Polk Audio Omni P1 és A1 multiroom hangrendszer teszt
2016. augusztus 8., hétfő, 21:30
Polk Audio audio hifi erősítő multiroom zónajátszó zónalejátszó multiroom rendszer hifi teszt erősítő teszt multiroom teszt hangrendszer teszt Polk Audio teszt Polk Audio multiroom Polk Audio hifi multiroom rendszer teszt
Bizony, nemrég kiderült, hogy már a Polk Audio is képviseli magát multiroom fronton. Hangszóróval egybeépített zónajátszóit már mi is teszteltük és bemutattuk egy korábbi cikkünkben, most pedig az egyszerű, mégis sokoldalú P1 illetve A1 típusokat vesézzük ki.
Gyors áttekintés
Aki olvasta a Polk Audio Omni komponensekről készült korábbi írásunkat, már bizonyára ismeri nagy vonalakban az eszközök által nyújtott lehetőségeket. Ha viszont most először találkozik e megoldásokkal, nekik a következő bekezdésben kifejtjük röviden, mire való a P1, és miben több nála az A1.
Ahogy azt sok olvasónk is tudja, a multiroom rendszerek célja, hogy általuk a felhasználó kényelmesen és könnyen tudjon elérni és megszólaltatni bármilyen zenét, akár az egész otthonában, szinte tetszőleges hangerővel és tartalomból. A korábban általunk is kipróbált Omni S2 illetve Omni S6 típusok jelentették erre a legegyszerűbb, mondhatni konyhakész megoldást. Csak letettünk belőlük néhányat a házban, csatlakoztattuk őket a 230 voltos hálózathoz, és tíz perccel később mindenhol szólhatott a zene. Az A1/P1 esetében némileg más a helyzet, hozzájuk még kiegészítő komponensekre lesz szükségünk ahhoz, hogy működő multiroom zónánk legyen. De ez nem feltétlenül baj.
Az S2 és S6 beépített hangszórókészletet kínál, kompakt méret mellett. Magyarán a teljesítmény nem korlátlan, bizonyos értelemben kompromisszumot kell vállalnunk. Az Omni P1 önmagában is működő rendszerek kiegészítő elemeként használható, legyen társa akár aktív hangfalpár, akár erősítőből és hangsugárzókból álló rendszer. Ezáltal már meglévő készülékláncunkhoz (pl. nappaliban, dolgozószobában vagy hálóban lévő mini hifi, házimozi) rendelhetjük hozzá a multiroom funkciót. E megoldás hátránya, hogy a P1-re kötött eszközöknek aktív üzemállapotban kell lenniük, ha zenét akarunk hallgatni. Előnyt jelent viszont, hogy mi állíthatjuk össze dizájn és tudás tekintetében is a szobánkban lévő rendszert, és annak sokadik képességévé válik a multiroom.
Az A1 azoknak készült, akik ugyancsak személyre szabott zónát akarnak, de a döntés szabadságát leszűkítenék a hangfalakra. Tehát ez egy zónajátszó és erősítő egybeépítve, melyhez nekünk kell még egy pár, a mi ízülésünkhöz passzoló hangfalat választani. Ahhoz képest, hogy erősítőt is tartalmaz, meglehetősen kompakt teremtés az A1. Formája és mérete egyértelműen a NAD hibrid digitális sztereó elektronikáit juttatta eszünkbe, mindössze a hangerőszabályzó és az OLED kijelző tűnt el róla, valamint a harmónia érdekében nem sötétszürke, hanem az Omni családtól megszokott metálbarna. Lapos profiljának és csekély, mindössze 2,2 kg-os tömegének köszönhetően nem csak fektetve, hanem állítva is használható.
Aljáról a függőleges pozícióban talpként szolgáló oldallapig egyetlen, összefüggő gumilemez fedi. A készülékház teljes egészében műanyagból készült, az ár és a szolgáltatások függvényében mi kicsivel masszívabb kialakításra számítottunk. Pillekönnyű mivoltának köszönhetően akár kisebb polcokra, vagy mennyezeti hangszórók hajtása esetén álmennyezet fölé is elrejthető az A1, de ha ügyesek vagyunk, a könyvek között is kreálhatunk neki búvóhelyet. Ettől függetlenül TV közelében használhatjuk fel tudását igazán, mivel egy azonnal elérhető, az Omni multiroom szoftvertől függetlenül működő optikai (és egy analóg RCA) bemenettel is rendelkezik. Tehát ha épp nem az egész otthont akarjuk betölteni zenével, akkor is használhatjuk az erősítőt, mint a tévé gagyi csipogóihoz képest lényegesen jobb hangrendszer lelkét.
Anyagminőség, felszereltség
Mivel a multiroom világban még nem létezik ún. prémium szegmens, a Polk Audio tervezőinek sem kellett megerőltetniük magukat, hogy a vetélytársakhoz képest jobb fizikai adottságokat produkáljanak. Így aztán ugyanúgy műanyag készülékházat kapunk, mint bármely más konkurens megoldás esetében. A sötétbarna szín szerintünk kellően diszkrét és csinos ahhoz, hogy a legtöbb helyen feltűnésmentesen elhelyezhessük az eszközöket, noha egyesek hiányolhatják a más gyártóknál alkalmazott világos/sötét, illetve fekete/fehér opciókat. Akárhogy is, a megjelenésen nem érdemes sokat rágódni, hiszen ezek a készülékek nem arra készültek, hogy naphosszat a látómezőnk domináns elemei legyenek.
A P1 első ránézésre egy sci-fi filmhez szánt uzsonnás doboz hatását kelti, és ezzel nem kívánjuk megsérteni a fejlesztőket, egyszerűen csak az első benyomásainkat fejtjük ki. Újrahasznosított anyagokból készült csomagolásában találtunk még egy kisebb méretű külső tápegységet, melynek kábele kellően hosszú volt, hogy hosszabb médiabútorba is kényelmesen befűzhessük.
A hátoldalon található egy mobileszközeink töltésére szolgáló USB port és egy 3,5 mm-es Jack bemenet (utóbbi jele szétosztható más zónák felé). Ezeken kívül egy analóg RCA, továbbá koaxiális és optikai digitális kimeneteket kapunk, rajtuk kívül mindössze egy vezeték nélküli csatlakozást segítő Setup gombocska húzódik meg jobbszélen. Az előlap felső részére vaskos és széles gumilemezbe ágyazott jelszint vezérlő gombok kerültek. Ha ezeket használtuk hangerő állításra, közben finoman le kellett fognunk a zónajátszót, nehogy eltolódjon.
Az A1 előlapján is megtaláljuk a jelszintvezérlő gombokat, kiegészítve egy ki-bekapcsolásra és forrásválasztásra szolgáló kezelőszervvel. Utóbbit lenyomva halovány narancssárga fény jelzi, ha a bemenet aktív, ekkor ténylegesen úgy használhattuk az eszközt, mint bármely hétköznapi erősítőt. A hátoldalára jó minőségű, banándugó kompatibilis hangfalkábel aljzat került, a korábban említett optikai, továbbá analóg sztereó RCA bemenet és egy aktív mélysugárzó kimenet társaságában. Végül, de nem utolsósorban róla sem maradt le a töltésre szolgáló USB és a 3,5 mm-es AUX csatlakozó.
Beüzemelés
Az Omni zónajátszók telepítése nem bonyolult feladat, laikusok is pár perc alatt elvégezhetik. Az angol nyelvű felhasználói kézikönyv pár sorban ismerteti a beüzemelés folyamatát, ha ezeket lépésről lépésre követjük, akkor garantált a siker.
A P1-et RCA kábellel rákötöttük egy egyszerűbb sztereó hangrendszerre (Rotel erősítő, Jamo hangfalak), az A1 pedig a forgalmazó ajánlásának megfelelően Polk Audio RTi A1 állványos dobozokkal volt párosítva. Ügyelnünk kellett arra, hogy a hangfalkábel semmilyen irányból ne húzza az elektronikát, mert csekély tömege miatt, gumis talpa ellenére könnyen elmozdult vagy felborult. Tetszett viszont, hogy az erősítő szinte semmi hőt nem termelt. Így olyan szűk, szellőzés szempontjából kedvezőtlen helyekre is le tudtuk tenni, amelyekre a hagyományos hifi készülékek elhelyezése nem ajánlott.
Korábbi cikkünkben említettük, hogy az Omni platform üzemkész állapotba állítása nem különösebben nehéz, viszont némi türelmet igényel. Mikor először elindítottuk a szoftvert, még rácsatlakoztunk a zónajátszók WiFi hálózatára, és rajtuk keresztül a saját hálózatunk hozzáférését újra meg kellett adni. Ezt követően máris jött egy figyelmeztetés, hogy mindenek előtt frissítsük a zónajátszó(k) szoftverét. A procedúrához telepíteni kell egy másodlagos, úgynevezett segédalkalmazást is (Omni Utility), melynek semmi más dolga nincsen, mint installálni a zónajátszókhoz elérhető legfrissebb keretrendszert. A folyamat ugyan magától értetődően lezajlott (a szoftver automatikusan megnyitotta nekünk az App Store ablakot letöltéshez), ettől függetlenül túlbonyolítja a felhasználó dolgát. A frissítés zónánként kb. 5 percet vett igénybe, ezt követően már nekiállhattunk a zenehallgatásnak.
Az általunk preferált internetrádió csatornák mindegyikét megtaláltuk, és viszonylag hamar el is tudtuk menteni őket a kedvencek közé. A mobilunkon tárolt zenék közvetítése, és a zónák egyesítése sem okozott különösebb fejtörést. Ha egy zenét vagy műsort elindítottunk, onnan kezdve a szoftver stabilan működött, de az applikációt futva kellett hagyjuk telefonunkon, különben a jelfolyam is megállt. Egyébként nem csak mobileszközökre, hanem Mac/Windows számítógépre is telepíthető az Omni vezérlő alkalmazás, amennyiben fizetünk érte 15 dollár licencdíjat.
Hangminőség
Puszta kíváncsiságból összehasonlítottuk a belépő kategóriás (kb. 250 000 Ft összértékű) hifi rendszerre kötött P1 és a Polk Audio hangfalakkal párosított A1 hangját. Ezek a komponensek talán nem hoztak ki mindent az Omni zónajátszókból, és persze azt is számításba vettük, hogy az A és B konfiguráció értékrendileg nem teljesen passzol egymáshoz. Ettől függetlenül az összehasonlításnak volt értelme.
Jól ismerve saját hifi rendszerünk képességeit és a mobileszközünkről közvetített fájlok minőségét, hamar be tudtuk kategorizálni, hogy milyen szintet képvisel a P1. Ha lehet így fogalmazni, sok részletet könnyedén átengedett hangfalaink számára. Különösen a basszusok és a dinamikatartomány kezelése maradt érintetlenül, tehát a DTS Play-fi valóban alkalmas közel hifi minőségű jeltovábbításra. A közép és magas frekvenciák kissé simulékonnyá váltak, ami nem rontotta el a zenehallgatás élményét, de éreztük, hogy az Omni saját szűrőt ad hozzá a felvételeinkhez.
Ami az Omni A1-RTi A1 párost illeti, valóban ideális társaknak bizonyultak. Ez nem véletlen, hiszen a kis zónajátszó beépített hangszínszabályzása kimondottan Polk Audio hangfalakhoz lett idomítva. D osztályú végerősítő modulja csatornánként 75 W teljesítményt produkált, amivel igény szerint alaposan megizzaszthattuk a rendszert. A kis hangfalak bátran, erőteljesen és tisztán keltették életre a hangokat anélkül, hogy az elektronika rideg, érces karaktert adott volna hozzájuk. A Polk Audio magassugárzója élénkebb, rámenősebb módon szólaltatta meg az énekhangokat és számos egyéb effektust, szemben a hifi rendszerünkbe ékelt hangdobozok lágy, árnyalt stílusával. Az RTi A1-et hallgatva az az érzésünk támadt, hogy ez az elektronika nem igényel jobb hangsugárzót, így nem egy alapvetően univerzálisnak mondható, lendületes hangot nyújtott, ami internetrádió állomások hallgatása és tévéműsorok nézése során egyaránt megállja a helyét.
Végezetül egy mellékes információ: egyesekben felmerülhet a kérdés, hogy pl. egy okostelefonnak mennyire megterhelő, ha az Omni zónajátszókra közvetítünk vele. Mi 320 kbps adatsűrűségű fájlokat továbbítottunk a csoportba foglalt P1 és A1 részére majdnem egy órán keresztül. Ezalatt a teszteléshez használt mobiltelefon (iPhone 5s) akkumulátora kb. 10 %-ot merült, tehát nem terheltük jobban, mint ha mondjuk internetezésre használtuk volna. Aki rendszerint telefonon vagy tableten tárolt felvételeit szeretné megszólaltatni, annak hasznos lesz a zónajátszókra integrált, 5 voltos USB port.
Összességében belőlünk elégedettséget, pozitív véleményt váltott ki az Omni A1/Omni P1 teljesítménye. Előbbiben egyértelműen fel tudtuk fedezni a NAD jellegzetes, inkább szórakoztató és kellemes, ridegséget mellőző karakterét. Másfelől a szoftver ügyesen megőrizte a telefonunkról közvetített fájlok minőségét. Hozzáadódott a végeredményhez egy kis sajátos Polk-íz, ez nem vitás, de nem kellett olyan veszteséggel számolnunk, mint amit például Bluetooth adapterek tesztelésekor tapasztaltunk már.
Végszó
A Polk Audio Omni multiroom rendszer talán nem tökéletes, mivel csak bizonyos fájlformátumokat támogat (jelenleg az MP3 és WMA a stabil alap, minden mással erősen válogatós), viszont fel tud mutatni olyan adottságokat, amit a vetélytársak még nem tudtak pontosan így megvalósítani. Nem vitás, hogy az A1 egyike ezeknek az ütőkártyáknak, mivel jól szól, és noha nem zsúfolták tele extrákkal, a lényeget (azaz a sokak nappalijában központi szerepet betöltő TV hangosítását) viszont tudja. Aki figyelmesen végigolvasta mai és korábbi írásunkat az Omni termékekről, az mostanra biztosan el tudja dönteni, hogy mely érvek segítenek számára pozitív irányba billenteni a mérleget, hogy személyesen is kipróbálja ezt a rendszert, vagy egyből hazavigye. A ma taglalt eszközök nekünk azért tetszettek meg, mert nem tették kötelezővé, hogy otthonunkban lévő komponenseinket egytől egyig újra cseréljük. Aki megelégszik a Play-Fi adottságaival, az fokozatosan, lépésről lépésre el tud vele indulni a többzónás rendszerépítés útján.