PMC twenty5.26i high end hangfal teszt

2021. június 18., péntek, 14:10

PMC audio hifi hangfal hangszóró high end hifi hangfal PMC hangfal hangfal teszt high end hangfal hifi hangfal teszt PMC hangfal teszt high end hangfal teszt

A PMC ATL rendszerű hangsugárzói eddig is lenyűgöztek minket szinte földöntúlian tiszta és elképesztő mennyiségben megjelentetett mélyhangjaikkal, ám a twenty5.26i minden más tekintetben is egészen váratlanul kiváló teljesítménnyel kényeztette füleinket. Egyetlen hibát találtunk csak: hogy nem maradhatott nálunk örökre, mivel benne egy számunkra "végállomás" jelzővel is illethető hangsugárzót ismerhettünk meg, dacára annak, hogy a gyártó kínálatában a twenty5 széria tagjai a belépő (!) kategóriát képviselik.

PMC twenty5.26i hangfalPMC twenty5.26i hangfalPMC twenty5.26i hangfalPMC twenty5.26i hangfal magassugárzóPMC twenty5.26i hangfal magassugárzóPMC twenty5.26i hangfal magassugárzóPMC twenty5.26i hangfal mélysugárzóPMC twenty5.26i hangfal mélysugárzóPMC twenty5.26i hangfal mélysugárzóPMC twenty5.26i hangfal mélysugárzóPMC twenty5.26i hangfalPMC twenty5.26i hangfalPMC twenty5.26i hangfalPMC twenty5.26i hangfalPMC twenty5.26i hangfal hátlapPMC twenty5.26i hangfal csatlakozóPMC twenty5.26i hangfal csatlakozóPMC twenty5.26i hangfal talpPMC twenty5.26i hangfal tüskePMC twenty5.26i hangfal

A PMC twenty5.26i igen méretes csomagolásban érkezett meg hozzánk, aminek oka, hogy - csakúgy, mint a széria többi tagja - ez is döntött kivitelű, így mélységben igen nagy teret foglal el. A nálunk lévő példány diófa furnér borítást kapott, ami igen praktikus, mivel sokkal kevésbé érzékeny a mikrokarcok megjelenésére (ld. portörlés) mint például zongoralakk borítású társai. A hangsugárzó háromutas, ATL kialakítású, így a szériában egyedül különálló, 50 mm-es PMC lágydóm középsugárzót is kapott.

PMC twenty5.26i hangfal magassugárzó

Ezen felül a sorozatban már tulajdonképpen megszokott komponensekből épül: 19 mm-es PMC/SEAS lágy dóm magassugárzó, 170 mm-es, hosszúlöketű, öntvénykosaras g-weave membrános mélysugárzó, amit a 3,3 m-es hosszúságú ATL rendszer kelt életre.

PMC twenty5.26i hangfal

Elölről nézve épp emiatt a gyártótól már megszokott ATL nyílásokat láthatjuk, jelen esetben kettőt, mivel a belső felépítés is két ATL labirintusra támaszkodik. A mélyhangok ennek köszönhetően válnak olyan minőségűvé, és érkeznek oly mennyiségben, amitől még tapasztalt füleink is meghatódnak - és maradnak mégis tökéletesen megfogottak, pontosak, gyorsak, szinte tökéletesek - de erről később bővebben írunk.

A minden irányban terjedelmes hangsugárzó hátulján egy pár minőségi, ródiumozott, banándugós csatlakozót találunk, kettős kábelezésre vagy kettős erősítésre nincs lehetőségünk. Feltételezzük, hogy a gyártó alapos vizsgálat és kísérletezés után döntött így, ezért szó nélkül elfogadjuk.

PMC twenty5.26i hangfal csatlakozó

Az elöl elhelyezett ATL nyílásnak köszönhetően a hangsugárzó nem különösebben érzékeny a falaktól való távolságra, ami a basszus megszólaltatását illeti, de természetesen érdemes kellő távolságot tartani a sarkoktól, oldalfalaktól! E kategóriában többször tapasztaltuk, hogy a sztereópont beállítása is kritikus a megszólalás tekintetében, ugyanakkor a twnety5.26i-ről elmondhatjuk, hogy termesztésen meghálálja a pontos beállítást, de nem bosszulja meg, ha esetleg kevésbé sikerül.

PMC twenty5.26i hangfal

Tesztkörnyezet, tesztzenék

A PMC twenty5.26i meghallgatását mindenképpen méltó környezetben szándékoztunk elvégezni. A következő komponenseket alkalmaztuk a meghallgatás során láncunkban:

Tápellátás: Torus Power TOT MAX tápszűrő és leválasztó transzformátor

Tápkábel: HiDiamond Diamond 4, Nordost Frey 2

Forrás: Lindemann Musicbook: SOURCE CD DAC, CD-lejátszó és streamer

Összekötőkábel: Gryphon VIP XLR

Erősítő: Accuphase E-800 és Gryphon Diablo 300

Hangfalkábel: HiDiamond Diamond 8

Forrásanyagok tekintetében elsődleges szempont volt a kiemelkedő minőség, így tesztünk lényegi részét DSD klasszikus zenei anyagainkkal végeztük el, majd nagyfelbontású PCM formátumra váltottunk más stílusú zenéink meghallgatásához.

Már tesztünket megelőzően is nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy a twenty5.26i igencsak járatásigényes darab, ezért körülbelül 400 órán keresztül járattuk, amiből legalább 50 órát tett ki az IsoTek bejárató lemez.

PMC twenty5.26i hangfal

Meghallgatás

A meghallgatást - ahogy már említettük DSD-vel kezdtük. Itt meg is kaptunk mindent, amit jelen kiépítésben a PMC twenty5.26i kínálhat. A nagyzenekari művek transzparenciája, elképesztően részletes felbontása és dinamikája is lenyűgözőnek bizonyult. A tökéletes mély-, közép- és magashangokra nem térünk ki külön, hiszen ebben a kategóriában mindez alapnak mondható...lenne, hanem egy PMC modellel állnánk szemben! Hiszen a PMC - köszönhetően egyebek mellett az ATL technológiának - e tekintetben is kiemelkedik versenytársai közül: a basszusok sokkal mélyebbnek érződnek, mint eddig valaha gondoltuk, valamint mennyiségük és tisztaságuk is olyan szintre emelkedett, ami egészen döbbenetes élménnyé változtatta a meghallgatást. Ugyanígy - valamilyen módon - a magas és középmagas tartományokban is sikerült kiemelkedőt nyújtania: a felharmonikusok végtelen gazdagsága, a tisztaság és transzparencia szinte kézzelfoghatóvá tette az előttünk repkedő hangokat. Ugyanakkor az összkép is olyan dimenziókat tárt fel, amit eddig nem tapasztaltunk: a hangszerek teste, úgy értjük, valós mérete és rezgési tulajdonságai, is megjelentek előttünk, szinte éreztük, hogy a nagybőgő milyen hatalmas akusztikai teret rezegtet, nem csak a húrok, hanem a test esetében is. Ennélfogva a lecsengések is olyan tisztán és természetesen jelentek meg, ami igazán nem hagyott maga után kívánnivalót - ugyanez igaz a basszusok lefutására is. Az élmény már most borzongatott, holott ezen a ponton még csak néhány perce hallgattuk a twenty5.26i-t. Lássuk a további részleteket!

PMC twenty5.26i hangfal talp

A meghallgatás első tétele Muszorgszkij - Egy kiállítás képei volt. Ebben az előbb említett kiváló tulajdonságokon túlmenően extrém szélességű és mélységű hangszínpadon helyezte el a nagyzenekart a PMC, méghozzá oly pontossággal, amit talán élő koncerteken tapasztaltunk csak eddig - feltéve, hogy megfelelő akusztikájú teremben zajlott az előadás. A szólamok tagoltságára is nehéz szavakat találni, nekünk viszont kötelességünk legalább megkísérelni: az egyes szólamok egyrészt tökéletes koherenciát alkottak a hangban, viszont bármelyiket ízlésünk szerint kiválaszthattuk és gyönyörködhettünk szépségükben egyesével is. Véleményünk szerint ez is egyfajta művészet: úgy megőrizni a szólamok koherenciáját, hogy közben mindegyik gyönyörűen elvált és szabadon röppent elénk a PMC által varázsolt térbe.

PMC twenty5.26i hangfal mélysugárzó

Nem kevésbé volt lenyűgöző a dinamika sem. Erről már az Accuphase E-800-ról írt tesztünkben tettünk egy nyilatkozatot, de most kénytelenek vagyunk ismételni magunkat: amikor a pianissimóból elkezd felépülni egy crescendo vagy fortissimo, gyakorlatilag egyesével megszámolhattuk a becsatlakozó hangszereket. Mindemellett ez a kvázi lehetőség a felvételt is dicséri: a hangmérnök nem egyszerűen tovább tolta a potmétereket, hanem a valóságos előadásnak megfelelően engedte belépni az egyes hangszereket a zenébe, így egyre nagyobb hangerőt - egyszersmind gazdagabb megszólalást - elérve.

PMC twenty5.26i hangfal mélysugárzó

Tovább kalandoztunk DSD anyagainkkal Vivaldi - Négy évszak, valamint Händel- Vízizene műveiben és ezek hallgatásakor is ugyanilyen következtetésekre jutottunk, mint Muszorgszkij esetében. Minden apró részlet pontosan a helyén szólalt meg, semmilyen hiányérzetünk sem volt, illetve - horribile dictu - nem tudtunk belekötni semmibe.

PMC twenty5.26i hangfal hátlap

Ugyanakkor a twenty5.26i még nem altatta el teljesen gyanakvásunkat, ezért úgy határoztunk, hogy a további meghallgatáshoz teljesen más stílusú zenéket indítunk el. Ennek megfelelően Jean-Michel Jarre - Equinoxe Infinity lemezével kezdtünk, ami egyrészt elektronikus zene, másrészt ehhez mért dinamikát, megszólalást és egyéb képességeket kíván láncunktól. Meglepetésünkre a PMC ebből is kihozta a maximumot: valószínűleg láncunk dual mono kiépítésének is köszönhetően extrém széles és minden áthallást nélkülöző panorámák jelentek meg előttünk, dinamikus, határozott mélyhangokkal, hatalmas térben, jobb szó híján dögösen. A lemezen gazdagon alkalmazott térhatású effektek pedig borzongatóan realisztikusan szólaltak meg és gyakorlatilag minden irányba kiléptek a hangsugárzók vonalából. Néha még hátra is kellett nézünk, hogy meggyőződjünk: valóban "csak" sztereóban hallgatjuk a lemezt, nem pedig valamilyen surround rendszerben.

Progresszív rockzenére váltottunk, meghallgattuk a Yes - Close to the Edge című lemezét, Steven Wilson 2013-ban újra felvett és kevert változatában. Egészen zseniális, ahogy az egyébként régi felvétel megelevenedett, és bár a hangszereken kissé hallható volt, hogy nem tegnap lettek rögzítve, minden egyéb tulajdonság - tér, dinamika, effektek stb. - tökéletesen mai megszólalást kínált. A PMC pedig örömmel jelenítette meg a lemezt a maga tökéletességében: nem hagyott egy pillanatra sem kételyt afelől, hogy gyakorlatilag minden high end igényt kielégítő megszólalással bír.

PMC twenty5.26i hangfal

A végére hagytunk még egy jazz felvételt is, Shota Osabe - Happy coat című művét. Itt a jelenlétérzetre voltunk kíváncsiak és ismételten olyan minőségben kaptuk meg, amit szerettünk volna, ami várakozásainkat messze felülmúlta. Illetve ismét elmerültünk az akusztikus hangszerek és a remek felvétel minden apró nüánszában, úgy, hogy közben az élmény zenei, koherens és kiegyensúlyozott maradt.

PMC twenty5.26i hangfal

Összegzés

A PMC a twenty5.26i-vel véleményünk szerint nagyot alkotott nem csak saját kategóriájában, hanem általánosságban is. Csodák természetesen nincsenek, ezt jelzi az a tény is, miszerint a twenty5 széria a gyártó belépő modelljeit egyesíti, innen gyakorlatilag csak felfelé vezet az út. Ugyanakkor kiemeljük, hogy bár hallottunk hasonló - sőt magasabb - árkategóriájú hangsugárzókat is, a twenty5.26i valamilyen boszorkányság folytán legtöbbjüket maga mögé utasította. Lényeges azonban, hogy megfelelő további eszközökkel párosítsuk, hogy kihozhassuk valódi tudását - és ezt nem kizárólag kategória tekintetében értjük. Ahogy jelen cikkünkben is írtuk, több magas kategóriájú erősítővel is kipróbáltuk a PMC-t - sőt, volt egy vérszegény próbálkozásunk több kategóriával alacsonyabb integrált erősítőnkkel is, de ezt a vonalat érthető okokból nem erőltettük. Kijelenthető, hogy a twenty5.26i csak annyira válogatós zenei stílusok tekintetében, amennyire az erősítő vagy a további komponensek. Éppen ezért javasoljuk több, akár magánál magasabb kategóriát képviselő erősítő meghallgatásával, hiszen mindenki zenei ízlése egyedi és az idők során változhat is - így érdemes minél rugalmasabb eszközökkel párosítani természetesen anélkül, hogy hangminőségben kompromisszumot kötnénk. Mondjuk ilyenformán egy kisebb lakás árát is elkölthetjük rendszerünkre, de a valamit valamiért elve itt is igen erőteljesen érvényesül. Mindezek okán a Kiváló Termék elismerésben részesítjük!

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.