Polk Audio MagniFi MAX SR 5.1 soundbar teszt
2018. szeptember 2., vasárnap, 19:55
Polk Audio audio hifi házimozi hangfal hangrendszer soundbar hangfal teszt soundbar teszt Polk Audio hangfal Polk Audio soundbar Polk Audio teszt
A soundbar-ok az igazi megoldást jelentik napjainkban azoknak a tömegeknek, akik egyszerűen csak jó hangot akarnak a filmekhez és zenékhez, de egyrészt egyik "műfajban" sem vájt fülű fanatikusok, másrészt ésszel tudják kezelni kiadásaikat egy műszaki cikk vásárlásakor, amire valljuk be, sokan nem vagyunk képesek. Azon már jócskán túl vagyunk, hogy egy soundbar a TV hangját hivatott feljavítani, de attól még szintén messze vannak ezek a készülékek, hogy ellenfelet jelentsenek egy nívósabb házimozi, vagy sztereó rendszernek. Éppen ezek miatt nem csak réteg igényeket elégítenek ki, hanem nagy tömegek bevásárló listájára kerülhetnek, elvégre ezekből a kütyükből is létezik egy egészen olcsó kategória, és bizony a komoly, akár 5.1-es, szinte már házimozi rendszernek nevezhető soundbar-ok is. A Polk Audio éppen egy ilyennel rukkolt elő, amit nagy izgalommal fogtunk tesztre.
A tökéletes átmenet
Aki otthonosan mozog a sztereó- vagy házimozi rendszerek világában, az pontosan tudja, hogy milyen is egy igazán jó készülék lánc, és azt is, hogy ezek milyen összegekbe kerülnek. Ám ezen a szűk rétegen kívül, az átlagfelhasználóknak csak annyi a lényeg, hogy dögösen szóljon egy jó akciófilm vagy éppen a kedvenc zenéje. Ezt az igényt több mint tökéletesen elégítik ki a soundbar-ok, melyek gyártói már viszonylag széles spektrumot fedtek le ezekből a készülékekből az elmúlt években. Természetesen óvatosan kell bánni az árképzéssel, hiszen az 50 000 Ft körüli belépő szintű modellektől itt nem érdemes nagyon elrugaszkodni, ezért is halljuk oly sokszor, hogy soundbar (esetleg hangprojektor) kérdésben a 250-300 ezer forint a lélektani felső határ, hiszen ez az összeg egy belépő szintű, fejleszthető házimozi rendszer alsó határa is. Igen ám, de ezért az összegért még valóban csak a belépőszintet súrolhatjuk, míg soundbar-ból bizony már a csúcson járunk. Főhősünk, a Polk MagniFi MAX SR pontosan ezt a szintet képviseli, mely már műszaki szempontból is nagyon erős paraméterekkel rendelkezik.
A mozi itt kezdődik
A házimozizás alapja, hogy térhangzást érjünk el sok hangszóróval. Ez anyagi, vagy helykínálati okokból nem mindenki számára elérhető, ezért zseniális elképzelés volt egy keskeny hangrúddal és egy filigrán mélysugárzóval elérni valami hasonló élményt. Aztán jött a következő lépcső, az 5.1 soundbar, melyeknél már csak a kábelekkel való bajlódást kellet megoldani. Erre is több lehetőség van már. Létezik akkumulátorral rendelkező háttérsugárzós verzió, amit nemrég teszteltünk is, vagy mint tesztalanyunk: saját táppal rendelkező, melyben valamiért jobban megbízunk, még ha komplikáltabb is az üzemeltetése. Ezen kívül a MagniFi MAX SR rendelkezik egy szépen megnyúlt hangrúddal (110 cm) mely tartalmaz 4 db ovális mélyközép-, két magas-, és egy extra középsugárzót.
A Polk Voice Adjust technológia a kisebb testvérnél is remekül szerepelt, így vélhetően itt sem kell majd hegyezni a fülünket, hogy megértsük a párbeszédeket. A hangrúd két végén található reflexnyílások gondoskodnak róla, hogy a mélyközép sugárzók által keltett légmozgás megfelelő irányba távozzon és lehetőségeihez képest maga a hangrúd is dinamikus, erőteljes megszólalást produkáljon.
Természetesen a mélyhangok létrehozásához nem tudták megkerülni a fizika alaptörvényeit, így a MAX SR is kapott egy vezeték nélkül működő, tisztességes méretű, 20 cm-es hangszóróval rendelkező mélyládát. Ez a darab elsőre nem egy túl bizalomgerjesztő, műanyagházas hangkeltő, bár 6 kg-os súlya arra engedett következtetni, hogy valamit azért fog tudni villantani.
A háttérsugárzók szintén vezeték nélkül csatlakoznak a rendszerhez, de ezeknek is szükségük van saját tápellátásra, ami kissé bonyolíthatja a helyzetet, ha valakinek nincs az ülőalkalmatossága környékén egy-egy konnektor. Ezek mérete és súlya szinte elenyésző, így nem igényelnek sok helyet kétoldalt, vagy a hátunk mögött. Értelemszerűen az ebből adódó képességek inkább csak háttérzajok keltésére teszik azokat alkalmassá, mintsem teljes értékű hangszóróként gondolhassunk rájuk, pl. egy koncertfelvételnél. A komplett rendszer összteljesítménye így eléri a 400 W-ot, ami tekintélyes számnak mondható ebben a kategóriában, bár azt is tudjuk, hogy a sok watt nem a jó produkció záloga.
A rendszer vezérlése teljes egészében a hangrúdon helyezkedik el, illetve egy nagyon jó minőségű, gumírozott felületű okos távirányító is rendelkezésre áll. Ezeken kiválaszthatjuk a tetszőleges forráskészüléket, változtathatjuk a rendszer egészének, valamint külön-külön a mély-, a háttér-, és a hangrúd közepén lévő középsugárzónak (Voice Adjust) a jelszintjét, amivel valóban mindenki a saját ízléséhez és a szoba adta lehetőségekhez állíthatja a rendszer hangzását. A kistestvérnél is megtalálható, előre programozott EQ itt is elérhető a különböző felhasználáshoz igazítva (sport, mozi, zene) valamint az éjszakai üzemmód is aktiválható.
A hangrúd hátulján izgalmas látvány fogadott minket, ami a bemeneti csatlakozókat illeti. A Polk MagniFi MAX SR rendelkezik négy HDMI (ebből egy ARC), egy Toslink (optikai), egy 3,5 mm-es AUX bemenettel, amikkel bizony tisztességes gépparkot tud kihangosítani, és természetesen az Ethernet port, és a frissítésekhez szükséges USB aljzat sem hiányoznak a sorból. A HDMI csatlakozók 4K, HDR, Dolby Vision jelek fogadására és átengedésére képesek, megfelelnek a HDCP 2.2 követelményeinek.
Amennyiben vezeték nélkül szeretnénk jeleket továbbítani a soundbar-nak, úgy ezt Bluetooth-on és Google Chromecast-en keresztül tehetjük meg, ami nagyon pozitív pontja az egységnek, így a zenék szerelmesinek is van lehetősége a lehető legjobb formában továbbítani digitális formátumú kedvenceiket akár telefonról, táblagépről vagy számítógépről.
Technikailag tehát egy rendkívül jól felkészített rendszerrel álltunk szemben, amit a lehető leggyorsabban munkára is fogtunk.
Működés közben
A Polk Audio MagniFi MAX SR doboza már magában megér egy misét. Nehéz eldönteni, hogy a marketingesekre, a formatervezőkre, vagy valami elvetemült mérnökre bízták a tervezést, de az tény, hogy minden centiméter ki lett használva a kartonban. Kisebb bíbelődés után sikerült minden fontos részt kibányásznunk a csomagolásból, és már ott, akkor sajnáltuk magunkat, hogy ez miként fog majd visszakerülni pontosan ugyanúgy, de oldottunk meg már komolyabb fejtörőket is. A komplett installációhoz szükséges tartókonzolok és kábelek mellett ez esetben a leírás is fontos szerepet játszik a beüzemelés során. Ennek legfőbb oka, hogy a hangrúd tetején kizárólag a kis fehér LED-ek jelzik a különböző funkciók aktuális állását, amihez határozottan jól jön egy kis segítség az elején.
Miután minden egységet a helyére raktunk és áram alá helyeztük, a szinkronizáló gombok segítségével pofon egyszerűen, lényegében automatikusan felépült a vezeték nélküli kapcsolat az elemek között. Fontos figyelni a szatellit sugárzókra, ugyanis ott bal és jobb hangszórók vannak melyek e szerint is kapják a megfelelő jeleket. Miután összeállt a rendszer, napokon át kizárólag filmekkel gyötörtük amerikai vendégünket és sorról sorra jöttek a meglepetések.
A kistestvérrel szemben, a MAX SR már DTS szabvánnyal rendelkezik és a saját szabadalmazású SDA (Stereo Dimensional Array) Surround technológiának köszönhetően ez az amúgy sem rövid hangrúd, érzésre a szoba széléig nyújtózott. A térhatás valóban olyan mértékű, mintha semmi köze nem lenne ahhoz az egységhez, amiből valójában a hangok jönnek. Nem igaz ez a beszédhangokra, ami viszont pontosan onnan középről érkezik, ahonnan annak jönnie kell, és nem is akárhogy. A Voice Adjust elképesztően jó dolog! A beszédhangok nem csak kristálytiszták és tökéletesen artikuláltak, hanem szó szerint olyan érzést kelt, mintha egy center sugárzóból jönne, leválva a környező hangokról, mindezt állítható hangerővel.
Amikor kicsit felpörögnek a filmbéli események, a hangrúd tökéletes támogatásban részesülhet a mélysugárzó által, mely nem volt túl meggyőző első ránézésre, de a kistestvér tesztjénél már bizonyított a konstrukció. Az első basszusok hallatán kalapot kellett emeljünk ennek a műanyag csonkagúla-szerű képződmények. Nincs zúgás, nincs búgás, nincs olcsó hatású pufogás, csak ütős, húsos, döbbenetes basszusok. Bár a távvezérlőn a mélyhangok mennyiségén is széles skálán állíthatunk, mégis úgy éreztük, hogy a középső állás illik a legjobban a teszthelyiség adottságaihoz, és lesz tökéletes egyensúlyban a mélynyomó a többi egységgel. A lövések, durranások, robbanások nagyon határozott erővel bizsergették tomporunk alatt a bútorzatot a John Wick első részét nézve, de az a bizonyos kalapáccsal pincebeton feltörős jelenet is döbbenetes erővel hatott. Ebben a filmben remekül bemutatkoztak a háttérsugárzók is. A szanaszét röpködő esztelen golyózápor valóban körülvett minket, de itt azért érezni lehetett, hogy ezek a szatellit sugárzók inkább csak a térérzetet hivatottak elősegíteni, mintsem valós, testes háttérhangokat produkálni. Ez főleg akkor érezhető, amikor egy koncert Blu-ray lemez kerül a lejátszóba, vagy akár az előbb említett film klub jeleneténél. Ettől függetlenül nagyon szépen tették a dolgukat a hátunk mögött, a kis fekete tégla méretű szépségek, és ahogy a többi elemnél is megszokhattuk ezek is külön állítható hangerővel finomíthatóak a körülményekhez.
Több különböző stílusú filmet végignézve jelenjük ki, hogy hangzásban, erőben, és térképzésben nem marad el számottevően a tudása, egy teljes értékű belépő szintű házimozi rendszertől, amit amúgy szinte lehetetlen lenne összeállítani 250 000 Ft-ból, nem is beszélve a helytakarékos kivitelről. Igen ám, de nem csak házimozi létezik a világon, és egy soundbar zenei képességei sajnos általában elmaradnak egy klasszikus, hangsugárzók/erősítő felépítésű rendszertől. Főhősünk ugyan a kategóriája csúcsán helyezkedik el, de ez a tény rá is igaz.
Soundbar viszonylatban meglepő zeneiességgel kezdett el muzsikálni a vendégünk, de az fajta előadásmód, amire egy sztereó rendszer képes, itt is hiányzott. A hangszínpad ugyan szélesebbre húzódott, mint amit egy hangrúdtól elvárnánk, de mégsem tud egy sztereóhoz hasonló teret produkálni, de ez teljesen rendben is van. Erős és tiszta énekhangok, kellemes magas tónus, és szó szerint bármennyi basszus állt rendelkezésre, de ezeknek az összhangja valahogy mégsem volt olyan, amit az ember egy akusztikus zenénél elvárna, bár nem is ez a MagniFi MAX SR küldetése. De mit lehet tenni, amikor egy rendszer nem tudja levetkőzni a digitális, műanyagos, de erőtől duzzadó hangzását. Erőteljes, digitális műzenét kell adni neki. Hip-hop, pop, néha rock és sok-sok elektronikus zenét döngettünk rajta hosszú órákon át, és itt bizony messze többet tudott nyújtani egy kifinomult (olcsóbb) állványos sztereó hangrendszernél. Nagyon jó háttérzenét biztosított alacsony hangerőnél is, de amikor fel kellett dobni egy társaság hangulatát akkor bizony büszkén feszítette a bicepszeit amerikai barátunk, mert abból akadt neki bőséggel. Ha nem az apró zenei részletekben kívánna elveszni audiofil hallórendszerünk, akkor bizony nem fog csalódást okozni a MAX SR, ahogy nekünk sem okozott. A zenei tesztet követően újra kicsit otthonosabb környezetbe invitáltuk vendégünket, egy HDMI kábellel csatlakozó játékkonzol társaságában. Jó néhány izgalmas órát töltött a Polk világháborús csatatéren, autóverseny pályán, vagy több hasonló, adrenalinnal megspékelt akciójáték világában, ahol újra és újra beleszerettünk ebbe a készülékbe. Egy teljesen lesötétített szobában sem arra nem voksoltunk volna, hogy ez valóban egy soundbar hangja, sem arra, hogy ez a rendszer valóban "csak" 250 000 Ft értékű. Szerettünk volna a zenei képességein kívül is valahol belekötni a Polk Audio MagniFi MAX SR-be de arra, amire kitalálták, mostanában nem láttunk és hallottunk jobbat ilyen árfekvésben.
Összegzés
Korunk egyik legkeresettebb audió termékei kétség kívül a soundbar-ok melyek piacát egyértelműen az erre szakosodott "multik" uralják, ezért is örültünk nagyon, hogy egy audiofil világból érkező amerikai cégnek ez a válasza a roppant erős konkurencia számára. A Polk Audio MagniFi MAX SR lényegében hozni tudja azt a teljesítményt, amit egy belépő szintű klasszikus házimozi rendszer, de 250 000 Ft-os árával bizonyosan az alatt tud maradni, hiszen egy valamire való erősítő, a hangsugárzók, és ezek kábelei bizonyosan többe fognak kerülni. Hogy miben marad el ez a soundbar mégis az ilyen hagyományosnak mondható rendszerektől? Természetesen a fejleszthetőség, és személyre szabhatóság lehetőségében, valamint zenei téren nyújtott kifinomultságban. Aki ezekben a pontokban kompromisszumokat tud kötni, annak egy nagyon komoly minőségű hangrendszer lehet a birtokában, ami nem mellesleg szinte láthatatlanná válhat a szobában, de a hangját annál inkább mutogatni fogja.