KEF XQ40 álló hangfal teszt
A Uni-Q megoldás révén egy újabb unikum a hangfalfejlesztésben
2011. szeptember 19., hétfő, 10:15
KEF XQ XQ40 UniQ Uni-Q hangfal audio hifi sztereó KEF hangfal KEF XQ40 hangfal teszt
A neves angol fejlesztő a KEF Uni-Q hangszóró-technológiája már nem új, de új sorozatuk tagjait annyi további fejlesztéssel egészítette ki, hogy így most az új minőséget képviselő XQ család legnagyobb tagját, az XQ40 állódobozt mutathatjuk be.
A KEF rendre saját műszaki fejlesztéseire alapozza újabb és újabb hangsugárzó-családjait. Az XQ-sorozat esetében sincs ez másképp: mindenek előtt az Uni-Q koaxiális hangszórót emelném ki, amelynél a 16,5 cm-es középfekvenciákat lesugárzó, fémmembrános hangszóró középpontjába építették az alumínium membrános magassugárzót.
A magassugárzó is a KEF saját fejlesztése, érdekessége a narancshéj szerkezetű hangterelő, amely szélesebb szögben teszi alkalmassá az egyenletes magas-lesugárzást. A koaxiális megoldás előnyeiről már többször beszéltünk lapunk hasábjain. Összefoglalva a lényeget: a magas- és a középtartomány hanghullámai egy időben és egy pontból érkeznek a hallgatóhoz, a megoldás simábbá teszi a frekvenciamenetet a két hangszóró frekvenciatartományának találkozásánál. Ugyanezt a hatást erősíti a zászlóshajó Reference sorozathoz kifejleszett, audiofil komponenseket tartalmazó keresztváltó alkalmazása. Technikai finomság a kereszváltó nyomtatott áramköri lapjának rugalmas felerősítése, amely "elszigeteli" a panelt a hangdoboz rezgéseitől. Hosszasan sorolhatnánk a műszaki különlegességeket, egyet emelnék még ki, a doboz-konstrukciót, amelynél az esztétika mellett fontosabb volt az akusztikai eredmény: A hangfaltest doboz-élek nélküli íves kialakítású, míg a belső keresztmerevítős szerkezet gyakorlatilag megakadályozza a rezonanciák kialakulását.
Most lássuk mit tud a sorozat legnagyobb állodoboza. A kipróbálásra a forgalmazótól az XQ40 számomra legszebb fekete zongorakakk bevonatú változatát kaptuk, de a vásárló választhat más furnérozású, mahagóni vagy juhar borítású dobozokat is.
A teszelés során a hangforrás az OPPO BDP-95EU Blu-ray lejátszója, a Marantz NA7004 médialejátszója, valamint a Norma REVO CDP-1R CD lejátszója volt, amelyeket tömör ezüst Godina GA-S1 interkonnektekkel csatlakoztattam a Norma REVO IPA-140 duál monó integrált erősítőhöz.
Két napos bejáratás után elsőként a hangfal beállítással igyekeztem a legidálisabb frekvenciamenetet elérni. Mivel - köszönhetően az Uni-Q megoldásnak a magassugárzás egyenletessége miatt - a hangfal szögben történő elforgatása gyakorlatilag nem okoz magas-veszeséget, ezért jól beállítható szobánkhoz a mély-közép-magas arány. Végighallgatva néhányat a norvég 2L Records kiadó nagyfelbontású komolyzenei Blu-ray korongjai, valamint a tesztelésre használt CD-im közül karakteres képet kaptam egy karakteres hangsugárzótól.
Első tanulság, hogy a XQ40 nem a csak komolyzenét hallgatók számára készült. Erre mutatott rá a most készülő Pure Audio Blu-ray felvételünk munkaanyagának meghallgatása: Kobzos Kiss Tamás hangja karakteresen elvált a saját koboz-kíséretétől - szemben mondjuk a Quad elektrosztatikus hangfalamon hallottakkal. Ez az ének-centrikusság a legtöbb énekes korong előnyére válik, beleértve Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia és B.B. King - Riding with the King lemezeit. Meg kell említenem a KEF állódoboz mélyei kapcsán, hogy méretéhez képest olyan basszusra képes, amely akár a szubbasszus nélkül is alkalmassá teszi házimozi használatra. Itt (azon kívül, hogy a doboz már önmagában mélyre megy, -3dB-es pontja 45 Hz-nél van) a titok, hogy a basszus tartomány felső régióit hangsúlyozza. Ez látványosan megmutatkozott a B.B. King lemezen hallható basszusgitár-játékban, amely a KEF-en hallgatva masszív alapot ad a blues-zenének. De ugyanez igaz a Herbie Hancock lemez Possibilities első nótájának John Mayer basszusgitár-játékára. Egyedül Norah Jones Come away with me című albumánál éreztem túlzónak a KEF ének-hangsúlyozó hangképét, ugyanis itt az ének nem csak túlhangsúlyozott, de - nem kizárt, hogy a felvétel hibájából - egyben sziszegős is. Itt jön jól a hangfal-hangolás, a halgatói pozíciótól kijjebb fordítva helyre állt a rend!
A KEF új sorozata tálcán kínálja a házimozi hangrendszerek megújulásának lehetőségét. Ugyanis az úgynevezett házimozi-hangfal szettek azt sugallták, hogy elég öt minidoboz meg egy szubbasszus, és máris realisztikus surround hangzást kapunk. Ebből csak a surround igaz - a minőség hiányzik. Ha azonban elől két XQ40 között egy XQ50c centersugárzóval, hátul vagy a kisebbik XQ30 állódoboz párral, vagy az XQ20 állványos dobozzal egy olyan high-end házimozi rendszert kapunk, amely a tökéletes moziélmény mellett egyben tökéletes zenehallgatási rendszer is. Nem mellesleg az XQ40 képességei miatt szubbasszusra sincs feltétlenül szükség. Illetve ha mégis hiányoznak a gyomormozgató földrengés-szerű basszusok, akkor a sorozat XQ60b aktív szubbaszusa stílusos kiegészítője surround rendszerünknek.
A KEF XQ40 méretének megfelelő, sőt egy kicsit még annál is nagyobb hangzásra képes. Kiemelendő, hogy a magassugárzó megoldása révén sokkal szélesebb az egyenletes frekvenciamenettel besugárzott tér. Különösen jól jön ez a házimozizásnál, ahol nem csak a központi helyen székelő családfő, de a család apraja-nagyja is nagyjából ugyanazt a hangzásarányt hallja. Az Uni-Q megoldás fókuszált színpad-meghatározó hatása zavaró lehet a homogénebb hangzáshoz szokott komolyzene-hallgatóknak. Annál inkább építhetnek erre a jellegre a surround zenehallgatás (elsősorban zenei film DVD-re, Blu-rayre gondolok) rajongói, valamint pop-, rock-, és elektronikus zenei gyűjteménnyel rendelkező, nagy hangot igénylő zenebarátok.