Mordaunt Short Aviano 6 álló hangfal teszt
Basszusból ötös!
2011. május 19., csütörtök, 15:35
Mordaunt Short Aviano Aviano 6 hangfal hangfalszett hangsugárzó alumínium kónusz hifi házimozi
Azt nem sikerült kideríteni, hogy miért kapta az új széria egy olasz város nevét, de a teszt alatt azt megtudtuk, hogy amikor megszólal, akkor igazi angol hangzásvilágot kapunk. Az Aviano azonban mindenképpen kiemelkedik a tradicionális hangfalak sorából, hiszen mindegyik membránja alumíniumból készült!
Meleg fogadtatás
Mikor feleségem hazaérkezett és meglátta a frissen érkezett és beállított hangfalakat, a ?milyen szépek!?kifejezés szaladt ki a száján, nem kis meglepetést okozva. Nem emlékszem, hogy valaha bármilyen hifi komponens jellemzésénél ezeket a szavakat használta volna, az ellenkezőjét annál gyakrabban. Persze azt nem tudom megmondani, hogy a pozitív érzelmek valósak voltak-e, vagy csak abból fakadtak, hogy inkább szeretne ilyen szobabarát dobozokat a monstrum Proac-okhoz képest, amelyek valóban egy kicsit dominánsak egy átlag nappaliban. Tény azonban, hogy a Mordaunt-Short gyár Aviano 6 elnevezésre hallgató modellje nekem is megtetszett, a párom véleményétől függetlenül. Tulajdonképpen egy klasszikus ?doboz hangfal?, enyhe domború ívvel az előoldali panelen. Nálam diófaszínű darabok voltak, amelyhez szépen illettek a barnás-bronzos árnyalatban tükröződő mély-középsugárzók. Az alumínium sugárzók műanyag keretben foglalnak helyet, de a műanyag is szépen felületkezelt, akár fémet is sejthetnénk, amíg meg nem kocogtatjuk. Egyértelműen masszívan összerakott doboznak tűnik, angol tervezéssel és fejlesztéssel, kínai összeszereléssel, amely manapság már a nagynevű gyártóknál sem ritka. Nyilván a 43 éves múlttal rendelkező Mordaunt-Short gyár is kellő körültekintéssel és minőségkontrollal tette át a gyártást a távol-keletre.
Nem lóg ki a sorból
Az Aviano 6 a sorozat kisebbik állódoboza. Ebbe tartozik még a nagyobb 8-as modellszámú háromutas állódoboz, illetve az állványra helyezendő 1, 1XR és 2-es modellek, az 5-ös centersugárzó, illetve a 7-es és a nagyobb 9-es mélyládák. Így bőven van lehetősége az elemek kombinálására annak, aki egy házimozi szettet szeretne a sorozatból összeállítani. A Mordaunt-Short egyébként meglepően sok terméket gyárt. Összesen hét sorozat szerepel a palettáján, némelyikben hasonló számú hangfallal, mint az Aviano sorozatban.
A rendszerbe állítás után gyorsan egymás után raktam be kedvenc tesztlemezeimet. Egy kicsit ?deja vu? érzésem támadt, hallva az Aviano gyorsaságát. Évekkel ezelőtt használt PMC FB1-es hangfalaimnak volt a felsőbb frekvencia tartományban hasonló hangzása. ?Ja persze a fém magassugárzók? - konstatáltam. Az Aviano 6 egy colos alumínium magassugárzóval és kettő darab 6,5 colos mély-középsugárzóval rendelkezik, melyek szintén alumíniumból készültek. A Mordaunt Short gyár a termékei bemutatásánál kiemeli, hogy tervezésüknél számítógépes programokat is segítségül hívtak. A hangdobozok 88 dB érzékenységűek, viszont az általánostól eltérően nem egy karakterisztikus impedanciát kapunk a specifikációban, hanem a 4-8 Ohm közötti tartományt jelöli meg. Az érzékenység és az impedancia sáv is átlagosnak tekinthető. Frekvenciaátviteli tartománynak 38 Hz-22 kHz-et adtak meg, bár azt nem tudatják velünk, hogy a széleken hány decibel hangnyomás eséssel kell számolnunk. Hozzá 15-150 W teljesítményű erősítőt ajánl a gyár. Az alsó értékhez közeli erősítő teljesítmény csak kis szobában, alacsony hangerőn lehet érvényes. Még az én jóval érzékenyebb 91 dB-es hangfalaim sem igazán keltek életre egy évekkel ezelőtt kölcsönkért húsz wattos csöves erősítővel. Az Aviano kábel csatlakozói a hátlap legalján helyezkednek el, kettős kábelezésre is alkalmasak és szintén jó minőségűek, igaz, hogy az elrendezést tekintve én jobban szeretem a magas frekvencia csatlakozók felül, a mélyek alul megoldást, mint az itt alkalmazott minden egy vízszintes vonalban való elhelyezést.
A Yello szorításában
Térjünk ki részletesebben arra, hogy mit is hallottam. Ahogy már említettem, az Aviano hihetetlen gyors és nagyon jó időzítéssel rendelkező hangfal. Sokan használják, köztük én is, a Yello Race című számát a gyors reagálás, időzítés, dinamika és részletezés tesztelésére. Különösen jó az album újra kevert kiadása, melyre egy-két bónusz szám is felkerült, köztük a Race ?Breaklight Version? című átirata. Ez azért érdekes, mert olyan mélyhangokat is tartalmaz, amelyek akusztikus hangszerekből nem is származhatnak, leszámítva az orgonát és egy szumó birkózót is könnyen elrejtő japán taiko dobot. Na igen, minek akkor ilyen számmal tesztelni? Egyrészt valaki lehet, hogy éppen a szintetizátoros zenét vagy az orgona muzsikát kedveli, másrészt, autós magazinokban is tesztelik, hogy bizonyos autók hány másodperc alatt érik el a 300 km/órás sebességet, holott senki sem megy velük 130-nál gyorsabban. Az Aviano 6 azért nem Lamborghini, de meglepően jól szerepelt ebben az egész hangfalat (és persze erősítőt is) igen csak megpróbáltató ?Yello tesztben?. Minden egyes ?zaka-zaka?, ?caka-caka?, ?zizi-zizi? nagyon jól kivehető és követhető volt a felső frekvenciatartományban, de amire nem számítottam az az volt, hogy ?dong-dong?, ?bang-bang? és hasonló jellegű dübörgések intenzitása is nagyon megközelítette az Avianohoz képest óriásnak tűnő Proac hangfalaimból megszokottakat. Sőt a szám harmadik percében valahonnan a föld alól előtörő, a zenétől majdnem hogy függetlenül, egy földrengéshez hasonlítható moraj és remegés (hangnak már nem is igazán lehet nevezni), majd ugyanolyan ütős volt, mint az óriás Proac-kal. Egy pillanatra ki is rázott a hideg, hogy ez a kis különbség ennyi pénzbe került. De hát azért ne felejtsük el, hogy eddig csak szinte teljes egészében gépzenét hallgattunk és a Yello énekesének hangját sem igazán lehet szívet melengetőnek nevezni. Sorban következtek a kevésbé hátba vágós, de azért még igen dinamikus zenék, Aretha Franklin Respect és Geri Halliwell It?s Raining Men a Bridget Jones Naplója című filmzene albumról. A Mordaunt-Short hangfalak
jól visszaadták a zenéből előtörő energiákat, az általam megszokottnál egy kicsit szárazabb stílusban ugyan. Nagyon részletgazdag hangot halottam, ami mégis egyben maradt, nem ment el abba az irányba, amit sokan analitikusnak neveznek. Tovább ?finomítva? a zenéket jött Ben Webster See You at the Fair című albuma, majd a Putumayo sorozatból Women of the World Acoustic című album. Az akusztikus hangszereknél egyre erősebbé vált az alumínium sugárzók karaktere. Ezt egyes hangszereknél pozitívnak éreztem, például a gitárnál erőteljessé egy jó értelemben pattogóssá vált a pengetés. Ugyanakkor a zongora hangja is fémesebb lett, nem annyira öltött testet a hangszer méretét és komplex hangzását idéző élmény. Az énekhangok viszont kiegyensúlyozottak voltak, a női hangoknál sem vált túlzóvá az angolban sziszegősen kiejtett ?s? hang, ami egyik oka volt, hogy annak idején a PMC hangfalakat lecseréltem. (Ahogy utána a PMC gyár is lecserélte az alumínium magassugárzókat a javított FB1i-ben). Lehet, hogy az Avianoban kevésbé élesre hangolt magassugárzók vannak, vagy a jelenleg használt csöves előfokom teszi melegebb hangúvá a rendszert, de ezzel a fém magassugárzóval valószínűleg könnyebben tudnék együtt élni. Analóg lemezek lejátszásánál a hang melegebbé, teltebbé vált, így még kevésbé érződött a fém hangszórók kissé rideg hangzása.
Amire emlékezni fogok
Összefoglalva, az Aviano 6 hangfalak precízen tervezettek és összerakottak, a méretüket meghazudtoló dinamikus mélyhanggal, pozitív értelemben semleges középtartománnyal és az alumínium sugárzókra jellemző némileg fényes, éles magashanggal, ami viszont cserébe igen gyors és részletgazdag. Egy megfelelően erős házimozi erősítővel meghajtva a legtöbb filmnél mélynyomó nélkül sem lesz élvezhetetlen a hangzás. Mindenesetre akár többcsatornás, akár sztereó erősítővel párosítjuk, én legalább 100 W körüli teljesítményt javasolnék, de az ilyen típusú ?jóból? nem árt meg a sok.