Kinki Studio EX-M7 sztereó végerősítő teszt
2023. május 16., kedd, 09:55
Kinki KinkiStudio audio hifi erősítő sztereó erősítő hifi erősítő sztereó végfok sztereó végerősítő Kinki Studio erősítő teszt sztereó erősítő teszt hifi erősítő teszt sztereó végerősítő teszt
A Muzix Audio kínálatában egy új név jelent meg, ez a Kinki Studio, ami egy 16 éve, Kínában alapított cég, és kizárólag audiofil, high end elektronikák gyártására specializálódott. A Kinki Studio nálunk egy nagyon komoly sztereó végerősítővel, az M7 modellel nyitott be az ajtón.
Új versenyző a megfizethető high end piacon
Mielőtt belevágnánk a termékismertetőbe és a tesztbe, egy kicsit ismerkedjünk meg magával a céggel. A 2007-ben alapított Kinki Studio kiváló minőségű audio készülékek tervezésével és gyártásával foglalkozik, a céljuk az volt, és jelenleg is azt tartják szem előtt, hogy a zenei reprodukció legtisztább forrását nyújtsák, elkerülve a torzítást. Ebből kifolyólag a KINKI STUDIO ragaszkodik az iparágban elérhető legfejlettebb technológiák használatához, a kiváló kivitelezéshez, és folyamatosan frissíti és fejleszti a saját egyedi teljesítményét. Mivel mindig is a mércéje és filozófiája volt a jó gyártási folyamat, így a legkorszerűbb technológia és a hangminőség a cég alapértékeivé váltak. A termékek tervezésében és fejlesztésében szerzett sokéves tapasztalat, a digitálistól az analóg átalakítóig, az előerősítőig, a teljesítményerősítőig, az integrált erősítőig és a fejhallgató erősítőig terjedő termékek széles körű elismerést szereztek a számukra az ázsiai piacon, ami nem kis teljesítmény, hiszen hatalmas és sok a gyártó is, ráadásul külföldi high end cégek is szívesen exportálnak ide. Mindezek mellett a saját lelkiismeretüknek is betudható, hogy minden egyes terméket szállítás előtt teljeskörűen tesztelnek az Audio Precision ATS-2 segítségével. Ma ugyanazon van a fókusz és jövőkép a Kinki Studio műhelyében, mint korábban, tehát az esztétikai és zenei igények együttes kielégítése.
A legtöbb tagot számláló EX sorozat úgy van hangolva, hogy kiterjedt minőséget reprodukáljon, kiegyensúlyozott középtartománnyal és egyenletes kiterjesztéssel az alsó és felső tartományban. Az EX-M7 a legújabb modell a szériában, és alapvetően egy sztereó végerősítő, minden felesleges cicoma nélkül. Ez már a külsejében is megmutatkozik, hiszen 25 kg tömör fémet láthatunk, a megmunkálás kifogástalan, és sugallja magából az erőt, ami pontosan 2x225 watt 8 ohmon. Ez elég magas szám, szinte minden hangfal meghajtásához elég, de az igazat megvallva találkoztunk már bitangabb erőművel is. A Kinki Studio EX-M7 így is néz ki, hiszen a negyedmázsát nem lehet kisebb házba összezsúfolni, ha minőséget is akarunk, viszont indokolatlanul nem is tolták túl az arányokat. Magyarán, azt kapjuk, amit első slukkra gondoltunk.
A négy darab, megfelelő súlyelosztást és stabilitást nyújtó lábon az ezüstszínű készüléken sok mindent nem találtunk, de egy sztereó végfokra nem is kell. Az előlapon végigfutó díszítősávokat és cégfeliratot azért látunk, amelyek inkább jelzésértékűek, középre pedig egy kijelzőt helyeztek, ami nem minden végerősítő ismérve. Itt viszont szükségesnek találták, és nem is árt, ha informálódunk, hiszen mellette található egy gomb, amivel készenléti, majd működő állapotba helyezhetjük az EX-M7-et, továbbá a teljes feléledéséhez bő félpercnyi bemelegedési idő kell, amiről visszajelzést kapunk. Működés közben már nem jelenik meg semmilyen felirat, pedig egy dolog még elfért volna itt, mégpedig az üzemidő. A Kinki Studio nem rejti azt véka alá, hogy a végfok bejáratásához, tulajdonképpen beégetéséhez nem kevesebb, mint 300 óra kell, ami szűk két hétnek felel meg, tehát a vásárló ne ijedjen meg, ha az első időkben nem teljesen azt hallja majd, amit alább majd leírunk.
A készülék hátulja sejteti, hogy duál monó felépítéssel van dolgunk, hiszen a méretes, így könnyen kezelhető hangfalkimenetek a két szélre kerültek, közöttük, pontosabban teljesen középen található a Furutech gyártotta tápegység bemenete, amihez egy billenőkapcsolóval aktiválható szűrő is tartozik, valamint a földeléssel kapcsolatos két pozíció állítását is ilyen formában oldották meg. Az RCA mellé XLR bemenetek is a rendelkezésünkre állnak, a trigger aljzatokkal pedig házimoziba is beilleszthetjük a végfokot, hiszen a teljesítménye ahhoz is bőven adott.
Az EX-M7 kettő 400 VA toroid transzformátorral, 2 pár EXICON MOSFET-tel és egy hatalmas energiatároló kondenzátorral van felszerelve, így tulajdonképpen tartalmazza azt, amit a díjnyertes EX-M1 integrált erősítőjük, de sztereó végerősítőként, viszont a dinamikatartományt, a jel/zaj viszonyt, a sebességet és a pillanatnyi áramerősséget (72 VDC, 18 A csúcsáram) sikerült megnövelniük. Az erősítő technikailag sokkal nagyobb teljesítményt képes leadni, mint amit gyárilag megadtak, hiszen a Kinki Studio filozófiájában a tervezés, az alkatrészek kiválasztása, a hangolás a jó eredmény kulcsa, és bíznak abban, hogy a számok nem is igazán mérvadóak.
A semlegesség és a zeneiség voltak az elérendő célok, gazdag hangminőség, élénk hangképalkotás, részletek, nagy felbontás és dinamika, az alkatrészek kiválasztása, a tervezés és a hangolás is pontosan ezt a célt szolgálta. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő hűtés is, amit a Kinki Studio egy pár aranyszínű, lukacsos borítású hőelvezetővel oldott meg a hangfalcsatlakozók mögött, aminek nyílása a készülék fedelén található. Ezt más, hűtést igénylő készüléknél is így oldotta meg a cég, ami ezek szerint hatékony, továbbá ad ezeknek a komponenseknek egy, a gyártóra vonatkozó egyéni arculatot is.
A fedőlapot leemelve láthatjuk, hogy a Furutech, Alps, Neutrik, Wima és Xilinx gyártósoráról idekerült alkatrészek elrendezése abszolút logikus, minden rendezett és minőségi, egy rossz szavunk sem lehet. Egy másfél milliós árcédulájú erősítőtől el is várjuk, bár nem mindig kapjuk meg, ért már elég sok meglepetés minket. Fiatal cégről van szó, így ezt mindenképpen ki kellett emelnünk, de valószínű, hogy mások is észrevették, hiszen pár díjat már bezsebelt az M-7, és ebben ennek is jelentős szerepe kellett, hogy legyen.
A dobozából való kiemeléshez vettünk egy jó nagy levegőt, aztán párosítottuk Parasound előerősítőnkkel, csöves kimenetű CD-lejátszónkkal és Focal Profile, Focal Diablo Utopia majd KLH Model Five hangfallal a Kinki Studio végfokját, megvártuk a pár másodperces bemelegítést, és már szólt is a zene. Itt mondunk külön köszönetet a forgalmazónak, akik helyettünk járatták be az M7-et, így nem kellett 300 órán át az IsoTek hanganyagát "élveznünk". Tényleg örök hála érte!
Játékos név, komoly teljesítmény
Amilyen sok bejáratást igényel a Kinki Studio EX-M7, olyan kevés idő kell a számára a bekapcsolást követően, hogy magához térjen, majd a valós formáját hozza, továbbá remek és átgondolt konstrukciójának hála több órányi zenehallgatás után sem volt tapasztalható melegedés. Nagyon vaskos a ház, látszik, hogy nem vették félvállról az erősítő megalkotását, az elektronikák és komponensek minőségiek, agyasan vannak elrendezve, az aranyszínű blokk, ami a hőelvezetésért felel, rendesen végzi a dolgát. A többórányi zenehallgatások elsősorban a tesztelés miatt voltak, de azt követően szintén szívesen foglalkoztunk a Kinki Studio végfokkal, hiszen elég könnyű volt megszeretni az előadását.
Komoly teljesítménnyel rendelkezik, a 225 watt csatornánként ráadásul valóban több, mint ahogyan a gyártó is állította, viszont rendkívül ügyesen használták fel és alkalmazták. Nem szükséges a vezérléséhez végtelenített hangerőszabályzó, a Parasound is rendkívül ügyesen bánt vele, karakterben pedig passzolt hozzá meleg, analógos, természetes jellegével. Elég volt egy kicsit megmozdítanunk a potmétert, és a Kinki máris életre kelt, éreztetve a jelenlétét. Halkabb, háttérzenélésre is megfelelhet így, főleg átlagos érzékenységű hangfalakkal, mint a mi esetünkben is, tehát beszélgetések során vagy romantikus estéken is bevethetjük, viszont tudjuk azt, hogy a 2x225 watt nem ezekre lett elsősorban belepakolva, hanem pulzusszámot megemelő, igényes zenehallgatásra.
Az EX-M7 minden porcikája megfelelt ezeknek a kritériumoknak, mert bár elég homogén, természetes a hangkaraktere, bőven van benne izgalom és szórakoztatni vágyás, ami által szerencsére a zenei stílusok között sem kellett szelektálnunk. George Michael halkan is érzelmi töltettel szólalt meg, a hangszerek egyike sem bújt el, nagyobb kivezérlési szinten pedig már életnagyságban jelentek meg. Szobahangerőn lehullott minden lepel, a fúvósok rezéből bőven jutott, ahogyan az énekhang finom íveiből és a visszhangjából is, a tempó teljesen a helyére került, és elkezdtük élvezni a minőségi szórakozást, ami még nagyobb kimeneten sem vált forszírozottá. Ez a végfok hihetetlen stabilitással és erőtartalékokkal rendelkezik, aminek hála nehéz lehet kizökkenteni - nekünk nem is sikerült.
Korábban a végerősítők elsősorban a felsőbb kategóriák tagjai voltak, és adott volt hozzájuk egy jól megkülönböztethető, az adott gyártóra jellemző karakter is. Manapság már bő százezer forintért is haza lehet vinni jó minőségű darabokat, főleg mióta a D osztály megszületett, és a hangzási filozófia minden esetben univerzálisabb lett. A Kinki Studio végfokjának is megvan a saját karaktere, azonban korántsem olyan megosztó, mintha 30 évvel korábban készült volna. Ez egyeseknek zavaró lehet, jobban belegondolva viszont nagyon sokat számíthat egy rendszer felépítésében ez a jelző, hiszen nem mindenki teheti azt meg, hogy zsebből lerak az asztalra több millió forintot, amibe egy ilyen ligájú összeállítás kerülhet. Így viszont a végerősítőnket egyből beilleszthetjük a rendszerünkbe, hiszen univerzálisabb, barátságosabb, rendszerfüggetlenebb, mint a múlt század darabjai, így nem fogjuk a fejünket vakarni, amíg a többi komponenst is le tudjuk cserélni, hiszen a már megismert hangkép jelentős minőségi javulását tapasztalhatjuk, nem pedig karakterbeli eltérést, rendszeridegenséget.
Ez viszont nem azt jelenti, hogy ennek az erősítőnek ne lenne egyéni arculata, mert nagyon is van! Ez viszont nem feltétlenül egyéni karakterű, hanem mindenki számára könnyen befogadható, megkedvelhető és a szerethetősége mellett megnyugtató is, hiszen nem fogja megosztani a közönséget. Hibridnek is nevezhetnénk, hiszen rendelkezik némi puhasággal a hatalmas erő mellett, amit egy elektroncsöves erősítőtől ennyi pénzért el sem várhatunk, ahogyan egy tranzisztoros sem fog feltétlenül ilyen kedélyesen viselkedni, főleg nagy hangerőn. A Kinki Studio végerősítőt viszont rendesen kihasználhatjuk, hiszen végig, stabilan fogja hozni a stílusát, ami felettébb dinamikus, részletorientált, izgalmas, de soha nem fog kihegyezetté válni.
George Michael mellett természetesen más műfajokkal is próbára tettük, és minden hozta a formáját, ami elégedettségre adott okot. Petrucciani esetében nem feltétlenül a zongorára összpontosított, mert tudta, hogy a zenekarának is ugyanolyan szerep jutott az előadás során, így a művész játéka mellett a nagybőgő és a dob is ugyanolyan pontosan nyomon követhető volt, példás összjátékot mutatva így. Tori Amosnál bár populárisabb vizekre eveztünk - legalábbis Petruccianihoz képest - itt is elég nyakatekert ritmusszekcióval volt dolgunk, aminek lekövetése gyerekjáték volt a KINKI-nek, és a játékosság mellett méltó súlyt is bele tudott vinni a szerzeményekbe.
Nem könnyű feladat a drámaiságot úgy megjeleníteni, hogy az igazi értelmet nyerjen, de közben ne terheljen le, és a zenehallgatás a kellő súly mellett megfelelő élvezeti értéket is képviseljen, ebben az esetben viszont ez gond nélkül sikerült. Itt kerül megint fókuszba az EX-M7 karaktere, ami nagyon határozott, elsöprő energiájú, roppant életerős és dinamikus, de árnyaltsággal, és ha kell, érzelmekkel is képes megtölteni az előadást. Ez a Focal hangfalunkkal is sikerült, de nagyobb hatékonyságot értünk el a KLH meghallgatása során, ahol légnyomásból, kiegyensúlyozottságból és teljesítményből is többet kaptunk. A KINKI itt vált igazán felnőtté, naggyá, éretté és elfogulatlanná minden jellegű zenén és kivezérlési szinten. Természetesen továbbra sem hivalkodásként birtokol ekkora teljesítményt, nem is kérkedik vele, nagyon szépen beosztja azt, és megmutatja, hogy illik nagyon komolyan venni, mert a rendszerünk betonbiztos tagjává tudott válni percek alatt. Ez inkább az a szint és karakter, amit majd akkor tudunk megbecsülni, továbbá érezni a hiányát, amikor meg kell válnunk tőle.
Összefoglalás, végszó
A Kinki Studio az EX-M7 végerősítővel egy nagyon stabil és megbízható elektronikát tett le az asztalunkra. Úgy van megtervezve és megépítve, ahogyan azt ebben a kategóriában illik, külseje sugallja az erejét és hangzásbeli karakterét is, ami egyszerre tartogat a számunkra szinte elképesztő teljesítményt, és univerzális, mindenki számára befogadható és szerethető hangképet. Nagyszerű a dinamikája, mindig odafigyel a részletekre, erőteljes, mégis eléggé homogén a hangzása, ami által bármely, kategóriáján belüli rendszerben remekül érezheti magát. Parasound előerősítőnkkel remek párost alkotott, csöves kimenetű CD-lejátszónkkal is egyből barátságot kötött, ahogyan a hangfalakkal is, de egyértelműen a KLH szívét tudta jobban megdobogtatni, ami így megmutathatta tudásának a legjavát, amit már korábbi cikkünkből is tudhatunk, hogy nem kevés. A Kinki Studio új név a hazai piacon, de ha a többi termékük is hasonló szintet képvisel, akkor minden adott hozzá, hogy nagy népszerűségre tegyen szert a megbízható és megfizethető high end kategóriában.