Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok teszt

2023. április 19., szerda, 21:30

Pro-Ject audio hifi erősítő végfok végerősítő sztereó erősítő hifi erősítő sztereó végerősítő sztereó végfok erősítő teszt végfok teszt Pro-Ject teszt sztereó erősítő teszt hifi erősítő teszt sztereó végfok teszt sztereó végerősítő teszt

Jelenlegi tesztalanyunk egy olyan komponens, ami a tenyerünkben is elfér, mégis jelentős erő lakozik benne, továbbá a legújabb technológiákat zsúfolták bele. Akinek a Pro-Ject neve jut az eszébe, nagyon is megközelítette a megoldást, és nem is csigázzuk tovább az érdeklődést, inkább következzen a Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok!

Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfokPro-Ject Amp Box S3 sztereó végfokPro-Ject Amp Box S3 hifi rendszerPro-Ject Amp Box S3 hifi rendszerPro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok hátlapPro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok hátlapPro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok hátlapPro-Ject Amp Box S3 sztereó végfokPro-Ject Amp Box S3 sztereó végfokPro-Ject Amp Box S3 sztereó végfokPro-Ject Amp Box S3 sztereó végfokPro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok

Tenyérnyi erő

Az osztrák Pro-Ject mindent szeret miniatürizálni, ezzel sok újdonságot nem mondunk a hifi kedvelőinek. Az analóg vonalon és a kiegészítő, moduláris komponenseken van a hangsúly a palettájukon, azonban egy mindössze 385 g-os végerősítő mindenkit gondolkozásra serkenthet. Legyen az bármilyen hipermodern technológia, ép ésszel nem igazán lehet felfogni, hogy egy tényleg tenyérnyi dobozból kézzelfogható, hallható és minőségi teljesítményt kapjunk. Nos, a kétkedőknek készülhetett a Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok, azonban a gyártó nem használ nagy szavakat, hiszen az apró eszközt kisebb helyiségekbe, mint például hálószobába vagy irodába ajánlja, ahol elvárás a magas hangminőség, de nincs hely egy klasszikus, 43 cm szélességű készülék megfelelő elhelyezésére.

Pro-Ject Amp Box S3 hifi rendszer

Az Amp Box S3 tényleg letehető bárhová, ahol csak akarjuk, de szerintünk is íróasztalon lehet a legjobb helye, egy hifi állványon elég furcsán mutatna az amúgy minőségi kis készülék. Akkor mondjuk nem, ha a rendszerünk többi eleme is a cég palettájáról származik. Tesztalanyunk teljes egészében szlovákiai gyárukban készült, az előlapok CNC megmunkálásától kezdve, a gépi szálcsiszoláson és kézi homokfúváson át egészen a PCB készre szerelésig, hiszen a Pro-Ject mindig is elkötelezett volt az európai hifi mellett és már harmadik évtizede hozzájárul a helyi szakemberek foglalkoztatásához, illetve utat nyit az újabb generációk előtt is. Valahogyan így hangzik az ismertetőjük, és tapasztalataink alapján is sikerült azt megmutatni, hogy a leírtak bizony lehetnek a minőség védjegyei minden téren.

Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok

Az előlapja letisztult, mint általában egy végfoké, hiszen az üzembehelyező gombon és a hozzá tartozó LED-en kívül nincs is másra szükségünk. A hátlapon egy pár RCA bemenet, trigger ki és bemenet, valamint banándugót is fogadni képes hangfalcsatlakozók vannak, igényes kivitelben. Az áramfelvételt egy 20 V/3 A DC táp segítségével oldották meg, ami megszokott és bevált a cégtől, még akkor is, ha ebben az esetben végerősítőről van szó, hiszen új D osztályú PCB topológiát használtak. A nyomtatott áramkört is sikerült tovább finomítaniuk, így csökkent a torzítás, a jel tisztasága pedig nőtt. A tervezéskor a mérnökök arra törekedtek, hogy a D osztály hatékonyságát egyesítsék csöves elektronikáik meleg hangzásával, tehát szerették volna mellőzni a kimért előadást, a Pro-Ject más termékeihez való illesztést viszont megkönnyíteni.

Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok hátlap

A trigger csatlakozóknak köszönhetően és D osztályra jellemző alacsony veszteség miatt az Amp Box S3 jól használható zóna erősítőként, vagy kiegészítő csatornák erősítésére is, de remek kiegészítő lehet olyan DAC-hoz vagy streamerhez, amin van állítható kimenet, és közeltéri monitorokhoz is könnyen illeszthetjük, ha abban a közegben szeretnénk bevetni. Tulajdonképpen elég tehát hozzá egy vezérelhető kimenetű jelforrás, egy pár hangfal, aztán már szólhat is a zene, amit a Pro-Ject ebben az esetben 15 nm-es helyiségig ajánl.

Ehhez csatornánként 23 wattot kínál 8 ohmon, ami 4 ohmon egészen 40 wattig nő meg, ami korábbi tapasztalataink alapján tényleg elegendő lehet egy ilyen tér kihangosítására, főleg akkor, ha átlagos érzékenységű hangfallal párosítjuk. Az esetünkben most ezt Focal Profile állványos hangfalunk jelentette, az előfok szerepét a Pro-Ject MaiA DS3 töltötte be, hiszen a felépítése révén bontható, jelforrásként pedig csöves kimenetű CD-lejátszónkat használtuk. A kábelezés során kellett egy kicsit játszanunk a készülék elhelyezésével. Hozzá egy beugró kategóriájú Nordost Flatline bőven megfelelhet, hiszen könnyű, a minőség területén viszont abszolút megbízható. Más, vaskosabb kábelköteg elég könnyen ki tudja mozdítani a nyugalmából a pici tömegű végfokot.

Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok

Sokkal több, mint amit elképzelnénk

A Pro-Ject az Amp Box S3 végerősítőt a külseje, de elsősorban méretei kapcsán tiniként tünteti fel a készülék leírásakor, ami helytálló minősítés és egyáltalán nem degradáló. Kicsit félve kapcsoltuk be a rendszerünket, mivel amolyan mindenesként definiálták és elsősorban íróasztalra, ami helyénvaló, de azt már az első percekben leszögeztük, hogy ebben a parányi készülékben sokkal több van ahhoz, hogy egyszerűen egy másodrendszerben vagy a sarokban eldugva használjuk kiegészítő megoldásként.

Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok

Gyorsan, frissen és ropogósan indított, nagy lendülettel, de minden erőlködést nélkülözve. Ez nem csupán a méreteit elnézve volt meglepő, hanem a teljesítményét is, ami bőven elegendő volt a Focaloknak, ráadásul alacsony kimeneti szinten is kerek, elegendően telt volt a létrehozott hangkép. Azt nem állítjuk, hogy feltétlenül a csöves karakter volt az, ami először az eszünkbe jutott, bár a levegősség és a kiegyensúlyozottság okot adhat erre. A hangtartományokat egyenlő bánásmódban részesítette, tehát nem emelt ki semmit. Persze, a felsők korábban életre keltek, míg a basszus ekkor csak finoman érzékeltette jelenlétét, ami a hangerő megemelésével vált combosabbá, de korántsem erőlködővé vagy tolakodóvá.

Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok

A MaiA DS3 személyében remek előfokra találtunk, tényleg passzolt hozzá, azonban azt nem állíthatjuk, hogy a párosuk magasabb nívót képviselt volna, mint integrált erősítőként maga a készülék. Viszont más volt. A MaiA DS3 nagyobb erőt birtokol, amit elég gyorsan lead, a hangerőt pedig nem lehet elég finoman adagolni. Ebből a szempontból jól jött az, hogy a végfoknak kisebb a teljesítménye, így nagyobb ív állt a rendelkezésünkre a potméteren is, ami sokaknak számíthat, mi is csak pozitívan nyilatkozhatunk erről. Mark Knopfler szólóban, majd a zenekara oldalán is nagyon finoman, aprólékosan és gördülékenyen szólalt meg, a Pro-Ject végfok pedig végig odafigyelt még a legapróbb részletekre is. Remek színpadot sikerült alkotnia Focalokkal, amik a basszus terén is többet nyújtottak a megszokottnál, tehát az Amp Box S3-ban bőven van elegendő erő.

Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok

Ezt sikerült még jobban bebizonyítania, amikor Shirley Bassey kíséretére figyeltünk,, hiszen a nagybőgő kellően mélyre ment, abszolút definiált volt, tehát olcsóságnak nyomát sem találtuk. Pedig ezt a végfokot nem lehet drágának nevezni, sőt, ennél olcsóbbat szerintünk nem is lehet a piacon találni, legalábbis neves gyártótól nem. A hallottak után volt bátorságunk némi Marcus Millerhez és Level 42-hoz is, hogy megtudjuk, a nyolcvanas évek legnagyobb mágusai hogyan játszanak ebben a felállásban a basszusgitárjukon. Klassz ritmika, kellő dinamika, megfelelő mélység, izgalom és tisztaság. Már igazán meg sem lepődtünk, hogy az Amp Box S3-nak ez sem jelentett kihívást, persze a kategóriáján belül. Azt ne felejtsük el, hogy magasba húzó és a részletek kibontására hajlamos hangfallal volt dolgunk, és a teljesítmény továbbra is maradt 23 watt, és érdemes újból egy pillantást is vetni a végfok árára is.

Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok

Klasszikus zenével is próbálkoztunk, nem bántuk meg. Persze nem nagyzenekarral, azt túlzásnak éreztük, de egy kis finom Chopin vagy Vivaldi vonósnégyese nem okozott kihívást a számára, abszolút kellemesen érezte magát a végfok a reprodukálásuk alatt. Némi mélység és test ugyan elfért volna még, de a komplett műveket kellemes volt meghallgatni, hiszen a Pro-Ject itt is végig figyelt a részletekre, a gördülékenységre és tiszta, forszírozottságtól mentes maradt. Könnyed, határozott hangszereket hallhattunk, sehol nem volt bizonytalan a zenészek játéka, ami nagyobb hangerőn tempót is váltott, és még szórakoztatóbb lett, a 15 nm-t pedig hiánytalanul betöltötte a muzsika.

Rockosabb, sőt metálosabb zenéket is elővettünk, amiben most Toto és Megadeth voltak a segítségünkre, és az Amp Box S3 ezekben az esetekben is a lendületre és a tempóra helyezte a hangsúlyt. A döngetésből kevesebbet kaptunk a megszokottnál, a torzított gitárok szerelmesei kicsit csalódottak lehetnek, ahogyan a bluesosabb szólók sem jutottak el a lelkünk mélységéig, de ez a készülékek tiszta jellegének tudható be. Élvezetes volt így is az előadása, csak némi dögösséget még el tudtunk volna képzelni, erő viszont nem hiányzott a játékból.

Jazzen is csak ezeket a hiányosságokat róhatjuk fel neki, oda egyszerűen túl tiszta volt. Ez viszont elektronikus zenén nagyon is jól jött, a Kraftwerket és a Yello-t egyenesen szerette, élvezet volt a számára velük együtt játszani. A pontosságát talán jobban is kihegyezte a megszokottnál, de még bőven tűrésértékünkön belül maradt, a tisztaság és s stabilitás pedig egyenesen jól jött ezeken a zenéken. A hangerő megemelése szintén nem csorbított a minőségen, az élvezeti faktorunkat viszont szintén emelte, így házibuliba is bevethető a kis végfok, akár olyan nagyobb méretű hangfalakkal is, amelyeknek az érzékenysége nem alacsony.

Az utóbbi okán nem voltunk restek beilleszteni a láncba a Focalok helyett egy pár kompakt, jó érzékenységű állódobozt, és az arányok hallhatóan megváltoztak. Mivel a hangfalnak nem volt szüksége a nagy teljesítménye, karaktere viszont öblös, határozott és elég vehemens volt, a Pro-Ject már dögösebb zenéken is sokkal otthonosabban érezte magát. Erőlködnie itt sem kellett, viszont az energiája tökéletesen elegendő volt a membránok átmozgatásához és a basszusszekció beindításához, így rockon sem tapasztaltunk semmilyen hiányérzetet.

Pro-Ject Amp Box S3 sztereó végfok

Összefoglalás, végszó

A nagymúltú osztrák cégnek ismét sikerült minket meglepnie. Ekkora végfokkal találkozni még nem volt szerencsénk, legalábbis azok közül, amelyek kizárólag csak a teljesítmény adásának feladatát vállalják magukra. Az Európában készült miniatűr készülék D osztályban működik, csatornánkénti 23 wattja bőven elég az átlagos érzékenységű hangfalakhoz, 15 nm-es szobát pedig minden erőlködés nélkül meg tud tölteni. Tiszta, aprólékos, nagyon részletező hangja van, a kivezérlési szintje a MaiA DS3 segítségével nagyon jól kontrollálható, és egyedül csak dögösebb, vehemensebb stílusokon érezhettük azt, hogy jól jönne még némi plusz löket, amit kevésbé kényes álló hangfalakkal megkaphatunk. Egy Acoustic Energy AE100 2, hozzá árban passzoló, állítható kimenetű streamer és megfizethető, lehetőleg könnyű kábelek társaságában kaphatunk egy olyan, bőven 400 ezer forint alatti rendszert, aminek nagyon stabil alapja lehet a Pro-Ject Amp Box S3 végfok, állódobozokkal karöltve pedig univerzálisabb, basszusban gazdagabb hangképet kapunk. Aki egy ilyen készülékben gondolkozik, az véletlenül se hagyja ki a meghallgatását, tapasztalataink alapján mindenképpen elismerésben fogja részesíteni.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.