KEF LSX II aktív hangfal teszt
Két doboz mindent megold
2023. november 18., szombat, 12:45
KEF audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal aktív hangfal KEF hangfal hangfal teszt KEF hangfal teszt hifi hangfal teszt aktív hangfal teszt
Az aktív hangfalak praktikus alternatívát képeznek a hagyományos, passzív hangdobozokat tartalmazó hifi rendszerek mellett. Mindkét világ része a kivételes hangzás, de a KEF LSX II minden megtesz, hogy bebizonyítsa: ez a jövő. Sok meglepetést tartogat az angolok bárhol elférő szettje, ezért vétek lenne figyelmen kívül hagyni.
Bevezető gondolatok
A KEF LSX II koncepciója nem változott az első generáció óta. Kisméretű többfunkciós aktív hangfalpár, mely könnyen elhelyezhető 10-20 négyzetméter közötti szobákban. Íróasztalon, televízió mellett, vagy akár egy komód tetején is jól mutat. Ránézésre ugyanakkora és ugyanazokat a funkciókat nyújtja, mint elődje. Az erősítő teljesítménye és a specifikációban közölt frekvencia-átvitel is változatlan. A KEF néhány éve új technológiát fejlesztett ki MAT (Metamaterial Absorption Technology) néven, melyet az LS50 Wireless (ez volt a gyártó első, az LSX-hez képest nagyobb méretű aktív hangsugárzója) utódjaként kapható LS50 Wireless II-ben is alkalmaztak (a nagyobb testvér tesztjében néhány szóban összefoglaltuk a technológia lényegét). Utóbbi alapján sejthető, hogy az LSX II is kapott egy MAT frissítést.
Emellett még történtek apró módosítások, például teljesen megváltozott a telefonos alkalmazás kinézete, a bemenetek közé pedig került egy USB-C és egy HDMI ARC. A pár e sorok írásakor kb. 550 000 forintért kapható.
Opcionálisan fali tartó konzol vagy padlóra, illetve bútorra helyezhető állvány is rendelhető S1, P1, illetve B1 néven. Érdemes azt is megjegyezni, hogy az S1 hangfalállvány négyféle színben (fekete, fehér, kék, piros) rendelhető, mely elég ritka más gyártóknál.
A fentiekkel még nem értünk teljesen a tudástár végére. Mit nyújt még a kis hangfalpár? A vezeték nélküliséggel, mint jól hangzó lehetőséggel, sok gyártó dobálózik, aztán kiderül, hogy ugyanúgy kellenek vezetékek, mindössze beillesztettek egy Bluetooth vevőt a funkciók közé. A KEF LSX II viszont tényleg lehet vezeték nélküli olyan értelemben, hogy a jobb és bal oldali hangfal közé nem kell mindenáron kábelt illeszteni. Legfeljebb 8 méter lehet a két doboz között. Igény szerint kábeles kapcsolat is lehetséges. Utóbbihoz egy CAT-6 Ethernet kábelt szintén tartalmaz a csomagolás. Amennyiben nagyobb távolságra akarjuk helyezni egymástól a hangfalakat, a KEF legfeljebb 10 métert javasol felhasználói kézikönyvében.
Küllem
A hangfalak kifejezetten aranyosak élőben. A kompaktságra vágyók számára felüdülés lehet, hogy a kissé vaskos LS50 után az LSX jóval könnyebben elhelyezhető szinte bármilyen íróasztalon, komódon vagy médiabútoron. A dobozok előlapján leginkább a koaxiális hangszóró dominál, mely a cég saját fejlesztésű, Uni-Q elnevezésű darabja. Nálunk a fekete verzió vendégeskedett, melynek magassugárzója és az elé helyezett "Tangerine" fantázianevű akusztikai alkatrész is aranyszínben díszeleg.
A Primary jelölésű doboz tartalmaz minden bemenetet, míg a Secondary feliratot viselő társa megelégszik egy tápkábellel. A fő hangsugárzó alapértelmezetten a jobb oldali csatorna szerepét tölti be, de a telefonos alkalmazásban egyetlen érintéssel felcserélhetők a sztereó oldalak. A fentebb említett HDMI és USB bemeneten kívül optikai és 3,5 mm-es analóg sztereó Jack közül lehet választani. Az LSX II WiFi kapcsolat vagy Ethernet kábel segítségével képes a helyi hálózathoz kapcsolódni.
Az előlapon egy állapotjelző LED kivételével nincsen vizuális visszajelzés. Ennek előnye a letisztultság. Az aktuális jelszint és lejátszott műsor úgyis ellenőrizhető telefonról. Hátrány azonban, hogy a hangrendszer nem igazán mutatja, hogy hol tart a jelszint (hangerő) és az aktuális forrás színkódját is memorizálni kell. Szerencsére mindössze hat színt kell megjegyezni, de a telefon egyébként is mutatja, hogy melyik bemenetre van állítva a hangrendszer. Összességében a KEF LSX II olyan hangrendszer, amit nem nyomkodásra és kapcsolgatásra alakítottak ki. Hozzá kell tenni, hogy három kritikus funkció (újraindítás, hangfalak vezeték nélküli párosítása, Bluetooth párosítás) dedikált gombot kapott a fő hangdoboz hátsó oldalán.
A kivitel összességében modern és letisztult. Az enyhén íves formák, kerekített sarkok és élek továbbra is esztétikusak. A szövetanyaggal takart oldal is mutatós. Érdekesség, hogy e vizuális részlet és az egyedi színkombinációk egyaránt Michael Young ipari tervező érdeme. A legtöbb aktív hangfal csak egy- jó esetben kettő színkiadásban létezik. Az LSX előnyei közé tartozik, hogy ötféle kiadásban is gyártják, ráadásul egy hatodik, exkluzív verzió is kapható "Soundwave" fantázianéven, melynek grafikáját Terence Conran az ikonikus munkáiról ismert brit dizájner alkotta meg.
Használat közben
A KEF alkalmazásában praktikus funkciókat lehet találni, ezek közé tartozik a helyi hálózati eszközökről (ez lehet akár NAS vagy számítógépes könyvtár) megosztott zenekönyvtár elérése és internetes zene vagy rádiószolgáltatók böngészése. Egyedi elnevezés lehetséges (ha azt szeretnénk, hogy az LSX II helyett "nappali" vagy "dolgozószoba" jelenjen meg az alkalmazásokban), ami multiroom gondolkodású felhasználóknak jelentős előnyt jelent.
Azért is érdemes letölteni az említett segédprogramot, mert általa válik lehetségessé a környezeti adottságok alapján történő finomhangolás. Megkérdezi, hogy mekkora a szobánk alapterülete, mennyire csillapított/visszhangos az akusztika és milyen távolságra helyezkedik el a hangsugárzó a mögötte lévő faltól (legfeljebb 50 cm-ig határozható meg). Azt is számításba tudja venni, hogy állvány vagy bútor (asztal) van a dobozok alatt. Mi kvarchomokkal feltöltött és Soundcare tüskékkel felszerelt hangfal állványt helyeztük az LSX II alá.
Akit zavar az előlapi LED, az alkalmazásban egy érintéssel ki tudja kapcsolni. Annak meghatározására is van lehetőség, hogy bekapcsolást követően melyik forrásra ugorjon az elektronika, illetve huzamosabb ideig történő kihasználatlanság esetén hány perc után kapcsoljon ki. Mindez modern felhasználói élményt eredményez, további pozitívum, hogy aktív mélysugárzóval történő kiegészítés esetén is vezérelhető marad az LSX mélyhang erőssége.
Hangminőség
A KEF LSX II fele-fele arányban eleven és kimért karakterével okozott kellemes meglepetést. A multimédiás hangrendszerek lendületét, lelkességét kombinálta a hifi rendszerek kontrollált fegyelmével. Ellentmondásnak tűnhet, hogy egy hangsugárzó egyszerre izgága és irányított, de a lágy/kemény, halk/hangos részleteket kétségtelen eltéréssel, rátermetten különböztette meg. Ezáltal sok zenei összetevőt élvezetesen közölt, sokszor úgy is, ha az átlagos közepes terhelésnél feljebb merészkedtünk.
Cassandra Wilson - Red Guitar c. száma igazi smooth jazz vegyessaláta. Mindent tartalmaz, ami egy kis esti pihentető, borozós zenehallgatáshoz kell. Finom női ének, andalító gitár, lágy mélyhang, óvatos és mégis pedáns ütős kíséret. Kellemes hangulata miatt hamar felkerült a referencia lejátszási listánkra. Ma már szinte utáljuk, annyiszor hallottuk. Éppen ezért segített másodpercek alatt rámutatni a KEF LSX II minden adottságára és viszonylagos kompromisszumára. Az összhatás egy részleteket magabiztosan mutató hangsugárzó volt, mely az egyszerűbb multimédiás szinttől egyértelműen fegyelmezettebb dinamikával és finomabb részlet ábrázolással dolgozott.
Előnyére vált, hogy a kellemes klubszerű hangzást magabiztosan átadta, megtöltve a zenehallgató szobát. A rumbatök tisztán kihallatszott, a tangóharmonika kellemesen, lazán áramlott a háttérben. Ha alaposabban figyeltük a részleteket, akkor az énekhang nem feltétlenül középre helyezkedett, inkább burokszerű formát öltött. Kifejezetten tetszett, hogy a Uni-Q hangszóró nagy szórást és egy testes mezőt biztosított. Az információ mennyisége gazdag volt, bár azt szintén érzékeltük, hogy a részletek felbontása és háromdimenziós elhelyezése nem mutatott tovább, mint amire egy hasonló méretű hangfalakból épített, erős középkategóriás rendszer képes. Mindez megnyugvással töltött el minket, mert a KEF mérnökei nem próbáltak meg egy felnagyított, hatásvadász színkavalkáddal elkápráztatni. Az LSX II józan határokat húzott az élvezhetőség, részletesség és terhelhetőség között és e vonal mentén tartotta be ígéretét.
Meg kell említeni tesztalanyunk filmes képességeit is. Netflix-műsorok, YouTube videók, filmek nézése során meghökkentően természetes és telt dialógusokat jelenített meg. Egy 55 col képátlójú okostelevízió oldalára helyeztük a hangdobozokat, melyek szemből elsőre aggasztóan kicsinek tűntek. Ahogy megszólalt az első film nyitó dialógusa (vagy zenei betétje), minden kétely szertefoszlott. Az LSX II hatalmas hangmezőt jelenített meg, ami a képmegjelenítő határain túlért, így remekül kiegészítette a vizuális cselekményt. Testes beszédhangokat kaptunk finoman részletező, szélesen kitáruló zenei betétekkel. Mivel figyelmünk egy része a képre irányult, kevésbé érdekelt, hogy a sztereó színpadkép csak felületesen tagolt. A gazdag dinamika, remek szórás és kontrollált tónusok kárpótolták. A mélyhang (25 négyzetméteren) továbbra sem volt mozitermeket elérő mennyiségű, de ezzel valószínűleg nem lepjük meg a basszusok megszállottjait. Szerencse, hogy a kis KEF bármikor kiegészíthető egy tetszőleges méretű, illetve teljesítményű mélysugárzóval.
Alternatívák
Az SVS Prime Wireless Pro erős vetélytárs, különösen azoknak, akiknek fontos az ütős basszus. Nem volt lehetőségünk közvetlenül összemérni az LSX II hangzásával, de saját emlékek alapján az SVS élénkebb, a KEF nyugalmasabb karaktert képvisel. E sorok írásakor 200 000 forinttal olcsóbb, viszont a Prime Wireless Pro esetében mindenképpen kell kábel a két hangsugárzó közti kapcsolathoz és nincsenek exkluzív színek, valamint a formaterv visszafogottabb. Akik több dinamikát és szélesebb szórást szeretnének, akár otthoni hangstúdióban történő alkalmazásra, azoknak a JBL 4305P teszt elolvasása ajánlott. Utóbbi basszusban és színpad méretben felülmúlja az SVS és KEF LSX II tudását, ráadásként XLR bemenetet ugyancsak tartalmaz. Viszont kétszerannyiba kerül és szögletes formaterve inkább az indusztriális megjelenés hódolóinak kedvez.
Végszó
A KEF LSX II elődjéhez képest kiegyensúlyozottabb frekvencia ábrázolást nyújtott és a szolgáltatásait is bővítették. Vártnál jobb terhelhetősége által saját kategóriájában erősen állta a sarat, telefonos alkalmazása pedig valóban praktikus rejtett funkciókat tartalmaz. Tisztességesen elvégzett házifeladat, de a 40-50 Hz alatti részletesebb, illetve erősebb basszushoz egyértelműen mélyláda is szükséges. Ez nem azt jelenti, hogy semmi mélyhangot nem hallottunk. De a mozis élménytől, belső szerveket érő hanghullámok átadásától még távol állt.
Komfortosan, pihentetően, vártnál testesebb csomagban adta át a zenét, ami általános dinamikában, élénkségben méreteit meghazudtolta. Mikro dinamikában és térmélységben viszont nem olyan fejlett, mint nagyobb testvére, az LS50 Wireless II. Érthető eltérés, mivel utóbbi kétszeres felárat jelent. Maradjunk szigorúan az LSX II szintjén! Ha csak az árcédulát nézzük, elsőre megülheti a gyomrunkat, de ne feledjük, hogy különálló eszközök esetében még 2-3 készülék kellene ahhoz, hogy azokat a funkciókat megkapjuk, amiket az angol mérnökök ügyesen elrejtettek egy pár apró dobozban. Az összkép tehát nem a spórolás diadaláról, hanem a hétköznapi igényeknek untig eleget tevő hifi rendszer átalakított, letisztultabb formájáról szól. Most már csak egy kérdés maradt: vajon mit tud a széria új zászlóshajójaként nemrég bemutatott KEF LS60 Wireless? Remélhetőleg hamarosan kiderül!