Neotech RCA interkonnekt kábelek tesztje
Csoportos kötözködés
2018. július 13., péntek, 18:40
Neotech audio hifi kábel audio kábel hifi kábel RCA kábel Neotech kábel
Kipróbáltunk a tajvani cég kínálatából három teljesen különböző kategóriájú összekötő kábelt, hogy bővítsük Kedves Olvasóink ismereteit a belépő/közép/high end kategóriák közti különbségekről. Mi is tanultunk.
A gyártóról röviden
Az 1980-ban alapított Neotech a világ vezető OEM és ODM kábelgyártója. Számukra is technikai áttörést jelentett az UP-OCC, azaz monokristályos gyártástechnológia bevezetése. Utóbbi során a (réz vagy ezüst) nyersanyagot megnyújtják, így annak kristályszerkezete homogénné válik, így jobb vezető tulajdonság érhető el. A Neotech is alkalmaz saját meggyőződése szerint bevált geometriákat és szigetelő fajtákat, melyek a tiszta anyagú vezetővel kombinálva bármilyen hifi kábel kategóriában (hálózati, összekötő, hangsugárzó stb.) megmutatják előnyeiket.
Tesztkábelek
Az itthoni Neotech disztribútor KáCsa Audió munkatársai kérésünknek megfelelően három modellt javasoltak, amelyek teljesen eltérő kategóriát képviselnek. A KHS-441 (1 420 Ft/m) a legkisebb, ezüstözött bevonatú, sodort réz szálakkal rendelkezik. 8 mm vastag, egyszerű, visszafogott fekete köpennyel.
A következő szintet a NEI-3001 (20 990 Ft/m) képviseli. Kétszeresen árnyékolt kábel, melyben UP-OCC és ezüstözött réz szálak vezetik a jelet. A pozitív és negatív csatornákat üreges csövekkel választják, ill. szigetelik el egymástól, így a teljes átmérő is nagyobb, 11 mm. Metálkék köpenyével hívja fel magára a rendszerépítők figyelmét, kézben tartva, a megfelelő csatlakozóval szerelve egyértelműen más minőségérzetet sugall, mint a nála olcsóbb vezetékek.
A két kisebb modell technikai színvonalát toronymagasan felülmúlja a NEI-1001 (192 370 Ft/m), mely a gyártó jelenlegi csúcskategóriás összekötő kábele. Belsejében három vezetőcsokor fut, melyek mindegyikén különálló teflon réteg (a levegő utáni legjobb szigetelőanyag) található. A rádiófrekvenciás és elektromágneses zavarok csökkentése érdekében háromszorosan árnyékolt. Egyedi csőrendszere színezüst, monokristályos szerkezetű vezetőket tartalmaz, csokronként négy tömör szálat. Ezen a kábelen kontrasztos, fekete/fehér szőtt nejlon köpeny húzódik végig. Kicsit olyanok ezek a kábelek, mint a kígyók - minél feltűnőbb a megjelenésük, annál veszélyesebbek, ha másra nem is, a pénztárcánkra nézve biztosan.
Hogyan teszteltünk?
Az volt a terv, hogy meghallgatjuk a három teljesen különböző kategóriájú Neotech RCA összekötő kábelt, oda-vissza cserélgetve őket, hogy közben a zenei összetevőket, a hangminőséget figyelve kiderítsük, mit kapunk/vesztünk az árkülönbségekért cserébe. Mivel azonban a legnagyobb modell több, mint százszor drágább volt a legkisebbhez képest, nem akartuk őket csak egyetlen hangrendszerből kapott hang alapján értékelni. Így két sztereó rendszeren próbáltuk ki őket.
A két konfigurációt ugyanabban a helyiségben, az Octogon Audio bemutatótermében állították össze nekünk. A kisebb KEF hangfalakat és BC Acoustique erősítőt valamint OPPO médiajátszót tartalmazott. A drágább lánc Focal hangfalakból, Parasound erősítőből és ugyanabból az OPPO lejátszóból állt. Az elektromos áramellátáshoz használt Neotech tápkábeleken és AudioQuest Niagara 1000 szűrőn nem változtattunk. A meghallgatáson hárman vettünk részt, egyikünk jegyzetelt, az alább megfogalmazott véleményt mindannyiunk észrevételeiből sűrítettük össze.
Tapasztalatok
A KHS-441-nek volt leginkább húsos basszusa. Helyenként kicsit tolakodóan tessékelte előre a mélyhangokat, de összességében kellemes, játékos módon mutatta a zenét. Az igazán profi hangminőségű hangszeres számoknál a zongorabillentyűket kicsit bizonytalanul árnyalta, az éneket alkalmanként hűvösebb, elszigeteltebb módon ábrázolta a két drágább kábelhez képest, de az összkép összességében nem tartalmazott zavaró hibát. Hozzátesszük, hogy egyértelműen ez a kábel építette fel a leglaposabb teret. Felületesen bánt a térbeli mélységgel, de jó felbontással igyekezett mutatni a részleteket.
A NEI-3001 a KHS-441 után több közvetlenséget és kidolgozottabb dinamikát mutatott. Az ének bátrabban kiúszott felénk, a zongora kalapácsai erőteljesebbnek érződtek. Az éneket másfajta rétegként, több merészséggel jelenítette meg, mint az olcsóbb testvér. A fókuszban lévő hangokat (pl. Marcus Miller-nél a basszusgitárt) határozott dinamikával kezelte, markánsan kirajzolta a hangszer jellegzetes részleteit, miközben ügyesen felépítette a háttérben dolgozó dobokat is.
A NEI-1001 szebben összekapcsolta az éneket a többi részlettel, nem különítette el annyira a többi zenésztől, illetve a mélyhangokat is könnyebbnek, súlytalanabbnak mutatta. Míg kisebb testvérei pusztán lefestették a hangszínpadot, addig ez a kábel holografikusan letapogatta a mozgásokat is. Még vadabb (pl. Massive Attack - Angel) produkciókban is ügyelt arra, hogy a basszus patikamérlegen legyen adagolva. A zenét magával ragadó módon mutatta meg, a kis, félreeső részletekkel folyamatosan finomkodva, harsányság nélkül.
Utolsó nekifutás
Végül néhány héttel később újabb próbát tettünk. Kíváncsiak voltunk arra, hogy fejhallgatós használat esetén mit tud a NEI-1001. Ezért az éppen nálunk vendégeskedő TEAC NT-505 hálózati lejátszós DAC és Beyerdynamic A2 fejhallgató erősítő közé beillesztettünk egy 30 000 Ft értékű, saját referenciaként használt RCA kábelt (a nevét most szándékosan nem írjuk le). Mindezt egy Sennheiser HD 800 S koronázta meg. Meghallgattunk egy-két unalomig ismert zeneszámot (Eliane Elias - I Thought About You, Marcus Miller - Papa was a Rolling Stone, Yuja Wang - Maurice Ravel - 3. Presto), úgy, hogy minden egyes számváltás között kicseréltük a kábeleket.
A NEI-1001 az énekhangoz hozott egy kis extra levegőt, a részletek mennyiségét nem növelte meg, de természetesebbre formálta őket. Különösen nagyzenekari felvételeknél lett élőbb a hang, pihentetőbb és jólesőbb áramlásként jelent meg a zene és megérkezett a szokásos érzés, amikor az ember nem akar rákattintani a megállítás gombra. A Rolling Stone intim, magával ragadó légkört hozott, alig kaptunk basszust, mégsem hiányoltuk az extra nehézséget, ütőerőt. A részleteket nem akarta mutogatni a rendszer, ellentétben referencia kábelünkkel, mely kicsit laposabb teret és tolakodóbb effektusokat tudott csak adni.
Konklúzió
A tesztkonfigurációkon hallottakat mérlegelve, de hangsúlyozva, hogy az általunk összerakott rendszerek kategóriáján belül maradva a NEI-3001 képezi a legjobb ár/érték arányt akkor, hogyha erős középkategóriás rendszerhez keres valaki összekötő kábelt. A dinamikus, markáns karakterű KHS-441 kizárólag belépőszintű hifi láncoknál, multimédiás komponenseknél állja meg a helyét, ami érthető és elnézhető, kedvező árát figyelembe véve.
A NEI-1001 ezekkel a rendszerekkel dinamikában és térszélességben nem hozott akkora különbséget, viszont picivel finomította a részletárnyalást, könnyítette a basszust és természetesebb, nyugodtabb stílusban festette fel a színpad közepét. Amikor a DAC és fejhallgató erősítő közé ékeltük be, pici javításokat hozott, de azok az apró könnyítések, tisztítások és a lazább tér 10-20 perc után egyre inkább a Neotech javát szolgálták. Kell ahhoz egy precíz és érzékeny rendszer, hogy kellően szélesre tárja a kaput köztünk és a zenekar között. Önmagában nem garantál zenei élményt, de ha minden más kellően jól teljesít körülötte, akkor természetessége, szellős dinamikája a szimfonikus műfaj rajongóinak meggyőző lesz.
Minden bizonnyal sokkal drámaibb eredményeket kaptunk volna akkor, ha még drágább tesztkonfigurációkat építtetünk, de a cél ezúttal nem a lehető legjobb hang elérése volt, hanem a kategóriák közti korlátok feltérképezése. A legkisebb és legnagyobb összekötőt erősen szubjektív támpontok alapján tudnánk csak értékelni (bár szívesen elfelejtettük volna visszaadni a NEI-1001-et), az egyértelmű előnyöket prezentáló NEI-3001 (20 990 Ft/m) viszont egy ilyen bizonytalan nekifutás után is megérdemli Ajánlott Vétel cédulát, kezdő audiofil rendszert építőknek nyugodt szívvel javasoljuk, hogy próbálják ki néhány napig saját otthonukban is.
Mit tanultunk mindebből? Leginkább azt, sokadik nekifutásra is, hogy a legjobb hang fogalma képlékeny, és mint számos más területen, a kicsi különbségekért kell sokszor nagy árat fizetni. Ezek látszólag elhanyagolható eltérések, de ha a valóságérzetet, a lebegtető, áramlat-szerű zenei élményt minden más elé helyezzük, akkor az apró különbség is ugyanolyan fontos lesz, mint a nagy. A NEI-1001 vélhetőleg még brutálisabb szintkülönbségként jelezte volna fejlettségét egy legalább kétszer drágább sztereó rendszeren. Ilyenkor értjük meg azt, hogy az arányosság nem csak a készülék/kábel forintos árharmóniájának betartását jelenti, hanem azt is, hogy a legfelső kategórián belül a legfejlettebb színvonalat biztosítsuk minden aspektusban. Tehetünk másképp is, csak akkor feleslegesen adunk ki milliókat, mert mindig lesz egy szűk keresztmetszet a rendszerünkben.