Monitor Audio Silver 100 7G állványos hangfal teszt
2021. november 3., szerda, 20:45
Monitor Audio audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt Monitor Audio hangfal Monitor Audio hangfal teszt
A Monitor Audio Bronze sorozatának legújabb generációját tavaly év végén és idén tavasszal elég jól sikerült kiveséznünk, ráadásul mindegyik megismert darab a kategóriájában kimagaslót, továbbá egyéni hangzást nyújtott. Sokat adtak kevés pénzért, az előadásuk pedig roppant impulzív volt. A most bemutatásra kerülő Monitor Audio Silver 7G a következő szint a gyártó palettáján, és a vehemens megszólalás mellett még több finomságot ígérnek. Persze nem csupán a Bronze-hoz, hanem a korábbi Silver sorozathoz képest is!
Erős mezőnyben indul a Monitor Audio Silver 7G, de minden eséllyel a győzelemre
Amennyiben ránézünk a legújabb generációs Monitor Audio Silver hangsugárzók bármelyikére, alig találunk eltérést, az előd, 6G-hez képest. A furnérozás az eddigi matt vagy fényes fekete, fehér, dió vagy natúr mellett már kőris színben is választható, de más nem igazán tűnik fel. Nem fog, még akkor sem, ha jobban szemügyre vesszük, hiszen a fejlesztés ebben az esetben (ahogyan a Bronze-nál is volt), zömmel belül keresendő. Ott sem kell világmegváltó újításokra számítani, hiszen az előd még mindig kapható, köszönhetően annak, hogy bizony jól sikerült. Akkor miért is döntsünk úgy, hogy az új szériát válasszuk? Mindannyian tudjuk, hogy a jót mindig jobbá lehet tenni, amire ebben az esetben ígéretet kaptunk, és a minimális ártöbblet ezt nem csupán indokolja, hanem meg is éri. Legalábbis a gyártó szerint. Hogy ez valóban így van-e, majd mi eldöntjük, persze csak szubjektíven.
A Silver 7G sorozatban alkalmazott 25 mm C-CAM Gold dóm magassugárzó a Uniform Dispersion, magyarul egységes szórású, második generációs (Waveguide II) hullámvezetővel van körülvéve, védelméül egy fix, de a hangzást nem befolyásoló ráccsal van elfedve.
Alatta egy ismerős, ívelt keretben foglal helyet a 203 mm-es C-CAM membrános középsugárzó, szintén második generációs felületet merevítő RST II (Rigid Surface Technology) technológiával van ellátva, aminek szerepe az extra tisztaságban van. A membránnak egyedi, hatszögletű mintázatot ad, és keményebb, valamint merevebb, mint a más anyagból előállított versenytársak.
A keresztváltó szükség esetén kiegyensúlyozza a magassugárzó és a mélyhangszóró teljesítményét, ami egyenes utat ad az egységes és sima frekvencia-átvitelhez, ami bármelyik zenei műfajnak jól jön.
A Monitor Audio Silver 100 7G basszreflex rendszerű, a nyílás hátul található. A perem szépen lekerekített, a cső hossza jelentős, átmérője a dobozéval arányos. A cég HiVe II elnevezéssel látta el ezt a rendszert, ami nagyban segíti az alsó szekció munkáját, továbbá megkönnyíti a hangsugárzó elhelyezését is. Akinek esetleg sok lenne a mélyhangokból, a csomagban a nyílásba helyezhető szivacsot is találunk, amit mindenki igénye szerint használhat.
A csatlakozókból duplát kapunk, így kettős erősítésre is van lehetőségünk, a bevonat aranyozott, ami szerintünk elvárt, így nem is okozott meglepetést. Apróság, de biztosan tudatos, hogy ugyanolyan ívű keretben foglal helyet, mint a nagyobb modellek a magas- és középsugárzó párosa.
Még egy gondolat erejéig vissza "kell" térnünk a Silver 7G külsejére, ami egyszerre klasszikus, divatos, feltűnő és visszafogott is, a megmunkálás viszont minden esetben példás. A furnérozás minőségi, az illesztésekbe sem lehet belekötni, ahogyan az arányokba sem, ami szerintünk minden esetben jól el van találva.
Tesztalanyunk a Silver 100 7G darabonként közel 10 kilogrammos, ami nagyon kecsegtető és érthető is, hiszen a 375x230x332 mm-es méretekkel megáldott dobozba emberes hangszórókat építettek. A sűrű rács mögül kikandikáló aranyszínű dóm a gyártó modelljeinek ismeretében pár évtizeddel vissza is repít minket az időben. Nagyon egyéni külsőt kölcsönöz a mélyközép membrán világos színével és mintázatával együtt, a kőris furnér igazán látványos, és feleségbarát is, de a többi kivitelbe sem tudnánk belekötni. A hangszórók védelméül sötét, mágnesesen rögzíthető szövet jár hozzá, ami tulajdonképpen illik bármely színvariánshoz, az alsó része kerek ívet kapott, így nem takarja el az előlapba gravírozott nevet és logót. 87,5 dB az érzékenysége, ami nem mondható soknak, a gyártó minimálisan 40 wattot ajánl a meghajtáshoz, ami abszolút reális, de biztosan meghálálja a combosabb erősítőt.
Az Ezüst, ami bearanyozhatja a napjainkat
Cikkünk elején kitérünk az említett alacsony érzékenységre, és az ajánlott erősítő teljesítményre. Jól bevált Parasound elő-végfokunkkal párosítottuk a Silver 100 7G-t, ami már halkan is meglepően telten szólt, de azt meg kell jegyeznünk, hogy a névleges terhelhetősége 100 W, így a hangerőt valóban nem kellett nagyon megemelnünk, hogy a hangdobozok kibontakozzanak. Félő, hogy egy eleve 40-50 wattal megáldott elektronikának rendesen össze kell kapnia magát ugyanehhez, a hosszútávú terhelés a belső "szerveknek" viszont nem fog sok jót okozni, tehát mindenképpen ajánljuk azt, hogy ne spóroljunk a leadott teljesítmény terén, egy NAD C 316BEE-t például alaposan meg fog izzasztani.
A mi esetünkben ezt nem tapasztaltunk, amiben szerepe van a remek márvány állványunknak, a QED és Nordost kábeleknek, valamint a csöves kimenetű lejátszónknak is, így a rendszer minden komponense egyszerűen a komfortzónáján belül maradt. Hogy milyen jellegű is a Monitor Audio legújabb Silver sorozatának második legnagyobb hangsugárzója? Teljesértékű, ha egy szóval kéne a hangját aposztrofálnunk.
Bevalljuk töredelmesen, hogy a bejáratás során elővettük a nyolcvanas évek diszkó zenéit, ami becsületesen átmozgatta a membránokat. A hangerőt jócskán megemeltük, azután egyszerűen szórakoztunk egy jót. Ezt követően jöhetett a meghallgatás, ahol a Garbage válogatásalbumát vettük először elő, hogy ne legyen olyan nagy a differencia. Itt az analóg és digitális hangszerek keverednek, viszont a balansz a kettő között adott, a keverés minőségére pedig nem lehet panaszunk. A szórakozás kevésbé lett impulzív, viszont a zene nívója jelentősen megnőtt, továbbá változatosabb is lett. A mélyszekció rátermettsége már ekkor körvonalazódott, viszont hagyta kiteljesedni a női éneket is, a magasfrekvenciás díszítések tulajdonképpen sziporkáztak. Nem hagyta, hogy a méretes membrán rátelepedjen, remek csapatmunkát hallhattunk általuk. Ráadásul a keresztváltás is olyan jól sikerült a tervezők által, hogy a középtartomány tiszta maradt, torzítást csupán akkor hallhattunk, ha azt a hangszerek produkálták.
A Monitor Audio Silver 100 7G-nek tulajdonképpen olyan hangja van, ahogyan kinéz. A klasszikus hangfalgyártás pilléreire építkezik, a jól bevált kétutas, basszreflex konstrukciót alkalmazták, az oldalfalak egymással párhuzamosak, tehát semmi cicoma, az anyagok minőségiek, modernek, de időtállónak tűnnek, díszítésből azt vetik be, amit az elmúlt évtizedekben is, maximum modernizálva. Hangzásban is hozta a normálméretű állványos hangdobozok kvalitásait, tehát térben és részletekben semmi hiányt nem fedeztünk fel, ami ebben a kategóriában felróható lenne. Mindehhez jött még a határozott és pontos basszus, aminek a mélysége bárminek a becsületére válna. Iszonyatosan szépen jelenítette meg a basszusgitárt, de a nagybőgő még jobban feküdt neki, közben a cintányér minden rezdülése átjött. Nem maximalista, vagy kihegyezett a magassugárzó, nem is produkálta túl magát, egyszerűen csak ott van, és ez a megoldás működik.
Jobban kivezérelt felvételeken, vagy ott, ahol a hangszerek, esetleg az énekes is a természetesnél közelebb kerül a mikrofonhoz, azért hallottunk némi torzítást, pontosabban megmutatta a felvételek ilyen mértékű negatívumait. Igen, ez a hangmérnök hibája, nem a hangdobozé, tehát ezeket hanyagolnunk kell, mert az élvezeti értékből jócskán veszítünk. A mellékelt szivacsok használatával ugyan valamennyire kontrollálhatjuk a negatívumokat, és a hátsó falaktól való távolságot is redukálhatjuk, bár azt nem ajánljuk, de a helyzeten jelentősen nem tud sajnos változtatni, csak valamivel barátságosabbá tenni.
A Silver 100 7G természetesen áll minden jellegű zenéhez, hatalmas plusz pont, hogy már halkan is dominánsan szól, a terhelést nagyon remekül bírja, és mindkét formában nagyon hosszútávon hallgatható, kifejezetten élvezetes a produktuma, tulajdonképpen minden műfajon. A Garbage CD-jét Knopfler követte, majd jött Petrucciani, egy kis Toto, a Dream Theater segítségével egy kis döngetés is szerepet kapott, de nem hagyhattuk ki Jan Garbareket, Tori Amost, és Vivaldi, valamint Paganini műveit sem.
Egységben a forma és a zene!
Hogy mit is szűrtünk le ezekből a zenékből? Azt, hogy a Monitor Audio eme terméke bizony allrounder. Roppant könnyű installálni, a bejáratást megelőzően is bőven megmutatja tudását, tehát a megvásárlását követően nem kell heteken át várnunk a csodára. Kerek, egész hangja van, amiben a basszusszekció lenyomata mellett nem lehet elmenni, de a cég már a Bronze sorozatban is megmutatta "függőségét" ezen a téren. Nagyon jól sikerült a C-CAM membrán, ahogy a váltást is a megfelelő frekvencián végezték el, így a középtartomány is ki tud teljesedni, a remek Gold magassugárzóval hatalmas teret, finom, de nagyon határozott részleteket, és zeneiséget alkot. Senkit nem beszélünk le arról, aki közepes, vagy annál kicsit nagyobb nappalival rendelkezik és központi szerepet szán a hangdobozoknak, hogy közelebbről megismerkedjen ezzel a modellel, mert a Silver 100 7G külseje eleve adott ahhoz, mindezt hivalkodás nélkül, a produktuma roppant megbízható darabjává teszi a kategóriájának. A jobban kivezérelt felvételekkel azért vigyázzunk, ahogyan az erősítő választásával is, de másra nem kell figyelnünk, csak az előadására, ami egy audiofil rendszer értékes komponensét képes nyújtani. Ajánljuk, mert megérdemli!