Pro-Ject Power Box RS Uni 1 külső táp teszt
2014. december 2., kedd, 14:25
Pro-Ject audio hifi táp külső táp DAC Box Box Design Power Box Pro-Ject Box Pro-Ject táp
Mindig örömmel ugrunk neki a Pro-Ject termékek tesztelésének, mert biztosra vehető, hogy kellemes élményekkel gazdagodunk. Most az állandósult tesztkészülékünkhöz, a DAC Box RS-hez is használható külső tápot, a Power Box RS Uni 1-et hallgattuk meg, mely hiánypótló a bécsi cég portfóliójában.
Az osztrák Pro-Ject termékpalettája mára teljesnek mondható, mindent megtalálhatunk, ami egy sztereó rendszer összeállításához szükséges lehet. Készülékeik mérete a kompakt irányba tolódott el, melyek szériánként egységes házba kerültek. Mint a bevezetőben is írtuk, a legnagyobb DAC-juk annyira elnyerte a tetszésünket, hogy az elsők között küldjük csatába, ha meg szeretnénk valamely vendégünket szólaltatni. Ezt nem csak a kiváló ár/érték arányával érte el, hanem a hangminőségével is, ám néhány ponton azért érezzük a hiányosságait: ilyen a két gyári cső és persze a tápegység. Szerencsére nem sokat kellett várni a megoldásra, a gyártó honlapján már egy ideje olvasható, hogy hamarosan rendelhető lesz a külső tápegység, ezért most kivételesen nem az unott "háló" szöveg hangzott el a forgalmazó telefonhívásakor.
A Power Box család pontosan két tagból áll: Uni 1 (egy kimenet) és Uni 4 (négy kimenet) nevezetű készülékekből. Ezt a tápcsaládot a kisebb fogyasztók mellé szánja a gyártó, nem erősítőkhöz, mivel nekik jóval nagyobb az áramfelvételük, a phono-hoz pedig egy külső akkumulátort vásárolhatunk. Az egy kimenetes változat bruttó 119 000 forintba kerül, még a 4 kimenetes verzió egy Mátyás király híján 180 000 Ft. Nem csak formában, színben is a meglévő Pro-Ject termékekhez illeszkedik a kis doboz, melyet fekete és ezüstszínben vásárolhatunk meg. A jó öreg, idegesítő kék LED természetesen szériatartozéka a készüléknek, melyet minden mai, valamirevaló gyártó előszeretettel használ a felhasználók nagy "örömére". Na de elég is ennyi a szarkazmusból, térjünk vissza az eredeti témánkra: a csomagolás bolond-biztos, belül szivacsborítású D hullámkartonból készült, szóval bátran cipelhetjük majd a kíváncsiskodó barátokhoz. Nagy szívfájdalmunk, hogy a jelforrást és a DAC-ot összekötő vezeték maradt ugyanaz, mint az alaptáp esetén. Mit ad Isten, meg nem jelölt összegért cserébe, ebből is vásárolhatunk, a gyártó szerint high end-nek titulált darabot. Ez sajnos még nem jutott el hozzánk, ám innen üzenjük a forgalmazónak, hogy várjuk sok szeretettel! Összeköt és vár?
Majdnem egy óra, mire a forrásoldal bemelegszik, még két óra, mire az erősítő is üzemi hőmérsékletet ér el, még jó, hogy felügyelet nélkül is tudnak játszani a zenészeink. A már alapjáraton is kellemesnek mondható DAC Box RS próbálja megmutatni, hogy mekkora tartalékkal dolgozott eddig, ami nem meglepő módon óriási. Tesztzenéinket hallgatva úgy éreztük, hogy ezt a két készüléket nem szabadna külön-külön árulni, mert a DAC csak félkarú óriás nélküle, nem beszélve a gyári csőkészletről, amit szintén könnyű és érdemes is jobb minőségűre cserélni, amit a forgalmazó, garanciavesztés nélkül elvégez. A hangszerek kontúrja sokat javult, a testesebb vonósok érezhetően nagyobb energiát szabadítanak fel, kinyitotta hangfalaink hangját, melyekhez közvetlenebb középtartomány társul. A tápcserét követően még nagyobb előnyre tett szert a csöves kimenet, a félvezetőssel szemben. Számunkra így már nem opció annak használata, bár tény, hogy vannak olyan pillanatok, amikor jól tud esni az agresszivitása, vagy ha be kell melegíteni a rendszert, de nem akarjuk növelni az üzemórákat. Visszakötve a gyári tápot, még inkább szembeötlő a különbség: összeesik a tér, az eddig kellemes játék bántóvá degradálódik, az érett gyümölcsünk egyszerűen megrohadt.
Második körben a gyári madzagot cseréltük le egy olcsóbb, de minőségi darabra, ha már szabványos, C15-ös aljzattal szerelték a "zseblámpánkat". Árban nem szálltunk el, nem lenne reális egy többszázezer Ft-os kábelt bekötni, ezért a 10-30 ezer Ft-os kategóriában nézelődtünk. Ezek közül nem mindet szerette a készülék, ám minden általunk próbált kábellel jobb hangot produkált, mint a gyárival. Jó adag lerakódástól tudtuk megszabadítani a zenét, tovább tisztult és fókuszálódott a tér, bár a hatás jóval kisebb, mint a tápcsere esetén. A zene életre kelt, a láb jár, a fej bólogat: minden adottá vált a tökéletes szórakozáshoz. A cső miatt benne van az a kis plusz fűszer, amit olyan sokan szeretnek, de nem tolja el grízes irányba a hangot, feszesek a mélyek, melyek közül külön kiemelnénk a nagybőgő elképesztő realisztikusságát, pedig csak monitor hangdobozzal dolgoztunk a teszt során. Remekül megértik egymást a Human Audio Tablával és a Norma IPA-140-nel. Kérem, csomagolják, Erzsébettel fizetnénk!
Ahogy a fenti példa is mutatja: minden készülék alapja a jó táp, e nélkül csak tévelygés minden fejlesztésünk, házat is az alapjaival kezdünk építeni. Azt kell mondanunk, hogy minden Pro-Ject termék gyári tápját kötelezően ajánlott jelleggel cseréljük le erre!