Onkyo TX-RZ830 házimozi erősítő teszt
Igényes középosztálybeli
2018. december 19., szerda, 15:30
Onkyo audio házimozi erősítő Atmos Dolby Atmos Atmos házimozi házimozi erősítő Onkyo erősítő Onkyo házimozi házimozi teszt Onkyo házimozi erősítő házimozi erősítő teszt Onkyo erősítő teszt Dolby Atmos házimozi erősítő
Az Onkyo RZ sorozatú házimozi erősítői közül már a legkisebb típusszámú is kilenc csatornás, így egyértelműen a középkategóriától induló termékcsaládról van szó. Tesztünk főszereplője, a TX-RZ830 nem a széria belépő modellje, hanem az egy pozícióval felette elhelyezkedő. Elvárásaink ennek megfelelően magasak voltak, de bíztunk benne, hogy az erősítő hozza a márkától megszokott színvonalat.
Tekintélyes egyéniség
A robusztus megjelenésű, magas készülékházba épített, háromzónás házimozi erősítő nem csak mutatja, hanem kilenc, 180 wattos végfokozata révén rendelkezik is azzal az erővel, amely az izmos házimozi hangzás megvalósításához szükséges. Meglátásunk szerint egy kicsit túl is lett hangsúlyozva ez a monolitikus stílus, a lejjebb pozícionált TX-NR sorozat a maga alacsonyabb méretével és a kijelző alatt húzódó nyomógombsorával könnyedebb, elegánsabb látványt nyújt. De mivel ízlésbeli dolgokon felesleges rágódni, nézzük inkább a belső lényeget! Bár a teljesítményerősítők száma "csak" kilenc, tesztalanyunk tizenegy csatornás hangdekódolási képességgel rendelkezik. Így helyből egy 5.2.4 Atmos konfigurációt lehet köré építeni. Nekifutásból (egy külső sztereó erősítő csatlakoztatásával) pedig 7.2.4 rendszer valósítható meg. A TX-RZ830 a fő helyiségen kívül még két további (egy 2. és egy 3.) zónát is képes kiszolgálni. Ha a fő helyiségben megelégszünk 5.2 csatornaszámmal, akkor a maradék négy végfokozattal hangosíthatjuk is ezeket a zónákat, így azokban már nem kell plusz erősítőket üzembe helyeznünk. A kilenc végfokozat konfigurálása persze ennél jóval nagyobb számú lehetőséget rejt. Az összes variációt itt képtelenség lenne felsorolni, csak példaképpen egy további változat: 7.2 esetén a frontsugárzóknál kettős erősítést alkalmazható.
Naprakész szolgáltatások katalógusa
Leltárba véve a TX-RZ830 tudását, úgy is mondhatnánk, hogy az erősítő szinte egy megtestesült katalógus, amelyben fel van sorolva gyakorlatilag minden tulajdonság és szolgáltatás, amelyre manapság szükségünk lehet. És esetleg még olyanok is, amiket sosem fogunk kihasználni. A 4K kompatibilis videó feldolgozás két UHD formátumot támogat, a 3840x2160 és a 4096x2160 felbontást. További videó jellemzők: HDR10, HLG, Dolby Vision, BT.2020, HDCP 2.2, 3D, DeepColor, x.v.Color. A hangdekódolást AKM gyártmányú, 384 kHz/32-bit felbontású AK4458 multi csatornás DAC végzi. A nagyfelbontású hangállományok közül a DSD-t egész 11,2 MHz-es mintavételezésig kezeli, a FLAC formátumot pedig 192 kHz/24 bit felbontásig.
Az erősítő hűen követi az aktuális trendeket a multiroom szolgáltatások, a hálózati tartalomelérés és a mobileszközökkel való integráció terén. Ezeken kívül napjaink nagy slágerét, a hangvezérlést sem hanyagolta el az Onkyo, de nem az Amazon Alexa, hanem a Google Assistant mellett tette le a voksát. Ennek kihasználásához Google Assistant kompatibilis, aktív okos hangszórókat kell telepíteni a hálózatba, melyek mikrofonjuk segítségével fogadják a szóbeli utasításokat. A márkához hűséges felhasználók az Onkyo kínálatában is találnak ilyen készülékeket, mint pl. a VC-GX30 típust. Műsoranyagok streamelése több módon is lehetséges, AirPlay és Bluetooth használatával, illetve Chromecast kompatibilis eszközökről, mivel az erősítő beépített Chromecast klienssel rendelkezik.
Multiroom megoldások terén a DTS Play-Fi és a FlareConnect rendszereket támogatja. A FlareConnect lehetővé teszi, hogy az erősítőhöz csatlakoztatott, nem multiroom képességű forráseszköz (pl. egy bakelit lemezjátszó) műsorát is megosszuk az otthoni hálózaton, és így bármely másik helyiségben is hallgatható legyen. Az online tartalomelérés és streamelési lehetőségek ugyancsak széleskörűek. Internetről elérhető a TuneIn rádió, valamint a TIDAL, az Amazon Music, a Spotify és a Deezer.
A hátoldalt majdnem teljesen kitölti a temérdek csatlakozó. Hét HDMI bemenettel (plusz egy előlapi) és két kimenettel rendelkezik. A két kimenet közül a második működhet párhuzamosan az elsődlegessel (pl. projektorhoz csatlakoztatva) vagy kiszolgálhatja a második zónát. A hat vonalszintű analóg hangbemenet mellett egy phono bemenet is található. Analóg kimenetei: 11.2 csatornás pre-out és sztereó második zóna.
Az installálást az AccuEQ Advance mérőmikrofonos szobaakusztikai korrekciós rendszer segíti. Ez már egy továbbfejlesztett változat, több hallgatási pontra optimalizálva állítja be a hangsugárzó jellemzőket. A mérési folyamat alatt a program megvizsgálja, hogy alakulhatnak-e ki állóhullámok a szobában, és megpróbálja úgy konfigurálni a hangdobozokat, hogy ez ne következzen be. Az AccuReflex algoritmus a felfelé sugárzó, és a plafonról visszaverődő hanghullámokkal operáló Dolby Atmos dobozok és a többi, direktben sugárzó hangfal fázisát hangolja össze. A beméréssel kapcsolatos egyetlen negatív észrevételünk, hogy bár az erősítő 9.2-es, de a felsőkategóriás készülékektől eltérően nem kezeli külön a két szubládát. Az automata konfiguráláson felül kézi beállításra is lehetőségünk van, minden csatorna esetén egy 15 sávos virtuális ekvalizátorral lehet módosítani a frekvenciamenetet. Három különböző beállítás tárolható el a készülék memóriájában.
Mozis és sztereó hangzás
Az erősítőt DALI, Monitor Audio és Focal hangfalszettel hallgattuk meg. Egy viszonylag friss film, a Venom nyitotta a mozis kört. Már a kezdetektől meghatározó volt a párbeszédek plasztikus, markáns kidolgozása. Tom Hardy jellegzetes orgánuma az első jelenetektől élethűen, jól karakterizálva szólalt meg. Később, Eddie és a szimbióta Venom dialógusai alatt a center hűen adta vissza az izgalmasan ellenpontozott vitatkozást. Venon "felturbózott" hangja súlyosan, izmos dübörgéssel töltötte be a helyiséget. Az éjszakai hajsza alatt nem tagolatlanul összemosott hanghatások, hanem térben jól elhelyezett, szinte anyagszerűen megvalósuló effektek jelezték, hogy melyik autó, motorkerékpár éppen hol tartózkodik, merre halad. A hátunk mögött megjelenő és mellettünk elsuhanó üldöző drónok pillanatnyi pozíciója mindig jól követhető volt. Még a drónoknál maradva, a becsapódásukat kísérő robbanáshang kemény tranzienssel, ökölcsapás szerű dinamizmussal teremtette meg a valóság illúzióját. Az Atmos hangsávos The Expendables 3 (A feláldozhatók 3.) mozin a plafonsugárzók is jelentős szerephez jutottak. Az erősítő jól kontrollálta őket, a kikötőben a magasból tüzelő ellenséges csapat akciói hatásosan tágították a teret, a helyiség fizikai méreténél jóval nagyobbnak érzékeltetve a környezetet. A 180 wattos végfokozatoknak nem okozott nehézséget a robbanásoknak, a harckocsik hangjának erőteljes megvalósítása.
Megelőlegezve az eljövendő ünnepi hangulatot, a zenei körben Diana Krall 2005-ös Christmas Songs albuma került a lejátszóba. Mit is mondhatnánk az összhatásra? Jellegzetesen "Diana Krallos" hangzásvilág, előtérbe helyezett zongorával és határozott, domináns énekkel. A közreműködő big band hangszereit megszólalásukban jól elkülönítve ábrázolta, térben azonban ez már kevésbé sikerült neki. Például a Sleig Ride c. számban a két hangdoboz közötti területet maradéktalanul kitöltötte az együttes, de a színpad némileg tömör benyomást keltett, nem volt pontosan érzékelhető az egyes zenészek pozíciója. Az elrendezés egésze kissé tömbszerű felállást mutatott, az irányultság jól észlelhető volt, de az egzakt elhelyezkedések már nem annyira. Azokban az esetekben, amikor a zongorát kevesebb hangszer kísérte, jóval levegősebb, és jobban áttekinthetőbb képet kaptunk. A hangkép viszont kárpótolt minket a térbeli tökéletlenségekért, megfontolt, de erőt felmutató basszus és színezetlen, neutrális középtartomány jellemezte végig az albumot.
Egyenleg
Az Onkyo TX-RZ830 házimozi erősítő a márkához híven rengeteg szolgáltatást és korrekt hangminőséget nyújt. Amit ígér, azt teljesíti is, egyetlen apró kifogásunk a mélyládák kezelését érinti, 9.2-esnek mondott felépítése ellenére nem egymástól függetlenül konfigurálja a kettőt (távolság meghatározás, szint beállítás, mélyáteresztő szűrő beállítás, stb.). Pontosan adagolt hangerővel, precíz surround térleképzéssel realisztikus környezetet teremtett a filmek megtekintése alatt, és sztereóban is kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott. Ahogy korábban említettük, számunkra a kinézete kicsit túl nehézkes, mások viszont pont az ilyen "nagy vas" jellegű stílust kedvelik.