KáCsa KCE, KCO és KCS SUB3 belépő szintű szubkábelek tesztje
2020. október 16., péntek, 11:55
KáCsa audio házimozi audio kábel házimozi kábel szubkábel KáCsa kábel mélyláda kábel kábel teszt szubkábel teszt
A belépő szintű szubkábel összehasonlítás és tesztelés első hallásra talán nem tűnik könnyű és inspiráló feladatnak, de a mélyládák tesztelése mindig jó szórakozás, és ahogy tesztünk végére kiderül, kezdő bokszolók is tudnak nagyot ütni. Okozhat-e meglepetést egy olcsó, de egész jó kábel és vajon győzedelmeskedik-e az ezüstözés az ultra magas anyagtisztaságú réz felett?
Nem is olyan régen még senki nem kapta fel a fejét, ha valaki egy hagyományos RCA kábellel csatlakoztatott mélyládát házimozi vagy sztereó erősítőhöz, de a kábelgyártóknak és a józanésznek hála, ezek az idők véget értek. Szerencsére manapság már egyre több audio hobbista veszi komolyan a kábeleket, hiszen azok ugyanolyan komponensek, mint a rendszer többi elemei, még ha a legtöbb esetben nem is kerülnek annyiba. Noha ma már sok gyártó kínálatában szerepelnek különféle árkategóriájú szubkábelek, talán ezt az audio szegmenst hagyják leginkább figyelmen kívül és értékelik leginkább alul. Miért? A válasz meglehetősen ellentmondásos: mert ezeknek a kábeleknek csak a basszusátvitel a feladta. Annak fényében, hogy szinte minden audiofil képes lenne ölni egy olyan hangfalért, aminek fantasztikus a basszusa és nincs olyan hifista, aki ne a jó, gyors, dallamos, precíz és feszes basszust választaná, ez az ellentmondás még mindig feloldásra vár. A mélyládákat kifejezetten a frekvencia spektrum alsó szekciójának reprodukálására készítik, a pénztárcánknak megfelelő, lehető legjobb kábel beszerzését pedig nem ajánlott elhanyagolni. Ez a tápkábelekre szintén vonatkozik. Lehet, hogy egy későbbi cikkben vagy tesztben visszatérünk még a mélyládák tápkábeleinek témaköréhez, de most foglalkozzunk kizárólag a jelkábelekkel és lássuk, milyen eredmények várnak ránk a belépő kategóriában!
Tesztünkhöz 3 különböző 3 méteres RCA csatlakozású szubkábelt kaptunk a Kácsa Audiótól: a KCE-SUB3 (OFC réz) ára 6450 Ft, a KCS-SUB3 (ezüstözött réz) 10300 Ft a KCO-SUB3 (OCC réz) pedig 14481 Ft. A tesztet megelőzően a kábeleket bejáratták a Cable Cooker Pro beégetővel. Fontos megjegyezni, hogy a drágább ár nemcsak jobb minőségű vezetőt és/vagy árnyékolást jelez, hanem az RCA csatlakozók is egyre jobb minőségűek. És ha már a csatlakoztatásnál tartunk, ne feledjük, hogy a rendszer többi kábeléhez hasonlóan a szubkábelek is képesek antennaként viselkedni és ennek megelőzésére nemcsak az árnyékolás lehet a válasz, de azt megfelelően is kell bekötni.
Ezek a kábelek dobról is kaphatóak - pákászok előnyben - és a Kácsa Audió profi technikusai számára forrasztásuk nyilván nem több, mint ujjgyakorlat, de ha valaki nem érzi teljes biztonságban magát ezen a területen, jobb ha a munkát rájuk bízza, nem fog csalódni. A kábeleket kézbe fogva mi sem csalódtunk: mindhármuk forrasztása tökéletes, kivitelük makulátlan, a zsugorcsövön pedig nyíl jelzi a bekötési irányt, így csatlakoztatásuk szinte automatikus és már indulhatunk is.
Ideje hát próba alá vetnünk ezeket a kezdő szintű kábeleket és megnézni vagy inkább meghallgatni az erősségeiket és gyengeségeiket. A termékek kódneveit minden bizonnyal könnyen jegyzik meg azok, akik napi szinten dolgoznak velük, de egy fantázianéven talán könnyebb lenne hivatkozni rájuk. Ennek hiányában úgy döntöttünk, hogy egyszerűen KCE, KCS és KCO néven illetjük őket. A mi agyunkban az E az Entry/belépő, az S a Silver/ezüst, az O pedig az OCC/UP-OCC rézre való utalásként vésődött be.
A finom részleteket, árnyalatokat inkább a közép- és magastartományhoz társítják, pedig tekintélyes információ mennyiség vár megszólaltatásra a szubbasszus szekcióban is. A hang felfutása, lecsengése, kitartása és elengedése mind befolyásolja a nyújtott teljesítményt és a döngő, felfújt, túl sok, lassú, unalmas basszust soha nem részesítjük előnyben a gyorssal, dallamossal, precízzel és játékossal szemben. De hogyan lehet ezen a szinten előrelépni, ha valakinek nem áll szándékában a mélyláda cseréje? Őszinték leszünk: a legfontosabb tényező az, hogy megtaláljuk a szobánk és pénztárcánk méretéhez legjobban illeszkedő mélyládát, de ha az már megvan, mielőtt egy jobbat vennénk, lehet, hogy a finomhangolás a jó döntés - és itt kerülnek képbe a kábelek.
Az összevetéshez egy klasszikust választottunk 2013-ból: egy poszt apokaliptikus akció/kalandfilmet, az Obliviont (Feledés). A történet 2077-ben játszódik, amikor a Földet elpusztította a földönkívüliekkel folytatott háború, ami matt az emberiségnek át kell költöznie a Titánra. A film Jack Harper, egy technikus történetét követi, akit visszaküldtek a Földre, hogy drónokat szervizeljen, amelyeket a még megmaradt földönkívüliek (dögök) elleni harcban használnak. Miután szemtanúja lesz egy űrhajó lezuhanásának, ahonnan aztán megment egy túlélőt, Harper-t elfogják a dögök, majd ezt követően egy új, kialakulóban lévő idegen fenyegetés ellen kezd harcolni. A főszereplőt Tom Cruise alakítja és hogy rövidre fogjuk: a filmben vannak robbanások, mégpedig nem kevés - tehát pont amire itt szükségünk van.
Tesztünk első szereplőjének a KCE-SUB3-nak árcédulája kétséget kizáróan jelzi, hogy minden valószínűség szerint nem jelent többet, mint egy belépőt a szubkábelek világába. Tehát némi minőségjavulás várható tőle egy egyszerű/gyári kábelhez képest és szerényebb rendszerekben, alacsonyabb kategóriás mélyládákkal javasolt használni. A vezetője sodrott OFC (oxigénmentes réz), egyszeresen árnyékolt, ugyancsak OFC réz harisnyával, alumínium házas aranyozott bevonatú RCA csatlakozókkal szerelve.
A legolcsóbb tesztalany nem okozott csalódást. A rendszerbe illesztve (Dune HD Max 4K médialejátszó, NAD T778 receiver, melyről tesztünk hamarosan olvasható, DALI OPTICON hangfalszett és Gallo Acoustics TR-3D mélyláda, AudioQuest Carbon HDMI, Rocket 88 hangfalkábel, Tornado HC tápkábelek, Schnerzinger Operator tápszűrő) szerény árcédulája ellenére is képes volt némi szemöldökráncolást kiváltani. Olcsósága miatt tunyább, testesebb előadásra számítottunk, de örömmel tapasztaltuk, hogy hangja elég pontos volt az árához képest. Amikor a nyitójelenetben felszáll az űrhajó, szerettük volna tovább nézni a filmet és ez nem egy rossz kezdés. A következő képsorokhoz érve, például amikor Jack Harper leszáll az űrsiklóval egy stadionba, hogy megtaláljon és megjavítson egy drónt, a jelenetben van pár komolyabb robbanás, amelyeket egészen jól kezelt a kábel. Persze hallottunk jobbat, de ahogy a mondás tartja: "búcsú és vásár pénzzel jár", ami itt is igazolódott. Némi további befektetésért cserébe a jobb hang hamar valósággá válik, amint bekötjük a második kábelt a rendszerbe, a KCS-t.
A KCS-SUB3 egy másik kávéház, vezetője nem "csak" sodrott OFC réz, hanem ezüstözött is. Ettől eltekintve a geometria és az árnyékolás gyakorlatilag megegyezik a KCE-vel, de a KCS külső PVC köpenye vastagabb ezüstszínű/csíkozású, ami emlékeztet a vezető anyagára. Ami ettől kicsivel fontosabb, hogy az RCA csatlakozók jobb minőségűek, mint amelyekkel az KCE-t szerelték, nem mintha azok nem lennének korrektek egy olcsó kábelhez képest.
Az ezüstöt - lévén jobb vezető, mint a réz - az audiofilek gyakran jobb választásnak tartják, ha valakinek az a célja, hogy egy rendszerben a magashangokat, azok felbontását hangsúlyosabbá tegye, de egy teljes sávú rendszerben használva az ezüstözött réz csak akkor hatékony, ha a külső ezüst réteg elég vastag. A vastagon ezüstözött kábelek hangkaraktere jobban emlékeztet az ezüstre, mint a rézre, de ha a műveletet nem a legnagyobb gondossággal végzik az harsány, bántó magas frekvenciákat eredményez "túl sokat a jóból". Álljunk meg egy pillanatra, szubkábelről beszélünk, nemigaz? Mi köze az ezüstnek a basszus frekvenciákhoz? Illetve miért kellene aggódnunk a harsány magashangok miatt egy mélyláda esetén? Nos, hát pont ez az, hogy nem kell. Ez pedig választ is ad az előző kérdésre, amely első hallásra talán furcsa lehet, de itt az ezüst bevonat egy költséghatékony megoldás a jobb hangminőség eléréséhez azáltal, hogy anélkül javítja az alacsony frekvenciák artikuláltságát, hogy irritáció lépne fel.
Vajon átültethető-ez az elmélet a gyakorlatba is? A KCS-sel részben. Az ezüstözés jellemző karaktere tisztán tetten érhető az általa produkált hangzásban, a legalsó regiszterekben van egy csekély többlet artikuláció a robbanásoknál és általában véve a basszus szárazabbá és tisztábbá vált, de mindezt némi tömeg és tekintély vesztés árán érte el. A precizitás tisztán érzékelhető, amikor Harper úgy hiszi megmenekült a víznyelőből, de egy elpattanó kábel miatt (hoppá!) visszazuhan. Egy földet remegtető, lenyűgöző jelenet, amelyet örömmel néztünk vissza újra és újra. A tekintélyvesztés itt egyáltalán nem azt jelenti, hogy a basszus eltűnt volna, inkább csak arról győzött meg minket, hogy ebben a kategóriában a definiáltság, a felbontás és a tömeg egyszerűen még nem jelenik meg olyan szinten, mint a (sokkal) drágább versenytársak esetén. Mindazonáltal, a KCE árának kevesebb, mint a duplájáért a KCS egy egyértelműen jobb kábel és vannak olyan mélyládák, ahol erényei kifejezetten jól jöhetnek.
A három versenyző szubkábel közül az utolsó egyben a legdrágább is. A KCE árának több mint duplájába kerül, de a KCO-SUB3 jelentősen jobb anyagminőségű vezetőt kínál: 0,8 mm2 keresztmetszetű tömör UP-OCC rezet (az UP-OCC az ultra magas tisztaságú, Ohno eljárással végzett, folyamatos öntéssel készült rezet jelenti) és jobb minőségű 24K arany bevonatú, teflon szigetelésű, szorítható RCA csatlakozót (RP70GT-9) kapott. A KCO kétszeresen árnyékolt (ehhez alumínium-mylar fóliát és OFC harisnyát használnak), a szimmetrikus szerkezetű csavart vezetők közötti teret pedig polipropilén fonal tölti ki. A külső szigetelés fekete PVC köpeny, a külső átmérő 8,5 mm. Érdeklődve vártuk, hogy az ezüstözés hiánya, ugyanakkor a sokkal jobb anyagminőség meghozza-e az eredményt és győztest avathatunk-e?
Nem tartott sokáig észrevenni és az igazat megvallva nem is ért különösebben nagy meglepetésként, hogy a KCO egy sokkal erősebb ellenfél, mint akár a teljesen belépő szintű KCE vagy a KCS. A jobb minőségű vezetők, szigetelés/kitöltőanyag és csatlakozók egy precízebb és kevésbé fárasztó prezentációt nyújtottak, amelyből nem hiányzott semmi a másik két szubkábel által mutatottakból, hanem inkább a KCO pusztán mindenből többet nyújtott és ezt jó értelemben véve tette. Soha nem lett túl sok, csak jobb. Hihetőbb, jobb tranziensek, több dinamika és semlegesebb hangzás, részletek és egy általában véve simább hangkép lett a magasabb árcédula jutalma. Megjegyzendő, hogy nem elhanyagolható különbségekről beszélhetünk a két olcsóbb kábelhez képest, ugyanakkor az árkülönbség egyáltalán nem elrettentő. A film egyik legérdekesebb és legizgalmasabb része, amikor Jack és Julia próbál elmenekülni a drónok elől, miután az egyik megölte Victoria-t. A jelenet monumentális és még a kanapét is igencsak próbára teszik a vibrációk - mindegy hogy egy robbanás vagy egy felpörgő hajtómű gerjeszti őket - és amit itt hallottunk elnyerte a tetszésünket. Kirobbanó dinamika, nyersesség nélküli részletek, megfogottság és a legjobb balansz jellemzi a három kábel közül a tesztünk egyértelmű győztesét, a KCO-SUB3-at. Persze mindig van lehetőség fejlődésre, de ez egy egész komoly kábel ennyi pénzért és meghallgatásra javasolt. A Kácsa Audió letét ellenében lehetőséget biztosít az otthoni meghallgatásra, így az Ön által választott kábel a vásárlás előtt otthoni környezetben és rendszerben kipróbálható, mi pedig biztosak vagyunk benne, hogy senki nem fog csalódni.
A cikk angolul is olvasható a következő oldalakon!
If you want to read this article in english language please turn a page!
Iránytű
Ár (a cikk megjelenésekor): |
KCE-SUB3 (OFC réz): 6 450 Ft KCS-SUB3 (ezüstözött réz): 10 300 Ft KCO-SUB3 (OCC réz): 14 481 Ft |
Forgalmazó: |
KáCsa Audió Kft. +36-1-2209100 1149 Budapest, Fogarasi út 19/E |
Mérleg
Kiváló ár/érték arány
Nagyon jó megépítési minőség
Korrekt csatlakozók
Szubjektív vélemény
Hangminőség: | |
Kivitel: | |
Ár/érték arány: |