egy józanul árazott hangfalat, ami mindenféle szélsőségtől mentesen, amennyire lehetséges, egyenletesen dolgozik. Mint egy japán vagy német családi autó. Ezért lesznek, akik szeretni fogják és lesznek, akik elismerik.
Ítélet
A Q Acoustics mérnökei jó munkát végeztek, de hibák és kockázatok elkerülésének is megvan a maga kockázata. A hangfal nem ragadja meg a nyakkendőket és nem ránt bele a zenébe, hanem csak nekiáll "elénk festeni" a mondanivalóját. Azt nekünk kell eldönteni, hogy hajlandóak vagyunk-e időt szánni a megismerésre. A Concept 40 nem udvarol, inkább mesél, a maga módján, szolidan, kimérten.
Említésre méltó, hogy a mélyekkel milyen józanul bánik. Becsülendő a közép- és magastartományban nyújtott egyenletes teljesítménye. A térérzet visszaadása terén ugyanakkor néha elmarad a hidegrázó élménytől, és az akusztikus felvételek finom részleteit sem kezeli fokozott gondossággal. Egy dolgot viszont ne feledjünk, az árkategóriát. Ezen belül a Concept 40 tisztességgel helytáll, és ez az, ami fontos.