Monitor Audio Monitor 300 4G álló hangfal teszt
2021. március 18., csütörtök, 19:20
Monitor Audio audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt Monitor Audio hangfal Monitor Audio hangfal teszt
Két éve mutattuk be a Monitor Audio Monitor sorozatának legkisebb, állványos modelljét, a Monitor 100-at, aminek a 4G változatát már el is készítette a gyártó. A kíváncsiskodókat megnyugtatjuk, hogy hamarosan ő is terítékre kerül, de hozzánk először az álló, Monitor 300 4G jött vendégségbe, nekünk pedig eszünkbe sem jutott ellenkezni.
Visszafogottság a külső terén, jól összeválogatott hangszórók belül
A brit cég a Monitor szériával azokat szeretné kiszolgálni, akiknek nem áll a rendelkezésükre, vagy nem szánnak sok pénzt hangfalra, elektronikák területén is a megfizethetőbbek között keresgélnek, viszont a minőségi zenehallgatásba szeretnének betekintést nyerni. A Monitor Audio Monitor széria tehát nem az audiofil igényeket hivatott kiszolgálni, de ezt mutatja az ára is, hiszen jelen tesztünk főszereplője a Monitor 300 4G 240 000 forintba kerül, és bizony ő a család legnagyobb tagja. Szégyenkeznie azonban semmi oka, szerintünk már a külseje is elég tisztességes, ahogyan a felhasznált anyagok, és a kivitelezés is.
A korábbi Monitor sorozatnál a membrán színe narancssárga volt, ami nem idegen a gyártótól, hiszen már a kilencvenes években is találkoztunk ezzel a megoldással, ráadásul az emblémájuk háttereként továbbra is ezt használják. Picit talán hivalkodónak tartották, ezért gyorsan váltottak is, így most maradt a klasszikus fekete kivitel, a sárga csak a magassugárzó dekor peremén köszön vissza. Ez a 25 mm-es hangszóró C-CAM, tehát kerámia bevonatú, és alumínium-magnézium ötvözetű, és egyenesen a cég magasabb, Bronze szériájából került átemelésre. Elé sűrű és fix védőrács került, ami szerencsére olyan kivitelezésű, hogy a hangok útját nem szegélyezi vagy torzítja.
Alá pontosan három darab 165 mm-es hangszórót helyeztek, amiből a felső a középtartományért, az alsó kettő pedig a basszusért felel. Mindegyikük MMP II (Metal Matrix Polymer) technológiájú, középkategóriás típusok, és elvileg biztosítják a tiszta hangzás mellett a megfelelő mennyiségű és pontos mélytartományt is. Mint a korábbi típusnál, itt is mellékelnek a reflexnyílásba behelyezhető szivacsot, amivel elvileg további finomítást eszközölhetünk, ha azt a lakókörnyezet vagy az ízlésünk megkívánja. A fekete, fehér vagy dió színben megvásárolható modell hangszóróit hétköznapi kivitelű, és hagyományos módon és sok ponton rögzíthető szövet védi, ami természetesen eltávolítható. A kivitelezés a kategóriájában abszolút helytáll, nem találtunk illesztési vagy kivitelezési hibákat, és még a felszerelhető talpak, valamint a hozzájuk tartozó, lekerekített végű csavarok is megfelelő minőségűek, és kellő stabilitást nyújtanak a bő 13 kg-os hangdobozoknak, valamint a felmerülő káros rezonanciák elvezetésében is fontos szerepük van.
A hátul, pontosan a mélyhangszórók mögé elhelyezett dupla reflexnyílás HiVe II (High Velocity, Low Noise Reflex Port) technológiájú, és a hangszórók közötti jobb átmenetért, a feszesebb basszusért felel a simább légáramlásnak köszönhetően.
Hátul sztenderd kivitelű, de a dupla erősítést is kínáló bemeneteket találunk, ahová Triangle és QED hangfalkábeleket kötöttük be, erősítőként a Parasound elő-végfokunk szolgált, a jelforrás a csöves kimenetű francia CD-játszónk volt, a bejáratásban pedig az IsoTek CD-je volt a segítségünkre.
Tegyük oda magunkat!
A Monitor Audio Monitor 300 4G hangfal ne tévesszen meg senkit az enyhén régimódi külsejével, a technológia belül természetesen korunkbeli, de mégis van némi érzésünk azzal kapcsolatban, hogy mit is akartak a tervezők ezzel a modellel nekünk nyújtani, ami kicsit visszarepít a múltba. A 20-30 évvel ezelőtti, hasonló kategóriájú típusok esetében a hangfalgyártóknak muszáj volt méretes, többnyire 200 mm-es mélysugárzót építeni a dobozokba, ha basszus terén valamit szerettek volna nyújtani, márpedig akkoriban az erőteljes mélyátvitel nagyon is divatos volt. Ez szerencsére megmaradt a mai napig, ám most már nem szükséges hordónyi ház, és ilyen méretű membrán, hiszen a fejlesztéseknek hála, ezt meg tudják oldani sokkal kisebb méretben is. A Monitor Audio Monitor 300 hiába a sorozat legnagyobbja, letaglózó, vagy uralkodó méretekről korántsem beszélhetünk, és a 165 mm-es hangszórók is átlagosnak tekinthetők.
Azonban a hangjuk… nos, a gyárilag megadott 30 Hz-et ugyan nem sikerült megmérnünk, csak 31,5-et, de az biztos, hogy az adat valós, de legalábbis közel áll hozzá. Ráadásul kettőt is kapunk a mélysugárzókból, amelyek minden percben bizonyítani akarnak. Ez kicsi talán rányomja a bélyegét a középtartományra, de ezt csak tesztelés során tapasztaltuk, szimpla zenehallgatásnál nem, tehát inkább kukacoskodás a részünkről. Az igaz, hogy a 25 mm-es magassugárzó is beáll ebbe a sorba, tehát nem karcol, nem sziporkázik, inkább simulékony, azonban mindvégig jelen van. Első nekifutásra azt gondoltuk, hogy a brit gyártónak az volt a célja a Monitor 300 4G-vel, hogy kisebb nappaliba varázsoljon testes, valódi méreteket mutató hangzást, és ez az érzés megmaradt a továbbiakban is.
Manapság nagyon sok olyan állványos hangsugárzót lehet kapni, ami nagyon tisztességes mélytartománnyal rendelkezik, de a feladatuk ezeknek továbbra is az, hogy a pontossággal, részletekkel és tisztasággal vegyen le a lábunkról. Ez a hangsugárzó ugyan nyújtja ezeket is, ám a hangsúly a testességen marad, így az előbb említett jelzőkből némileg veszít. Ennyi pénzért lássuk be, hogy mindent nem lehet megkapni, amit szeretnénk. Mindezek ellenére lehet hiányérzetünk? Nem, ha a Monitor 300 karaktere, ami meleg, testes, és határozott, fekszik nekünk. Nagyon lelkesen áll a dalokhoz, még Celine Dionból is a romantika jött át, nem pedig a süllyedő hajó okozta keserűség, ami pedig nagy szó. Említettük, hogy pontosság terén kell hoznunk némi áldozatot, de ha meghallgatjuk a Dream Theater Change of Seasons dalát, azon belül pedig végig tudjuk követni hangról hangra John Myung basszusjátékát, akkor nagy baj nem lehet! Takeshi Inomata Fighting for Freedom című dalában a hatás fokozódott, de a benne alkalmazott ritmusszekciónál más választása a hangfalnak nem is lehetett. Egyszerűen dögös és nagyon valódi volt!
Az Eagles Hotel California-jának élő változatába is plusz lendületet és életet tudott vinni, az eszünkbe sem jutott, hogy a felvételkor a zenészek már nem a húszas éveiket taposták. Mindenképpen érdemes kiemelnünk a zongora hangját, ami ebben a kategóriában és méretben abszolút természetes. Kicsit mélyebbre van ez is hangolva a megszokottnál, ahogy unplugged felvételeknél is tónusosabb az előadás és az akusztikus gitár, de ezzel csak több energiát csempész a felvételekbe. Az énekhang szépen levált a hangdobozokról, a szavak érthetősége adott volt, még akkor is, amikor néha azt hittük, kicsit több védőréteg került a mikrofonra. A Monitor 300 4G tehát testes, méretét jócskán meghazudtoló előadást nyújtott, tulajdonképpen műfajtól függetlenül, de ha Carl Palmer ráütött az üstdobra, vagy Dave Mustaine kezdett el zúzni, nos az feküdt igazán neki, ha csak szórakozni akartunk. Komolyabb zenékkel sem gyűlt meg a baja, csak ott is hozta a már olaszosnak is nevezhető temperamentumát, ami viszont szerintünk nagyon jól állt neki. Aki idegenkedik ettől a hozzáállástól, esetleg finomabb lelkületű, annak szerintünk máshol kell keresgélnie, viszont vérpezsdítő, izmos és telt hangzás kedvelői minden bizonnyal sok örömüket fogják lelni ebben a hangsugárzóban.
Így kell kimaxolni a büdzsét
A Monitor Audio Monitor 4G szériájának legnagyobb álló hangsugárzója, a Monitor 300 igazán combos darab. Az előd is hasonló utakon járt, nem bízott semmit a véletlenre, ez a modell pedig folytatja a jól bevált hagyományokat. Egyszerűen tegyük le (mert nem háklis az elhelyezésre), kössük össze a rendszerünkkel (elektronikákból sem igényel drágát vagy temperamentumosat), majd rakjuk be azt a zenét, amit szeretünk, aztán jöhet is a lendületes szórakozás. Lehet, hogy valakinek soknak tűnhet a mélytartomány, a részletek pedig kevésnek, de az összkép a direkt, egységes és határozott előadáson van. A külseje letisztult, nem feltétlenül divatos, de pont ebből adódik, hogy időtálló. 20 nm-en remekül érzi magát, egyszerűen csak zenél, de azt nagyon odaadóan, természetesen és meleg szívvel. Akinek erre van szüksége, az mindenképpen tegyen vele egy próbát!