array(3) { ["column"]=> string(5) "teszt" ["headline"]=> string(23) "nad-bluesound-es-a-jovo" ["id"]=> string(4) "2101" }

NAD, Bluesound és a jövő

2017. május 5., péntek, 21:25

NAD Bluesound PSB audio hifi hangfal erősítő BluOS NAD hifi PSB hangfal NAD BluOS

Az A.I.D.A. Audió központjában járt Warren Izzett a Lenbrook, vagyis a NAD, Bluesound és PSB márkák anyavállalatának európai kereskedelmi vezetője, akivel alkalmunk nyílt egy kis beszélgetésre.

Warren Izzett a NAD és Bluesound márkák hazai képviseletének, az A.I.D.A. Audió-nak budaörsi székhelyén fogadott minket, hogy meséljen a Lenbrook csoportról, jelenéről és jövőjéről. A Lenbrook egy közel negyvenéves cég, ami nagykereskedésként indult, de mára két rangos vállalatnak, a PSB-nek és a NAD-nak is tulajdonosa. Sőt, az elmúlt években saját, új márkát indított Bluesound néven, jelentős mértékben támaszkodva a NAD által felhalmozott tudásra. Ezeket a termékeket ma már mind a kanadai Ontario-ban fejlesztik, ott, ahol a PSB is született.

A NAD biztosan nem igényel komolyabb bemutatást, a hifi rajongók körében már itthon is, a nyolcvanas évek óta nagy tiszteletnek örvend. A 3020-as erősítő több generáción át készült és szinte mindvégig saját árkategóriájának egyik nagyra tartott bajnoka maradt. Ám nem csak ezért vált a három betűs cég neve fogalommá a hifi világában. A nyolcvanas és kilencvenes években a NAD unalmas, sőt már-már csúnyácska küllemmel és gyakran kimagasló ár/érték aránnyal szerzett magának újabb és újabb rajongókat. Ezzel a kilencvenes években már igencsak kilógtak a sorból. Ekkoriban a legtöbb konkurens vagy komolyan áldozott a formatervre, vagy legalább szálcsiszolt alumínium előlappal díszítette termékeit. Nem úgy a NAD, amely képes volt szürke, szögletes előlappal elfedni az amúgy igényes belsőt. Termékeik talán csak akkor kezdtek igazán tetszetős formatervet kapni, amikor az ezredforduló táján már masszív házimozi erősítőket is gyártottak. Persze nem a külső számít, hanem a hangminőség és az erő. Az az erő, amit a NAD mindig szerényen tüntetett fel. Soha nem ígértek többet, mint amit teljesíteni is tudnak az erősítőik. Sőt! (hányszor hallottuk, hogy egy NAD 25 wattja többet ér, mint mások 80 wattja...)

NAD BluOS App

Tudjuk, a hifi iránt érdeklődő olvasóink közül most sokan szeretnék azt olvasni, hogy a NAD továbbra is a bombasztikus ár/érték arányú, A osztályú sztereó erősítőkben látja a jövőt. Nos, ha tetszik, ha nem, a dolog nem így áll. Az Izzett úr által meséltekből egyértelmű, hogy a márka középtávú sikerének kulcsa a fejlett szolgáltatásokban vagyis, a BluOS köré épített rendszerekben rejlik. Beszélgetőpartnerünk rengeteget mesélt a hálózatos rendszerek sikeréről és a bennük rejlő rengeteg lehetőségről. Egy idő után már mi is aggódtunk, ezért rákérdeztünk, hogy mi lesz a klasszikus, A osztályú sztereó erősítőkkel? Szerencsére Warren ekkor megnyugtatott, hogy nem feledkeznek meg a hagyományos termékeik vásárlóiról. Egyszerűen csak arról van szó, hogy az a piac már nem fog tovább bővülni.

NAD C 338, C 368 és C 388

Mi lesz a sztereóval?

Ha már szó volt a klasszikus sztereó elektronikákról, kitértünk a D 3020-ra is, amit a legendás, olcsó, de jó 3020 utódjának szánt a gyártó. Mint megtudtuk, a típus a kezdeti időszakban remekül fogyott a boltok polcairól, de mostanra alább hagyott iránta a kereslet. Mintha telítődött volna a piac a szokatlan alkatú erősítőkkel. Most inkább a hasonlóan hibrid digitális technológiára épülő modellekre, az új C 338-ra, a C 368-ra és a C 388-ra koncentrálnak. Az új C sorozat szokványos, 43 cm széles. Aki ránéz tudja, hogy egy hifi komponenssel áll szemben. Nem kell a csodálkozástól kikerekedett szemű zenerajongónak elmagyarázni, hogy mi is az. Ráadásul a C 368 és a C 388 még MDC bővítő helyeket is kapott. Vagyis utólag is felvértezhetjük az erősítőnket hálózatos szolgáltatásokkal, vagy más, opcionális bővítő modullal. Összességében, a sztereó él és virul, de a klasszikus A osztályú erősítők helyett, mostanság sokkal kelendőbb a D osztályú, digitális bemenetekkel is felvértezett készülék. A piac megváltozott, a NAD pedig ehhez alkalmazkodik.

NAD C 388 hátlap

NAD, PSB, Bluesound?

Bár hifi rajongóként ez talán kevésbé érdekes, de mi mégis megkérdeztük, hogy hogyan oszlanak meg a márkák között a szerepek? Hiszen ma már a NAD kínál olyan terméket, amiben ott dolgozik a PSB hangfalkészítő tudása, a PSB kínál a NAD fejlesztéseire alapozott aktív hangszórót, a Bluesound pedig nyilván az előbbi kettő fejlesztéseire épít. Tehát mi alapján lesz például egy soundbar épp a Bluesound terméke, amikor a beépített hangszórók a PSB, az erősítő elektronika pedig a NAD munkáját dicséri? A válasz az, hogy mivel a cég fejlesztései a kanadai központban zajlanak, a különböző csapatok pedig folyamatos kapcsolatban vannak, ezért a márkanév alapvetően a piachoz igazodik. Vagyis, ha a Bluesound vásárlói szívesebben vesznek a tévé alá hangszórót, miközben a NAD vagy a PSB vásárlók inkább szeretnek a külön komponensek közül maguk válogatni, akkor az elkészült termékek is az ennek megfelelő márkajelzést kapják.

Bluesound

MDC forradalom?

Mi imádjuk a NAD MDC bővítő moduljait. Ezek segítségével úgy adhatunk újabb bemeneteket vagy fejlettebb szolgáltatást hifi rendszerünkhöz, hogy nem kell lecserélnünk az erősítőt. Ez nem csak azért jó, mert egy kis pénzt tudunk megtakarítani. Többnyire a hangfalainkat is az erősítőhöz választjuk, sőt gyakran a forrás elektronikákat és a kábeleket is, hogy éppen azt a hangot adja a rendszer, amit mi szeretünk. Na, ilyenkor volna bosszantó egy plusz bemenet vagy funkció miatt erősítőt cserélni! Erre megoldás a bővítő modul. Ezért kérdeztük bizakodva, hogy mi a rendszer jövője a NAD-nál? Warren büszkén mondta el, hogy sikeres, ezért a jövőben is fejleszteni fogják. Az új C sorozatú erősítőkben is ott van a bővítés lehetősége és ez alighanem a jövőben is így marad. Éppen csak a legkisebb modellek maradnak ki az MDC rendszerből.

NAD MDC modul DD BluOS

BluOS

Eredetileg azzal a céllal ültünk le, hogy beszélgetőtársunkat a NAD-ról faggassuk, de hamar kiderült, hogy nem így lesz. A Bluesound technológiája, a BluOS már a NAD világának is részévé vált, egyre több készülék kap ilyen vezérlést. Ez pedig több értelemben is átformálja a kínálatot, illetve annak változásait. Míg egy évtizeddel ezelőtt lényegében csak egy komplett új terméknek volt hír értéke, pár éve már egy új MDC modul megjelenése is fontossá vált. Mostanra pedig odáig jutottunk, hogy beszélgetőpartnerünk büszkén és hosszan beszélt arról, hogy az idén milyen nagyszerű újításokat fognak belejelenteni. Nem (csak) új modelleket, hanem fontos szoftverfrissítéseket. Egy új program, egy új alkalmazás, egy új szolgáltatás megjelenése már legalább olyan fontos, mint egy új gépé.

NAD BluOS App

A 2017-es év újdonságai között például ott lesz a Chromecast kompatibilitás bevezetése. Már a boltokban és otthonokban lévő készülékek tömege kapja meg a Google rendszerét. Új kapuk nyílnak a zenehallgatás, a stream-elés előtt, mert ez a jövő és nem a torrentezés. Egy kicsit erről is beszélgettünk, hogy Magyarországon a kalóz zene és filmletöltés még mindig meghatározó. Ezzel nem kis meglepetést okoztunk beszélgetőpartnerünknek. Míg egyes országokban már a CD-t is legyőzi az előfizetés alapú zenefogyasztás, addig mi valahol az ezredforduló világában megragadtunk. Mintha a Napster és a Kazaa, vagy épp a Piratebay csak tegnap került volna a hírekbe.

Bluesound PULSE

Bluesound

Az elmúlt fél év egyik nagy sikere a Bluesound PULSE remek fogadtatása volt a Lenbrook számára. Nem csak a szaksajtó, de a vásárlók is lelkesen csaptak le az új típusra. Persze ismerve a trendeket, ez nem meglepő. Az sokkal inkább érdekes, hogy a termék nem a már évtizedek óta jól csengő NAD név alatt került a boltokba. Meg is kérdeztük, hogy mennyire volt nehéz két, már ismert és bevezetett márka mellett egy újat útjára indítani. Nos, a válasz szerint a munka ugyan nagy volt, de a siker gyorsan jött, a piac hamar befogadta a Bluesound-ot. Bár, bő három évvel az első kézzelfogható termék piacra lépése előtt bekerült a NAD-ba a BluOS, tehát nem egészen a nulláról indultak. A profik persze hamar felismerték a "NAD-dal rokon" termékekben rejlő lehetőségeket. Ám nem csak ők, hanem a hagyományos hifi komponensek szerelmesei is gyorsan megszerették a márkát. A Node 2 népszerű kiegészítője a klasszikus sztereó és házimozi rendszereknek is.

Bluesound Node 2

MQA, TIDAL és Chromecast...

A fentiek manapság a legfontosabbak. Legalábbis a nemzetközi piacon, ezért a fejlesztések is ezek, illetve a hozzájuk hasonló szolgáltatások irányában zajlanak.

Mire számíthatunk?

Kezdjük azzal, hogy mire nem számíthatunk! Blu-ray lejátszót már senki ne várjon a NAD-tól! Ezeknek hatalmas a fejlesztési igénye, és egy a NAD-hoz hasonló cég nem is tud teljesen saját fejlesztésű géppel előállni. A konkurensek is jellemzően valamelyik nagy (japán, koreai vagy kínai) gyártótól rendelnek, kisebb vagy nagyobb változtatásokkal, amit persze csak jóval drágábban tudnak kínálni. Erre pedig nincsen igény. Senki nem akarna egy "átöltöztetett" lejátszót venni, jóval drágábban, kicsi változtatásokkal.

Lesz azonban új fejhallgató! Bizony, új, vezeték nélküli, aktív zajelnyomással rendelkező fejhallgatót mutat be a müncheni high end kiállításon a cég. Alighanem még az idén bővül a házimozi erősítő kínálat is, természetesen a ma annyira divatos 4K és Atmos támogatással. Ezekről azonban még nem tudunk többet elárulni.

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.