Onkyo TX-NR686 házimozi erősítő teszt
Egy nem középszerű középosztálybeli
2018. július 6., péntek, 05:10
Onkyo audio házimozi erősítő Atmos Dolby Atmos Atmos házimozi házimozi erősítő Onkyo erősítő Onkyo házimozi házimozi teszt Onkyo házimozi erősítő házimozi erősítő teszt Onkyo erősítő teszt Dolby Atmos házimozi erősítő
Az Onkyo 6-os sorozatának legfrissebb modellje, a TX-NR868 nem a forradalmi változások, hanem a stabil folyamatosság megtestesítője. Változatlan külsővel, egy kicsit bővült tudással képviseli a kétszázezer forintos erősítők családját, amelyek túllépve a belépő modellek szűkre szabott funkcióin, széles vásárlóközönségnek nyújtanak bőséges szolgáltatásokat.
Továbbra is naprakészen: Ultra HD, Dolby Atmos és DTS:X
Tavaly decemberi tesztünkben "A szolgáltatáshalmozó" alcímmel már alaposan kiveséztük az elődmodell, a TX-NR676E képességeit. Az erősítő rendkívül jó benyomást tett ránk, ami nem is csoda, hiszen az Onkyo egyik legnépszerűbb modelljéről volt szó. A középkategóriás készülék ügyes kompromisszummal egyensúlyozott a baráti ár, a széleskörű szolgáltatások és a meggyőző hangminőség háromszögében. Félévvel később, a TX-NR686 utódmodell már nem okozott különösebb meglepetést, felépítése és megjelenése gyakorlatilag változatlan maradt. Ezt többé-kevésbé természetesnek is vettük, hiszen évről-évre nem lehet forradalmi újdonságokkal előállni. Új kép és hangformátumok még nincsenek terjedőben, az aktuális elvárásokat viszont maradéktalanul teljesíti.
Támogatja az Ultra HD videó felbontást, és dekódolja a Dolby Atmos és DTS:X hangsávokat. (Az egyes kiállításokon a 8K-s kijelzőkkel való demózgatás még messze nem azt jelenti, hogy a formátum már itt kopogtatna az ajtónkon, és bőségesen el lennénk látva natív 8K-s tartalommal.) A készülék frontoldala csupán kismértékben módosult, az apró különbség a hangerőszabályzó környékén található: a megtermett gomb kapott egy gyűrű alakú keretet. Ettől eltekintve maradt a letisztult, logikus elrendezés, a kijelző alatti bemenetválasztó gombsorral és a baloldalon elhelyezett - házimozi erősítőkön ritkán alkalmazott - dedikált hangszínszabályzó forgatógombbal.
Az erősítő Dolby Atmos és DTS:X dekódolási képessége nem csak az ilyen formátumú hangsávok megszólaltatására terjed ki, hanem a Dolby Surround és DTS Neural:X felkonvertálási lehetőséggel bármilyen csatornaszámú forrásanyagot fel tud keverni 5.2.2-re. Így ha már megvalósítottunk egy Atmos elrendezést, akkor folyamatosan kihasználhatjuk magassági hangdobozainkat, nem kell némaságra kárhoztatni őket. Ortodox sztereó-hívők most ne kapjanak a szívükhöz! Videó kompatibilitás terén ugyancsak naprakész, HDMI csatlakozói (hét be- és kettő kimenet) támogatják a HDCP 2.2 másolásvédelmet és a legfrissebb formátumokat, mint a HDR10, Dolby Vision és HLG. A TV-hez csatlakoztatható elsődleges kimenet pedig ARC kompatibilis. A hátoldalon nem csak digitális, hanem analóg csatlakozók is szép számmal megtalálhatóak: kompozit és komponens videó bemenet, illetve a sztereó vonalszintű bemeneteken felül egy phono is, ami inkább ritkaságnak számít ebben az árkategóriában.
Felépítését tekintve hétcsatornás, két mélysugárzó kimenettel, így 7.2 vagy 5.2.2 kiépítés valósítható meg. A teljesítményerősítők nem érzékenyek az alacsony impedanciájú hangfalakra, 4 ohmos terhelés esetén pillanatnyi csúcsban akár 210 wattra is képesek. A végfokozatok többféleképpen konfigurálhatóak (pl. a magassági hangsugárzók esetén öt különböző elrendezés közül lehet választani a setup menüben), de ha a fő helyiségen csak ötcsatornás elrendezést valósítunk meg, akkor két csatornát fel lehet használni egy második zóna erősítésére. Műszaki specifikációja betűre (pontosabban számjegyre) azonos az elődmodellel, várhatóan a hangkaraktere is hasonló lesz.
A hangdekódolást AKM gyártmányú (AK4458) 384 kHz/32 bit felbontású DAC végzi. Támogatott a legelterjedtebb, nagyfelbontású (Hi-Res) audió fájlok lejátszása (akár hálózati megosztásról akár USB háttértárról), többek között a 192 kHz/24 bit FLAC, ALAC, WAV, valamint a 2,8 és 5,6 MHz-es DSD.
THX és bővülő szolgáltatások
Azért hiányérzetünk támadt volna, ha a TX-NR686 semmilyen többlettel nem rukkol elő a generációváltás során. Az egyik újdonság, hogy az erősítő immár THX tanúsítvánnyal rendelkezik. A szolgáltatásai is bővültek, Google Asszisztens kompatibilis lett. Ennek kihasználásához egy Google kompatibilis okoshangszóró szükséges (ez lehet pl. az Onkyo saját Smart Speaker G3 típusú készüléke is). Ha rendelkezünk egy ilyen kiegészítővel, akkor hangutasításokkal is vezérelhetjük a TX-NR686-ot. További módosítás (inkább csak kényelmi szempont), hogy amíg az elődmodellt csak utólagos firmware frissítés után lehetett Chromecast és DTS Play-Fi tudással felruházni, addig tesztalanyunk már helyből nyújtja ezeket a szolgáltatásokat.
Természetesen megmaradt az eddigi számtalan funkció is, mint pl. a FlareConnect vezeték nélküli multiroom képesség. Ez lehetőséget ad arra, hogy a lakáson belül különböző helyiségekben elhelyezett aktív hangsugárzókon bárhol megszólaltathatók legyen az erősítőre kötött forráskészülékek, pl. egy bakelit lemezjátszó. Hálózatra csatlakoztatva széleskörűek az online tartalomelérési lehetőségek: Amazon Music, TIDAL, Deezer, Spotify és TuneIn internetrádió. Vezeték nélkül Bluetooth és AirPlay kapcsolattal lehet zenét streamelni Android vagy Apple készülékről.
A hangdobozok kalibrálást az AccuEQ mérőmikrofonos installációs rendszer végzi, és a szoftver által beállított értékeket utólag még módosítani is tudjuk. Nem csak a távolságot és a hangnyomás szinteket lehet korrigálni, hanem a frekvenciamenetet is. A TV képernyőjén megjelenő, 15 sávos grafikus ekvalizátorral lehet minden csatorna esetén külön-külön beállítani a szükséges frekvencia kiemeléseket és vágásokat. Ezzel a lehetőséggel azért nem árt óvatosan bánni, mert olyan eszközt kapunk a kezünkbe, amelynek meggondolatlan használatával könnyebb rontani, mint javítani a program által beállított hangzáson.
Hangminőség
Előzetes várakozásunk beigazolódott, és a meghallgatáson az elődmodelléhez hasonló hangkaraktert tapasztaltunk. Tesztalanyunk markáns, dinamikus, technikailag jól kidolgozott, de sterilbe hajló hangképet produkált.
A Gladiator számtalan csatajelenetében precíz sorrund teret hozott létre. A film elején a germán törzsekkel való erdei összecsapásban pontosan érzékelhető volt a csata minden mozzanata akár előttünk, akár mögöttünk történtek az események. A Colosseum-béli csúcspontnál a körülöttünk hangoskodó közönség reakció jócskán növelték az arénában folyó harc hitelességét. Az AccuEQ bemérés javára szól, hogy utólagos hangerőszint korrekció nélkül is kiegyensúlyozott térhatást produkált, a hátsó hangsugárzók hatékonyan növelték a teret anélkül, hogy túl dominánssá váltak volna a frontoldal kárára. Zenei albumunkon (Roger Waters: The Wall stadionkoncert) megmutatta, hogy egyaránt jól követi a széles dinamikai váltásokat, sávhatároltság nélkül reprodukálja az előadást. Az Atmos hangsugárzók jól koordinált munkájából adódóan a stadion eleven hangulata maradéktalanul megvalósult a nappaliban. A tiszta megszólalásnak köszönhetően a robbanásszerű effektek, lövések, repülőgépzúgások a nagy hangerejük ellenére sem váltak erőszakossá, és mellettük nem sikkadtak el a halkabb zenei részek sem.
Sztereóban a zenei műfajtól függően jelentkezett kisebb-nagyobb mértéken a már említett sterilitás, és ennek következményeképpen a csekélyebb jelenlétérzet. Ez nem azt jelenti, hogy a TX-NR868 ne lenne alkalmas bármilyen stílusú album élvezetes reprodukálására, de azok az audiofil elvárásokkal rendelkező vájtfülű zenerajongók, akik szeretik hallani, amikor a dzsessz együttesben lélegzetet vesz a klarinétos, nem ebben a készülékben találják meg az ideális társat. A sztereó tér leképzése mélységében nem volt elég plasztikus, a zenészek inkább csak horizontális irányban helyezkedtek el a két hangdoboz közötti vonalon. Rockzenén ez jóval kevésbé volt problematikus, a koncert videóhoz hasonlóan széles frekvencia-menetű, karakteres, eleven hangzásvilágot produkált. Ésszerű hangerőtartományon belül nem vált erőszakossá, vagy tolakodóvá a hangja, de a halkabb részek is megőrizték mozgalmasságukat.
A pure audió üzemmódban történt lemezhallgatások után kíváncsiságból kipróbáltuk a multicsatornás felkeverési funkciót is. A DTS Neural:X technikai megvalósításába nem tudtunk belekötni. Az 5.1.2 elrendezésű hangdobozokból a tér minden irányából erőteljesen, dinamikusan sugározó zene töltötte be a helyiséget. Használata viszont már egyéni ízlés kérdése, egy precíz sztereó térrel rendelkező akusztikus előadást - meglátásunk szerint - vétek így hallgatni és agyoncsapni vele a minőségi hangmérnöki munkát. Ugyanakkor pl. elektronikus zenén (Kraftwerk, Jean-Michel Jarre) kiváló retro-futurisztikus hangulatot teremtett. (Értjük ezalatt, hogy ilyennek képzelhették a '80-as években, hogy majd milyen módon fogunk zenét hallgatni az ezredforduló után a XXI. században)
Egyenleg
Ha lusták lennénk, akkor idemásolhatnánk a TX-NR676E értékelését, amelyben elismerően szóltunk az erősítő képességeiről és széleskörű szolgáltatásairól. A dicséret nem maradhat el most sem, az utód TX-NR686 ugyancsak igazolta, hogy a 6-os sorozat nem érdemtelenül az egyik legnépszerűbb az Onkyo kínálatában. Nem sokkal kétszázezer forint felett, az alsóközép és a középkategória közötti átmeneti tartományban a TX-NR686 az egyik legkiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtó készülék.