Keith Jarrett: Bordeaux Concert album
2022. október 15., szombat, 18:15
lemez lemezajánló zeneajánló CD-lemez vinyl lemez
2022. szeptember 30-án jelent meg Keith Jarrett: Bordeaux Concert című albuma, amelyen a szóló-zongora improvizáció mestere ezen a 2016-os előadásán bebizonyította, hogy spontán alkímiája olyan lenyűgöző, mint valaha.
1975-ben a Köln Concert című sajátos zenei Odüsszeia a sokmilliós eladások közül a legvalószínűtlenebb lett. Azon az albumon Keith Jarrett felfedte, hogy egy előre nem tervezett, áramtalan és nem kereskedelmi jellegű magánmeditáció csak közte és egy hagyományos zongora között miként képes megbabonázni a hallgatókat szerte a világon. Jarrett rengeteg klasszikus zenét és együttes jazzt is játszott olyan sztárokkal, mint Miles Davis és Charles Lloyd, de rettenthetetlenül dédelgette a szólózongora improvizáció rejtek nélküli művészetét, amint arról az élő albumok is tanúskodnak, köztük a 2006-os Carnegie Hall Concert, a 2011-es Rio és természetesen az 1975-ös opusz. 2018-ban két egymást követő stroke kíméletlenül megállította ezt a spontán alkímiát, ami különlegessé teszi ezt a 2016 júliusában rögzített utolsó Jarrett szólóelőadást.
Jarrett, akiről biztosan nem volt köztudott, hogy hízelgő ember, állítólag dicsérte a bordeaux-i közönséget, hogy milyen fogékony volt, és ez jogos is. Türelmesen, de várakozóan tapsoltak a hosszú, szondázó, nyitó, nyilalló, szabad-improvizációs töredékeiért, csillogó magashangjai csilingeléséért és sóvárgó akkordjaiért, miközben Jarrett megérezte a hangszert és a helyiséget. Amikor a III. részben felbukkant egy lassan ringató gospel horog, sípok és üvöltések törnek ki, és amikor az V. rész őrjöngően pörgő minimalista hurokjai elhaltak, a közönség kitört. Végül a leglágyabb rögtönzött balladáktól a túláradóan keményen dübörgő bluesig minden hálás elismerést kapott - a közönség köszönetnyilvánítása egy egyszeri zenéért, amely csak a Jarrett-tel való jelenlétükhöz tartozott, abban a térben, azon a különleges estén.
Az In These Times (International Anthem/Nonesuch/XL) egy mérföldkőnek számító több műfaj fúziója, amely hét éve készül Makaya McCraven elismert chicagói dobostól/producertől. A jazz, a hip-hop, a kelet-európai népzene, a klasszikus vonósok, a kimondott szó és McCraven saját nyugodt intenzitása a doboknál összefonódik a stúdió és az élő felvételek fantáziadús átdolgozásaiban. A Bad Plus klasszis újoncokat vonultat fel a régóta működő zenekarban, így Chris Speed szaxofonost és Ben Monder gitárost - utóbbi együttműködött David Bowie Blackstarjában -, csatlakozva az eredeti Reid Andersonhoz (basszusgitár) és Dave Kinghez (dob).
Az AllMusic kritikájában Thom Jurek azt írta, hogy az album nem a kezdő Jarrettnek szól, hanem a sok szólófelvételt tapasztalt rajongóinak, akik végül is legendás hírnevének jelentős részéért felelősek. Az általa folytatott párbeszédek itt a zongora igénytelen, sőt áhítatos tekintéllyel kérdőjelezi meg saját állításait. Ez nemcsak mesteri, hanem lelkes, kérdő és virtuóz.
Mike Jurkovic, az All About Jazz írója az albumot "figyelemre méltónak" nevezte, és kijelentette: "A Bordeaux Concert olyan érzés, mintha mindig is ott volt volna. A levegőben, a szívben, a nagyvilág csendes fordulatai között. Csak arra várunk, hogy az ember találkozzon vele, és jobban megértse, milyen szép, milyen békés lehet ez az élet."
Az Associated Press írója, Steven Wine méltatta az albumot és megjegyezte: "A szerkezet és az ütemezés csodálatos, ahogy Jarrett helyszíni kompozíciója a gyönyörű líra és a disszonáns, szorongatott kromatikus felfedezések között ingadozik, amely elhagyja a tempót. ... Egy vágyakozó dallam úgy bontakozik ki, mint egy dúdolásra való felhívás, és így tesz Jarrett is. Szereti, amit hall, és könnyű megérteni, miért."
Az ECM gondozásában megjelent, összesen 13 tételt kínáló, 2016. július 6-án rögzített előadás sokak szerint a művész utolsó élő felvétele, és ha ez valóban így lesz, mindenképpen méltó búcsúnak tekinthetjük tőle, hallgassuk azt LP-n, CD-n, vagy letölthető formátumban.
Tracklist
1. Part I (12:46)
2. Part II (4:44)
3. Part III (4:33)
4. Part IV (7:47)
5. Part V (6:17)
6. Part VI (4:24)
7. Part VII (7:28)
8. Part VIII (5:48)
9. Part IX (4:40)
10. Part X (2:54)
11. Part XI (6:09)
12. Part XII (5:35)
13. Part XIII (4:31)
További cikkek: