Mozi DNS
Vendégségben
2015. augusztus 25., kedd, 08:20
DREAMCINEMA Genelec házimozi projektor hangfal hangfalszett házimoziszoba moziszoba házimozi projektor Genelec hangfal házimozi hangfalszett high end házimozi
Láttunk már a helyi adottságokhoz igazított moziszobát és olyat is, ami egy az egyben a megrendelő személyiségének tükre volt. Most azonban olyasmit néztünk meg, aminek megrendelője ugyan van, felhasználója viszont még nincs, és itt jön a csavar?
A legtöbb moziszobát az rendeli meg, aki azt használni és élvezni is szeretné az elkövetkező években. A szoba, amit most fogunk bemutatni, más. Itt a megrendelő egy ingatlanfejlesztő volt, aki nem saját szórakoztatására, hanem eladásra építtette a házat. Így a moziszoba sem az Ő személyes igényeit szolgálja, hanem a majdani vevőét. Róla azonban, csak annyit tudunk, hogy egy valóban csúcskategóriás ingatlant vásárol, nem vállal kompromisszumot semmiben.
Ez a moziszoba egy abszolút prémium kategóriás ingatlan része. Hálásak vagyunk, amiért a DREAMCINEMA elhozott minket, hogy bemutassa telepített rendszerét, hiszen az efféle házakból többnyire csak a zárt kerítést, esetleg az ingatlant figyelő kamerák sokaságát szoktuk látni. Nem kívánunk négyzetmétereket, vagy egyéb, a luxust hétköznapi értelemben leíró paramétereket sorolni, mert itt ennél sokkal többről van szó. Hogy ezt szemléltessük, emeljünk ki egy apró részletet!
A ház belső adathálózatának 1600 végpontja van. Ez nem azt jelenti, hogy ennyi LAN aljzat sorakozik a falak mentén. A rengeteg csatlakozás, az épület masszív informatikai gerinchálózatának része, ami ahhoz kell, hogy minden rendszer egy egységként tudjon működni. Ez az a szint, ahol az okos ház komplexitását látva, már HAL 9000 intelligenciáját vizionáljuk a színfalak mögé. Egy kis hasonlatosság van is, hiszen az AMX rendszer valóban, szinte mindent irányítása alatt tart a házban, éppen úgy, mint a 2001: Űrodüsszeia híres számítógépe. Persze az AMX nem HAL 9000, nem C-3PO vagy R2-D2.
A szoba
A moziszobát ezúttal nem utólag illesztették a tervekbe, hanem már a ház alaprajzán is jelölve volt az erre fenntartott helyiség. Persze ettől még nagy munka annak berendezése, de legalább nem kellett lemondani sem a tágas garázsról, sem a fitneszteremről úgy, mint sok más telepítésnél.
Amikor a DREAMCINEMA csapata felmérte a helyszínt, ott még nem volt más, mint betonfödém, padló és falak által közrezárt, üres tér. Ahhoz, hogy itt zenét és filmeket lehessen élvezni, előbb le kellett választani a géptermet és gondoskodni kellett a megfelelő akusztikai körülményekről. Ennek legjobb módja az úgynevezett ?szoba a szobában? kialakítás. A falakra több rétegben gipszkarton és csillapító töltet került. Szintén az akusztikai igényeket figyelembe véve készült el a hátsó üléssor dobogója, a padlószőnyeg, a csillagos égbolt a mennyezeten és a vászon mögött megbúvó, a front és center hangfalaknak, valamint az aktív mélyládának is otthont adó munkatér. Tehát az eredeti falak minden egyes négyzetcentiméterét, egy újabb fal és valamilyen akusztikai célú burkolat mögé rejtették. Az eredmény egy olyan szoba, amit még a zene és filmiparban dolgozó profik is megirigyelnének. A kalibrálás után végzett mérések nagy linearitásról árulkodnak. A teszt alatt is hallottuk, hogy a mélyek meglepő egyenletességgel érvényesülnek a különböző ülőpozíciókban.
A hang nem csak a szobán belül jó, hanem azon kívül is. Persze kint ez azt jelenti, hogy lényegében semmi zaj nem szűrődik ki. A szoba belsejét burkoló szigetelések és az ajtók, amik 60 dB-es csillapítással állnak a hangok útjában, együtt garantálják, hogy akár a szomszédos edzőteremben jógázva se legyen zavaró a benti mozizás hangja.
A beépített mozi fotelek hazai termékek. Természetesen egyedi megrendelésre készültek, a szoba méreteihez illetve a nézőtér ívéhez igazítva. Az első sor motoros lábtámasz és háttámla mozgatást kapott, a hátsó sor pedig manuális kivitelű. Ez amúgy az egyetlen dolog a szobában, amit nem kötöttek be az AMX vezérlés alá. A világítás és a ház egyéb rendszerei persze itt is irányíthatóak tabletről, vagy a falban rögzített, iPad-ek egyikéről.
A hangfalszett
A hangról 7 db, professzionális célokra tervezett, Genelec 1000 sorozatú aktív Midfield monitor és egy hatalmas, Genelec 7071A mélysugárzó gondoskodik. A hangdoboz család egyik érdekessége, hogy a beépített elektronika egy zárt egység, amit néhány csavar eltávolítása után kiemelhetünk és külön is telepíthetünk. Ennek eredeti haszonélvezői a stúdiók, amikben monitorokat néha a falba süllyesztve használják. Utóbbi esetben a kiszerelhető és külön telepíthető elektronika nem csak jobb szellőzést biztosít a hőt termelő alkatrészeknek, de hozzáférhetővé teszi a hátlapon sorakozó kezelőszerveket és csatlakozókat is. Ezt a lehetőséget itt egy esetben, a center csatornánál használják. Így annak az erősítője nem a hátlapba süllyesztve, hanem a hangfal állványán kialakított, szellős foglalatban működik.
A rendszer minden eleme utankénti végerősítéssel rendelkezik, vagyis a frontokban 3-3 végfok, a centerben 4, a négy háttérsugárzóban pedig 2-2 db dolgozik. (összesen 19 végfokról beszélünk!)
A frontsugárzók 1037C típusú, háromutas, állványos dobozok. A 37 kg súlyú szerkezetek mélysugárzója 180, a közép- és magassugárzók pedig 120-120 watt teljesítményű végerősítővel vannak felszerelve. Az elektronika, mint minden Genelec monitor esetében, természetesen itt is a beszerelt hangszórók sajátosságaihoz van hangolva.
A centersugárzó szerepét egy háromutas, négy hangszórós 1038BC tölti be. Ennek a mélysugárzói 200-200, a közép és magassugárzók pedig 120-120 wattos végfokokkal lettek felszerelve. Az egység súlya 60 kg, ami miatt a telepítése is több embert igénylő feladat volt.
A center mellé helyezték a hatalmas 7071A típusjelzésű aktív mélyládát, aminek egyik érdekessége, hogy akár mind a 7 csatorna jelét képes fogadni, hogy azokból leszűrje a mélytartományt. Erre a tudásra itt nincsen szükség, hiszen ezt a feladatot ellátja egy külön, Anthem AVM 50v 3D processzor. A mélysugárzóba épített végerősítő teljesítménye 500 watt, ami így leírva talán nem tűnhet kolosszálisnak, de meghallgatás után már azt mondjuk, bőségesen elég. Ehhez az élményhez persze az is kellett, hogy a 81 kg súlyú szörnyetegbe a Genelec 2 db 30,5 cm-es mélysugárzót szereljen. Így a szerkezet akár 118 dB-es hangnyomást is képes produkálni, és akár 19 Hz-ig is lemegy!
A frontsugárzók, a centerdoboz és a mélysugárzó a vászon mögötti, akusztikailag csillapított munkatérben sorakoznak. Ez a helyiség önálló világítással rendelkezik és aránylag nagy szabadságot ad az esetleges későbbi fejlesztéseknek is. Bár a rendszer hangját hallva, kétségbe vonjuk, hogy erre bármikor is szükség lesz.
A háttér csatornákat Genelec 1032B hangfalak szólaltatják meg. Bár a rendszernek ezek a legkisebb elemei, pöttömnek nem neveznénk őket. Egyrészt, a közel 22 kg súlyuk miatt, másrészt azért, mert ezekben is 180+120 wattos erősítők szorgoskodnak. Álljunk is meg egy pillanatra és mélázzunk el azon a tényen, hogy itt a hangfalak súlya közel 90 kg, az összteljesítményük pedig 1200 watt!
Ezeket a dobozokat a fal mentén sorakozó oszlopokban rejtették el. Az oszlopok természetesen jó minőségű, hangáteresztő huzatot kaptak, de ez tulajdonképpen természetes. Sokkal inkább érdekes, hogy minden egyszerűen kiemelhető, amit az oszlopokba beépítettek, az összes rejtett technikához pár perc alatt hozzáférhetünk.
Amint azt már a beszámolónk kezdetén is írtuk, ez a moziszoba úgy épült, hogy annak még nem volt hagyományos értelemben vett gazdája. Éppen ezért, bármennyire is törekszik a tervező az elérhető legjobb mozi kiépítésére, lehet, hogy a vásárló majd módosításokat rendel. Ezért kell a rendszer minden elemében meghagyni a későbbi beavatkozás lehetőségét. (Ha a megrendelő végül minden Genelec tetejére egy kis kerámia sárkányt rakatna, hogy a háttérsugárzókat mégis látni és láttatni szeretné, akkor ki kell szolgálni és kész.)
A jelfeldolgozó processzor
A digitális hang feldolgozását egy felső kategóriás Anthem AVM 50v 3D-re bízták. Ez a processzor természetesen rendelkezik az Anthem Room Correction szoftverrel, vagyis alkalmazkodik a szoba akusztikai sajátosságaihoz. A jelfeldolgozó elektronika ráadásul nem csak a hanggal foglalkozik, de a képkezelése is egészen komoly. Belsejében a legújabb generációs, broadcast minőségű Sigma DesignsVXP jelfeldolgozó processzor dolgozik. A készülék kimenetéhez 4 különböző profilt hozhatunk létre, szabályozhatjuk a gamma értéket, a digitális zajszűrést, részletkiemelést és még számos kép-paramétert.
A kép
A tágas szoba nagy képet követelt, ami esetünkben, 4069 x 1729 mm méretű. Ez nagyjából akkora felület, mint 8 db 55 colos tévé. A vászon maga fix, ívelt Supreme keretes Screen Research ClearPix 4K 1.0 típus. Az anyag nem perforált, hanem szőtt szerkezetű. Ez ?szellősebb?, vagyis a hangot jól áteresztő felületet ad, mégsem tartalmaz a vászon síkjára kvázi merőleges lukakat. Így az sem eshet meg, hogy egy jól fókuszált kép bizonyos szubpixelei ?átesnek? a vászon egy-egy lyukán, ezzel egyfajta moire hatást alkotva. A szőtt vászon szerkezete, bár a hangot jól átereszti, de a projektor és a nézők szemszögéből nézve zárt, folyamatos felületet ad.
A fehér vászon mögött található egy második, ClearPix 4K StopLight black backing vászon is, az esetleges nemkívánatos visszaverődések elkerülésére. Ez eredendően a vásznon átszűrődő fény elnyelését szolgálja. Ám amint azt láthattuk, tökéletesen megállítja a szerelő térben felkapcsolt, nagy erejű lámpák fényét is.
Mind a két anyag egyedi rendelésre, egyedi méretben készült, kifejezetten ehhez a szobához. A vászon kombináció együttesen is csak maximum 1,5 decibellel csökkenti a hangnyomást, a magas frekvenciákon, míg a közép és alsó tartományban ennél is kevesebb a veszteség. A jó minőségű szövetnek köszönhetően, ez a vászon típus 4K vetítéshez is ajánlott, illetve rendelkezik THX és ISF minősítéssel.
A vászonra vetülő kép forrása egy Digital Projection HighLite Cine 335 3D HC projektor. A három DLP lapkás projektor 3000 ANSI Lumen fényerővel és 20000:1 kontrasztaránnyal dicsekedhet. Aktív szemüveges és polarizáció-váltó 3D rendszerekkel is képes együttműködni. Ebben a szobában egy aktív szemüveges megoldást építettek ki. Az optika előtt - ha kell - egy Prismasonic C-150R típusú, motoros anamorfikus lencse dolgozik.
A lejátszó szerepköre még bizonyos értelemben betöltetlen. Bár most is be van kötve egy PlayStation 4, egy Xbox One, egy LG Blu-ray lejátszó és egy Dune HD Base 3D, ám ezek elsősorban azért vannak itt, hogy a rendszer kipróbálható legyen. A végleges megoldást a ház jövendőbeli tulajdonosa fogja kiválasztani, illetve az az Ő igényei alapján lesz felépítve. A lehetőségek szinte korlátlanok. Akár a legegyszerűbb DLNA rendszer is felállítható a helyszínen, de természetesen megrendelhető a DREAMCINEMA által forgalmazott valamelyik Kaleidescape. Sőt, akár olyan médiarendszer is kiépíthető, ami nem csak a házon belül, de azon túl, egy autóba is képes továbbítani a filmeket, vagy zenét. Igen, lehet olyan megoldást is rendelni, amivel akár az M1-esen gördülő autóban is nézhetőek a filmek, amik a házban, annak médiaszerverén vannak. Ahogyan azt már a beszámolónk elején is írtuk, ez bizony egy valódi, prémium kategóriás ingatlan.
A gépház
Az előbb is említett rendszerek telepítéséhez persze kell egy komoly gépterem. Esetünkben ez egyúttal a projektor gépháza is. Ennek köszönhetjük azt is, hogy a projektor hűtésének zajából a moziszobában semmit nem hallunk. No meg annak is köszönhetjük, hogy a szoba és a vetítőgép között nem egy szimpla, a falra vágott lyuk, hanem optikai üveggel felszerelt ablak van. Nem olcsó dolog, de ezen nem szabad spórolni. A hétköznapi ablakosok által kínált, méretre vágott üvegek komolyan rontanák a vetítő drága objektívje és a szintén csúcsminőségű anamorfikus lencse által közvetített képet. Erről persze sokat tudnának mesélni a fotósok, akik egy-egy 7-8 cm átmérőjű sík üveg szűrőért, akár egy egyszerűbb objektív árát is kifizetik. A nyílásba szerelt üveg nem csak az anyag minősége, de a két oldalára felvitt felületkezelés miatt sem olcsó mulatság. Ráadásul a beszerzése is hosszas folyamat, hiszen azt egyedi megrendelésre, méretre gyártják az USA-ban.
A gépházban a jobboldalon, fent dolgozik a projektor, ezért belépve nem ez az első, ami feltűnik, hanem a 3 db teljes magasságú rack szekrény. Ezek most még félig sincsenek megtöltve, hiszen a végleges, nagy rendszert majd a ház vásárlójának igényei szerint telepítik. Most a leglátványosabb dolog, amit itt láthatunk az az egy tucat Sonos Connect, amik a ház különböző helyiségeiben szolgáltatják a zenét. Ide telepítették az Anthem AVM 50v 3D processzort, a lejátszókat, a játékkonzolokat és egyéb elektronikákat is. A megfelelő minőségű hálózati feszültségről most egyetlen Furutech Daytona 303E berendezés gondoskodik.
Az analóg jeltovábbítás Neutrik Speakon XLR kábelekkel történik. A kábelezést ennél mélyebben most nem is taglalnánk. A megrendelő által kiválasztott lejátszók és média kiszolgáló rendszerek beszerelése után, azok igényeihez igazítva készül majd csak el a végleges kábelezés.
Milyen a moziélmény?
Vágjunk mindjárt a közepébe! A Genelec hangfalak gyors, energikus és robbanékony - a márkára jellemző - karaktere egyértelműen érezhető a rendszeren. Ez nem csak a klasszikus, akciófilmes hanghatásoknak jó, de a párbeszédeknek is. Határozottan érezni, hogy monitorok dolgoznak a rendszerben és nem hagyományos mozis, vagy zenei hangfalak.
A mozis tesztek során látott képpel elégedettek voltunk, bár tudjuk, hogy ez még nem végleges. Ott jártunk idején még egy ideiglenesen beüzemelt Dune HD Base 3D volt a forrás, amivel amúgy semmi bajunk nincsen. Épp csak arról van szó, hogy vannak határozottabban jobb képű (és hangú) lejátszók is a piacon, és számunkra teljesen reálisnak tűnik, hogy a majdani tulajdonos, egy jobb, különleges minőségű forrást is rendel a rendszerbe. Márpedig ez a képre hatással lesz.
A látottakat most csak röviden elemezzük. Így is elismerően tudunk írni a fényerőről és a vászonról. A kép fényereje remek, 2D esetén 32 ft-L, 3D esetében pedig 4 ft-L, ami lényesen magasabb érték, mint amit manapság egy tipikus moziban láthatunk.
Azt is külön ki kell emelnünk, hogy a vetítővászon mögötti fekete réteg fontos és hasznos eleme a rendszernek, nem csak valami úri hóbort. Nélküle a front és center hangfalakig is eljuthatna a projektor fényének egy része, és róluk visszaverődne, rontaná a képminőséget. A fényzáró vászon azonban ennek útját állja. Akkor sem láttunk semmit a vászon mögött, amikor a hangfalak munkaterében felkapcsoltuk a világítást.
Tetszett, kellene?
Miért is tagadjuk? Elviselnénk otthon egy hasonló összeállítást. Lehetőleg olyan médiarendszerrel, mint például a Kaleidescape, amivel tényleg egy percet sem kell agyalnunk, csak válogatnunk a filmek között. Ilyen formában teljesnek éreznénk a rendszert. Az érintés érzékeny villanykapcsolókkal, a falba süllyesztett iPad kezelőszervekkel, a nagy képpel és dinamikus hanggal együtt.
A DREAMCINEMA eddig három moziszobát mutatott meg nekünk és úgy tűnik, egyre jobb és jobb rendszereket látunk. Kíváncsiak vagyunk, legközelebb mit tapasztalunk. Lehet ezt tovább fokozni?
Iránytű
Rendszereszközök: |
Genelec Pro Midfield széria, utankénti végfokozással - Centersugárzó: Genelec 1038 BC háromutas aktív monitor - Frontsugárzók: Genelec 1037 CP háromutas aktív monitor (2 db) - Háttérsugárzók: Genelec 1032 BP kétutas aktív monitor (4 db) - Mélynyomó: Genelec 7071A Anthem AVM 50v 3D processzor Neutrik Speakon XLR kábelek és dugók Lejátszók: Dune HD Base 3D, XBOX, Sony PS4, LG BD-játszó Middle Atlantic rack Digital Projection HighLite Cine 335 3D HC projektor Prismasonic C-150R Anamorfikus lencse egyedi méretre gyártott Screen Research vetítővászon, fix Supreme keretes, 4069 x 1729 mm, ClearPix 4K 1.0 (szőtt) fehér felület, THX, ISF minősített 9 db egyedi méretben és bőr kárpitozással készült mozi fotel, manuális (hátsó sor) és motoros mozgatással (első sor) AMX Rendszer- és világításvezérlés |
Kivitelezés: |
DREAMCINEMA +36-1-798-4963 +36-30-590-6564 1222 Budapest, Huszár utca 26. |
További cikkek: