Miller & Kreisel Movie 5.1 házimozi hangfalszett teszt
2020. augusztus 5., szerda, 11:35
MK MK Sound audio házimozi hangfal hangfalszett házimozi hangfal házimozi hangfalszett MK hangfal MK hangfalszett MK Sound hangfal teszt hangfalszett teszt házimozi teszt házimozi hangfalszett teszt MK hangfal teszt
Szaküzletekben, fórumokon gyakran felbukkanó kívánság, hogy az otthonukban mozihangra vágyó filmrajongók kisméretű és falra szerelhető hangdobozokból kívánják kialakítani rendszerüket. Ennek okai között legtöbbször a helyhiány, a kisgyermekektől való biztonságos távolság és a feleség elfogadó (WAF) faktor szerepelnek. Mi tagadás, ésszerű és elfogadható érvek. Ezeket elégíti ki, méghozzá felettébb magas szinten a Miller & Kreisel Movie 5.1.
Nem volt nehéz dolga a Miller & Kreisel mérnökeinek, bőségesen volt miből meríteniük, amikor kiötlötték a Movie 5.1 terveit. Számos elismert, kiváló termékük volt és van a piacon, közülük néhányat a világ legelismertebb filmstúdióiban használnak.
Csak a helyigényt csökkentették, a hangminőségből nem engedtek. Jól hangzó mondat, hogy valóság, vagy marketing, hamarosan kiderül.
A K50 nevű, zárt felépítésű LCR hangdobozok 25 centis magassága egészen emberesnek tekinthető, de a mindössze 8,5 centis mélység miatt a belső térfogatuk meglehetősen csekély.
Ez részben kompromisszumot igényel, de messze nem akkorát, ami kellemetlenséget okozhatna. Miért részben? Mert a falra akaszthatósághoz ez éppen megfelelő, valamit valamiért.
Hangszóróból két darabot illesztettek az előlapba, a selyemdóm a szokásosnak tekinthető 1 colos, a középsugárzó 10 centis, a membrán üvegszálas anyagú. Ami nem mindennapos, az a fordított elrendezés, a magassugárzó került alulra. A hátlapon a banándugót, villát és csupaszított vezetéket egyaránt befogadó csatlakozókon kívül a falra akasztásra szolgáló fémidom és 4 db gumi távtartó található.
Ezekkel valóban gyerekjáték az installálás. A burkolat selyemfényű fekete vinyl, a kidolgozás nagyon jó, ez vonatkozik a szett mind a 6 tagjára.
A K40T típusú háttérsugárzók figyelemreméltó darabok. Alakjuk trapéz, a rövidebbik párhuzamos lap néz a hallgatóság felé, benne ugyanolyan hangszórókkal és elrendezéssel, mint az imént említett többi háromban.
A konstrukció tripól, ezért a két ferdén felénk néző oldallapban is vannak hangszórók, 1-1 db szélessávú, kb. 8 cm névleges méretű. Az előttük lévő védőselyem nem eltávolítható, ezért ennél többet nem tudunk elmondani róluk.
A direktsugárzó résznek köszönhetően megadják a szükséges precízséget, képesek pontosan elhelyezni az effekteket, a két oldalsó hangszóró pedig mintaszerű diffúz teret hoz létre.
A mélyláda neve V8, ez az M&K Sound szülőhelyén, a napfényes Kaliforniában jól cseng, bár leginkább 5 liter körüli lökettérfogatú, nyolchengeres motorokra asszociál, aki meghallja. Félreértés ne essék, ez nem a hangjuk hasonlóságára vonatkozik!
A konstrukció zárt, a hangszóró névleges mérete 8 col, a membrán préselt papírból készült, porsapkája üveg- vagy karbonszálas, gumipereme nem különösebben széles. A hátlapja igényes kivitelt mutat, a 4 db (1-1 pár be- és kimenet) RCA aljzat csavaros rögzítésű, bizonyos fogyasztói ár felett kötelezővé tennénk az ilyeneket.
Tekerőgombos fáziskapcsolója fokozatmentes beállítást tesz lehetővé. Ugyanilyen kezelőszervekkel szabályozható a mélyáteresztő szűrő frekvenciája (60-200 Hz) és a bemeneti érzékenység, amit hangerőnek szoktak nevezni. Magától értetődően választható fix és automatikus bekapcsolás és cserélhető a tápkábel. Védőkerete ugyanúgy pöckökkel hatol be az előlap lyukaiba, mint az összes többi hangdobozé.
Erősítőjének teljesítményére vonatkozó adatot nem találtunk az M&K honlapon, ezért nyomozni kezdtünk, amit találtunk az 150 W RMS.
Meghallgatás
Méretei miatt nem a hatalmas lakóterek, hanem a 25 négyzetméteresnél kisebb szobák tekinthetők az M&K Movie 5.1 ideális játékterének. Ez még véletlenül sem jelenti azt, hogy kevés lenne az ereje és a dinamikája, mert mindkettőben bővelkedik. Természetesen a méreteihez képest. Ha már méretek, akkor előtérbe kerül a frekvencia-átvitel, ami a 10 centis hangszórók miatt magas keresztváltási pontot követel az 5 hangfal és a mélyláda között. 120 hertz-cel kezdtünk, majd kipróbáltuk 110-zel, nem vált be, vissza kellett állítani az előzőt. Ez nem baj, erre számítottunk. A szubláda 20 centis hangszórójától nem vártunk pincemély hangokat, ezt igazolták a mérések. 25 Hz-en szinte érzékelhetetlen a membrán működése, ám 31,5-ön már erőteljes a jelenléte. Tehát korrekt a gyártó által megadott érték. Hangját tekintve elsődleges előnye az egységesség, ebben nehéz nála jobbat találni. Még valamit feltétlenül figyelembe kell vennie annak, aki eme szett vásárlásán töri a fejét! Konkrétan a hozzá társított erősítő teljesítményét, ugyanis a pici membránok és a viszonylag alacsony érzékenység wattokat követel, méghozzá nem keveset.
A tesztelést több hetes bejáratás előzte meg, ami után sztereó zenével indítottunk. Ha egy szóval kellene összegezni, azt mondanánk: remek! Szerencsére nem csak lehetőségünk, hanem kötelességünk ezt bővebben kifejteni. Marantz processzor/végerősítő párosra bíztuk a Movie 5.1 meghajtását, ami árban és minőségben igencsak meghaladja azt a szintet, ami a szetthez passzol, de szeretünk biztosak lenni abban, hogy mindent kihozunk a tesztalanyainkból.
A DALI egyik (CD VOL 4') tesztlemezét helyeztük a lejátszóba és sorra vettük a tartalmát. Az első szám elején a magányos gitár húrjainak pengését, majd Eva Cassidy énekét úgy szólaltatta meg a 2.1 felállás, hogy csak elégedetten mosolyogni tudtunk. Erre tett rá egy lapáttal Tom Jones, akit évtizedek óta kedvelünk. Az éltes exbányász hangját képtelenség nem szeretni, persze szükséges az a hiteles tolmácsolás, amit megkaptunk. Számítottunk arra, hogy a vonósnégyessel nem lesz gond, így is történt, mindegyik hangszer valóságosnak tűnt. Hans Zimmer Pirates of the Caribbean filmzenéje elvarázsolt minket, képmegjelenítő nélkül is magunk előtt láttuk a szereplőket. Egy tekintélyes méretű szimfonikus zenekar hangját méteres állódobozok sem mindig tudják úgy előadni, hogy abba ne lehessen belekötni, a Movie 5.1-nek sikerült.
Tartottunk a He Xiu Tan által megszólaltatott ütős hangszerek prezentálásától, ám azt is olyan élvezetesen tette, hogy leesett állal hallgattuk. Egyik tesztestársunk tömör véleménye: de kár, hogy vége! Lehet ennél pozitívabb kritikát mondani? Itt jött ki igazán, mennyire be tudja tölteni a 4,2 m széles szobát a két pici téglatest hangja. Egymástól 1,6 méterre helyeztük el őket, de kísérleteztünk 2,6 méterrel is, az nem jött be. Ebből következik, hogy az oldalfalak nem voltak hozzájuk közel, viszont a hangjuk, vagyis a virtuális színpad bőven odáig ért. Volt a térnek kellő mélysége, nem csak hátrafelé, hanem a hallgatóság irányába is, plusz a magasság megközelítette a mennyezetet. 65-70 colos tv két oldalán pont jó helyük lehet a K50 hangdobozkáknak, 2,5 m széles vászonhoz nem a legjobb választás.
Filmekre és 5.1 felállásra váltottunk, kezdésnek a szubláda tesztekhez készített összeállításunkat tűztük műsorra. A Drive pisztolylövései nem sokkolták a hallgatóságot, Hulk landolása, ordítása és a lövöldözés finomkodónak tűnt. A Valkyrie légvédelmi gépágyúja nem volt ijesztgetésre alkalmas, inkább elpukkantott papírzacskóhoz hasonlított. Ezek olvastán azt hihetik, gyengécske a V8 típusú mélyláda, pedig nem az, csupán a korábban teszteltekhez viszonyítva mondható, hogy nem éppen romboló hatású. Viszont a többi 5 hangdobozhoz remekül illeszkedik, maradéktalanul kiegészíti, segíti azok munkáját, ami a tényleges feladata. Ezeket összegezve, nem kifejezetten a zúzós akciófilmekhez ideális választás a Movie 5.1 szett, amit a San Andreas film néhány részletének megtekintése is igazolt. A John Wick 3 sem éppen lagymatag iramú filmecske, mégis kifejezetten kellemesen szólt az M&K tolmácsolásában. A fő hallgatói ponttól 1,9-1,9 méterre, fülmagasság fölött 60 centire elhelyezett háttérsugárzók élethű atmoszférával vették körül a kanapét, ami legtöbbször fontosabb, mint az a bizonyos, egyesek által sokat emlegetett referencia hangnyomás. Tehát egyáltalán nem vészes a helyzet, ha eleve tisztában vagyunk a kompakt méretű sub/sat rendszerek képességeivel és korlátaival.
Koncertfilmekkel folytattuk a tesztelést, melynek időtartama igencsak hosszabb lett a tervezettnél. Ennek okát talán említeni sem kellene, de megtesszük: annyira tetszett, amit hallottunk, hogy újabb és újabb BD-ket vettünk elő. Michael Bublé egyik dalának elején, amit a David Foster által létrehozott koncerten adott elő, három bumm is van, amikor halk rész után hirtelen az összes zenész belecsap a húrokba, vagy abba, ami a keze ügyében van. Ettől, ha a házimozi rendszer a helyzet magaslatán van, kellőképpen dinamikus, a hallgatóság összerezzen. Nos, ez annyira rendben volt, hogy egymás után háromszor hallgattuk meg. Adele Royal Albert Hall-beli koncertje zseniális, melynek utolsó előtti - Someone Like You - számától mindannyian libabőrösek lettünk. Az említett egységesség és a háttérsugárzók kialakításának jóvoltából a nézőtéren éreztük magunkat, körülöttünk énekeltek a rajongók. Mindezeken felbuzdulva kíváncsivá váltunk Chris Botti bostoni koncertjére, azon belül Sy Smith előadására, a házigazda trombitájára és a kísérő zenekar produkciójára. Sokak szerint a rézfúvósokat fém magassugárzóval lehet igazán hitelesen megszólaltatni, amire rácáfoltak az 1 colos selyem dómok, perfekt volt a hangzás, ami érvényes a dobszerkóra, zongorára és a szólógitárra is. A többi élményünket nem soroljuk fel, mert sosem érnénk a végére.
Összegzés
A fentiekből világossá vált, hogy kiknek és hová ajánljuk a Miller & Kreisel Movie 5.1 szettet: azoknak, akik bármilyen okból kifolyólag nem tudnak, vagy nem akarnak sem álló, sem állványos hangdobozokat elhelyezni a szobájukban. A helyiség ne legyen 25 négyzetméteresnél nagyobb alapterületű, a tulajdonos inkább a minőséget, mint a decibeleket tartsa elsődlegesnek. Bő félmillió forintért nem éppen olcsó ez a csomag, de olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amik bőven elfogadhatóvá teszik ezt az összeget.