Marantz M-CR612 hálózati rádióerősítő teszt
Egyetlen megoldás
2019. június 17., hétfő, 10:40
Marantz Melody audio hifi lejátszó erősítő médialejátszó CD-lejátszó sztereó erősítő Marantz hifi Marantz lejátszó hifi erősítő hifi teszt mini hifi mikro hifi hifi rendszer médialejátszó teszt mini hifi teszt mikro hifi teszt
A Marantz M-CR612 arany középutat képez a klasszikus mikro készülékek és a különálló egységekből összeállított rendszerek között, mivel egyedülálló csomagban nyújtja azokat a fontosabb szolgáltatásokat (és még többet), amelyekre általános otthoni bevetés során a legtöbben igényt tartanak.
Biztos, hogy lesz zene
Ha valaki otthoni hifi rendszert akar, akkor legtöbbször vásárol egy számára szimpatikus hangfalpárt és hozzá egy sztereó erősítőt. Utóbbi esetében az igények meglehetősen összetettek. Egyeseknek fontos, hogy az elektronika ne foglaljon sok helyet. Másoknak a vitrinében még ott hever több száz CD, amiket nem szívesen dobnának ki. A modern zenekedvelőknek, akik nulláról indulnak, többnyire alapkövetelmény, hogy a rendszer tartalmazzon Bluetooth-t vagy a sokak által ismert Spotify klienst. A Marantz M-CR612 magába foglalja mindezt, de túl is lép az alapokon és pont emiatt izgalmas.
Példának okáért tartalmazza a HEOS multiroom rendszert (amelynek lehetőségeivel és használatával korábbi cikkben foglalkoztunk részletesen), ezzel már önmagában temérdek lehetőséget tár a felhasználó elé. A HEOS rendszeresen frissülő applikációján keresztül pont úgy érhető el az erősítő, mint egy ún. zónajátszó. Ha a tulajdonos más HEOS kompatibilis egységeket is tart otthonában, akkor a házhangosítás néhány érintéssel megvalósítható. De másért is hasznos az említett rendszer: magába foglalja a Spotify-hoz képest hallhatóan jobb minőségű Deezer és TIDAL klienseket, továbbá AirPlay 2 is beletartozik, ami iOS és Mac felhasználók számára vonzó extra. Ezek mellett két optikai bemenetet is nyújt. Ha utóbbi használatával csatlakoztatják a televízióhoz, akkor jobb hangminőség érhető el, mintha Jack-RCA kábelt használnának (a mai tévékbe amúgy is egyre ritkábban építenek 3,5 mm-es fejhallgató kimenetet. Mindez kiegészül az Amazon Alexa és Google Assistant vagy Apple Siri hangalapú vezérlés támogatásával, jóllehet, utóbbihoz angol beszéd szükséges.
A felhasználó döntheti el, hogy CAT kábellel vagy WiFi-n csatlakoztatja helyi hálózatához az eszközt. Így válnak elérhetővé az olyan internetes szolgáltatások, mint pl. a letölthető szoftverfrissítés vagy az internetes kliensek. A csomag részét képező infravörös távvezérlő helyettesíthető, a TV távirányítójára való átprogramozással, vagy a fentebb említett HEOS applikáció használatával. A beépített erősítő 2x60 W teljesítményt nyújt 6 ohmon, ami papíron nem tűnik soknak, a való életben azonban, kisebb lakásokhoz bőségesen elegendő erőt jelent. Aki kicsi hangfalakat vásárol az erősítőhöz és később növelni szeretné a basszust, annak segítséget jelenthet az aktív mélysugárzó kimenet. A Marantz tehát alaposan átgondolt szolgáltatás-koktélt mixelt össze. Mindez kb. 230 000 forintért vásárolható meg.
Küllem
Az alig több mint 3 kilós tömegnek és relatív kompakt méretnek köszönhetően szinte bárhol elhelyezhető az M-CR612. Kissé magas (11 cm), ezért közvetlenül a televíziók elé nem helyezhető, viszont médiabútorokba könnyedén befér. Készülékháza a korábbi Melody termékek stílusát követi. Nemcsak fekete, hanem dekoratív pezsgő színben is rendelhető, viszont külseje műanyag, ami (legalább az előlapon) ezért az összegért már alumínium is lehetne.
Az előlap kidolgozása igényes, minden gomb funkciója logikusan jelölt. Egyetlen kivétel az Input feliratú kezelőszerv, amely valójában a menübe is bejuttat. A hangerőt különálló gombokkal lehet vezérelni, nekünk picit hiányzott a potméter, de a felhasználók zöme úgyis a távvezérlőt vagy telefonját fogja használni. Az előlapi OLED kijelző 3-5 méteres távolságból is jól olvasható, az egyik legjobb fajta, amivel ebben a kategóriában eddig találkoztunk. Sok információt képes közölni, a lejátszási (előadó, album, időtartam stb.) információkon kívül, készenléti állapotban óraként is funkcionálhat. A kijelző két szélénél függőleges díszvilágítás fokozza a hangulatot. Természetesen, akit ez zavar, az néhány gombnyomással kikapcsolhatja.
A hátsó oldal kiosztása Marantz-osan összeszedett és az előlaphoz képest nem kevésbé logikus. A második optikai aljzat helyett nagyobb előnyt jelentene egy koaxiális és/vagy számítógépes USB aljzat, ettől függetlenül, ahogy fentebb leírtuk, univerzális lehetőségeket nyújt a kis erősítő.
Használat közben
Az erősítő felhasználóbarát jellegéből adódóan használata gyerekjáték volt. Amint megnyitottuk okostelefonunkon a Spotify alkalmazást, az automatikusan felismerte az M-CR612-t. Ekkor egyetlen érintéssel jóváhagyhattuk, hogy a készülék bekapcsoljon készenléti állapotból, néhány másodpercen belül pedig már szólt is az internetről közvetített zene. Hasonlóan könnyű volt a HEOS, az AirPlay és a Bluetooth elérése, igaz, utóbbi videonézéshez a jelentős hangkésés miatt nem volt alkalmas és üresjáratban halk zúgást keltett a hangfalakból.
A csekély hőkibocsátásnak köszönhetően szűk helyre is telepíthettük volna az erősítőt. Órákon keresztül történő használat során sem vált aggasztóan meleggé. Ha jobb hangminőség elérése a cél, akkor a gyárilag mellékelt ún. piskóta vagy borotva tápkábelt érdemes jobbra cserélni. Mi is tettünk egy próbát és egyértelmű javulásokat tapasztaltunk. Ettől függetlenül a tesztelést a gyári tápkábellel végeztük, hogy azt a teljesítményt figyeljük meg, amelyet jelentős ráfizetés nélkül elérhetnek az átlagfelhasználók.
Ha a cél a lehető legjobb hangminőség elérése, akkor a felhasználói menüből kikapcsolható a WiFi és a Bluetooth, így kevesebb zaj éri a hangjel feldolgozásért felelős áramkört. Ugyanakkor, ha csak egy hangfalpár meghajtása a cél, akkor érdemes az ún. Parallel BTL módot is aktiválni. Normál esetben egy csatornát két erősítő hajt, de a Parallel BTL engedélyezésével négy erősítő szolgál ki egy csatornát a kimenő impedancia csökkentéséhez és a csillapítási tényező növeléséhez. A DBB/TONE gomb lenyomásával aktiválható a Source Direct funkció is, amely a hangszínt semlegesíti. A fejhallgató erősítő jelszintje a hangfalakétól külön is vezérelhető, amennyiben ezt a lehetőséget a menüben jóváhagyják.
Hangminőség
Már az előd M-CR611 hangminősége is meggyőzőre sikerült, mostanra viszont frissítették az alkatrészeket. Az eredmény csak pozitív irányba változott. Az erősítő internetrádió vagy Spotify használatával kellemes multimédiás karaktert mutat, de nem érdemes ennyivel betelni, mert ekkor a rendszer még hifis törekvés nélkül szól. A WiFi és a Bluetooth kikapcsolásával, tisztulnak a részletek, a veszteségmentes (24 bites vagy DSD) fájlok pedig azonnali, egyértelmű javulást, jobb teret, dinamikát hoznak.
Összességében a jól sikerült, hosszú távon is élvezhető D osztályúak táborát erősíti a Marantz kis készüléke. Kissé nyers, vagy digitális értelemben vett rideg bélyeget csak akkor nyom a zenére, ha használója az átlagosnál rosszabb minőségű fájlt indít el és a közepestől lényegesen magasabb terhelésig (hangerőig) merészkedik - ezt a hifi rendszerek zöme amúgy sem tolerálja! Ha viszont CD-vel kínálják, azonnal hifis, árnyaltabb zenei arcát mutatja.
Esetünkben DALI és Q Acoustics hangfalakkal folyt a tesztelés. Előbbi kicsit elnézőbben reagált az erősítőre, utóbbinál a cintányér nem tudott életszerű és könnyed lenni, de az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy a DALI kicsivel drágább kategóriát képviselt. A Q esetében kimaradtak a határozott, testes basszusok, ami aktív mélysugárzó beillesztésével azonnal kompenzálható volt.
Eric Clapton - Unplugged c. albumát (CD-ről) hallgatva kellemes csalódást nyújtott az M-CR612-ből épített rendszer. Igaz, a színpad nem tárulkozott olyan szélesre és mélyre, mint a (többször) drágább konfigurációkon, de a részletek határozottan élénken és élvezhetően rajzolódtak ki. Az énekhang könnyedén középre irányult és elkülönült a gitároktól. A pengetéseken lehetett érezni némi fűszerezettséget, élénkítést a magas frekvenciákban, amit egyértelműen a Marantz adott hozzá, de az árat figyelembe véve ezzel együtt sem kifogásolhattuk az összképet.
Nagyjából ugyanezeket érzékeltük a Led Zeppelin - Stairway to Heaven koncertváltozatának meghallgatása közben. Jött egy kis jóleső dinamika, zeneiség és a színpad is egész stabilan jelent meg, igaz, a gyári tápkábellel kicsit összemosódott a jobb és baloldal közti hangszer elhelyezés. A picit technikai zene ábrázolás és az intim részletek kihagyása ellenére a Marantz sokszor meglepő ügyességgel törekedett arra, hogy élvezhető legyen a főztje.
Miután lefuttattuk szokásos teszt-zenéinket, a fennmaradó napokra saját lejátszási listáinkat hagytuk a háttérben szólni. Erre a célra is maximálisan bevált, és ha feljebb tekertük a hangerőt, akkor energikus, határozott és élvezhető hangokkal telt meg a helyiség. Alkalmanként filmeket (és a Game of Thrones befejező évadot) is elindítottunk a Marantz támogatásával. Ekkor újfent megfogalmazódott bennünk az a gondolat, mint a korábbi Melody teszt során: sok laikusnak egy ilyen készülék lehet az ideális első (és hosszú évekig bátran tartható) lépcsőfok a minőségi hang felé. Egy igazi mindenes központ, amihez a felhasználó még tetszőlegesen illeszthet az ő ízlésvilágához passzoló hangsugárzókat.
Végszó
A Marantz M-CR612 remek választás lehet azoknak, akik univerzális elektronikát keresnek első hifi rendszerük építéséhez vagy kisebb lakás hangosításához. Léteznek hangfalakkal egybecsomagolt rendszerek alacsonyabb összegért, ám nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az M-CR612 az áráért cserébe meggyőző szolgáltatásokat és kiforrott, mosolygenerátor hangot nyújt. Elődjéhez képest kissé jobban definiált, kiegyensúlyozottabb karakterű, aki pedig még több basszust és agilitást keres, egy aktív mélysugárzóval könnyen megkaphatja. Hiányérzet nélkül hozta az elvárt szintet, ezért öröm volt tesztelni!