Klipsch Reference Premiere Dolby Atmos hangfalszett teszt
Dolby Atmos megoldás kicsit másképp
2015. november 10., kedd, 12:30
Klipsch audio házimozi Atmos Dolby hangfal Klipsch hangfal házimozi hangfal Atmos hangfal Dolby Atmos hangfal teszt hangfalszett teszt Dolby Atmos hangfal Klipsch Atmos hangfal Klipsch házimozi hangfal Klipsch hangfal teszt
Az elmúlt napokban az Extreme Audio jóvoltából egy Klipsch házimozi hangrendszer installációt volt lehetőségünk meghallgatni. A Reference Premiere sorozat elemeiből álló szett különlegessége nem is pusztán Dolby Atmos kompatibilitásában rejlik, hanem hogy a frontoldali Atmos-enabled hangsugárzók nem különálló egységek, hanem az elülső hangsugárzókkal vannak egybeépítve.
Dolby Atmos hangzás és hangsugárzó elrendezési megoldások
Az Atmos hangsávú filmek magassági csatornáinak megszólaltatása a jelenlegi gyakorlat szerint két elrendezési módon lehetséges: a mennyezetre szerelt, közvetlenül lefelé sugárzó hangszórókkal, vagy az úgynevezett Atmos-enabled (Atmos-képes) kiegészítő hangdobozok használatával. Ezek az egységek a már kiépített 5.1, 7.2 stb. rendszer front, illetve surround hangfalainak tetejére helyezve, a plafon felé sugározva, a fentről visszaverődő hanghullámok segítségével állítják elő a szükséges térhangzást. Az általunk meghallgatott szett is ez utóbbi elv szerint állt össze a forgalmazó Extreme Audio bemutatótermében.
A rendszer főszereplője a két RP-280FA frontsugárzó volt. Még a megszólalás előtt, csupán a jelenlétükkel magabiztosan uralták a demószoba első traktusát. Egy méternél magasabb termetük, valódi, sötét dió furnér burkolatuk, és több mint 30 kg-os tömegük - ez utóbbit szerencsére nem kellett személyesen megtapasztalnunk a cipelgetésükkel - jelzik, hogy fajsúlyos egyéniségekről van szó. Az előlapi, mágneses rögzítésű védőselyem szintén az igényességre való törekvést igazolja, a felerősítésre szolgáló furatok nem csúfítják a front oldalt. Ez a típus tulajdonképpen az RP-280F álló hangfal továbbfejlesztése, a nevében szereplő további betűjel mutatja az Atmos-képességet.
A két típus kinézetre is azonos, egyedül a tetőlapban mutatkozik eltérés, ahol egy hangszóró védőselyem betét található. Ezt eltávolítva tárul fel a hangfalba süllyesztett, előre döntött, kétutas Atmos modul. A két hangszórót szivacsos oldalfalú mélyedésben helyezték el, ez csökkenti az oldalirányú visszaverődéseket, elősegíti, hogy a hanghullámok lehetőleg valóban csak a kívánt irányba, előre és felfelé lépjenek ki a dobozból.
A meghallgatott szett további elemei voltak: a háromutas RP-450CA centersugárzó, a kétutas RP-250F álló hangdobozok a háttérsugárzók pozíciójában, az ezek tetején helyet foglaló RP-140SA Atmos-képes hangsugárzók, és végül egy R-115SW mélynyomó. Így állt össze a teljes 5.1.4 rendszer.
Az RP család tagjai azonos elv szerint épülnek fel, a doboztest masszív MDF, a magassugárzó mindegyikben egy titán membrános, 1 colos, a Klipsch Reference (és még feljebb pozícionált) sorozatainál alkalmazott LTS (Linear Travel Suspension) kivitelű dómsugárzó. Ennek elhelyezésével a Klipsch sikeresen oldotta meg a kör négyszögesítését: a dóm egy gumi alapanyagú, kör keresztmetszetű tölcsér mélyén helyezkedik el, és kifelé, frontoldal felé haladva ez a körvonal vált át négyzet keresztmetszetbe. A különleges geometria különleges nevet kíván, az elrendezés "90×90 Hybrid Tractrix Horn"-ként szerepel a műszaki specifikációk között.
A tölcséres konstrukció mellett a Klipsch hangfalak másik fontos tulajdonsága az extrém érzékenység. Ez szintén jellemzi az összes hangfalat, típustól függően 97-98 dB az értéke, ami kimagaslóan nagy érték. A változó méretű mély és mélyközép hangszórók a már ismerős vörösréz színűek. A Cerametallic fantázianevű, fém-kerámia kompozit merev, de kis tömegű anyag. Az ebből kialakított membránú hangszóróknak alacsony a torzításuk és kevéssé hajlamosak az ún. membrán betörésre, amikor magas frekvenciákon a nehéz anyag a tehetetlensége miatt már nem tudja követni az erősítő által diktált ritmust, a felülete hullámzani kezd, és egyes részei ellenfázisban sugároznak.
Visszatérve az Atmos csatornákhoz, a frontok tetejébe integrált kétutas modul 16,5 cm-es (6,5 colos) mélyközép hangszórókat tartalmaz, és 75 (rövid ideig, csúcsban 300) wattal terhelhető. A hátttérsugárzók tetejére helyezhető RP-140SA hangdobozok valamivel kisebb teljesítményűek, csupán 50 wattosak, a mélyközép hangszórójuk pedig csak 10 cm-es (4 colos). A magassugárzó viszont egységesen mindenütt az 1 colos, LTS dóm a Hybrid Tractrix Horn mélyén csücsülve.
Meghallgatás
A hangsugárzók meghajtásáról egy Yamaha Blu-ray lejátszó és egy szintén Yamaha, az Aventage sorozatába tartozó RX-A2050 házimozi erősítő gondoskodott. Először a már viszonylag sokszor nézett/hallott Dolby Atmos demonstrációs Blu-ray lemez került a lejátszóba. A jól ismert rövid jelenetek a Klipsch hangfalakon sem okoztak csalódást. A juharfa termésének körberepülése a szobában a fejünk fölött ismét csak elismerő bólogatást váltott ki belőlünk. Az amazonasi erdőben zuhogó eső nem a helyiség falai közé szorult be, hanem jóval nagyobb térérzetet keltett, levegős, tágas környezet illúzióját teremtette meg. Enrique Iglesias klipje, a Bailando viszont nem igazán Atmos hangzással, hanem lendületes, dinamikus, életvidám zenével tette próbára a hangfalak képességeit. Azok állták is a próbát, a center öt hangszórója precízen tolmácsolta a központi történéseket, nem találtunk kifogásolni valót a zeneiségében.
Áttérve mozifilmekre, a jelenleg még elég szűkös Dolby Atmos-os választékból a Mad Max: Fury Road és a Transformers: Age of Extinction csata- és akciójelenetei dolgoztatták meg a membránokat. A más teszteknél is tapasztaltakkal megegyezően nem is a sebészi pontosságú irányhatások, hanem a teljes hangtér tágassága és dinamizmusa volt feltűnő. A túlzás nélkül brutális erejűnek nevezhető mélynyomó nem telepedett rá a hangképre, hagyta érvényesülni a többi szereplőt is. Az akciók közé ékelődő szolidabb jelenetek párbeszédei jól artikuláltan és jól pozícionáltan szólaltak meg. Majd újra visszatérve a robbanásokhoz, motorhangokhoz, fémcsikorgáshoz, megbizonyosodhattunk róla, hogy az Reference Premiere szett magabiztosan kontrollálja a teljes hallható dinamika- és frekvencia-tartományt.
Végül néhány audiofil CD is a lejátszóba került (az erősítő már szigorúan Pure Direct módban üzemelt). Ekkor már csak a front hangfalak fő csatornái jutottak szóhoz. Szubláda nélkül is remek zeni előadást prezentáltak, dinamikus, plasztikus játékkal. Vegyes stílusokban, Safri Duotól Dave Brubeckig egyaránt kiegyensúlyozott volt a teljesítményük. Annak ellenére, hogy kimondottan Atmos szempont szerinti konstrukciók, sztereóban is minőség élményt tudnak nyújtani.
Értékelés
Az idő rövidsége miatt sajnos nem lehetett olyan alapos és mélyreható tapasztalatokat szerezni, mint egy pár hetes tesztidőszak alatt, de a benyomásaink így is mindenképpen kedvezőek voltak. Ha valakinek nincs lehetősége vagy szándéka direkt sugárzó Atmos hangszórókat telepíteni a nappalija plafonjába, akkor az Atmos-képes hangdobozok alkalmazása elfogadható alternatívát nyújthat.
A különleges felépítésű Klipsch RP-280FA komplex megoldást kínál erre. Ez az előnye egyben kicsit hátránya is, konstrukciója ugyanis behatárolja a célközönségét, az egybeépített front és Atmos csatorna miatt nem a rendszerüket lépésenként kiépítő felhasználókat, hanem az új elrendezésben, vagy teljes cserében gondolkodókat támogatja. Árszintje miatt nem a diszkont elektronikai áruházak slágercikke lesz, de egyedi technológiájából, teljesítményéből, minőségéből és patinás amerikai márkanevéből adódóan ezt illúzió volna elvárni. Viszont Atmostól függetlenül, klasszikus szempontok szerint értékelve is meggyőző, dinamikus, izmos házimozi hangzásvilágot teremtett, sőt ahogy pár mondattal korábban is írtuk, ez a célirányosan mozizáshoz tervezett hangfal sztereó zenehallgatáskor is remekül helyt állt.