Pioneer VSX-923 házimozi erősítő teszt
2014. január 20., hétfő, 07:05
Pioneer VSX-923 házimozi audio erősítő házimozi erősítő Pioneer erősítő erősítő teszt házimozi teszt Pioneer házimozi erősítő házimozi erősítő teszt
Egy évvel ezelőtt a VSX-922 tesztje hatalmas meglepetést okozott számunkra. A Pioneer sok vetélytársát felülmúlva, a kategória talán legjobb erősítőjét alkotta meg és ezzel számos elismerést is kiérdemelt. Most az utód, a VSX-923 feladata, hogy bebizonyítsa, nem csupán valami szerencsés véletlen, hogy az előd annyira jól szólt. Ez talán a legnehezebb feladat: ismételten bizonyítani.
A VSX-923 egy alsó középkategóriás modell a Pioneer kínálatában. Akadnak erősebbek és gazdagabban felszereltek is, ám ami bele került, az a legtöbb vásárlónak bőségesen elegendő. A 7.2-es kialakítás, a csatornánként akár 150 watt egy kisebb nappaliba, átlagos szobába elegendő. Rugalmasság terén sincs szégyellnivalója a gépnek. A hátlapon sorakozó 7 db HDMI bemenet és 2 db kimenet, valamint az előlapra került MHL kompatibilis HDMI bemenet sokáig elég lesz. Az analóg bemeneteket már szűkebben mérték, mivel ezekre egyre kevesebb szükség van. A hátlapon sorakozik 4 db kompozit és egy komponens bemenet, amelyek közül utóbbi tetszőleges csatlakozáshoz hozzárendelhető. Van itt még egy optikai és egy koaxiális digitális bemenet, ami szintén beállítható, hogy mely forráshoz tartozzon. A HDMI 1 kimenet ARC-s, vagyis a tévé hangja külön kábelezés nélkül is visszajuthat az erősítőbe. Ha a tévé erre nem volna alkalmas, akkor használhatjuk a digitális vagy analóg bemenetek valamelyikét. Ezeken kívül van még LAN csatlakozás és előkészítés WiFi, illetve Bluetooth modulnak. Utóbbiak nincsenek benne az alapkészletben, hanem külön megvásárolható tartozékok. A kimeneti rész a már említett 2 db HDMI mellett tartalmaz 1 kompozit, 1 komponens, és 2 db mélysugárzó csatlakozót.
A mozihang dekóderek a már szokásosnak mondható Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio-t is kezelik. A sztereó hangformátumok között pedig a megszokottak mellett ott a 192 kHz/24 bites WAV, AIFF és FLAC lejátszás lehetősége. Természetesen nem maradt ki a hagyományos és az online rádió sem. Vagyis hallgathatunk helyi adókat egyszerű antennával, vagy adásokat a világ bármely országából, interneten keresztül.
A készülék képes 4K videó átvezetésére és kisebb felbontású forrásanyag 4K-re konvertálására is, de nem HDMI 2.0 szabványú (a HDMI 2.0 újabb, mint a VSX-923) vagyis a 4K/UHD kép frissítése legfeljebb 30 kép/s lehet. Persze ez aligha fog sokakat elriasztani, egyrészt mert a 4K tévék is ritkaságszámba mennek, illetve mert azok maguk is képesek hagyományos és HD anyagot felkonvertálni.
Kezelhetőség
A Pioneer az elmúlt években sorra dobja piacra a remek hangzású készülékeket, de a kezelhetőség terén nem igazán sikerült felnőni. - Igaz, hogy ezzel sok más, hifis cég is kétségbeejtően el van maradva. - A remek hangzás és remek szolgáltatások között már nem egyszer belefutottunk átgondolatlan kezelőszervekbe és ez sajnos a VSX-923 esetében is így alakult. Miközben a konkurensek közül páran már drasztikusan leegyszerűsítették a távvezérlőt, addig a Pioneer továbbra is igyekszik minden egyes funkcióhoz egy külön gombot kijelölni. Tesztalanyunk távirányítója 68(!) gombot kapott, ami azért igazán fájdalmas, mert ezek közül a legtöbbet használtak is csak alig nagyobbak a többinél.
Sajnos az OSD sem tükrözi korunk grafikai világát, ráadásul SD felbontású, így Full HD képernyőn még esetlenebbül néz ki. Ha pedig nem aktív a video konverzió, vagyis a kisfelbontású bemenetek Full HD-ra felméretezése, akkor az egész a képernyő közepén, annak talán 25 százalékát kitöltve, árválkodik a menü, mi pedig kúszhatunk közel, hogy azt el tudjuk olvasni. Maga a menürendszer amúgy átlagos, megszokható.
A házimozi erősítők OSD-je ma a gyártók többségénél nagyon elavult. Néhány, amúgy remek hangminőséget produkáló termékben pedig egyenesen sértő módon primitív! Nem, ez nem funkcionálisan egyszerű, hanem kőkorszaki! Továbbra is azt valljuk, hogy a felelősöknek tranzisztorokon kellene térdelniük egy kínai gyár sötét, dohos levegőjű sarkában, még el nem határozzák magukat, hogy végre követik a világ változásait!
A képbeállítások terén viszonylag nagy szabadságot élvezhetünk, ráadásul előre programozott profilokból is választhatunk. Így kapunk külön LCD, PDP és kétféle vetítő módot is. Ha valaki nagyon szeretne elmerülni ezekben, akkor biztosan örülni fog, hogy szokásos világosság, kontraszt színezet és színtelítettség mellett még részletesen beállítható zajszűrést is kapunk. Ha pedig nem szeretnénk ezekkel variálni, választhatjuk a PureCinema módot is.
A szolgáltatások között előkelő helyen szerepel a DLNA kompatibilitás. Böngészhetjük az otthoni hálózatunkon elérhető zenéket, az OSD vagy előlapi kijelző használatával is, de ezt nem javasolnánk. Inkább egy tablet vagy telefon segítségével érdemes zenét küldeni az erősítőre. Sok készülék már gyárilag telepített programmal is rendelkezik erre való alkalmazással. Ha mégis szükség lenne egyre, mi Androidos készülékekre a BubbleUPnP-t használjuk.
Az erősítő előlapján egy USB aljzat is helyet kapott, ami telefon vagy táblagép töltés mellett pendrive csatlakoztatására is alkalmas. A lejátszandó fájlok között böngészhetünk távirányítóval, vagy a Pioneer alkalmazásával. Mi persze az utóbbit javasoljuk. A csatlakozások sorát gyarapítja egy előlapi kompozit bemenet, mindjárt az USB aljzat mellett. Ha esetleg régi iPod, iPhone vagy iPad tulajdonosok vagyunk és van video kimenetes kábelünk, akkor ennek nyilván örülni fogunk. Máskülönben a dolog ma már szinte teljesen felesleges.
A használat
A beállítás nem tartogat meglepetéseket, a távirányító viszont gyakran megtréfált, ugyanis a nagy markolászás közben gyakran átállt forrás irányításra. Vagyis DVD-nek, vagy CD lejátszónak szóló jeleket küld ki magából, miközben mi az erősítőt szeretnénk kezelni. Ilyenkor egy gombnyomással (RECEIVER) kell emlékeztessük, hogy mi mit is szeretnénk igazán.
A távirányítónak komoly alternatívája manapság egy alkalmazás letöltése Android, vagy iOS alapú telefonra, tabletre. Sajnos az Androidos változat grafikája már egy közepes felbontású, 8 colos kijelzőn picit darabosnak tűnik, de ezt még orvosolhatja a Pioneer egy programfrissítéssel. A funkciók viszont egészen kellemesek. A Finger EQ, amikor az ujjunkkal rajzolhatunk egy hangszín görbét, jópofa játék. A balance beállítás pedig egyszerre szórakoztató és logikus! Vagyis azt nem mondhatjuk, hogy a Pioneer nem igyekszik a vezérlést a kor színvonalára tornászni és újításokkal a konkurensek elé szaladni. Csupán annyit mondhatunk, hogy a munkát még korai lenne befejezni.
Az alapbeállítások közé tartozik ma már a szobaakusztikai korrekció, ami a Pioneer esetében az MCACC nevet kapta. Maga név talán nem hangzik olyan jól, mint az Audyssey az eredmény viszont annál inkább! Igaz, ezt már korábban is megállapíthattuk. Az MCACC (nem YMCA!) aprólékosan mér, sokat számolgat, és remek eredménnyel szolgál.
Szintén a hangminőséggel kapcsolatos szolgáltatás a kettős erősítés lehetősége, ami már általános a 7.1-es készülékek között. Ez azért fontos, mert a házimozi erősítők inkább csak papíron szokták produkálni a katalógusokban leírt teljesítményadatokat, mintsem valós használat közben. A kettős erősítéssel elméletben jobbak az esélyeink egy nagyobb hangfal stabil meghajtására. Tehát ha beérjük 5.1 vagy 5.2 csatornával, akkor kicsivel jobb dinamikára és kevesebb torzításra számíthatunk.
Van még a VSX-923-ban egy környezettudatos program, az ECO Mode, ami reklámszöveg szerint anélkül csökkenti a fogyasztást, hogy annak a hangra negatív hatása lenne. Ezt a tesztek cáfolták, amin nem csodálkozunk. Ha tényleg lehetne kevesebb fogyasztás mellett azonos minőségű hangot produkálni, akkor alapból így működne az erősítő és nem csak egy opció lenne az ECO mód. Ez a beállítás legfeljebb egy étterem vagy iroda háttérzenéjének kiszolgálására méltó. Zene vagy film élvezetére nem való!
A hangzás
A zenei teszteket kettős erősítéssel kezdtük, majd egyszeressel folytattuk. A teszteszközök sorában volt a DALI IKON 2 MKII, Cambridge Audio S70, illetve az erre alapuló Cambridge Audio 5.0 szett.
Az első meghallgatások a DALI állványos dobozaival zajlottak. Kettős kábelezéssel az első benyomások nagyon pozitívak voltak, bár egy tisztán sztereó integrált erősítővel nem kelhet versenyre. Antonio Forcione lemezével nagyon kellemes volt, amit hallottunk. Könnyűzenei felvételekkel viszont még kettős erősítés mellett is elfért volna egy kicsivel több szilárdság, egy cseppnyi erőtartalék. Érdekes módon, egyszeres erősítéssel a sztereó színpad pontosabb lett, ami miatt komolyan elgondolkoztunk, hogy mennyire létjogosult a kettős erősítés. Mozira, házibulira és olyan helyzetekre, amikor erő kell, jó lehet, de finomabb munkára nem tűnik ideálisnak.
Az S70-es hangfalakkal már jobb dinamikát, több rámenősséget kaptunk. A mélyek sajnos egy kicsit leegyszerűsödtek. Hiányzott belőlük a karakteresség. A pontatlanságból is veszítettünk egy kicsit. Igaz, hogy a DALI négyszer drágább, ami lényegében meg is magyarázza a különbséget.
A folytatásban a Cambridge Audio 5.0 hangfalszettet használtuk, ami az S70 frontokat, S50 centert és S30 hátteret tartalmazza. Kezdésként meghallgattuk a készletet aktív mélysugárzó nélkül, kettős erősítéssel, majd bekötöttük a PSB SubSeries 125-öst és azzal folytattuk a tesztet.
Mélyláda nélkül, még kettős erősítéssel is hiányzik a rendszerből a testesség. A Drive egyik üldözési jelenetében például a Mustang és a 300C helyett egy rakás Civic zsibongását halljuk. Nem kérdéses, hogy kell a subwoofer! Az azért még így is kiderült, hogy a párbeszédek rendkívül hangsúlyosak az összképben. Az MCACC beállításokat használva helyrerázza a különböző hangelemeket. Sokkal kisebb lesz annak az esélye, hogy egy szereplőt túlharsog egy hangeffekt vagy a háttérzene! A Pioneer javára kell írjuk, hogy kézi finomhangolás nélkül is kellő egyensúlyban voltak az egyes csatornák.
Mélyládával tesztelve sokat javultak a dolgok. Az autós üldözési jelenet hangja hitelesebbé vált, a Prometheus párbeszédei eszelősen jól szóltak, bár az űrhajó hajtómű zaja megmaradt falsnak. Műfajnál maradva, a Serenity alap beállításokkal nehezen élvezhető MCACC beállítás után viszont remekelt. Egyértelmű, hogy az MCACC (nem AC/DC) nem csak hasznos, de szükséges is! A TRON akciójelenetei alatt kerül a rendszer a legközelebb az ideálishoz. A tesztanyagok között tovább böngészve, úgy tűnik, hogy az árához mérten korrekt a mozis teljesítmény. Nagyon hasonlót nyújt ahhoz, amit az előd is produkált.
A Pioneer VSX-923 egy jó házimozi erősítő, ez nem kérdés. Ugyanakkor a hangfalak kiválasztásakor talán érdemesebb vele a melegebb hangzású szettek között válogatni. Persze ez is ízlés dolga.
Ítélet
A Pioneer VSX-923 hangja megőrizte elődjének karakterét, így arra panaszunk nem nagyon akadhat. Mint mindig, most is nagyon fontos, hogy a megfelelő hangfalakat használjuk az erősítőhöz, mivel a végső hangzásra ezeknek nagyon nagy hatása lesz! Az elődmodell tesztelése során a Jamo S 606 jó párosításnak tűnt, így esélyes, hogy az utódhoz is megfelelő. Az újabb tesztalanyok közül talán a Dynavoice Magic F-6 EX 5.0 amivel egy jó szett állhat össze.
Kezelhetőség terén a Pioneer csak átlagos, a távirányítón túl sok gomb van, a menürendszer túl kicsi felbontású és nem is reagál elég gyorsan. Szolgáltatások terén a Pioneer felszerelte a kis erősítőt azzal, amivel kell. Erre nincs is panaszunk. Amivel maximálisan elégedettek vagyunk, az a csatlakozók kínálata. A hátlap számos digitális bemenete, a 2 db HDMI kimenet, a programozhatóság és az előlapi MHL kompatibilitás mind dicséretesek. Az, hogy a Bluetooth és a WiFi csak külön megvásárolható tartozék, az ár ismeretében teljesen elfogadható.
Mindent egybe vetve, a VSX-923 egy jó erősítő, főleg azoknak akik szeretik a gyártó hangzásvilágát, illetve akiknek ARC kompatibilis tévéjük van és így a legfontosabb funkciót, a hangerőszabályozást megoldhatják a készülék túlzsúfolt távirányítója nélkül is.