Phonar Veritas M4 NEXT állványos hangfal teszt
2015. november 25., szerda, 12:50
Phonar audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal Phonar hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt Phonar hangfal teszt
Minden tekintetben komoly kis hangfal a Phonar Veritas M4 NEXT, mely egy hónapig vendégeskedett nálunk. Gyorsaságával és sztereó térábrázolásával felülmúlta elvárásainkat, és mint kiderült, főleg hangszeres zenékkel szeret kooperálni.
Külső-belső adottságok
Az M4 NEXT külső megjelenés szempontjából leginkább a német cég jelenlegi zászlóshajójaként futó Credo Reference stílusjegyeit tartalmazta. Az előlap széleinek vonalait több helyen is leszelték, a jobb hangot eredményező, alacsonyabb szintű belső rezgések érdekében.
A Phonar Veritas M4 NEXT egyik érdekessége, hogy bizonyos komponensei (pl. a hangszórók) nem házon belülről, hanem külső cégektől származnak. A finomhangolás, doboz tervezés és összeszerelés folyamata viszont (minden Phonar hangfal esetében) Németországban történik. A 2,7 cm-es lágy dóm magassugárzó Scan Speak, a 160 mm-es mélyközép hangszóró pedig Peerless gyártmány. A doboz belsejében WireWorld kábelek találhatóak, mindez óvatosan és csak minőségi alkatrészekből összeszerelt keresztváltóval egészül ki.
Az M4 NEXT párja jelenleg kb. 300 000 Ft-ba kerül. Az árcédulához fűződő egyik jogos kritérium, hogy a hangfal gondtalanul beilleszthető legyen egy nappaliba is. Hifista olvasóink (saját magunkat beleértve) felhozhatják mentségként, hogy egy hifinek elsősorban jól kell szólnia és a kinézet másodlagos, azonban tény, hogy a zenehallgatásra szánt helyiségen, sok esetben a családunkkal is osztozni kell. Arról nem is beszélve, hogy szeretett feleségünk bármikor meghúzhatja a technológia vs. dizájn közti határvonalat. Mindettől függetlenül a kis Veritas dobozt nem tanácsos a könyvespolcra helyezni, lehetőség szerint inkább hangfalállványon a helye. Ha mindenképpen bútorra tennék, feltétlenül helyezzenek alá rezgéselnyelő talpakat! Kezdetnek a Phonar által mellékelt, sárgaréz hangfaltüske is hasznos lehet, melyhez a bútoraink karcolódását megakadályozó alátét is jár.
Ha már szóba hoztuk a kiegészítőket, említést érdemel a hátsó csatlakozók fölé épített 3 db aljzat, melyekből egyidejűleg kettőt köthetünk össze a mellékelt áthidalóval. Attól függően, hogy milyen állásba tesszük a kis lemezt, manipulálhatunk a keresztváltó magas frekvenciás szintjén. 0, +1 és +2 dB-es fokozatokban történő kiemelés lehetséges attól függően, hogy milyen környezetben használjuk a hangfalat. Mi a "direkt" beállítások hívei vagyunk, ezért alapértelmezetten, 0 dB pozícióban hagytuk az áthidalót.
Így aztán az M4 NEXT egész csinosnak mondható: alapesetben ezüst vagy matt fekete külsővel készül, de 20-30000 Ft felár ellenében, fényesre polírozott fekete, fehér, dió, valamint cseresznye borítással is megvásárolható. Nálunk a cseresznye furnérral felvértezett példány vendégeskedett. Élőben sokkal esztétikusabb és bútorszerűbb látványt nyújtott, mint fotókon. Tetszett az enyhén megdöntött formaterv is, mely elsősorban a dizájnt szolgálta, a gyakorlatban egy pillanatra sem éreztük, hogy felfelé szórná hangjait az M4 NEXT. Előlapi selyem nélkül láthatóvá váltak a hangszórók csavaros rögzítései. Manapság a legtöbb gyártó igyekszik elrejteni, láthatatlanná tenni a csavarfejeket a még letisztultabb megjelenés érdekében. Az egyetlen hangyányi motívum, amibe beleköthetnénk, hogy a hangszóróselymet tartó pöckök minduntalan kimeredtek az előlapból - a használat szempontjából az égvilágon semmilyen gondot nem jelent, de oda nem illőnek tűnt a precízen megmunkált dobozon.
Akárhogy is, az összkép inkább a kézzel való gyártás pozitív velejáróit hangsúlyozta ki. Feltehetjük a hangszórórácsot, és ilyenkor már-már szobrászati jellegű, ugyanakkor nagyon elegáns látványt nyújtanak a kis Phonar dobozok. Zárójelben megjegyezzük, hogy a gyártó határozottan a selyem nélküli használatot ajánlja.
Hangminőség
A Phonar Veritas M4 NEXT bő egy hónapig tartózkodott nálunk. Elméletileg bejáratva kaptuk kölcsön, de olyan gyakran szóltak rajta a legkülönfélébb muzsikák, hogy a próbaidőszak végére már csukott szemmel is felismertük a karakterét. Legtöbbet egy Cambridge Audio CXA80 integrált sztereó erősítővel füleltük, de alkalmanként rákötöttük Arcam A39-re is, ezen kívül pár napig Yamaha A-S701 is hajtotta. Forráseszköznek referencia sztereó DAC/lejátszónkat használtuk (Pioneer N-50), természetesen legalább CD-minőségű, de inkább 96/24-es fájlokkal. Egyébiránt a komplett készülékláncot egy IsoTek EVO3 Sirius tápszűrővel és EVO3 Premier tápkábelekkel támogattuk meg, a dobozok és az elektronika összekötésére pedig HiDiamond kábeleket használtunk. Az M4 NEXT-et kb. 3,5 méter távolságból, 18 négyzetméteres helyiségben teszteltük. Ugyanide került néhány szobanövény is... na jó, elnézést a tréfába hajló, részletező realizmusért, ettől függetlenül fontosnak tartjuk, hogy olvasóink legalább elméleti síkon ismerjék a környezetet, amit hifizésre szoktunk használni.
Igazán megnyerő előadást akusztikus hangszeres felvételek hallgatásakor kaptunk. A Phonar karaktere többrétű és árnyalt. Egyszerre viselkedett könnyedén és határozottan, más eddig általunk kipróbált, kifinomult hangfalak előnyeit egyesítette alig észrevehetően, de hatásosan. Gyorsaságban példaértékűen teljesített, különösen a középső és magas frekvenciás szekcióban. Minden hirtelen és szilárdan, szinte kézzel foghatóan épült fel a zenében. A pergődobok feszes impulzussal támadtak, nem takarta el őket homályos függöny, kristálytisztán éreztük, hogy milyen erővel és mekkora ütőhangszeren játszik a zenész. A cinek, fémhúrok és csengettyűk ugyancsak könnyedén és precízen szólaltak meg, figyelmünk gyakran automatikusan a felvételre terelődött. Kíváncsisággal figyeltük, hogy a következő negyedben vajon melyik muzsikus mit ad hozzá a produkcióhoz?
Az M4 NEXT legjobb adottsága a megszállott profizmus, amivel felépítette a sztereó hangszínpadot. Ha pontosan a két dobozzal szemben, a sztereó háromszög közepére ültünk, akkor automatikusan a két hangfal között kialakuló, beton-stabil mezőre terelődött a figyelmünk. A levegőbe bámultunk, és függetlenül attól, hogy Sting vagy Eliane Elias énekelt, a vokál mindig pontosan velünk szemben lebegett. Mindeközben még csak eszünkbe se jutott a hangszórókra nézni. Mindehhez egész ügyesen karbantartott, feszes, ugyanakkor erőlködéstől mentes basszusok társultak. A nagybőgő pendítésekor még a lecsendülő húr kerregését is tisztán, nem felrázva és nem keverve adta ki magából a kis Phonar. A lecsengést követő, tömény basszus nem pattant vissza a mellkasunkról, és nem éreztük a hatalmas hangszer meleg dominanciáját, mégis a kanapé rezgett alattunk, és a brummogó, dobbanó effektusok töménysége, súlya is egész jól átjött. Magyarán, az állódobozok bátor, monumentális jellegét nem tudta visszaadni a Phonar, nem vette át az uralkodást az egész szoba fölött, jelenlét-érzet tekintetében viszont nem vallott szégyent.
A lenyűgöző háromdimenziós hangszínpad addig tartott, amíg át nem ültünk a kanapé közepéről, gyakorlatilag bárhova. Csak a háromszög csúcsában kaptuk meg az áhított, középre zárt virtuális mezőt, sehol máshol. Ha felálltunk az ülőpozícióból, hallhatóan, azonnal lecsökkent a magas frekvenciás hanginformáció. Nem durva mértékben, de pont a jelenlét-érzethez szükséges, steril apróságok vesztek el. Ezért ahhoz, hogy ne maradjunk le a finom és precíz motívumokról, mindig egy meghatározott helyen kellett ülni. Mindez nem okozhat gondot annak, aki fix ponton tartózkodva hallgatja a hifi rendszerét. Másik tény, ami nem is annyira hiányosság, inkább csak észrevétel; hogy a Phonar hangjában lappangott valami nehezen definiálható és sajátos tónus. Egy meghatározhatatlan, megfoghatatlan ízt hallottunk valahol a mélyközepekben, ami kicsit egyedibbé, ruganyosabbá tette a hangfal viselkedését. Egyesek lehet, hogy észre sem fogják venni ezt a lappangó részletet, nekünk egy idő után feltűnt, és onnan kezdve mindig éreztük a jelenlétét. Minden bizonnyal ez a kis "foltocska" volt a doboz saját ismertetőjegye, vízválasztója az audiofil és a high end kategória között. Mindenkinek a saját, szubjektív ízlésén múlik, hogy ezzel együtt el tudja fogadni az M4 NEXT-et, mely sok egyéb jellemzőjét tekintve tényleg afféle mestermunkának számít.
Végszó
Mielőtt lezárnánk tesztünket, kitérünk olyasvalamire, amiről ritkán teszünk említést. Néha, visszaolvasva saját cikkeinket, paradox érzéseink támadnak. Főleg azért, mert rengeteg kiváló hangfallal lehet manapság találkozni. Sok hangsugárzót dicsértünk a közelmúltban, melyek (olvasóink visszajelzése alapján) nem csak a mi tetszésünket nyerték már el. Persze, néhány hiányosságokkal vagy hibákkal küzdő produktum is található a piacon. Mégis azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb manufaktúra akár kis, akár nagy mennyiségben termel, ha elég stabil szakmai háttér áll rendelkezésükre, és ha kellően összpontosítanak egy területre, akkor relatív nehéz tőlük "rosszat" vásárolni. A kategória (kb. 300000 Ft/pár), melyet a Phonar kis doboza képvisel, ma már egy alaposan telített mezőnyt tár elénk, bárhonnan is nézzük. Ez a legtarkább, vagyis legátláthatatlanabb szegmens. Együtt érzünk azokkal a vásárolni szándékozó zenerajongókkal, akik tanácstalanul állnak a specifikációk és árcédulák forgatagában. De, visszatérve a lényegre, mégis mivel lehet a Phonar M4 NEXT mellett érvelni?
Sok hangfalban csak keresni szoktuk azt a háromdimenziós hangmezőt, amit az M4 NEXT gondolkodás nélkül felépített nekünk. A basszusokat kicsit szorosra fűzött csokorba szedte, mindössze az alsó frekvenciák sajátos feszessége árulta el, hogy nem egy csúcsminőségű hifit, hanem felső középkategóriás dobozt hallottunk. Felbontás, dinamika és tisztaság terén nem tudtunk belekötni, az igazi kompromisszum a viszonylag szűk szórástartományban mutatkozott meg. Onnantól, hogy felkeltünk a kanapéról, a magas frekvenciás hanginformáció drasztikusan csökkent. Nincs mese, ha zenét akarunk hallgatni, akkor le kell ülnünk az M4 NEXT elé. Olyankor nem csak muzsikák, hanem pl. filmek terén is kamatoztatja könnyed és villámgyors karakterét. Aki egy kicsit különleges, ugyanakkor sok szempontból rendkívül gyors és intim hangot keres, annak javasoljuk az M4 NEXT meghallgatását.