Marantz SR7015 házimozi erősítő teszt
2021. május 28., péntek, 00:00
Marantz audio házimozi erősítő Dolby Atmos Marantz erősítő Marantz házimozi házimozi erősítő házimozi teszt Marantz teszt erősítő teszt Dolby Atmos házimozi házimozi erősítő teszt Marantz erősítő teszt Marantz házimozi erősítő teszt
A Marantz tavaly nyáron bejelentett modellfrissítése mindegyik házimozi erősítőjüket elérte, mi pedig a nemrégiben tesztelt SR8015-ös csúcskészülék után most az eggyel kisebb modellt, az SR7015-öt tettük próbára. Elvárásaink magasak voltak, de a nyújtott teljesítmény is!
A Marantz is elérkezettnek látta az időt a teljes házimozi erősítő palettájának frissítésére, amelynek eredményeképpen már a 15-ös "végű" modellek az aktuálisak: az 5015, 6015, 7015 és a 8015. A 7015 elődje a 7013-as, ugyanis 14-es végű modellt csak az 5-ös és 6-os sorozatból mutattak be. Az előd anno jól szerepelt az AV-Online tesztjében, olyannyira, hogy a képzeletbeli lécet igen magasra állítottuk, ami részben persze az SR8015-ös csúcsmodell kimagasló minőségének is köszönhető, melyet "Kiváló Termék" elismeréssel díjaztunk. Lássuk, hát mit nyújt a Marantz második legnagyobb házimozi erősítője 670 000 forintért!
A külső megjelenés terén semmilyen újdonság nem vár ránk, a Marantz nem végzett módosításokat, de a design tetszetős, mai szemmel sem elavult, elegáns és nem kiált ráncfelvarrásért. A fedlap vastagsága is megfelelő, nem túl vékony, mint az egyebekben remekül teljesítő márkatárs, a Denon AVC-X6700H esetében. Megmaradt a kisméretű középső kijelző is, ami design elemként szép ugyan, de messziről sajnos alig látható. A Marantz tulajdonosok mára megszokhatták már, hogy ezen az előlap kis ajtajának lehajtásával lehet segíteni, a felhajtásával pedig a folyadékkristályos kijelző automatikusan kikapcsolódik. A kijelző a "Pure Direct" mód aktivizálásakor is kihuny, ekkor csak ennek a bekapcsolt voltát visszajelző piros színű visszajelző fény világít, de az előlap felhajtásával ez is kialszik és csak a középső "buborék"-ot körülvevő kék fény világít. A lehajtható kijelző mögött az Audyssey mikrofon bemenet és a 6,3 mm-es fejhallgató Jack bemenet mellett egy kiegészítő 4K-s HDMI bemenet és egy USB bemenet kapott helyet, amiket még egy AUX video és analóg audio bemenet egészít ki. Apróságok ezek, de annyira a Marantz világának sajátjaivá lettek, hogy szinte borítékolható, hogy a következő szériában is találkozunk velük.
A modellfrissítés az SR7015 esetében is elsősorban a 8K jegyében zajlott, az AM/FM tuner pedig már ebből a készülékből is kimaradt, de ennek jelentősége az internet rádiók korszakában elhanyagolható, mi sem vonunk le érte pontot. A 8K támogatás és az ahhoz kapcsolódó újdonságok manapság a 8K-s videokamera tulajdonosokon túl még csak a gamerek számára tartogatnak pluszt, de számukra remek hír, hogy a VRR (Változtatható Frissítési Ráta), a QFT (Gyors Képkocka Transzport) a QMS (Gyors Média Kapcsolás) és az ALLM (Automatikus, Alacsony Látencia Mód), funkciók a Marantz új házimozi erősítőinek mindegyikében támogatottak. A VRR nem más, mint a HDMI 2.1 szabványban megjelenő variálható frissítési frekvenciát biztosító technológia (Variable Refresh Rate). A QMS és QFT ennek a technológiának a kiegészítő funkciói, tovább finomítják azt: a QMS a Quick Media Switching rövidítése, segítségével a VRR-t támogató kijelző képes a tartalomhoz való azonnali alkalmazkodásra. Például, ha egy 24 fps-sel futó videó lejátszása történik, akkor a frissítés 24 Hz-re áll be, de ha átváltunk onnan egy sokkal gyorsabb játékra, vagy éppen a játékról vissza a filmre, akkor a kijelző mindezt elfeketedés nélkül képes lekövetni, a frissítési frekvencia automatikusan a magasabb vagy éppen alacsonyabb értékre vált. A QFT, vagyis a Quick Frame Transport szintén a VRR kiegészítése, a képmegjelenítés során a szokásosnál alacsonyabb késleltetés biztosít - ez kifejezetten egy a játékosok számára fejlesztett funkció. A negyedik újítás az ALLM, a Auto Low Latency Mode, amelynek köszönhetően a rendszer automatikusan beállítja a konfigurációra vonatkozó késleltetést. Az SR8015 ismeretében sajnos az sem meglepetés, hogy az SR7015 esetében is csak egy db 8K bemenet áll rendelkezésre, emiatt azok a legkomolyabb játékosok, akik Playstation-t és X-Box-ot is használnak, a második eszközt már kénytelenek lesznek a tévéhez csatlakoztatni, a hangot pedig HDMI eARC-n visszaküldeni az erősítőbe.
A TIDAL, Spotify, Deezer, Soundcloud, Apple Music hálózati funkciók mellett természetesen a HEOS multiroom rendszer és az Amazon Alexa, Google Assistant, SIRI hangvezérlés is rendelkezésre áll és az AirPlay2 is támogatott. A digitál-analóg átalakítást 32 bites AKM AK4458-as D/A konverterek végzik. A nagyfelbontású ALAC, FLAC és WAV veszteségmentes fájlok dekódolása 24 bit/192 kHz-ig, a DSD dekódolás 2,8MHz és 5,6MHz-ig támogatott.
A hátlapon is minden megszokott, a 6 db 4K, 1 db 8K támogatású HDMI bemenet mellett 3 kimenet van, a Zone 2 kimenet is 4K-s. A fő kimenet támogatja az ARC-t/eARC-t és 8K képes. A 7 bemenetből tehát egy, a három kimenetből kettő HDMI 2.1 tanúsítású és 8K 60Hz és 4K 120Hz támogatást nyújt. A többi bemenet 2.0 tanúsítású, de az előzőekben említett VRR, QMS, QFT és ALLM funkciók azokon is támogatottak. Ezen túl az összes bemenet HDR 10+ és HDR 10, HLG és Dolby Vision támogatású, az eARC (Enhanced Audio Return Channel) egy kimeneten működik. 2-2 optikai és koaxiális digitális bemenet, illetve 6 pár analóg RCA bemenet áll rendelkezésre, amelyeket egy tuner és phono RCA bemenet egészít ki. Természetesen van LAN, Bluetooth és WiFi csatlakoztatási lehetőség és az egyre kevésbé releváns analóg video bemenetek is ott sorakoznak. A 2. és 3. zóna RCA kimenetei, illetve a teljes 11 csatornányi előfok kimenet mellett a 11 pár aranyozott hangsugárzó terminál zárja a sort.
A specifikáció szerint az SR7015 két csatornán 20 Hz-20 kHz között terhelve 125 W/csatorna teljesítményre képes 8 ohmon 0,05 % torzítás mellett. Alapkiépítésben 5.2.4 vagy 7.2.2 Dolby Atmos konfiguráció kialakítását teszi lehetővé, de a processzor 11 csatorna kezelésére képes, ezért egy 2 csatornás végfok rendszerbe illesztésével a 7.2.4 is megvalósítható. Processzor üzemmódban a nem használt végfokok lekapcsolódnak, amivel az SR7015 egy 11 csatornás 8K képes házimozi processzorrá válik.
Az SR7015 - nem meglepően - az Audyssey MultEQ XT 32 szobakorrekciós rendszerét kapta meg, de a Sub EQ HT is rendelkezésre áll arra az esetre, ha több, mint egy mélysugárzót használunk - a Marantz-nál megszokottan a két különböző szub jelszintje külön-külön állítható. Az Audyssey beállítások szokás szerinti elvégzése után folyamatos üzemben munkára fogtuk az erősítőt, de kritikus meghallgatásra csak mintegy három hét elteltével került sor.
Hiába a 8K támogatás, ilyen teszt anyagok még nem állnak rendelkezésre ezért maradtunk a 4K UHD-nél. Zidoo UHD3000 médialejátszó, DALI RUBICON hangfalszett, Alteco C-1 Atmos sugárzók és Velodyne DB 12 aktív mélyláda volt segítségünkre, a kábelezéshez a kategóriának megfelelő AudioQuest modelleket használtunk: Vodka 48G HDMI, Rocket 88 (LCR) Slip DB 14/4 és 14/2 (surround/Atmos), Boxer szub, Tornado/Blizzard tápkábel, a tápszűrést POWERGRIP YG-2 látta el.
A The Island (A sziget) hangsávja mai mércével mérve is lenyűgöző, persze ehhez megfelelő kiszolgáló személyzet is szükséges. Az SR7015 lubickolt ebben a szerepkörben, az üldözéses jelenetek surround effektjeinek megjelenítése során különösen sziporkázott, az ultradinamikus jelenetekben pedig a robbanások, illetve az emiatt darabjakira tört járművek lezuhanó, szanaszét repülő alkatrészeinek becsapódását elemi erővel szólaltatta meg. A film háttérzenéjében az üstdobok nagyon energikusak, az effektek pozícionálása a Marantz házimozi erősítőknél megszokottan nagyon precíz és meggyőző.
A Hunter Killer (Hunter Killer küldetés) Dolby Atmos hangsávját is nagy élmény volt hallgatni az erősítővel. Az elemi erejű robbanások, a torpedók becsapódása igen impresszív, de a megmozgatott energiák ellenére mégsem csak egy pörölykalapácsra asszociáltunk, mert a hangzásra egyúttal a nagyfokú kidolgozottság is jellemző volt, nem nyers brutalitást kaptunk az arcunkba. A teremzajok, surround és Atmos effektek megszólaltatásakor az SR7015 ott folytatta, ahol a The Island-del abbahagyta, ezek is példásra sikeredtek, a párbeszédek tolmácsolását pedig egyfajta bensőséges karakter lengte körül, a középsáv megszólalására sokkal inkább egy emberi, melegebb tónus volt jellemző, mintsem a sterilitás.
A 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi (13 óra: Bengázi titkos katonái) Michael Bay rendezésében az egyik legjobb igaz történeten alapuló kommandós film, amit láttunk, a hangsáv pedig igazán páratlan, amit az is alátámaszt, hogy 2017-ben a legjobb hangkeverés kategóriában Oscar díjra jelölték. A hangmérnök, Greg P. Russell azonban megsértette a filmek kampányszabályzatát, emiatt pedig egy nappal a díjátadó előtt visszavonták a jelölést és végül abban az évben a Hacksaw Ridge (A fegyvertelen katona) nyerte a díjat. Russel, aki A szikla óta Michael Bay állandó hangvágója, ezzel a ballépéssel a tizenhetedik Oscar-jelölésétől fosztotta meg magát, egyébként a 17 jelöléséből hetet Bay-filmért kapott. Ez a kis intermezzo persze mit sem von le a hangvágás, hangkeverés minőségéből, nem a szobrocska léte vagy megléte a döntő, hanem a teljesítmény, ami első hallásra megdöbbentő és sokadik hallásra is lenyűgöző. A fegyverropogástól kezdve a robbanásokon át, a gellert kapó rakétalövedék becsapódásáig, a helikopter hangját is beleértve minden megnyerően szólalt meg az SR7015-tel és a szoba által elviselhető hangerő határ közelében sem volt érzékelhető semmilyen kompresszió, a Marantz köszönte szépen és ezt a feladatot is könnyedén megoldotta. Ez nemcsak az akciójelenetekre értendő, hanem a részletekre is, például a földön guruló konzervdobozokra vagy a párbeszédek természetességére, azok hangzása könnyed és magától értetődő volt, még ha magára a történetre a könnyedség a legkevésbé sem jellemző.
A sztereó üzemmód tesztelése során az erősítőt Pure Direct módban használtuk, ezzel sikerült a legjobb produkciót nyújtania, csakúgy, mint elődjének és márkatásainak.
A Mayflower, New York Ketil Bjornstad előadásában egy lassú, nyugodt felvétel, mondhatni illeszkedik a Marantz bensőséges hangkarakteréhez és így is van. Mivel csak két szereplő, a zongora és az énekesnő van jelen, azt hihetnénk, hogy ennek a muzsikának a tolmácsolása csupán egy könnyű feladat, egy ujjgyakorlat, de korántsem. Ez egy nehéz szám, főleg, ha volt már alkalmunk felső kategóriás berendezésekkel is hallani. A zongora pedáljátékát illetően itt maradt némi hiányérzetünk, de az ének szép, a középsáv nyugodtsága mellett a bensőségesség is érezhető. A középtartomány felbontása terén ugyan többet várnánk, de aztán emlékeztetjük magunkat, hogy nem egy sztereó erősítő szól.
Mark Egan: As We Speak 2006-os dupla albumát több tesztalany vizsgálatára is hadrendbe állítottuk mostanában és az elmúlt évek során egyaránt. Egan bundozatlan Pedulla basszusgitár sound-ja - amely egy Mark Egan M.V. Pedulla Mark Egan Signature Buzz Modell-ből származik - egészen lélegzetelállító és ezt részben az SR7015 is képes volt közvetíteni. A középsáv melegsége ezen a felvételen is érzékelhető, de az erősítő nem esik túlzásba. Danny Gottlieb dobszólója, a cintányérok és a tam-ok megszólaltatása egyaránt élvezetes, a ritmika terén pedig többet kaptunk annál, mint amit vártunk, sőt az erősítő a színpadot mélységében is megfelelően ábrázolta. A trio harmadik tagja a 2017-ben sajnos elhunyt John Abercrombie, akinek gitár hangját hallottuk már jobbnak, de az SR7015 összességében nagyon kellemesen zenélt.
Basszusgitár után nagybőgő, Brian Bromberg: Wood II - Blue Bossa. Bromberg egy vérfagyasztó és zseniális bőgő intróval indítja ezt a mindenki által ismert jazz standard-et, amit sokszor hallottunk már élőben is csöpögősen, vagy ritmusból kiesve, sőt hamisan, rossz intonációval előadva. De Bromberg egy másik bolygóról érkezett, ott nincsenek ilyen hibák, a Blue Bossa az ő előadásában új életre kel és új értelmet kap. A basszus energiák közvetítésekor a Marantz egyáltalán nem visszafogott, telt és meleg tónussal, de Bromberg 400 éves olasz nagybőgője szinte teljes életnagyságban jelen van, bár a harapósság és hangszerhangok kidolgozottsága főleg a közép és magastartományban kicsivel azért elmarad a legjobbaktól. Ugyanakkor megvan a sebesség és a ritmika, a harmóniák, és az intonáció egyaránt átjönnek, a ritmusjátszási képesség pedig házimozi erősítő szinten megintcsak egészen meglepő.
Jacintha: Moon River-je veszélyes víz, házimozi erősítők számára pedig különösen az, de a kötelezőt azért hozta az SR7015. A végtelen levegő itt nem volt meg, de a mesterszalag áthallása igen és az igazat megvallva nem is vártunk többet. A bensőséges, kifinomult karakter itt is megjelent és Jacintha énekét némi melegséggel fűszerezve kaptuk vissza.
Muszorgszkij: Egy Kiállítás Képei zongoraciklusának utolsó, 10. tétele a Kijevi Nagykapu, amelybena monumentális nagyzenekarnak hála könnyen ellenőrizhető, hogy egy erősítő állja-e a sarat. Az SR7015-tel a tér nem klasszikus értelemben vett házimozi erősítő szintű, lényegesen jobb annál. Az energiák, beütések is rendben vannak, de nem ez hagyja a legmélyebb nyomot bennünk, hanem az egységes, természetes megszólalás, amely az egész tesztidőszakot végigkísérte. A házimozi erősítők nem minden esetben képesek egy nagyzenekar korrekt megszólaltatására, de a Marantz SR7015 üdítő kivétel.
Összegzés
A Marantz SR7015 hangzására nem a szuper analitikusság, a részletek mindenáron történő megszólaltatása jellemző, hanem egyfajta organikus egységet, természetességet sugároz, amelyet úgy közvetít, hogy közben a hangba némi melegséget csempész. Az SR7015 tehát nem a teljes neutralitás jegyében született, ami a márka további modelljeinek ismeretében nem is meglepetés, de a barátságos, ugyanakkor, ha kell, akkor erőteljes karaktere igazából teliltalálatnak bizonyult. Nem ismeretlen számunkra a Marantz által képviselt megközelítés, sőt a 7015 elődje a 7013 is hasonló karakterrel bír, de az új modell a hasonló specifikáció ellenére picit mégis kifinomultabb nála, miközben semmit sem vesztett energikusságából, sőt. A teljesen semlegeshez képest kicsit melegebb hangkarakter természetesen az árkategóriának megfelelő tálalás mellett értendő, az SR7015 egy nagyon kifinomult, komoly házimozi erősítő, amely nemcsak azzal akar hódítani, hogy folyton az izmait mutogatja, hanem az általa kínált csomag teljességével akarja elvarázsolni hallgatóját és ebben sikerrel is jár. Érezhetően komoly tartalékok állnak rendelkezésére, amit szükség esetén a felesleges hatásvadászat mellőzésével bizonyít is, pillanatnyi kétséget sem hagyva afelől, hogy elsöprő energiával, lehengerlően is képes megszólalni, ha arra van szükség, de mindeközben udvariasságából semmit nem veszít. Ha mindehhez hozzávesszük a HDMI 2.1 szabvány által nyújtott extra lehetőségeket és a 8K támogatást, akkor az SR8015 nyomdokain járva és az annál lényegesen alacsonyabb árat figyelembe véve a Marantz SR7015 minden bizonnyal a lehető legtöbbet kínálja mindazok számára, akiknek a csúcsmodell nem elérhető - a filmnézés és a zenehallgatás egyaránt nagy élmény vele.