Magnat - négy évtized a zenével
Mi újság a Magnat háza táján?
2016. június 24., péntek, 15:35
Magnat audio hifi hangfal házimozi erősítő hifi erősítő csöves erősítő Magnat erősítő hifi hangfal házimozi hangfal Atmos hangfal Magnat hangfal
Ki gondolta volna, hogy plazmával is lehet zenélni és szögletes vezetékkel lehet tekercselni? Egy kis német gyártó gondolt rá és komoly sikert is épített ezekből. Lássuk hát a Magnatot!
Mi is a Magnat?
A Magnat története 1973-ban kezdődött, amikor is Rainer Haas megalapította a céget. A németországi hangfalgyártó a hetvenes években nem csak termékeit, de az azokban rejlő technológiát is szorgalmasan fejlesztette. Ekkoriban álltak elő az alumínium hangszórókosarakkal, amik a korra jellemző, vaslemezt váltották. Szintén ennek a korszaknak a szülötte az All Ribbon termékcsalád, ami a hagyományos, kör keresztmetszetű tekercselő anyagot szögletes, kevesebb hézagot hagyó vezetékre cserélte. Illetve szintén ekkortájt indult hódító útjára a cég alighanem legmerészebb fejlesztése, a plazma magassugárzó, ami elektromos ívvel hozta létre a hangokat.
A hetvenes évek fejlesztései bőséges lendületet adtak a cégnek, így ha ma rákeresünk a Magnat névre az interneten, a javarész német gyűjtők kincsei között rengeteget találunk ebből a korszakból. Műszaki szempontból a legizgalmasabb darabok természetesen a plazma magassugárzós modellek, de az öreg és még ma is használt hangfalak közül a legtöbb alighanem az All Ribbon sorozatból származik.
Az Rainer Haas 1992-ben átadta a cég irányítását az amerikai VOXX csoportnak, ami szakmai és anyagi szempontból komoly erőt állított a Magnat mögé. Ám mindezek ellenére is, a főhadiszállás, a fejlesztés, cégvezetés és logisztika is Németországban maradt. Az erős hátteret kiaknázták, és egyebek között útjára indították a Vintage sorozatot, ami nem egy izgalmas, merész hangfalat adott az évek alatt. Később, mint megannyi hangfalgyártó, a Magnat is belefogott a saját elektronikák fejlesztésébe. Ma a kompakt készülékektől a CD-lejátszókon át a csöves erősítőkig, meglepően széles a választék. Valamint nem csak szobai, hanem autóhifis hangszórókat és erősítőket is gyártanak.
Miért épp most írunk a Magnatról?
Munkalátogatáson járt hazánkban Mario Lode a márka export menedzsere, akivel nekünk is alkalmunk nyílt egy kis beszélgetésre. Mario 16 éve dolgozik a Magnat európai főhadiszállásán, Köln központjától 25 kilométerre, Pulheimben. A raktár és irodakomplexum homlokzatán a Magnat mellett egy hatalmas AUDIOVOX logó és egyebek között a Mac Audio, az Oehlbach, a HECO márkanevek is ott díszelegnek. Ebből az irodaházból gondoskodnak az európai, a közel-keleti és ausztrál piacokról.
Maga a Magnat amúgy helybelinek számít, hiszen Köln déli részéről költözött át a nagy központba. Talán érdemes hozzátenni, hogy több lépcsőben bővítve érte el mai méretét. Az épületet lényegében hozzá igazították a cég növekedéséhez. A raktár alapterülete ma már 10000 m2, ami 7000 raklapnyi áru befogadására elegendő. Csúcsidőszakban azonban még ez is kevés, olyankor külső raktárakat is bérelnek.
Persze, miután Mario eldicsekedett a hatalmas raktárral, azonnal le is szögezte, hogy a központ nem csak ezért felelős, itt tervezik a Magnat összes termékét. Meg is kérdeztük, hogy ha ennyi márka működik egy fedél alatt, azok hogyan tudnak egymás mellett versenyképesek maradni?
Bár arra számítottunk, hogy Lode úr valamiféle piac felosztásról mesél majd nekünk, nem ez történt. Helyette a felhasznált, az egyes márkákra jellemző műszaki megoldásokat és technológiákat említette. Azt, hogy ezek meghatározó elemek, amik gyakran egy-egy sorozaton belül maradnak, mint például a Quantum sorozat alumínium-kerámia szendvics membránjai. Ezt a technológiát a Magnat mérnökei kísérletezték ki és ez csak a Magnatnál, a Quantum sorozatban kerül felhasználásra. E mellett azt is megtudtuk, hogy Mario a tartozékokkal foglalkozó Oehlbach termékeit képviseli. Vagyis az általa kezelt kínálatban nincsenek belső ütközések, belső versenyek.
Természetesen szóba kerültek a ma oly divatos, vezeték nélküli hangrendszerek is és az, hogy ezek vajon nem fenyegetik-e a hagyományos hifi piacát? A válasz magabiztos volt, az emberek szeretnek leülni, rászánni az időt a zeneélvezetre, és ebben a hagyományos rendszerek számos előnyt kínálnak. Ezt a trendet látszik erősíteni a lemezjátszók térhódítása is, hiszen ezeket tényleg nem lehet egy okostelefonról irányítani. Ezek valóban arról szólnak, hogy az ember beállítja a rendszert, majd leül és élvezi a zenét.
Tovább feszegetve a kérdést, a vezeték nélküli hangrendszerek és a hagyományos hangfalak piaca közötti, erősítővel vagy akár digitális bemenettel ellátott aktív hangdobozok említése kapcsán egy kis elutasítást éreztünk Mario hangjában. Bár egy pár szavas áttekintés után éreztük, hogy Ő is úgy látja, a különböző hangfal kategóriák közötti határok lassan elmosódnak, de a hagyományos termékek piacát stabilnak érzi. Azt is mondhatjuk, hogy inkább bízik a klasszikus értékek továbbvitelében, mint a piac szinte hetente változó, digitális szegmensében, ahol ma a DAC-ok eladásával nagy forgalmat lehet generálni, de senki nem tudja biztosan, holnap mi lesz a sláger.
Persze ennek ellenére is, elismerte, hogy a cég reagál a trendekre és már az idén, alighanem az IFA-n bemutatnak néhány újdonságot. Ám konkrétumokat még nem tudott elárulni. Érdekes volt hallani, hogy ezek után is hangsúlyozta, hogy ez nem változtat a meglévő kínálaton, csak kiegészíti azt.
Érdekes volt a beszélgetésnek az a része, ahol egy csipetnyi bepillantást nyerhettünk a globális piac működésébe is. Megtudhattuk, hogy a piac növekedésének motorja ma a felső kategória, és a kis illetve középkategóriás termékek piaca már telített. Az aktív hangfalak piaca alighanem további növekedési terület lesz, mivel úgy tűnik, hogy ezeket olyan vásárlók választják, akik nem szeretnének hagyományos erősítőt, de többet akarnak, mint amit a kompakt, vezeték nélküli (pl. Sonos) eszközök kínálnak. Ez egy olyan, új szegmens ahol a minőség és kényelem iránt igény egyszerre hangsúlyos.
Természetesen muszáj volt megkérdeznünk, hogy hangfal gyártóként mekkora kihívást jelent az elektronikák, erősítők és akár DAC-ok fejlesztése és kínálatba illesztése? A válasz váratlan gyorsasággal zúdult ránk, amikor Mario lelkesen mondta, mennyire szép, de nehéz ez a feladat, és számukra mennyire fontos, hogy közös katalógusból kínálják a márka hangfalait és elektronikáit. Vagyis nagyon is büszkén vállalják az erősítőiket és lejátszóikat.
Mennyire más a német piac?
Nekünk, akik csak vendégségben járunk Németországban, úgy tűnhet, hogy a piac sokkal rugalmasabb, sokkal több márkát képes befogadni, mint a magyarországi. Mario azonban egy másik oldalról látja ezt, ami ha nem is a Magnat szempontjából, de mindenképp érdekes. Számára a német piac az, ahol mindenki jelen akar lenni, hatalmas a versengés. Ennek kapcsán azt is megjegyezte, hogy nagyon fontos az alkalmazkodás és megújulás képessége, amivel egy-egy cég képes követni a piaci igények változásait. Elhangzott, hogy mennyire fontos a jó műszaki megoldások és jó formaterv megtalálása, hogy a lehető legszélesebb vásárlóközönséget érhessék el. Egyértelmű, hogy a Magnat ma nem kisszériás különlegességekben, hanem tömeggyártásra alkalmas megoldásokban gondolkozik. Vagyis olyan egzotikus műszaki újdonságot ma már ne várjon senki, amilyen egykor a plazma magassugárzó volt.
Mit jelent egy nagyobb cégcsoporthoz tartozni?
Természetesen megkérdeztük, mit jelent a Magnat számára, hogy egy nagyobb csoport része és saját székhelye más márkákéval közös. Mint megtudtuk, a mérnökök és nemzetközi értékesítők is beszélgetnek egymással, megvitatják a tapasztalataikat. Érdekes, hogy bár a cégcsoport hatalmas, az egyes márkák szabadon dolgozhatnak külső beszállítókkal és a gyártásról is saját hatáskörben döntenek. Vagyis nem egy távoli, amerikai irodából diktálják, hogy melyik hangfalat mely gyártóval kell összeszereltetni. Ugyanakkor, a cégcsoporton kívüli partnerekkel szerzett tapasztalatokat, természetesen megosztják egymással a kollégák.
Melyik a legnagyobb piac?
Természetesen a mai napig Németország a Magnat legnagyobb piaca. Annak ellenére is, hogy már több mint 50 országba szállítanak. Itt érdekes kitérőt is tett Mario és elmesélte, hogy Ázsiában is a furnéros dobozok vezetik az eladásokat, de világszinten a fekete a bajnok. Érdekesség, hogy a fehér hangfalak divatja kapcsán Mario megjegyezte, ennek mintha előfeltétele lett volna a jobb minőségű lakkok megjelenése. Majd megtudtuk, hogy a fehér hangfalak manapság a skandináv országokban a legdivatosabbak. Illetve, hogy épp a befutásukat segítő, jó minőségű, tetszetős lakkok miatt jelent meg az igény a mágneses előlapokra, amik miatt már nem kell a hangdobozokra kis fekete gumikkal kitömött lukakat fúrni. Sőt, ma már a membránok és a hangszórókosarak formatervezése is nélkülözhetetlen. Bár ez a trend már a kilencvenes években is érezhető volt.
Milyen a Magnat belülről?
Ma egy 12 fős mérnökcsapat dolgozik a Magnat fejlesztésein. Alkalmanként, mint amikor az első erősítőket tervezték, igyekeztek az iparágban ismert szakemberekkel erősíteni, csak egy-egy projektre fókuszálva. Ám ennek ellenére, a csapat magja stabil. A mérnökök természetesen nem csak a központban ülnek, prototípusok és számítógépes modellek között, hanem rendszeres látogatói a szakmai kiállításoknak. Nem csak a műszaki vonalon, de a lakberendezési, bútoripari területen is. Ezek mellett rendszeresen járnak a beszállítók üzemeiben, hogy friss tapasztalataik legyenek a gyárakban zajló munkáról.
No és mit csinál eközben az értékesítési vezető? Ellátogat a partnerekhez, beszélget újságírókkal, mint most is, de a legtöbb időt boltlátogatással tölti. Látni kell a piacokat, a polcokon sorakozó konkurens termékeket, és ha lehet, meg kell ismerni a különböző országok vásárlóit is.
Új fejlesztések?
Az elmúlt években rohamosan terjedt az Atmos, amit persze a Magnat is igyekezett megfelelő hangfalakkal kiszolgálni. Az eredmény az Ultra sorozat, aminek a front- és centersugárzói THX Ultra minősítésűek. Ezeknek érdekessége, hogy a THX egyaránt ajánlja őket vízszintes és függőleges elhelyezésre, ami ritka dolog, mert a legtöbb hangfal nem megy át a THX Ultra 2 vizsgán mindkét pozícióban. Akad még a családban egy dipól, és persze egy mélynyomó. Ez utóbbi ismét egy kis ritkaság, mert a THX akár egymagában is ajánlja a használatát, nem csak párban.
Na és itt van a 20 fokos Atmos sugárzó, ami ugyan nem kaphatott THX logót, hiszen erre ma még nincsen minősítési rendszer, de a család többi, THX Ultra 2 hangfalának alkatrészeiből építkezik. Vagyis a minősége felől nem lehetnek kétségeink.
Ennek a hangfalnak további érdekessége, hogy falra és mennyezetre egyaránt felszerelhető. Vagyis használható közvetlen és mennyezetről visszavert hangok forrásaként is. Ehhez azonban eltérő hangkarakter kellett, amit egy egyedi, kapcsolható keresztváltóval oldottak meg a Magnat mérnökei. Ráadásul a hangfalak hátlapján VESA kompatibilis rögzítési pontok is vannak, ami már tényleg hab a tortán.
Milyen benyomásokkal távoztunk a beszélgetés végén?
A Magnat jól beleillik a mai, nagy darabszámot értékesítő gyártók sorába. A termékek karakterét meghatározza az ország, ahol a termékfejlesztés zajlik, ami esetünkben Németország. Vagyis a Magnat hangfalak hűen tükrözik a mai, nyugat-európai piaci elvárásokat. Ugyanakkor a sikerhez nagyban hozzájárul a tőkeerős anyacég, ami Mario elmondása alapján nagy szabadságot ad a vállalatnak. A siker másik eleme a nagy forgalom, ami ma már szinte együtt jár a távol-keleti gyárakban végzett összeszerelő munkával. Sajnos az öreg kontinensen egyre kevesebb az olyan üzem, ami képes nagy mennyiségben és vonzó áron hangdobozokat előállítani. Ám mint kiderült, a Magnat itt is nagy önállóságot élvez és szabadon választhat magának olyan partnert, aki biztosítani tudja az elvárt minőséget.
Egy biztos, mi kihasználjuk a frissen kínálkozott lehetőséget, és tesztre fogunk néhány Magnat terméket, hogy még részletesebb képet kapjunk a márkáról és annak termékeiről!
További cikkek: