Marantz AV8802A házimozi processzor és MM8077 házimozi végfok teszt
2015. október 13., kedd, 09:10
Marantz audio házimozi erősítő Atmos Dolby Atmos házimozi erősítő házimozi processzor házimozi végfok Atmos erősítő Marantz erősítő Marantz házimozi Marantz házimozi erősítő Dolby Atmos házimozi házimozi erősítő teszt
A Marantz sok éve a házimozisok igényeinek maximális kiszolgálására is gondol, rádióerősítőik kedveltek és népszerűek, előerősítő-processzor/végerősítő párosaik pedig a legmagasabb követelményeket támasztó, kompromisszumokat nem ismerő megszállottak számára készülnek. Nemrégiben a csúcsmodell párossal - AV8802A/MM8077 - töltöttünk együtt pár kellemes hetet, az ennek során szerzett tapasztalatainkról, véleményünkről olvashatnak az alábbiakban.
A Marantz koncepciója kissé eltér a többi gyártóétól, házimozi erősítőik sora véget ér a középkategória tetejénél, ami a hétezres sorozat. Korábban ez nem így volt, emlékszünk még a legendás SR-12S1 és az SR9600 gépekre. Mostanában nem merészkednek a csúcsra, mint a testvér Denon az idei AVR-X7200W modellel, pláne nem a high endbe, mint egykoron, úgy 2008-ig. Akkortájt az aktuális AVR zászlóshajó felett, sztratoszférai magasságokban lebegett az AVC-A1HDA, és csak utána következett az elő/végfok páros. Ezeket a sok ezer eurós csodagépeket több éve nem frissítették, talán már nem is kaphatóak, ennyit a Denonról. A lényeg: aki Marantzból csúcskategóriájú házimozit szeretne kiépíteni, annak a processzor/előfok és végerősítő kínálatból kell választania, és ez egyáltalán nem hátrány. Kétségtelen, hogy nem olcsó mulatság, mert házimozi "kombájnhoz" képest, járulékos költségek társulnak hozzá, egy tápkábel helyett kettőt kell venni, analóg összekötőből legkevesebb ötöt, vagy inkább hetet. Azért nem többet, mert az MM8077 csak hétcsatornás végerősítő. Ezek költsége alsó hangon 150000 Ft, de ha ki akarjuk hozni készülékeinkből a maximumot, akkor a kábeleken nem szabd spórolni és ennek az összegnek a többszörösével érdemes kalkulálni. Példának okáért, mi Nordost Heimdall 2 és HiDiamond 5 RCA kábelekkel csatlakoztattuk egymáshoz a két egységet, áramot HiDiamond 3 és Harmonic Technology vezetékeken keresztül kaptak egy Qbase QB4 közbeiktatásával, ez a pakk körülbelül 1 millió forintot kóstál. XLR változatokkal még többe kerülnek az interkonnektek és akkor még nem számoltuk hozzá a hangszóró- és szubkábeleket, de azok az egyszerűbb és olcsóbb rendszerekbe is kellenek. Amennyiben Dolby Atmos rendszert építünk ki, a magassági hangsugárzók meghajtásához szükség lesz még egy végfokra, magától értetődően a Marantz MM7055 lenne az optimális választás. Majd ismét a kábel témához fogunk visszakanyarodni.
Tipikus Marantz kinézetű az AV8802A: H alakú hornyokkal, a közepe szálcsiszolt a domború szélső részek simábbak, a vízszintes összekötő felett kerek kijelző, alatta lenyíló ajtó. Utóbbi mögött teljes értékű kijelző, kezelőszervek, csatlakozók, ahogy ezt megszoktuk. Szerintünk határozottan kellemes látvány. A logók (Dolby, DTS, HDMI, Audyssey, stb.) diszkréten, a tetőlap elülső szélén hirdetik a készülék tudományának egy részét.
Az AV8802A felépítésének egyik elismerést kiváltó jellemzője (és természetesen a hozzá tartozó végerősítőé is) a készülékház teherviselő vázszerkezetének rézbevonata, ami mechanikai és elektromágneses szempontból előnyös. Ennek jelenlétéről árulkodik a hátsó, alsó él vöröses színe, amire optikailag ráerősítettek a csavarokkal és a feliratozással: réz színű alapon fekete betűkkel. A háromrétegű, szendvics szerkezetű fedőlap ? ugyanilyen a fenéklemez is ? eltávolítása után megszemlélhetők az említett rezes idomok, de a tekintetet elvonja róluk a látvány izgalmasabb része.
Elsősorban a hatalmas toroid transzformátorra gondolunk, ami előerősítőkben, processzorokban ritka, és a mellette sorakozó HDAM panelekre, amikből 13 darabot számoltunk meg, tehát mindegyik kimenethez tartozik egy. A HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module) technológia Marantz specialitás, megtalálható a többi referencia szériájú komponensben is.
Kivételesen alacsony zajszintet és szélessávú átvitelt, maximális dinamikát biztosít, ami elengedhetetlen a mai nagyfelbontású audio formátumokhoz, sokcsatornáshoz és sztereóhoz egyaránt. Az alumínium oldallemezekkel határolt tér minden köbcentiméterét kihasználták a tervezők, ahogy mondani szokták, egy gombostűt sem lehetne leejteni, de zsúfoltságról szó sincs. Említést érdemel a 4 db 32 bites Sharc DSP chip, a 4x10000 mikrofarádnyi kondenzátor és a tápcsatlakozó mögötti Schottky dióda, amely felel az áram tisztaságáért.
Csatlakozókkal, amelyekről nem maradt le az aranyozás, úgy tele van az AV8802A hátlapja, mint a régi szép idők házimozi erősítőié, ami érthető, csúcsmodellnél nem lehet spórolás látszatát kelteni, ez üdítő látvány, ellentétben a mai belépő készülékeken szomorkodó sivársággal. Talán részben ezért, egy rakat (5 garnitúra, 3 be, 2 ki) komponens ki- és bemenetet szereltek rá, szerintünk feleslegesen, mert 5-6 éve nem találkoztunk olyan rendszerrel, amelyben ilyeneket használtak volna. Pláne nem erősítőn keresztül vezetve, az még 10-12 éve, a komponens kimenettel ellátott DVD-lejátszók fénykorában sem volt divat. S-video nincs rajta, kompozitból 6 db (4 be, 2 ki) áll az analóg videojelekkel operáló felhasználók számára. Kellenek még ilyenek 2015-ben? Végül is elférnek, de az elhagyásuk, na jó, harmadolásuk révén felszabaduló helyre, a mostaninál sokkal szellősebben elhelyezhetőek lennének az ?unbalanced? kimenetek. Talán a következő modellfrissítés ezt is megoldja!
Impozáns látvány a hátlap alsó szélén sorakozó 15 db XLR kimenet. Ebből kikövetkeztethető, hogy aktív szubládákat ezen a módon is lehet csatlakoztatni, ami ebben a kategóriában már elvárt. Bemenő XLR jelet is fogad ez a processzor, igaz, csak egy pár aljzat kínálkozik, de tetszés szerint elnevezhető, ahogy szinte az összes többi.
Az RCA kimenetek a megszokott rend szerint, meglehetősen összezsúfolva helyezkednek el a hátlap közepén, míves, nagy átmérőjű kábelcsatlakozókat beilleszteni igencsak strapás és kézügyességet kívánó feladat. A három HDMI kimenetből egyetlen egy, ami ARC-vel felruházott, egy a második zónához tartozik, a harmadik szabadon felhasználható. A bemenetek száma hátul 7, az előlapon egy. Mindegyik a legújabb verziójú: 4K 50/60Hz, 4:4:4 felbontás, HDCP 2.2.
A 19 db RCA "pre out" irtó soknak tűnik, az biztos, hogy minden eshetőségre gondoltak a tervezők. A 2-2 optikai és koaxiális digitális bemenet, valamint a 6 pár analóg sztereó, plusz a phono bemenet tényleg minden igény kielégítő.
Nem maradt le az FM és AM antenna aljzat, valamint az USB és RS-232 port. Kombinált Bluetooth és WiFi antennák meredeznek (ha helyükre csavarozzuk azokat) a két felső sarokban, de természetesen Ethernet aljzat is választható a hálózatba kötéshez és az AirPlay sem maradhatott ki a sorból.
Nem csak csatlakozókkal, szolgáltatásokkal is alaposan megpakolták az AV8802A-t, ezekből a teljesség igénye nélkül sorolunk fel néhányat.
A veszteségmentes tömörítésű (Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio) filmhangok dekódolása már a belépő kategóriában is alapértelmezett, lassan a Dolby Atmos is, így ezek magától értetődően szerepelnek a listán. A Marantz és a Denon egyelőre az a két cég a piacon, akik támogatják az Auro-3D-t, ami erre a készülékre decembertől, egy fizetős frissítés formájában beszerezhető lesz, mintegy 150 euróért. A DTS:X szintén később, ebben az évben, de felár nélkül érkezik, mi is várjuk, kíváncsiak vagyunk rá! A beépített videoprocesszor elvégzi a beérkező jelek skálázását, mielőtt tovább küldené a HDMI kimenetekre, nem csak 1080p, hanem a 4K 50/60 Hz is választható.
Hang tekintetében Asahi Kasei Microdevices (AKM) VERITA AK4490EQ DAC 768 kHz/32 bit végzi az átalakítást; hálózatból működik a HD Audio streamelés (FLAC 192/24, DSD, ALAC) és ami nagyon fontos, a lejátszás szünetmentes, nem marad le a zeneszámok elejéről pár másodperc. USB bemenetről nagyjából ugyanezeket tudja, kiegészítve MP3, WAV, AAC, WMA, AIFF fájlokkal.
Internetről elérhető: Pandora, Spotify Connect (ha rendelkezésre áll, mert ország függő), Flickr, és a szokásos rengeteg rádióállomás műsora. Okostelefonról, tabletről és hordozható zenelejátszóról küldhető az AV8802A-ra zenefájl, ami manapság rendkívüli népszerűségnek örvend, elsősorban a fiatalabb házimozisok körében.
A menü - Advanced GUI - szerteágazó és irdatlan részletes, ennek döntő többsége fontos és hasznos. Az ISFccc kalibrálhatóságot nem soroljuk közéjük - megette a fene, ha egy ilyen gép tulaja nem hozzá méltó lejátszót használ, szerintünk nem életszerű, hogy házimozi processzorral buheráljuk a képet, tehát véleményünk szerint ez a funkció felesleges. Nem beszélve arról, hogy a képminőségre igazán igényes házimozi megszállottak két HDMI kimenetes lejátszót használnak és a képjelet egyenesen a megjelenítőbe vezetik, nem az erősítőn keresztül.
A Setup Assistant az üzembe helyezést megkönnyítő képeket mutat a hátlap csatlakozóiról, ezt díjaztuk, bár a nélkül is tudtuk, hogy mit és hová, de nyilván nem mindenki tesztel 15 éve házimozis készülékeket, mint mi. Ez különösen Atmos (és Auro-3D) rendszerek esetén lehet még a gyakorlottak számára is hasznos. Az egész menürendszer nagyon hasonlít ahhoz, amit a Denon AVR-X7200W tesztelése során megismertünk, már akkor is élvezettel használtuk.
Ugyancsak mindenki örömére szolgálhat a következő felsorolás: Audyssey MultEQ XT32, LFC, Sub EQ HT, Pro Ready, DSX. Vagyis az önbemérő szobaakusztikai ekvalizáció jelenlegi legfejlettebb változata. A mellékelt kartonpapír mikrofonállvány nem éppen korunk technikai színvonalának csúcsa, ám aki nem rendelkezik valami komolyabbal, az üdvözölni fogja a Marantz eme figyelmességét.
Ehhez a szolgáltatás dömpinghez képest a távirányító nem bonyolult, pedig van rajta gomb bőséggel, narancssárga színű világítása kiváló, nem csak halványan dereng, hanem tisztán olvashatóvá teszi a feliratokat. Ha már minden létező menüpontot végig zongoráztunk, lefutott az Audyssey bemérés, 4 db Smart Select gomb szolgál az előre elmentett beállítások gyors eléréséhez.
Természetesen iOS és Android operációs rendszert futtató, okos kézi készülékre letölthető alkalmazást is kínál a gyártó, a neve Marantz Remote App.
Az AV8802A Japánban készült, ennek kifejezetten örültünk, amikor megpillantottuk a hátlap jobb alsó csücskén az ezt hirdető feliratot. Ezzel szemben az erősítő kínai gyártmány, amihez inkább nem fűzünk kommentárt, a gyártók gazdasági alapú döntéseinek elemzéséhez kevesek vagyunk.
Az MM8077 típusú végerősítőről nem sokat lehet elmondani, legfontosabb talán a teljesítménye, ami 8 ohmon és csatornánként 150 W. Kinézetében annyira hasonlít a processzorhoz, hogy össze lehet téveszteni vele, még kis kerek kijelzőt is kapott. A készülékház kivitele, felépítése is azonos: rézbevonatú váz, többrétegű alsó és tetőlemez. A hatalmas toroid trafóhoz, 2x50000 mikrofarád kondenzátor társul.
Az előlap mögött keresztben elhelyezett, extrudált alumínium hűtőborda-alagútra szerelték a melegedő alkatrészeket, hűvösen tartásukról ventilátor is gondoskodik. A hangszóró csatlakozók nem kiemelkedő minőségűek, de azért a banándugókat elfogadható stabilitással tartották magukban. Elismerést érdemel a csavarfejek szigetelése, hogy kábelvéggel, dugó hegyével, véletlenül se okozhassunk zárlatot. Értelemszerűen XLR bemenetek is vannak a hátlapon, nem csak aranyozott RCA hüvelyek.
A meghallgatás nem csak a szokásos helyen, normál lakószobában, történt. A Marantz processzor és végerősítő párost a Home Movie demószobájában is kipróbáltuk, M&K Sound S300 hangfalszettel. Mindkét helyszínen meggyőződtünk arról, hogy nagyszerű készülékeket sikerült alkotnia a tervezőmérnököknek. A Dolby Atmos is úgy szólt, ahogy reméltük, igaz, ez nagyobb részben a processzor érdeme volt, mert az erősítő, lévén csak hétcsatornás, a mennyezeti hangszórók meghajtását nem tudta magára vállalni.
A hang részletező, finom, kellemes, csak az egészen elvetemült hifistáknak juthat eszébe sztereó erősítőért szaladni. Házimozi kategóriában, ennél jobbat nehezen találni. Ezzel nem azt akarjuk sugallni, hogy azonos színvonalon zenél, mint referencia készülékünk, a Norma Revo IPA-140, hiszen az más ligában focizik. Azt a színvonalú hangzást nyújtja, ami az 1,8-2 millió forintos kategóriába tartozó házimozis készülékektől elvárható. Részletező és dinamikus, e kettő csak együtt képes elvarázsolni a házimozi megszállottakat. Nem felesleges szolgáltatás a nagyfelbontású zenék lejátszása, olyanokat is elmélyült élvezettel tudtunk hallgatni. Ezek alapján kijelentjük: teljes mértékben megérdemli az audiofil jelzőt.
A végfok nem villog az erejével, amit a leírásában ígértek, azt - hallás és nem mérés alapján mondjuk - szinte biztosan tudja. 7x150 W, 8 ohmon, bizony durvaságokra is képes egy átlagos, 25-30 négyzetméteres szobában, még akkor is, ha olyan "wattéhes" hangfalakat kell árammal táplálnia, mint az SVS Prime. A könnyebben hajtható quadral Aurumokkal volt igazán elemében a Marantz páros, legszívesebben napi 24 órában házimoziztunk és zenét hallgattunk volna, hogy kihasználjunk minden egyes percet, amit nálunk töltenek ezek a remek készülékek. Koncertfilmjeink (Hit Man Returns, A New Day) olyan minőségben szólaltak meg, amilyet ezelőtt csak dedikált moziszobákban kiépített high end rendszereken hallottunk.
Egyértelműen pozitív hatású az Audyssey, ami nem meglepő, hiszen a jelenlegi legfejlettebb változattal volt dolgunk, amit házimozis készülékekbe építenek.
Amikor az M&K Sound hangfalszettet hajtottuk a Marantzokkal, úgy éreztük, picivel több erőt azért még elviselnének, ezért az AV8802A mögé egy másik, combosabb és jóval drágább végfokot kötöttünk be. Azzal a hang minden korábbi pozitívuma megmaradt, ugyanakkor előbújt az S300 monitor dobozokból a vadállat. A Transformers sokkoló hanghatású jeleneteinek egyikében, amikor az űrjármű elkezdi magához vonzani a hajókat, buszokat és minden egyéb fémtárgyat, majd azokat visszaejti a földre, kis híján kimenekültünk a moziszobából. És nem csak a brutális hangnyomás, hanem a valóságosnak tűnő Dolby Atmos effektusok miatt. Hajlamosak vagyunk azt feltételezni, hogy a film rendezője és hangmérnöke pontosan ezt akarta elérni, ám nem akármilyen házimozi rendszeren üt ekkorát. A szó szoros értelmében és képletesen is. A részletező képesség és a dinamika itt hatványozottan jelentkezett, az M&K Sound hangfalak kihoztak mindent a Marantzokból, ezt a surround hatásban is, annak kivételesen hitelesnek tűnő, valóban körülölelő mivoltában érzékeltük, a Dolby Atmos demólemez, általunk nagyon kedvelt jeleneteivel.
Azt megszoktuk, hogy a jobb házimozi erősítők nagy varázslatra képesek a beérkező sztereó hanggal, ezeket Pro Logic II (Movie, Music), IIx, IIz, valamint a DTS Neo:6 (esetleg Logic7) áramkörökkel művelik. Ilyeneket már direktben nem találunk a Dolby Atmos-os készülékekben, helyüket átvették a legújabb fejlesztések, Dolby Surround és DTS Neo:X összefoglaló nevek alatt. Ezek nem csak a kétcsatornás, hanem az 5.1 hangformátumokat is úgy megtrükközik, hogy az igazi Atmoshoz hasonló élményben lehet része a hallgatónak, mert egészen hihető és élvezhető módon megszólaló jelet kevernek a magassági csatornákra. Nem tudtuk határozottan eldönteni, hogy kell nekünk ez a beavatkozás, vagy sem, de annyi bizonyos, hogy az AV8802A ebben is remekel, van összehasonlítási alapunk.
A Marantz csúcs előfok/processzor - végerősítő párosa méltó a gyártója hírnevéhez, rendkívül magas színvonalú házimozis és sztereó zenei produkciójával tovább öregbíti azt. Kivitelét illetően mintaszerű, szolgáltatásokat tekintve naprakész, felszerelték minden földi jóval, amire ma vágyhat egy igényes házimozi rajongó.