KEF LS50 Wireless aktív hangfal teszt
2017. október 9., hétfő, 13:55
KEF audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal aktív hangfal KEF hangfal Bluetooth hangszóró hangfal teszt KEF hangfal teszt hifi hangfal teszt Bluetooth hangszóró teszt aktív hangfal teszt
Amikor egy szakavatott hifi kedvelő meghallja a Wireless szót, kaján lesajnáló mosollyal az arcán legyint egyet, és fejét csóválva továbbáll, mondván, egy igényes hifi rendszer, sok fontos komponensből kell, hogy álljon. Ez a "szentírás" talán csak az aktív monitoroknál nem volt igaz, de azok nem is voltak alkalmasak audiofil zenehallgatásra, bár nem is ez volt a céljuk. Mostanáig!(?)
A méltán híres angol KEF már több értékes díjat bezsebelt a cég 50. jubileumának tisztelgő LS50 hangfalával. Ez köszönhető különleges és modern megjelenésének, megépítésének, valamint méretét és kategóriáját jócskán meghaladó részletes, pontos és dinamikus hangzásvilágának. Határozottan jó ötletnek tűnik ezekre az alapokra helyezni egy aktív hangfal megépítését, tekintettel arra a tényre, hogy ezen termékek célközönsége, helytakarékos megoldást keres és vélhetően nem áll szándékában havonta fejlesztgetni a rendszere elemeit. Tesztalanyunk lényegében 2 db hangsugárzóból, és egy vezérlő applikációt futtató okostelefon/tablet-ből áll, ami igazi ritkaság, mert a hasonló elven működő készülékekhez legtöbbször egy külön jelszintű vezérlő dobozkát is kapunk. A Wireless kifejezés ebben az esetben azonban nem 100 %-ig állja meg a helyét, hiszen szükség van hangsugárzónként 1-1 db IEC táp-, illetve a két dobozt összekötő Ethernet csatlakozós kábelre is, de talán ezzel még megbirkózik a tudatunk.
A külső
A KEF LS50 megjelenésekor, megosztotta a hifi közönséget az újszerű design. Konzervatívabb beállítottságú egyéneknek, garantáltan egy UFO alkatrész jutna először eszébe, ellenben aki a modern formákat és az innovatív fejlesztéseket díjazza, annak már a sajtófotók láttán is azonnal megdobbant a szíve, és akkor még nem is látta élőben. Kicsit már bánjuk, hogy nem csináltunk egy manapság közkedvelt "Unboxing" videót, amikor kicsomagoltuk a KEF-eket. Az arcunkon ugyanaz a gyermekies lelkesedés volt, mint régen, karácsonykor. Kivesszük, csodáljuk, emelgetjük, forgatjuk, és felfedezzük. A KEF LS50 Wireless gyönyörű (ez persze szubjektív)!
Szerkesztőségünkbe a titán színű test bordó hangszóróval összeállításban érkezett, de kapható még fehér/réz, valamint fekete/kék verziókban is. Nem is finnyáskodtunk, hogy miért pont ez a színváltozat érkezett, mert teljesen mindegy, az összes szép! De a színek mögött megbújó technológia még izgalmasabb az LS50 esetében. Az ívelt front panel anyaga egy DMC fedőnevű, nagy merevségű anyagból készült (kalcium karbonáttal kevert poliészter gyanta) ami matt titán fényezést kapott. A többi része egy rendkívül jól csillapított és merevített MDF doboz, ami már lakkozott metál fényezéssel büszkélkedik. A hangszóró bordó színe tökéletes választás a titán árnyalatú házhoz. A KEF LS50 Wireless minden kétséget kizáróan a szoba dísze lesz, és valószínűsíthetően a rettegett "feleségfaktor" próbáját is ki fogja állni. De ha ez nem, akkor majd a fehér/réz verzió.
Szemből nézve abszolút a minimalizmus uralkodik. Egy (illetve egynek tűnő) hangszóró a kellős közepén, valamint a fekete/kék kiviteltől eltekintve, a jobb oldali membrán alatt egy apró fekete jelfogadó szenzor látható. Spoiler: hangszóróselyem fétisiszták, vagy membránkínzó gyermekkel és/vagy házi kedvenccel rendelkezők számítsanak egy kis csalódásra! Az "sajnos" nincs. Ez a szemünkben nem feltétlenül hátrány, de legalább a lehetőség meglehetne.
Az igazi izgalmak tesztalanyunk esetében azonban a hátfalon találhatóak. Egész pontosan a jobb oldali (Master) hangsugárzó hátlapján, mert a bal-(Slave)oldalin csak az összekötő Ethernet csatlakozó és egy balance potméter található.
Ennek hasznát akkor élvezhetjük, amikor valakinek nem áll rendelkezésre a megfelelően pozícionált hallgatói pont. A passzív LS50-hez képest azonnal feltűnik a hangsugárzók hátát borító alumínium hűtőtest, amiben az ovális kialakítású reflexcső is helyet kapott.
A jobboldali hangsugárzó hátsó panelén sorakoznak a digitális és analóg bemenetek, (optikai, USB DAC, RCA) egy hálózati csatlakozó amennyiben nem WiFi-n kívánjuk használni, valamint a hangszórókat összekötő (To Left/To Right) Ethernet aljzat. Ezen kívül találunk még egy USB (Service) csatlakozót is a későbbi firmware frissítésekhez, egy mélysugárzó kimenetet és két "Speaker EQ" gombot, ami a felhasználás körülményeihez mérten változtatja a hangzás karakterisztikáját. Erre később még visszatérünk.
Végül, de nem utolsósorban megemlítjük a szintén jobboldali doboz tetején helyet kapott vezérlő panelt is, ami lényegében egy fehér LED világítású, a mellékelt, meglepően jó minőségű távirányító funkcióval megegyező információs kijelző. Itt megtalálható a bemenet választó, a ki/bekapcsoló gomb, a hangerő szabályzó, és a kiválasztott perifériák visszajelző ikonjai.
Sajnálatunkra szolgál, de rá kell mutatnunk a véleményünk szerint egyetlen és legzavaróbb pontjára a KEF LS50 Wireless rendszernek. Ez a bizonyos panel sajnos a plafont bámulja, ezért a hallgatói pozíciónkban ülve fogalmunk sem lehet róla, hogy épp milyen bemenetet választunk ki. Ez persze idővel és tapasztalattal berögzül majd, és a hangerőt is tudjuk szabályozni anélkül, hogy tudnánk, milyen jelszinten állunk éppen, de sajnos a teszt alatt folyamatosan fel kellett ugrálni és odafutni, ha épp más forrásról kívántunk zenét hallgatni. Bosszantó, de idővel megtanulható és így kiküszöbölhető hiba. A hangerő szabályzás intenzitása is szokást igényel. A távirányítót nyomkodva, egy ideig nem történik semmi, aztán hirtelen emelkedésbe kezd a jelszint.
A belső
A KEF LS50 Wireless árcetlije első pillanatban nem tűnik túl barátinak, mert a tekintetünk csak a hangsugárzóig terjed, így bele sem gondolunk, hogy mi is rejlik a kis szépség belsejében. Az Uni-Q koaxiális hangszórók igazi KEF jellegzetességek. A 11. generációs fejlesztés egy 13 cm-es magnézium mélyközép- és a közepébe helyezett 25 mm-es alumínium dóm magassugárzóból áll.
A magassugárzó előtti narancshéj redő formájú hullámvető nem csak védelmet lát el, hanem arról is gondoskodik, hogy az akusztikai középpontból sugárzott frekvenciák, a hallgatói pozíciótól függetlenül kerüljenek szórásra. Az Uni-Q hangszóró szett meghajtásáról összesen 4 db (!!) végerősítő gondoskodik. A mélyközepeket 1-1 nagyteljesítményű és alacsony hőtermelésű, 200 W-os D osztályú, a magassugárzókat pedig 1-1 db 30 W-os A-B osztályú végfok hajtja, tehát az LS50 Wireless egy kettős monó felépítésű egység. Aktív hangfalak közt szintén ritkaság számba menő 24 bit/192 kHz beépített DAC gondoskodik a nagyfelbontású, számítógépen tárolt zenék zökkenőmentes reprodukálásáról. Ez a frekvencia optikai bemenetről csak 96 kHz.
Használat közben
A KEF LS50 Wireless hangsugárzókhoz mindenképp ajánlott első körben letölteni mobileszközünkre a hozzá való applikációt, ami önmagában is megér egy misét. Elérhető vele a mobil eszközön és NAS-on tárolt zenegyűjtemény és vezérelhető a beépített TIDAL kliens is. (Spotify hamarosan szintén elérhető lesz.)
Korábban említettük, hogy a Master hangsugárzó hátulján találunk két apró gombot, ami a körülményekhez való korrigálásra szolgál. Ez valójában egy beépített DSP modult vezérel, ami előre programozott beállításokkal igazítja a hangzást, attól függően, hogy a hangsugárzó asztalon (Desk) vagy állványon (Stand) pihen, illetve a falnak tolva (Wall) vagy attól megfelelő távolságra elhúzva (Free Space) tudjuk elhelyezni. Praktikus ötlet. Az applikációban azonban ezeket az egyszerű beállításokat tovább finomíthatjuk.
Itt már azt is beállíthatjuk, (Basic módban) hogy mekkora a szobánk mérete, az mennyire csillapított (bútorok, szőnyegek, függönyök stb.), hány cm-re van elhúzva a faltól a hangsugárzó stb. Beállítható ezen kívül a külön csatlakoztatott aktív mélynyomó hangereje, illetve az is, hogy mennyi alacsony frekvenciát küldjön az erősítő a mélyközép sugárzóra és mennyit az aktív szubládánkra. Végletekig precíz felhasználóknak ezek az amúgy is alaposnak mondható beállítások, Expert módban még tovább finomíthatók.
Az itt látható videóban ezt a gyakorlatban is bemutatja a KEF:
Amennyiben minden beállítást sikerült tökéletesen a szobánkra hangolni, kezdődhet a szeánsz.
A meghallgatást egy kb. 25 négyzetméter körüli helyiségben ejtettük meg, az ilyenkor szokásos akusztikus jazz, blues és szimfonikus zenékkel kezdve.
A TIDAL klienst azonnal bemelegítettük a jeles alkalomra, ami ezen a platformon kifejezetten tetszetős alakot öltve prezentáltja nekünk kedvenc zenéinket.
Sting, Eric Clapton - It’s Probably Me számával indítva meg is alapoztuk a kíváncsiságtól vezérelt, vélhetően hosszas teszt-délutánt. Telt, testes pontos és nagyon tiszta hangzást produkált a KEF. A magassugárzó hullámvetője valós értelmet nyert. A hallgatói pozícióra abszolút nem volt kényes a rendszer, valóban széles spektrumban sugározta az éneket és a magastartományt. A felvétel nem bővelkedik a basszusokban, de a beúszó dobok határozottan, erősen szólaltak meg. Billy Cobham - Stratus című száma már komolyabb mozgásra bírta a Uni-Q egység nagyobbik membránját. Már a kezdő taktusokban olyan erejű basszusok szabadultak el, hogy számunkra érthetetlenné vált a mélysugárzó kimenet megléte. Méretét abszolút meghazudtoló erő és dinamika jellemezte a KEF LS50 előadását. A mélyfrekvenciák kanapérengető ereje, a gitárhúrok gyors, feszes pengése valamint az elektromos gitár domináns, de hosszútávon sem zavaró hangja, remekül bizonyították, hogy a KEF mérnökei tökéletesre hangolták a hangdobozokban dolgozó erősítők munkáját. Oscar Peterson Trio - You Look Good to Me felvétele a rendszer térábrázolását hivatott mesterien bemutatni. A hangszerek pontosan elhelyezkedve légiesen szólaltak meg, ami több nagyzenekari műnél is megfigyelhető volt. Referencia rendszereinkhez mérten egy halovány fátyolosságot éreztünk a közép- és magashangok előtt, de ezt nem róhatjuk fel negatívumként. Olyasféle érzés, amit a hangfal- és összekötő kábelek eltérő karaktere okozhat. Diana Krall - I'am Confession (But i Love You) számát hallgatva eltűnődtünk azon, hogy a hangsugárzó önmagában képes-e ilyen sztereó színpadot létrehozni, vagy a DSP játszott-e a fülünkkel, de az eredmény lenyűgöző volt. Az énekesnő kristálytiszta hangját előtérbe helyezi, ahova kell, de a háttérben megbújó zenekar játékának minden részletre kiterjedő élmény dús kíséretet biztosít. A zongora billentyűinek leütése, a nagybőgő testes pendülései vagy a dobseprű simogatása a bőrön, mind aprólékos részletekben került tálalásra.
Külső hálózati zenelejátszóval összekötve (Yamaha NP-S303) optikai vagy RCA kábelen ugyanezek a felvételek valamelyest veszítettek a melegségükből és légies könnyed előadásmódjukból. Egy újabb piros pont a KEF beépített DAC-jának.
Rockzenéken az LS50 lehengerlő dinamikával kápráztatott el. Minden felvétel dögösen, ütősen, de a sokszor zavaró elektromos gitárból jövő "nyávogást" mellőzve zenélt. Itt előnnyé vált a megfogottabb magastartomány, ami egy pillanatig sem okozott hiányérzetet.
Elektronikus zenékkel hajtva sem vált szégyenlőssé a rendszer. Az emberekkel ellentétben, nem akart kitörni belőle a kisebbségi komplexusból adódó bizonyítási kényszer. Annyit adott amennyit tudott, nem többet. Nem színezett, és nem esett túlzásokba. A Yello - 30 000 Days című dala teljesen betöltötte a szoba minden szegletét a precízen megalkotott elektronikus hangokkal. Az impulzusok szinte szétfolytak körülöttünk és minket is bevonzottak az előadásba. Továbbra sem tudtunk betelni a basszusok mennyiségével és minőségével, ami azonban a jelszint növelésével hajlamos volt elfogyni mielőtt az torzítani kezdene. Az elektronikusan generált magashangok kellemesen szólaltak meg, nem sértették a füleinket, mint sok más alumínium dóm sugárzó.
A NAS-on és számítógépen tárolt nagyfelbontású tartalmak lejátszása során, ahogy az várható is volt, egy tagoltabb és kiterjedtebb hangszínpadot kaptunk. A 24 bit/192 kHz es beépített DAC-nak köszönhetően kifinomultabb megfogottabb és részletgazdagabb előadásban volt részünk, és meglepetésünkre a Bluetooth-on közvetített anyagok sem voltak élvezhetetlenek a tömörítettségtől vagy a jelveszteségtől. Ezt az opciót vélhetően nem is az audiofil élvezeteknek hódoló felhasználók fogják használni, mint inkább azok családtagjai.
A hallottak tükrében talán hip-hop zenékhez, vagy filmekhez, házimozi rendszerként jó szolgálatot tehet, de ezeken kívül kevés olyan zenei műfajt tudunk elképzelni, ahol a KEF LS50 Wireless rá lenne szorulva egy aktív mélysugárzó támogatására, ám igazán nagyot egyértelműen akusztikus felvételek reprezentálásában tud alkotni.
Ajánlás
Ez egy érdekes kérdés ennél a rendszernél. A KEF LS50 Wireless hangfal közel 800 000 Ft-os ára első nekifutásra nem tűnik olcsónak. Mi erre azt mondjuk, hogy valójában nagyon is az! Ezt a hangminőséget, nem lesz egyszerű megkapni, ha valaki ekkora összegből szeretné megvásárolni pl. a passzív LS50-et, hozzá egy hálózati lejátszót, előerősítőt két végerősítőt, DAC-ot, és az ezeket összekötő jó minőségű kábeleket. Többszöri nekifutásra sem tudtunk 7 számjegy alatt maradni, akárhogyan is számoltunk. A KEF LS50 Wireless létrehozásakor vélhetően nem kis hazánkat vették célközönségül, hiszen ezt az összeget a nyugati országokban, egy átlagos fizetés esetén, karácsonyi prémiumként kapják az emberek, és ebben az értelemben ennél jobb ár/érték arányú rendszert nehéz lesz találni akár egy hálószobába, vagy irodába. Hazai viszonylatban, aki ennyit áldoz egy hifi rendszerre, az már nagyobb eséllyel épít fel egy hosszabb távon, igény szerint fejleszthető, több részből álló rendszert és nem biztos, hogy arra vágyik, hogy ez a zseniális kis készülék mindössze egy telefonból/tabletből, és két remek hangdobozból tud audiofil minőségű zenét produkálni. Az azonban bizonyos, hogy nekünk nagyon tetszett, és teljes mértékig egyetértünk az EISA bíráival a legjobb Wireless hangsugárzónak adott díjért.