Primare R15 phono előerősítő teszt
Semmi sallang
2020. május 14., csütörtök, 15:35
Primare audio hifi erősítő előerősítő vinyl phono vinyl lemezjátszó phono előerősítő phono teszt Primare phono Primare teszt phono előerősítő teszt Primare phono előerősítő
A dán Primare filozófiája az egyszerű, letisztult és mindenféle sallangtól mentes termékek fejlesztését és gyártását helyezi középpontba. Az egyes modellek közel sem "mindentudók" - szerencsére - viszont ami a feladatuk, azt maximális minőségben látják el. Nincs ez másképp az R15 MM/MC phono előerősítő esetében sem, ami stílusos és csupán 3/4 colos kialakítása mellett hangminőségével is hódít.
Bevezetés
A Primare R15 bár nem szabványos hifi méretű, mégis egészen termetes versenyzőnek tekinthető phono kategóriában. Elegáns, szálcsiszolt alumínium háza valóban mentes mindenféle fölösleges dizájnelemtől: előlapján csupán középen, a logóba integrált, megvilágított bekapcsoló gombot találjuk.
Hátulja rendezett, minden megvan, ami szükséges lehet: egy pár RCA bemenet, DIP kapcsolók a megfelelő impedancia és bemeneti szint választáshoz, analóg sztereó RCA kimenet, szubszonikus szűrő kapcsoló, valamint MM/MC váltókapcsoló és jelszint állító. Ezeken túlmenően trigger be- és kimenet, szabványos IEC tápcsatlakozó aljzat, valamint egy főkapcsoló kapott helyet a Primare R15 hátulján.
A beltartalom tekintetében is puritán igényességgel találkozunk: az igen letisztult PCB alaplap csak a készülékház felét foglalja el, emellett látunk egy nagyméretű toroid trafót, így a jó része üres. A beállítási lehetőségeknek köszönhetően gyakorlatilag bármilyen MM vagy MC hangszedő megszólaltatható vele, a gyártó ehhez részletes leírást mellékel.
A Primare R15 tisztán tranzisztoros kialakítású, nincs benne előfokcső. Így használata egyszerűbb, valamint kevésbé érzékeny, ugyanakkor meglehet, nem kapjuk meg majd tőle az analógos melegséget, amit csöves társaitól - de ne szaladjunk előre!
Tesztkörnyezet, tesztzenék
Az R15 csatlakoztatása és beállítása egyszerű, gyors művelet. A DIP kapcsolókkal könnyedén állítottuk Marantz TT-15 lemezjátszónkhoz a bemeneti értékeket, MM típusú hangszedő választása után. Az R15-öt egy Torus TOT MAX leválasztótrafóhoz csatlakoztattuk, így biztosítva a minőségi tápellátást. Helyére került a Marantz saját karkábele is az RCA bemeneti csatlakozókba, míg a kimenetre Nordost Heimdall 2 RCA kábelt illesztettünk. Ezzel csatlakoztattuk kedvenc Naim Supernait 3 referencia erősítőnket, ami egy pár Monitor Audio Gold 300 hangfalpárt hajtott. Így már olyan környezetet biztosítottunk a Primare R15 számára, amiben minden képességét megmutathatta.
Tesztünk során a következő lemezeket hallgattuk meg az R15-tel: Pink Floyd - Wish You Were Here, Mike Oldfield - Return to Ommadawn, Jean Michel Jarre - Chronologie, ABWH - In The Big Dream, Rick Wakeman - Return to the centre of the Earth, valamint felkerült a DALI aktuális tesztlemeze is.
A teszt előtt alaposan bejárattuk és bemelegítettük a rendszert.
Hangminőség
A meghallgatást a Mike Oldfield lemezzel indítottuk, ami egyrészt remek hallgatnivaló, másrészt kiváló minőségű felvétel. Nagyrészt akusztikus, így az R15 minden tekintetben kibontakozhatott. Kiegyensúlyozott hangzást kaptunk: az R15 nem színezte a hangot vagy változtatta annak karakterét, minden a helyén volt, megfelelő mennyiségben. Az akusztikus hangszerek apróbb részletei is megmutatkoztak - itt látszott, milyen célravezető a minimalista hozzáállás: hangminőségben nincs kompromisszum, a készülék árát figyelembe véve pazar megszólalást kaptunk. A sztereótér mérete és mélysége is meggyőző volt: a hangszerek a helyükön szólaltak meg, a csendből úgy bontakoztak ki a hangok, ahogy magasabb kategóriás eszközökkel is megszoktuk.
A Jean Michel Jarre lemez meghallgatása rávilágított a remek dinamikára és csatornaelválasztásra is - erőteljes mélyhangok, szép, tágas panorámák szólaltak meg. Ugyanakkor egy kis hidegség megjelent a hangban: ilyen elektronikus felvételek esetében kicsit hiányzott a csöves előfokok hozzáadott muzikalitása. A Rick Wakeman lemez viszont kompenzált: folyékony, kifejezetten részletes megszólalással jelent meg előttünk a nagyzenekar, és bár a térben nem minden hangszer helyezkedett el teljes pontossággal, mégsem mosódtak össze a szólamok. A jó hír, hogy a részletesség nem ment a koherencia rovására: egységes, teljes zeneművet hallottunk, nem lógott ki egyetlen hangsáv sem az összképből. A zongorák lecsengéseit, dinamikáit is szépen jelenítette meg az R15, igen realisztikusan szólaltatta meg a hangszert. A középtartomány talán egy kicsit fedett volt, de csak ebben az esetben, így valószínűsíthető, hogy a felvételen nem kellően tiszta ez a tartomány. Az ABWH és DALI lemezek meghallgatása is megerősített hitünkben, miszerint a Primare R15 tudása éppen egyszerűségében rejlik: a felesleges funkciók helyett zenei, minden tekintetben magasszintű hangot kaptunk, ahogy már említettük, a kategóriától szinte szokatlan minőségben. Külön kiemeljük a női ének megszólaltatását a DALI tesztlemezen: tiszta, dinamikus, fátyolosság vagy gyengeség nélküli zenei, természetesen hangon adtak elő a kiváló énekesnők. Ugyanezen lemez emelte ki igazán a hangszerek lecsengésének, csendből való felbukkanásuknak fontosságát is: ezek a részletek sem vesztek el a Primare előadásában, hanem elvárásainknak megfelelően, szinte a Gold 300-akról leválva jelentek meg előttünk. Összességében remek előadást hallottunk, elégedetten fejeztük be a tesztet.
Összegzés
A Primare R15 egy valóban sallangmentes, elegáns és rugalmas megoldás, ha szeretnénk feljebb lépni a vinyl világában. Gond nélkül kiszolgál saját kategóriájánál valamivel magasabb szintű rendszert, megszólalásával hódít. Természetes, zenei előadásmódja magával ragadó, míg kinézetével nappalink új dísze is lehet. Kifejezetten azon zenebarátok számára ajánlott, akik nem érzik szükségét, hogy a mai divat szerinti funkciók tömkelege álljon rendelkezésére phono egységében, viszont megszólalás tekintetében nem hajlandó kompromisszumot kötni. Ár/érték arányban véleményünk szerint kiemelkedő a Primare R15 modellje, így örömmel adjuk neki az Ajánlott Vétel elismerést!