Ortofon SPK-3100 Silver hangfalkábel teszt
2014. május 26., hétfő, 09:05
Ortofon audio hifi kábel hangfalkábel audiokábel hifi kábel Ortofon hangfalkábel SPK-3100 kábel teszt Ortofon teszt Hangfalkábel teszt
Kíváncsian vettük kézbe az Ortofon jelenlegi legkisebb hangfalkábelét, az SPK-3100 Silvert. Ahogy neve sejteti, ez a típus ezüstöt is tartalmaz. Mielőtt az előítélettől felhorkantva olvasónk továbblapozna, felhívjuk a figyelmet, hogy mai tesztalanyunk hangja, mint kiderült, némileg különbözik az eddig tesztelt ezüst tartalmú kábelekétől.
Hovatartozás
Az Ortofon márkanév ősidők óta egyet jelent a jó minőségű, hifi hangszedőkkel, ám a cég egyéb termékek, esetünkben hangfalkábelek gyártásával is foglalkozik. Az árcédulát elnézve úgy tűnik, hogy az Ortofon e téren sem a filléres piacra összpontosít: az SPK-3100 métere kerül kb. 3 500 Ft-ba. A hifizésnél ajánlott költségvetési arányok betartásával (a kábelezés ára ne legyen több az alkotóelemek árának ~15 %-ánál) könnyen kiszámolhatjuk, hogy ez a zsinór leginkább a 4-500 000 Ft összértékű sztereó rendszerekhez illik, elvileg. Azért elvileg, mert számos esetben bebizonyosodott, hogy érdemes akár 30-40 %-ig is elmenni.
Technikai adottságok
Az SPK-3100 egy érpárt tartalmaz, vezető felületének keresztmetszete 2 x 1,3 mm2, ami álló hangsugárzóknál szerény basszusokat eredményezhet ? ezért mai tesztünkben csak állványos hangfalakat használtunk. A nemes egyszerűséggel jelölt, piros és fehér színű PVC köpenyek alatt ezüsttel bevont oxigénmentes rezet találunk, összesen 48 db 0,24 mm?-es szálat. A PVC-t sűrűn elrendezett textilrostok ölelik körbe, erre feszül rá a kívülről látható, fémesen csillogó árnyékoló réteg. A külső, átlátszó köpennyel együtt, a komplett kábel átmérője 0,8 cm, ami a szoba padlóján nem annyira feltűnő, de szőnyeg alá már nem rejthető. Tetszett az SPK-3100 rugalmassága, melynek köszönhetően zsúfolt helyekre is könnyen befűzhető, ugyanakkor rendelkezik akkora súllyal, hogy a hangfal mögött ne himbálózzon a levegőben.
Bekötés
Az Ortofon SKP-3100 végeinek lecsupaszításához mezei konyhakés nem lesz elég. Ha levágtuk az átlátszó külső köpenyt, még meg kell birkózni a sűrű árnyékoló réteggel is, ehhez érdemes egy kisebb csípő- vagy speciális fogót használni. A belső köpenyek blankolása már gyerekjáték. A vezetőszálak szerkezete viszonylag merev, ez jó hír, mert így hosszú távon sem kell szöszösödéstől tartanunk. Tesztünk során először a B&W új, 682 S2 állványos hangdobozát használtuk, de rövidesen áttértünk a quadral M 25-ös dobozaira és legtöbbet ezekkel füleltünk. Összehasonlításhoz egyik referenciaként használt alapkategóriás hangfalkábelünket, a Real Cable TDC300F-et alkalmaztuk, amelynek méterára kb. egy ezressel olcsóbb, éppen ezért lettünk kíváncsiak a különbségekre.
Hangminőség
Hogy miért nem állapodtunk meg a Bowers dobozoknál? A hangfal kissé kelletlenül reagált az ezüstre: a kevlár mélyközepek kevesebb részletet szórtak felénk, ami a szőtt membrántól önmagában szokatlan, az alumínium dóm pedig kissé savanykás, fejfájdító karakterre változott. Utóbbihoz hozzátennénk, hogy az SPK-3100 nem húzta a magasba a rendszert, legalábbis nem olyan intenzíven, mint a legtöbb ezüstkábel. Karcosnak, túlélezettnek egyáltalán nem éreztük a rendszert, ami kellemes csalódást okozott, de könnyűzenénél a Real zsinórhoz képest kevesebb lendületet, szerényebb térábrázolást kaptunk (persze ne feledjük, hogy a TDC300F több mint 2x nagyobb keresztmetszetű).
Csak kísérleti okból gondoltunk a quadral M 25-re, ám az ő szerénykedő Ricom-V magassugárzójának kifejezetten jót tett az Ortofon kábel. Itt már nem azon sopánkodtunk, hogy kevesebb mélyet vagy teret kapunk, hanem meglepődtünk a dobozok magabiztosabb előadásán, és hosszú tesztelés után sem fájdult meg a fejünk.
Elektronikus és popos jellegű felvételeknél nekünk jobban tetszett a Real hangja. Érezhetően csilingelőbb, élénkebb és árnyaltabb képet éreztünk az ezüst kábelhez képest, ugyanakkor az Ortofon sem viselkedett feltétlenül gyengén, mondjuk egy Trentemoller hallgatása közben. Az SPK-3100 kicsit visszavesz minden árnyalatot és precízebb, kiegyensúlyozottabb elosztásban igyekszik visszaadni a zenét. Ez néha visszavett a felvételek teltségéből, főleg a basszusok lettek szerényebbek. A rendszer szolid, higgadt hangja nagyon szokatlanul hatott, ismerve a Rotel erősítőket.
Az SPK-3100 emelkedetté teszi a hangokat, egy sztereó felvétel nem olyan meleg és vidám, mint a referencia kábelünknél, és a részletek sem a nyakunkba hullnak, inkább a két hangfal között teljesednek ki, tisztes távolban. Ez a precíz, kissé nyers hangzás sok műfajnál és bizonyos hangfalaknál visszavesz az élvezetből. Akkor az SPK-3100 nem felelt meg? Nem erről van szó, egyszerűen csak válogatós. És mi az, ami nagyon bejön neki? A jazz, szinte kizárólag arra feni a fogát, jazzre!
Fentebb említettük, hogy az Ortofon kábel hosszú hallgatás után karcossá, fájdalmassá teheti a magas frekvenciákat, legalábbis alumínium dóm esetében. De ezt feltétlenül a kábel okozza? Ennek tisztázásához nem árt egy percre elfeledkezni a hifiről és az igazi, élő zenére összpontosítani: ugyanis aki hús-vér jazz zenészeket hallgat, egy szűkös kocsmában egész este, talán egyetért velünk, ha azt mondjuk: az is tud fárasztó lenni, még akkor is, ha imádjuk a szaxofon, a dob és a zongora hangját.
És az Ortofon ilyen szempontból hitelesebb kábel, hiszen a fém hideg, kemény rezonanciáját kíméletlen őszinteséggel adja vissza. Mi több, a hirtelen hangeffektek is sokszor meglephetik a hallgatót, erre remek példa a Dave Brubeck ? Take Five dobszólója. Igen, a Real itt is szebb, lazább próbált lenni, de csak az Ortofonnak sikerült elérnie, hogy minden figyelmünk a dobosra irányuljon. Ebben az egyszerű, unalomig ismert felvételben majdnem azt éreztük, mint mikor a Budapest Jazz klubban ülve a valódi szaxofon és dob kettősét hallottuk. Tehát tesztelés közben sem a hangfalra összpontosítottunk többé, hanem a zenészre. A fúvós harsány, keserédes hangja tényleg visszajön. Ettől eltekintve, igazán elviseltünk volna a basszusokban plusz árnyalatokat, amelyet valószínűleg megadott volna az Ortofon Silver família valamelyik nagyobb keresztmetszetű tagja.
Végszó
Az Ortofon és a hagyományos rézkábelek közötti eltérés hasonlít egy monumentális freskó és a 3D-s mozi különbségére. Mindkettő ugyanazt ábrázolja, de az egyiket van időnk elemezni, a másik meg mindig a pillanatnyi izgalmakat hangsúlyozza. Az SPK-3100 Silver jó kábel, de leginkább jazz jellegű zenékhez, és csak higgadt karakterű rendszerekbe tudjuk javasolni.