Marantz SR8012 házimozi erősítő teszt
Új zászlóshajó a flotta élén
2018. május 31., csütörtök, 19:10
Marantz audio házimozi erősítő Dolby Atmos Marantz erősítő Marantz házimozi házimozi erősítő házimozi teszt Marantz teszt erősítő teszt Dolby Atmos házimozi házimozi erősítő teszt Marantz erősítő teszt Marantz házimozi erősítő teszt
Tekintélyes szereplővel gyarapodott a Marantz házimozi erősítő sorozata, a 11.2 felépítésű SR8012 személyében. A gyártó kínálatában eddig nem szerepelt ilyen tudású - és minőségű - készülék, a korábbi csúcsmodellek a kilenc csatornás 7-es sorozatból kerültek ki. A cég első tizenegy csatornás erősítőjébe beleadtak apait-anyait, hogy minden szempontból megfeleljen a vásárlói igényeknek.
Azonos megjelenés, egyedi felépítés
Még viszonylag frissek az emlékeink, melyeket az SR7012 korábbi tesztelése során szereztünk, így adta magát a gondolat, hogy összehasonlítsuk, miben nyújt többet az új csúcsmodell. Röviden úgy is fogalmazhatunk, hogy mindent tud, amit a kisebbik típus, csak valamivel jobban, erősebben, kifinomultabban. Adottságait tekintve az SR8012 ugyanúgy háromzónás és HEOS multiroom képességű, azonban a teljesítményerősítők számában többet nyújt. Bár az SR7012 is tizenegy csatornás jelfeldolgozással rendelkezik, de annak csak kilenc végfokozatot építettek a készülékházába, így ha a teljes tudását ki akartuk használni, akkor még egy külső sztereó erősítőt is rendszerbe kellett állítani. Az SR8012 esetén erre már nincs szükség, tizenegy végfokozat vár ugrásra készen, hogy rázúdítsák energiájukat a nappalinkban, vagy dedikált moziszobánkban elhelyezett hangdobozokra.
Kinézetre (már ami a frontoldalt illeti) akár ikertestvérek is lehetnének, a típusszámon kívül gyakorlatilag nincs eltérés a két készülék között. A Marantz egyelőre nem szándékozik változtatni a bevált dizájnon, az előlapon maradt a kisméretű kör alakú kijelző, míg nagyméretű, informatív testvérét elrejtették a frontoldali ajtó mögé. A hátoldal elrendezése azonban teljesen más, egyértelműen jelzi, hogy az új csúcsmodell esetén egészen eltérő konstrukcióról van szó. A készülék burkolata alá pillantva feltárul az SR8012 egyedi architektúrája, amely jelentősen különbözik a kisebb presztízsű modellekétől.
A központi helyet a hatalmas, túlméretezett toroid transzformátor foglalja el két jól megtermett hűtőborda között. Szükség is van a masszív tápellátásra: a tizenegy, monolitikus végfokozat mindegyike 205 wattra van specifikálva. Ez szokás szerint csak egy csatorna meghajtásakor értendő, de alacsonyabb torzítás értéket megengedve, és két csatorna meghajtásakor is 175 watt a kinyerhető teljesítmény. A végfokozatok a Marantz által alkalmazott HDAM áram visszacsatolásos topológiára épülnek, és az alacsony, 4 ohmos hangdobozok terhelését is jól viselik. Nem csak a tápegységen, hanem az egész belső felépítésen érződik, hogy itt valóban a gyártó csúcsmodelljéről van szó. Ezt mutatja a rézzel bevont alaplemez, a minőségi hangfal terminálok és a válogatott audió alkatrészek felhasználása. A rézbevonat alkalmazása egyébként nem újdonság a Marantz részéről, a márka kedvelőinek ismerős lehet pl. a sztereó termékvonulatból, a Ken Ishiwata nevével fémjelezett KI Pearl családból és a 8000-es processzorokból.
Kép és hang
A képfelbontás UHD kompatibilis, a készülék támogat minden jelenkori szabványt és rendelkezik minden, napjainkban elvárható funkcióval. Ezek közül a legfontosabbak a 4K/60Hz videojel átengedése, illetve az alacsonyabb felbontású analóg és digitális tartalmak felkonvertálása, a 4:4:4 szín-mintavételezés, a HDR és BT.2020 szabványú állományok támogatása. Ugyancsak átengedi magán a Dolby Vision és HLG (Hybrid Log Gamma) tulajdonsággal rendelkező műsortartalmakat.
A hangfeldolgozást csatornánkénti 32 bites AKM gyártmányú DAC-ok végzik. A készülék lejátssza (nem csak USB háttértárról, hanem akár hálózaton keresztül is) a nagyfelbontású zenei állományokat, többek között a 2,8 és 5,6 MHz-es DSD, és a 192 KHz/24 bit felbontású FLAC, WAV és ALAC fájlokat. Az SR8012 a Marantz/Denon márkáktól megszokottan, a Dolby Atmos és DTS:X kódolású hangsávokon felül támogatja az Auro 3D-t is, a harmadik fajta, magassági információt hordozó formátumot. A tizenegy végfokozat előnye itt is megmutatkozik, külső erősítő beiktatása nélkül lehet megvalósítani a tíz csatornás Auro 3D elrendezést. Ez is jelzi a végfokozatok tetszés szerinti konfigurálhatóságát a megvalósítandó házimozi rendszer igényeinek megfelelően. Minden variációt képtelenség felsorolni, csak néhány példa: maximális kiépítettségben 7.2.4 Atmos elrendezés, vagy ha nincs szükségünk tizenegy hangdobozra a fő helyiségben, akkor hangosítható a 2. és 3. zóna. Ha a csatornák számában nem törekszünk maximumra, de a hangdobozok meghajtásában igen, akkor 5.2 kiépítés esetén az összes hangfalnál alkalmazhatunk kettős erősítést.
Analóg rádiózás helyett online és hálózati tartalomelérés
Egyetlen funkció hiányzik a csúcsmodellből, ami megtalálható az alatta elhelyezkedőkben: az AM/FM tuner. Úgy tűnik a Marantz már nem tartja igazán fontos műsorforrásnak az analóg rádiózást, és meglépte azt, amit valószínűleg más cégek is követni fognak, kihagyta ezt a modult a készülékből. Csekély kompenzációként hétre növelték a sztereó vonalszintű bemenetek számát, mert egy dedikált, tuner elnevezésű RCA páros is található a hátoldalon. Bár nem mintha az eddigi hat analóg bemenet kevésnek bizonyult volna. Sajnos a Marantz hifi termékválasztékában nem található önálló vevőkészülék, így aki még ragaszkodik ehhez a műsorforráshoz, annak más gyártó kínálatában kell keresgélnie.
Persze az SR8012 továbbra is jogosan viseli a házimozi rádióerősítő kategória besorolást. Internetre csatlakoztatva számtalan adó műsorát lehet fogni vele a beépített TuneIn internetrádió kliens segítségével. A világhálóról további tartalomszolgáltatók érhetők el, mint pl. a Spotify Connect, Amazon Music, Sound Cloud, TIDAL, Napster, Deezer. A helyi hálózathoz a kapcsolódás történhet LAN vezetékkel, illetve 802.11 a/b/g/n szabványú WiFi-vel is. Mobil eszközökről vezeték nélkül AirPlay és Bluetooth használatával lehet zenét streamelni. Az erősítő a fő helyiségen felül két további zónát tud kiszolgálni. Ez a klasszikus megoldással lehetséges: analóg - vonalszintű vagy hangsugárzó - kimeneti jelek átvezetésével a szükséges szobá(k)ba. De napjainkban már nagyobb jelentőségű a helyi hálózaton alapuló multiroom rendszerbe való integrálhatóság. A Denon által fejlesztett HEOS rendszert egyre több Marantz készülék támogatja, kiváltva ezzel a korábbi Network modulokat. Az egész lakást átszövő hálózatba tetszés szerint lehet elhelyezni műsort szolgáltató, illetve hangsugárzó (hangprojektor, aktív hangszóró, stb.) komponenseket. A készülékek installálását követően a teljes rendszer egy mobil eszközről vezérelhető a letölthető HEOS applikáció segítségével. Az SR8012 így központ eleme lehet a házon belül bárhonnan bárhova műsort közvetítő szórakoztató rendszernek.
Csatlakozások, üzembe helyezés
A nyolc HDMI bemenet és a három kimenet mindegyike UHD kompatibilis, és megfelel a HDCP2.2 másolásvédelmi szabványnak. Így bőven van lehetőség a jelenlegi és a jövőbeni 4K-s forráskészülékek, megjelenítők csatlakoztatására. A fő kimenet ARC támogatást nyújt, és egy későbbi firmware frissítéssel eARC kompatibilissé tehető. Ezt követően már Dolby Atmos és DTS:X formátumú hangsávokat is tud fogadni a TV készülék felől. A harmadik HDMI kimenet a második zóna kiszolgálást végzi. A hét sztereó bemenetet már említettük, ezen kívül egy phono (MM hangszedőhöz) és egy 7.1 multicsatornás hangbemenet alakítottak ki. Analóg videó bemenetek is rendelkezésre állnak, négy kompozit és három komponens. Az ezekre érkező forrásjeleket akár 4K-ig képes felkonvertálni, de egy VHS jel esetén azért ne várjunk csodát.
Egy ilyen szintű készüléknél már alapelvárás a rendszerbe - vagyis intelligens otthonba - való integrálhatóság, ezt kétféle módon is megtehetjük, egyrészt egy RS-232C porton keresztül, vagy IP alapon, LAN hálózaton, mivel az erősítő Crestron Connected kompatibilis.
Az üzembe helyezést a TV képernyőjén megjelenő grafikus útmutató segíti, ez lépésről-lépesre kalauzolja a felhasználót a forráskészülékek és a hangdobozok bekötésében. A hangfalak beállítását a nyolc pontra optimalizáló, mérőmikrofonos Audyssey MultEQ XT32 rendszer végzi. Ezt már többször ismertettük eddig Marantz tesztjeinkben, itt azt fontos megjegyezni, hogy a két mélysugárzót egymástól függetlenül méri és állítja be az erősítő. A napi használatban pedig számos DSP funkció áll rendelkezésre, mint pl. az Audyssey Dynamic Volume vagy az Audyssey Dynamic EQ.
Hangminőség
Az erősítővel, egy időben tartózkodott nálunk az Egreat A11 4K UHD médialejátszó. Így adta magát, hogy többek között azt is használjuk forráskészüléknek. A Justice League (Az Igazság Ligája) Dolby Atmos hangsávos UHD verziója remek tesztanyagnak bizonyult mindkét készülék számára. Steppenwolf támadása Atlantisz szigete ellen az anyadoboz megszerzésért, valós csatajelenetként vett körbe bennünket. Széles, kiterjed térben zajlottak az események, túlmutatva a helyiség fizikai méretein. Nem csak a földön zajló összecsapások, hanem a felülről támadó, repülő harcosok mozgása is jól nyomon követhető volt. Az egymásnak feszülő fegyverek hangja, a kiáltások, a dübörgések határozottan, kemény dinamikával hangzottak. Később, a városi epizódok párbeszédeinek nyugodt plasztikussága után még kontrasztosabbak bizonyultak az akciók kísérő effektjei. Batman torzított hangja nyers rekedtséggel szólalt meg, ennek ellenére mindegyik jelenetben jól érthető maradt. A magassági Atmos csatornák intenzitása nem vált tolakodóvá, az erősítő végig kiegyensúlyozott kontroll alatt tartotta őket. Csak olyan mértékben növelték a magassági dimenziókat, hogy ne váljanak dominánssá, inkább csak kiegészítsék, mintsem uralják a hangteret. Ezt követően Adele Live in New York City korongjáról a nagy ívű dallamokat tisztán, levegősen helyezte el koncerthelyszínen, megteremtve az "itt és most" illúzióját. A kísérő zongora, gitár és a vonósok telt, stabil alapot adtak az éneknek. A számok közti átvezető szövegek, a közönség reakciói, maradéktalan reprodukcióját adták az élő előadásnak.
A zenei körben egyaránt hallgattunk CD lemezeket, FLAC és DSD fájlokat. Ha egy szóval akarnánk jellemezni a hangkép karakterét, akkor a realisztikus lenne a legmegfelelőbb minősítés. Nem akarta látványosan felhívni magára a figyelmet művészieskedő lágysággal, sem túlzott határozottságba hajló keménységgel. Színezetlen magabiztossággal tárta fel az ének és a hangszerek apró részleteit. Norah Jones albumán az erőteljes felső-közép tartománynak köszönhetően (természetesen pure direct módban) a gitárhúrok rezgését kézzelfogható közelségbe hozta. A markáns jelenlét ellenére sem éreztük túlhangsúlyozottnak a középtartományt, nem akart az alsó vagy felső szegmensek kárára az előtérbe kerülni. Az erősítő neutrális hangzása nem mint hiányosság, hanem a valós anyagszerűséget ábrázoló képességként jelentkezett. Ez remekül megmutatkozott egyik állandó tesztanyagunk, a Pink Floyd: Time c. számának elején. Az óraketyegés, majd az ütések hatásra megcsendülő, hosszan zizegve utózengő fémhangok olyan kimunkáltsággal és élethű tranziensekkel töltötték be a helyiséget, hogy szinte magunk előtt láttuk az óraszerkezeteket.
Zenehallgatás közben lejjebb tekerve a hangerőt, nem erőtlenebb, csupán halkabb lett az előadás. Megmaradtak a jól észlelhető szintkülönbségek. Az SR8012 alacsonyabb jelszinteknél is megtartotta a műsor dinamikáját. Kis létszámú dzsessz zenekar esetén az egyes közreműködők pozíciója tisztán behatárolható volt, a zene közelsége nem trükkös prezenszes kiemelésnek, hanem a tér mélységi irányú leképzésének volt köszönhető.
Összegzés
Korábbi tesztjeinkben nem hangsúlyoztuk eléggé, de a készülékek hangjának megítélésekor mindig az adott árkategória keretein belül minősítettünk. Így ha azt írtuk egy alsó-középkategóriás erősítőről, hogy rendkívül jó hangzással rendelkezik, akkor az természetesen a saját egy-két százezer forintos tartományán belül volt értendő. A Marantz SR8012 azonban már abszolút értelemben is remek hangminőséget nyújt. Nem "ahhoz képest" szól jól, hanem önmagában, általános mércével vizsgálva. Zenei produkciója meggyőző volt, ugyanakkor "vétek" lenne csak sztereó zenehallgatásra használni, hiszen a gyártónak sem ez volt a célja a megalkotásakor. Tekintsünk rá akként, ami: egy kiváló házimozi erősítő, amellyel kompromisszum-mentesen lehet zenét is hallgatni. (Most abba ne menjünk bele, hogy egy ugyanilyen árú sztereó erősítő sokkal kifinomultabb zenei élményt tud nyújtani.) Kép- és hangfeldolgozása nem csak naprakész, hanem jövőbiztosnak is tűnik a várható firmware frissítések tükrében. Szolgáltatási ugyancsak széleskörűek (az FM tuner elhagyása kérdéses, hogy kinek mennyire fájó pont), de ekkora árért ez el is várható. Egymillió forint. Ízlelgetve ezt az árat, szubjektív megítélés, hogy kinek mennyire elfogadható, de tény, hogy egy robusztus felépítésű, komoly fegyverzetű zászlóshajó állt a Marantz flotta élére.