Perlisten R7t és R5t álló hangfal erőpróba
Nem hallani, figyelni kell
2023. október 11., szerda, 11:40
Perlisten PerlistenAudio audio hifi hangfal high end hifi hangfal Perlisten hangfal hangfal teszt high end hangfal hifi hangfal teszt Perlisten hangfal teszt
A Perlisten Audio szemtelenül fiatal résztvevő az iparágban. Végleges termékkínálattal, honlappal és nemzetközi vezetőcsapattal csupán 2020 óta aktív. Mégis elnyerték az EISA-zsűri tetszését, kapásból két termékkel és az internet valósággal pezseg a Perlisten véleményektől. A gyártó kínálatán belüli megfizethetőbb szintet képviselő Perlisten R széria már Magyarországon is kipróbálható. Ezúttal kifejezetten arra kerestünk választ, hogy az R5t és R7t álló hangsugárzók mit nyújtanak, ha sztereó zenehallgatásra kerül sor?
Hifi vagy házimozi?
Az Extreme Audio budapesti üzletében sok egzotikus hifi eszköz fészkel. Az egyik hallgató helyiség e sorok írásakor a Perlisten R széria ideiglenes lakóhelye. Csendesebb az említett szoba - de nem sokáig. Előzetes egyeztetéssel bárki eljöhet ide, hogy meghallgassa az említett termékcsaládot 5.1 vagy sztereó felállásban. De melyik világnak kedvez jobban a gyártó? Zenerajongóknak, vagy mozifanatikusoknak?
A beharangozó hírben is szó volt róla, hogy a Perlisten alapítók milyen szakmai háttérből jöttek. Itt újra megemlítjük Lars Johansen nevét, aki a JBL, Jamo vagy Klipsch mellett a Miller & Kreisel (M&K Sound) partnere is volt korábban. Az M&K Sound világszinten elismert stúdió monitorairól, melyek ismertetőjegyei közé tartozik a pontosság és terhelhetőség. A Perlisten honlapja alapján egyértelműen az a válasz, hogy mindkét tábor kegyeibe próbál beférkőzni. A filozófia, melyet képviselnek, elméletben azoknak is kedvez, akik egyszerűen minőségi zeneélményre vágynak. Ezért érdemel külön említést az R5t és R7t, melyek között kicsi (de lejjebb kiderül, hogy azért érzékelhető) az eltérés, így felesleges külön cikkben megosztani a velük szerzett benyomásokat.
Megjegyzés: a Perlisten R szériás hangfalak házimozis tudásáról szóló, korábbi cikk itt olvasható.
Technikai különbség
A kisebbik hangfal háromutas, a nagyobbik négyutas kivitelű. Dobozuk MDF-ből készül, melynek alsó végén lefelé néző, igény szerint elzárható reflexnyílás található. Az R5t egy, az R7t kettő csövet tartalmaz. Különlegesség a saját tervezésű, DPC nevű hangszóró kiosztás, melynek technikai hátteréről korábbi cikkünkben és a gyártó honlapján lehet bővebben olvasni.
A három darab 26 mm-es dómsugárzó alatt és fölött 165 mm-es mélysugárzók szólaltatják meg a basszust. Utóbbiak membránja préselt papír, farost és gyapjú rostokat tartalmaz.
A keresztváltóról és belső kábelezésről nem sokat lehet tudni, a dobozok hátulján lévő masszív csatlakozók kettős kábelezést, illetve kettős erősítést tesznek lehetővé. A csomagolás részét képezi a masszív, tüskés talp, mely vibrációelnyelés szempontjából kritikus szerepet tölt be.
Az R7t és R5t közti legalapvetőbb eltérés, hogy a kisebb doboz kettő, a nagyobb pedig négy mélyközépsugárzót tartalmaz. Dobozuk mélysége és szélessége azonos, a felhasznált anyagok és a THX Dominus, illetve THX Ultra tanúsítvány mindkét modellhez jár. Az R7t azt sugallja, hogy teljesebb hangzást nyújt, különösen akkor, ha a tulajdonosa sztereó felállásban, mélysugárzó nélkül alkalmazná. Az R7t 16 centiméterrel magasabb (127 cm) és 21 kilóval nehezebb (48 kg), mint az R5t. Ami pedig az árakat illeti, a kisebb 2,8 millió, a nagyobb hangfal 4 millió forintos áron kapható e sorok írásakor, ami párban értendő.
A gyártó leírása szerint 100 Hz-20 kHz közötti méréssel az R7t hangnyomásszintje 116 dB (1 méterről mérve), az R5t pedig 113 dB-t produkál. Minden jel arra mutat, hogy az R7t hangerő és basszus megszállottaknak jobban kedvez. Cserébe magasabb teljesítményű elektronikát célszerű hozzá biztosítani. Maximalista megközelítéssel 3-400 wattos végerősítő ideális, az R5t pedig 200-250 wattos társsal is beéri. De mit hallottunk saját füllel?
Meghallgatás, szubjektív benyomások
A Perlisten R7t és Perlisten R5t alap karaktere azonos volt, ezért először arra érdemes kitérni, hogy hangzásuk miben egyezett. A mérnökök munkája abban mutatkozott meg, hogy a hangvisszaadás arányos, harsányság nélküli volt. Stúdió monitorokra jellemző tárgyilagossággal épültek fel a részletek. A hangfalak nem szépítették a hangokat, de a másik végletbe, nevezetesen klinikai szigorúságba sem estek bele. Először a könnyű és selymes magashangok tűntek fel. A Perlisten munkatársai selyemdóm magassugárzók mellett döntöttek és nem próbálták titkolni az anyagra jellemző, lágyabb élű hangzást. Cserébe annak számos előnyét is hagyták érvényesülni.
Néhány másodperc után a speciális hangszóró elrendezés hatását értettük meg. Hagyományos, egyetlen dómsugárzóval működő hangfalhoz képest a középső és magas frekvenciák közti határ sokkal haloványabb volt. Ez több előnnyel is járt. Nem kellett szigorúan a középső pontban tartózkodni, hogy megmaradjon a hangfalak közti összefüggő színpadkép. Másfelől a magasfrekvenciák jellege stresszmentesebb érzetet kapott. Stresszmentes alatt azt értjük, hogy kitágultak a dinamikai határvonalak. Természetes, homogén áramlatszerű energiával érkeztek fülünkhöz a magashangok, amihez hasonlót korábban csak kompressziós sugárzóból tapasztaltunk.
A tölcséres formájú hullámvezetős hangsugárzóknál néha előfordul, hogy a színpadkép pontatlanná válik. Az R7t és R5t megőrizte az alapvető irányokat, mellette a közeli-távoli sávok elkülönítésére is ügyelt. Vadabb elektronikus zenét hallgatva (Deadmau5 - Saved) inkább neutrális, könnyű alsó basszusokat lehetett tapasztalni. A magashangok teljesen összeolvadtak a vízszintes tengellyel, ami nem azt jelenti, hogy elmosódtak. A középre igazított DPC modulnak köszönhetően nem lógtak ki az effektusok az összképből, a sok kis hangszóró helyett egy nagy, komplex, mozgalmas virtuális tér rajzolódott ki.
A térmélység ügyes megjelenítése hangszeres kíséretet tartalmazó zenével még jobban megmutatkozott. Gregory Porter - Quizas, Quizas, Quicas c. dalában nagy mezőt formált az énekes hangja, a szimfonikus kíséret teljesen eltérő távolságból adódott hozzá. Még véletlenül sem lehetett Porter és a zenészek rétegeit összekeverni. Tovább haladva blues irányba (John Lee Hooker) megmaradt a stúdiós, higgadt összhatás. Az ének súlytalanul terült szét, mégsem untuk halálra magunkat, mert az ütős hangszer szilárdan, harapós dinamikával fűszerezte meg.
Ahogy lépegettünk végig lejátszási listánkon, próbáltuk szóba önteni a Perlisten hangzást. Az évek során egyes skandináv hifi hangsugárzóknál találkoztunk friss érzetű, kissé vékony magashangokkal. Ilyen az R7t/R5t "lelkében" is lappangott. A hangfalak nem annyira a tömegre és erőre, inkább súlytalanságra és részletességre fókuszáltak jobban. Ez segített abban, hogy Pink Floyd - The Dark Side of the Moon c. albumánál megmaradjon az analóg jellegű, remegő és áramló háttér. Cassandra Wilson - Red Guitar c. száma olyan fegyelmezetten és tisztán jött át, mint egy hibátlan házifeladat. Könnyű, gazdag textúrával jelent meg az említett jazz nóta, éppen annyi lendülettel és dinamikával, ami szerintünk hitelessé tette a hangfalakat elmélyült zenehallgatáshoz.
A Perlisten R7t és Perlisten R5t azért volt hatásos, mert a meghallgatáshoz használt, közepes méretű szobában nagyobb terhelésen is ugyanolyan dinamikai fogékonyságot nyújtott. Szinte megszólaltak a dobozok: "Ennyitől kéne izzadnunk? Ne röhögtessenek! Ahhoz több fog kelleni." Esetleges kifogás? Maximalista audiofil megközelítéssel annyi, hogy a legalsó basszus néha kissé kerek, megemelt volt. Utóbbit a reflexcső betömésével lehet kompenzálni. De akkor talán túl stúdiós irányba megy a rendszer, kérdés, hogy ki és mennyire szeretné azt. Másfelől a végső intimitás, a teljes érzelmi közvetlenség nem minden zeneszámnál mutatkozott meg. Erősen valószínű, hogy abban nyújt többet a drágább S sorozat.
Megjegyzés: a meghallgatáshoz NAD elő-végerősítő párost biztosítottak az Extreme Audio munkatársai. Komolyabb érdeklődők, amennyiben még nem döntöttek elektronikát illetően, ajánlott, hogy kipróbálják a hangfalakat valamelyik AVM all-in-one erősítő vagy minimum Musical Fidelity M6si társaságában.
R7t vagy R5t?
Ami fotók, leírások és mérési görbék alapján sejthető volt, gyakorlatban is beigazolódott. Az R7t jobban kitöltötte a 30 Hz alatti mélyhangokat, mint az R5t. Színpadképet értve kiterjedőbbek voltak a mélyhangjai. A különbség nem volt hatalmas halk és közepes járatáson. Intenzívebb hangnyomásszint esetén viszont egyre inkább az R7t javára billent a mérleg nyelve, ami a basszusdinamika stabilitását illeti. Ezzel nem célunk gyengének vagy rossznak feltűntetni az R5t képességeit. Az R7t karaktere energia elosztásban enyhén lazábbnak hallatszott, minimálisan megnőtt dinamika kontraszttal és tártabb mezővel.
Az összehasonlítás nekünk szubjektíven az alábbi tanulsággal zárult: aki megengedheti magának az R7t-t és extrém teherbírásra tart igényt, jobban jár a nagyobb hangfallal. Egy kisebb vagy közepes szobában azonban az R5t kapacitása is bőségesen elég. Ugyanazt a homogén, kiegyenlített magashang integrációt nyújtja, a DPC elrendezés változatlanul megtalálható benne, a felhasznált anyagok ugyanazok. Mélyláda nélkül kétségtelenül az R7t ajánlott. De manapság nem eretnekség audiofil célra kiegészítő aktív mélysugárzót beilleszteni. Logikus, hogy egy (vagy kettő) Perlisten mélyládával megtámogatott R5t végösszege jobban megizzasztja a bankszámlát, mint az önálló R7t páré, de a 300 Hz alatti kontrollálhatóság is többszörös mértékben javul. Mint minden házimozi rendszer tervezésekor, ezúttal is leginkább az anyagi szükségletek, szobaméret/hallgatói távolság és személyes ízlés kérdése, hogy kinek melyik felállás szimpatikus. A különleges hangszórás, stresszmentes karakter, burokszerű színpadkép és eszelős teherbírás mindkét modell esetében garantált.
Záró gondolatok
A Perlisten R széria nem a hatásvadász érzelmességről szól. Félúton helyezkedik el a professzionális és otthoni világ között, ügyesen kombinálva a kettő előnyeit. Egyedi homogén szórása és szüntelenül tagolt térmélysége érdemel dicséretet, amihez extrém terhelhetőség társul. Utóbbi nemcsak azt jelenti, hogy lehet döngetni. A DPC hangszóró elrendezés fülkímélőbb, szinte olyan homogén érzetű, mint egy tölcséres, kompressziós sugárzó. De közben a tere, textúrája precízebb. Az ilyen hangszín hosszútávon rengeteget számít, jó és rossz minőségű műsornál más-más előnyökkel jár.
Néhány kérdés nyitott marad. Kortárs, jellemzően világos nappaliban a funkcionális arculat és szögletes lakk-fekete doboz nem annyira vonzó, de ez ízlés dolga. A Perlisten természetes élőhelye: hangszigetelt, projektorral vagy óriási tévével felvértezett dedikált játékbarlang, elsötétíthető médiabirodalom a pincében vagy padlástérben. Ott a külsőséggel kapcsolatos szempontok kevésbé számottevők. Bár az internet népe eközben könyörög, hogy legyen mattfekete kiadás. És igazuk van. Lesz valamikor? Senki se tudja. Elvileg valamikorra várható lesz fehér kiadás (fehér előlappal, ami egyébként egész csinos), melyet a gyártó egy ideje ígér.
Kétségtelen, hogy magas igényű, filmet-zenét vegyesen fogyasztó vájtfülűek bakancslistáján méltó helyet tudhat magának az ifjú gyártó R szériája. Hamarosan újabb Perlisten cikkel jelentkezünk, melyben a kisebb szobákra szabott R4b állványos hangsugárzó tudásáról lesz szó!
Iránytű
Ár (a cikk megjelenésekor): |
Perlisten R5t: 2 799 999 Ft/pár Perlisten R7t: 3 999 999 Ft/pár |
Forgalmazó: |
Invitone Kft. |
Bemutatóterem: |
Extreme Audio +36-1-7867-422 +36-30-208-2206 1117 Budapest, Sopron út 22. |
További cikkek: