Peterman & Black szalon

Pesti elegancia

2013. április 22., hétfő, 10:25

Peterman Steinway Steinway Lyngdorf Bose Loewe Loewe Connect Avielo Steinway Model S hifi házimozi high-end házimozi projektor hifi szalon

Ritka, hogy egy olyan szalonban fordulhatunk meg, ami nem a csodás hangfalak és elektronikák köré épül, hanem a kifinomult stílus és az elegancia dominál. Holott ez a fajta miliő nem áll távol szeretett Pestünktől. Volt idő, amikor egy komoly tekintélyű új vívmány bemutatásának szinte kötelező állomása volt Budapest. Miért is ne lehetne ma is itt a legjobb és legfejlettebb hifik egyik bemutatója?

Zene és hifi iránti rajongásom egy meghatározó pillanata volt, amikor első alkalommal találkoztam élőben a TacT Millenium nevű digitális erősítővel. Az akkor csillagászatinak tűnő ár ellenére is egyértelműnek éreztem, hogy ez a jövő útja. A TacT azonban megelőzte korát.

Hasonlóan az 1929-es Dornier Do X repülő csónakhoz, ami korának legnagyobb gépeként az óceánjárók luxusát ötvözte a repülés gyorsaságával. A háromszintes repülőgép, 40 évvel a Boeing 747 megjelenése előtt, külön bárral és ággyá alakítható ülésekkel volt felszerelve. Hol tízezrek, hol százezrek fogadták a gépet világkörüli útján. Ám jó négy évtizeddel a repülést forradalmasító Jumbo Jet előtt nem lehetett átütő a gép sikere. Szükség volt hát egy partnerre, a Deutsche Luft Hansa képében, akik 1933-ra a gép további látványos bemutatóját tervezték, természetesen a presztízséhez méltó Bécs-Budapest-Isztambul vonalon. Ám hiába is vártuk volna a csodás repülő csónakot a Gellért szálló előtt leszállni, mert az Németországban súlyosan megsérült és végül Bécsig sem jutott el. Talán különös gondolat az egyik első digitális erősítő és egy repülőgép között párhuzamot vonni, de aki rápillant a kör alakú ablakokra és a szögletes, alumíniummal borított géptestre, az felfedezhet némi hasonlóságot.

A TacT sem hódította meg azonnal a világot. Az erősítők többsége még ma is analóg elven működik. Ám a ma Lyngdorf néven működő cég is megtalálta a magához illő partnerét, a Steinway & Sons képében. A Steinway Lyngdorf pedig eljutott Budapestre, alig egy kilométerre attól a helytől, ahol egykor a Dornier Do X leszállhatott volna. Ezzel pedig el is válik egymástól a csodás repülőgép és az erősítő története, hiszen előbbi itt van még az utóbbit szomorú módon elemésztette a háború tüze.

Peterman and Black szalonPeterman and Black szalonPeterman and Black szalonPeterman and Black szalonPeterman and Black szalonPeterman and Black szalonPeterman and Black szalonPeterman and Black szalonPeterman and Black szalon

A belváros egy apró kis utcájában, a Duna és a Váci utca között megbúvó házban, egy tipikus pesti gangos folyosóról nyílik a Peterman & Black szalon, ahol egymásra talált a klasszikus elegancia és a legmodernebb hangtechnika. A szalon két szobájában lenyűgöző közegben eshetünk szerelembe a hanggal, a zenével és a filmmel.

Az első szobában a Steinway Lyngdorf Model S az úr. Ha a név ismerősen cseng az nem véletlen, hiszen ez az a Steinway, amely nagyszerű zongoráival és koncerttermeivel már másfél évszázada szolgálja a zenét, annak előadóit és szerelmeseit. A Lyngdorf pedig az a cég, ami egykor a TacT digitális erősítővel és szobaakusztika korrekcióval messze meghaladta korát.

A Model S, bár a gyártó kínálatában a legkisebb, így is a high-end-ként emlegetett kategóriába tartozik. Igaz, azt egy kicsit másképp értelmezi, mint ahogyan megszoktuk. Nem kell különleges kábeleket, szűrőket és titokzatos rendeltetésű köveket és szobrocskákat pakoljunk a szobánkba. Ez nem valamiféle vallásos áhítattal megalkotott ékszer, hanem egy mérnöki tudásból, emberi elszántságból és ráfordított időből született racionális gép. Bizonyos értelemben a technika csúcsa, mint egy Bugatti, de ugyanakkor mindennapi használatra született, mint egy utcai Lexus vagy BMW.

Ha pedig már szóba került a technika, szóljunk is róla pár sor erejéig! Itt van mindjárt a RoomPerfect. Alighanem a legfejlettebb és legösszetettebb akusztikai elemző és korrigáló rendszer, ami ma létezik. Egyedülállóan sok mérésből és rendkívül komplex számítások útján éri el, hogy a rendszer ne csak az ideális akusztikai közegben, hanem bárhol képes legyen úgy megszólalni, ahogyan azt a Steinway elvárja, ahogyan azt a zene megérdemli. Kiemelten fontos ez, mivel otthonainkat inkább vetjük alá lakberendezők elképzeléseinek, mint a zene igényeinek. Nem gond, ha az egyik oldalon könyvespolc magasodik a másikon pedig teraszajtó. Az akusztikai akadályok leküzdését a RoomPerfect-re bízhatjuk.

A rendszer egyik érdekessége, hogy nem csupán egy szűk helyre, hanem igen széles térben is képes ideális hallgatási körülményeket biztosítani. Külön beállítás áll rendelkezésünkre olyan esetekre amikor egyedül élvezzük a zenét és amikor többedmagunkkal.

Peterman and Black szalon

Persze az egész rendszer alapja a teljesen digitális erősítő. Technikai értelemben a Lyngdorf által megalkotott erősítés legalább akkora előrelépés, mint egykoron a tranzisztor megjelenése volt. Itt azonban, a tranzisztorok karrierjétől eltérően, az egyedüli cél a jobb hangzás megvalósítása és nem az ár vagy a méret csökkentése. Ez nem könnyű feladat, hiszen a radikálisan eltérő működési és építési elv az audiotechnikára cseppet sem jellemző, és igencsak költséges elektronikai megoldások használatát is megköveteli. Nem egy könnyen járható út, de az eredmények mégis igazolják. A teljes rendszer jel/zaj viszonya 113 dB. Hasonlóan jó értéket jobb esetben egyes komponensektől kaphatunk más rendszerekben, ahol aztán az önálló elemekből épülő elektronikai lánc végső jel/zaj viszonya már lényegesen rosszabb. Ennek az egyik eredménye, hogy a rendszer a legnagyobb hangerőre állítva sem produkál semmiféle érzékelhető zajt. Ám ennél sokkal fontosabb, hogy a hangfalak pontosan azt szólaltatják meg, ami a felvételben van. Hangerőtől függetlenül képesek a dinamikát megőrizni.

Aki már egyszer hallotta, az többet nem szabadul az élménytől. A Steinway rendszerében használt erősítés a hangerőt emelve nem veszít dinamikájából, nem hangosodik, hanem növekszik. Lélegzetelállító hatású növekedés, ami könnyen döbbenetet csal az ember arcára.

A Steinway Lyngdorf termékek fontos jellemzője, hogy igény szerint könnyen bővíthetőek, vagy növelhetőek. A kisebb és nagyobb komponensek, a sztereó és sokcsatornás elektronikák tetszés szerint kombinálhatóak, mégis minden esetben egy teljes értékű rendszerként szólalnak meg és egyetlen eszközként kezelhetőek. A komponensek közötti rendszercsatlakozás által nem kell külön kapcsolókkal és távvezérlőkkel bajlódjunk, és nem kell a komponensek egymáshoz illesztettsége miatt sem aggódnunk, ahogyan az analóg kábelek hangot alakító tulajdonságáról is teljesen megfeledkezhetünk. A rendszerhez tartozó kábelek tökéletesen fognak szolgálni.

Maguk a hangsugárzók is érdekes darabok. Az időtartam-optimalizált meghajtók, a könnyű és szilárd membránok miatt gyorsabban képesek reagálni, ami nagyban hozzájárul a rendszer életszerűségéhez, drámai erejéhez. Ennek egyik eredménye, hogy Model S nem csak nagy energiák leadására, de akár hirtelen elhallgatásra is képes. Ez utóbbi tulajdonság talán a legfélelmetesebb audio élmények egyike. A legtöbb hallgatót a hirtelen megszülető csend megdöbbenti, teljességével és váratlanságával.

Az első szobában meghallgatható Model S a Steinway Lyngdorf kínálatán belüli legkisebb rendszer. Külleme határozottság és visszafogottság keveréke. Ezzel szemben a nagyobb modellek, mint például a Model C, valódi zongoralakkba és aranyba öltözve állnak, büszkén és elegánsan. A Peterman & Black természetesen bármely szériából, bármely komponensekből képes rendszert összeállítani, hiszen a Steinway Lyngdorf készleteinek ez is fontos tulajdonsága.

Ha már itt jártunk, kihasználtuk a lehetőséget és meghallgattuk a Model S sztereó rendszerét

Mivel egy igazán jó hangrendszernek nem lehetnek műfaji korlátjai, a meghallgatott zenék a Metallica-tól Liszt Magyar Rapszódiáig, hosszan sorakoztak.

Sok olyan zenét is meghallgattunk, amit a tipikus tesztjeink során már évek óta használunk. Egyik első mindjárt a már szinte agyon koptatott Learning To Fly című Pink Floyd szám volt. A rendszer könyörtelenül felfedte a felvétel minden apró részeltét, miközben a tér és terjedelem gigászivá nőtt.

Ezután Erikah Badu lépett a szobába, lebilincselő hangjával és a felvétel, meg persze a rendszer csodás közvetlenségével. Persze mindez még semmi nem volt, hiszen nem sokkal később Tori Amos hangja és zongorája is megszólalt. A zongora egy nehezen reprodukálható hangszer, hiszen hangtartománya a hangfalak minden alkatrészét megdolgoztatja. Tori Amos játéka pedig nem hagy ki semmit a hatalmas erejű hangszer lehetőségeiből. Egyszerre, s egységként kell dolgozzon magas és mély. A Steinway pedig közvetít. Nem magasat, nem közepet, nem mélyet, hanem magát a zongorát.

Az ámulat mellett komolyan felmerült a kérdés, hogy miféle felvételi technika kellett ahhoz, hogy a zongora ennyire életszerűvé váljon? Hogyan lehet ennyire közvetlen?

Nem is érhet egy rendszert nagyobb dicséret, mint az, ha annak jelenlétéről a hallgatóság megfeledkezik és csak a zenével foglakozik megszállott módon.

Peterman and Black Szalon Steinway Lyngdorf Model SEgy másik korszak, más hangzását megidézve, előkerült az Aphrodite's Child - 666 című, igencsak kísérletező jellegű lemeze. A hangzás lenyűgöző, az 1970-ben felvett anyag, bár magán viseli a kor jellegzetességeit, mégis érezhetően kilép a megszokott szalagos dimenzióból. A hangzás sokkal levegősebb, könnyedebb, mint amit ettől a lemeztől valaha is hallottam. Ezek után egy későbbi Vangelis anyag, az 1492 néhány szelete is felcsendül, csak a kíváncsiság kedvéért. Az amúgy a rádiók által rongyosra koptatott korong döbbenetes részletgazdagságot villantott a magastartományban.

Majd jött Liszt! Persze, hogy a Magyar Rapszódia került elő. Mi pedig csak ültünk és hallgattunk. Hosszú idő telt így el, s szónak hely nem jutott. A valódi hangszerek életszerű visszaadása nagyszerű élménnyé teszi a zenehallgatást.

Majd jött még néhány klasszikus és modernebb zenemű, amelyek sorban léptek elénk, mutatták meg magukat, féltve őrzött finom részleteiket.

Végezetül utat adtunk egy kis rock zenének is. Marylin Manson feldolgozásában szólalt meg a Personal Jesus. A zene húz és zúz, és valóban élvezetes, pedig slágernek szánt darab. A rendszer elevenen és élvezetesen hozza a rocker formát is. Igazi kaméleon.

Nehéz fogást találni a rendszeren. Belekötni nincs mibe és kiemelni sem könnyű részleteket, mert nem alkotóelemekkel, hanem inkább a zenével kerül kapcsolatba az, aki a Steinway Lyngdorf rendszerét hallgatja.

Technikai szemmel nézve a Model S leginkább érdekes tulajdonságai közé tartozik a mélyhangok teljes integráltsága. Vagyis az, hogy a szeparált mélysugárzók ellenére egységes hangzást kapunk. Nem válnak el a közép- és mélyhangok, ami nagyban segít a tökéletes sztereó színpad felépítésében. Szintén a sztereó élmény része, hogy a hangok nem csak a két hangsugárzó közötti térben szólalnak meg, de látszólag azokon túl is.

Peterman and Black szalon

Túljutva az első szoba élményein, a Peterman & Black szalon tartogat még egy kis meglepetést a második bemutató helységben, ahol szintén remek készülékek várják, hogy kipróbáljuk őket. Itt most olyan ismert márkák termékei sorakoznak, mint a Bose, Loewe vagy az Avielo.

A hely nem kevésbé elegáns. Kellemes körülmények között merülhetünk el a mozizás élményében, akár vetített 3D képpel, akár egy tévé képernyőjét figyelve. A második szoba karaktere hasonló, a kiszolgálás pedig ugyanaz.

A Bose kis rendszereit Magyarországon is sokan ismerik, így azt nem kell külön bemutassuk. A Loewe Connect ID pedig már nálunk is megfordult.

A Peterman & Black szalonjából kilépve, visszazökkenve a város hétköznapjaiba jóleső érzés arra gondolni, hogy ezek a szobák Európában bárhol megállnák a helyüket. Tulajdonképpen bármennyire is különleges a hely hangulata, valahogy mégis természetes. Nem idegen a várostól a legfejlettebb technikai eszközök bemutatása, ahogyan régen sem volt idegen a legújabb és legnagyobb repülő alkalmatosságok felbukkanása. Szintén helyén érezzük a szoba eleganciáját és a csapat minőség iránti elkötelezettségét. Pest belvárosában, a Dunától pár tíz méterre, ennek így kell lennie.

www.petermanblack.hu

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.