John Coltrane A Love Supreme: Live in Seattle album
2021. november 1., hétfő, 10:40
lemez lemezajánló zeneajánló vinyl CD-lemez vinyl lemez
Amikor John Coltrane 1965 elején kiadta az "A Love Supreme"-et, a rajongók az első hallásra mesterműnek nevezték, és az év legjobbjainak járó elismerések is megérkeztek. Pályafutása legnagyobb kereskedelmi slágere lett, és talán a legidőtlenebb istentiszteleti zene az amerikai kánonban.
Az "A Love Supreme" megvalósult ideál volt: négyrészes szvitjében tökéletesen ötvöződött a spirituális transzcendencia és a fizikai megerőltetés, az igazi kompozíció és a nyíltszívű improvizáció.
Most az Impulse! Records kiadott egy rég eltemetett privát felvételt "A Love Supreme: Live in Seattle" címmel, amelyet októberben rögzítettek a Penthouse jazzklubban, és egy mérföldkőnek számító felfedezés. Coltrane később különös szeretettel és némi vágyakozással tekintett vissza karrierjének erre a rövid pillanatára. Klasszikus kvartettje - a jazz történetének egyik legelismertebb együttese - érintetlen maradt, de nekiállt megtámadni annak egyensúlyát, és folyamatosan friss vért pumpált bele.
"Próbáltam tenni valamit" mondta Coltrane 1966 végén, amikor a dobos Elvin Jones és a zongorista McCoy Tyner elhagyta a csapatot. "Arra gondoltam, hogy két dolgot tehetek: lehet egy zenekarom, amely úgy játszik, ahogy mi szoktunk, és egy olyan zenekar, amely abba az irányba megy, mint amilyen most van. Tudod, kombinálhatnám ezt a kettőt ezzel a két fogalommal. És meg lehetett volna csinálni."
Az ősszel a nyugati parton turnézó Coltrane egy hete töltött a seattlei Penthouse-ban, kvartettjét kiegészítette egy második basszusgitáros, Donald Rafael Garrett és egy második tenor szaxofonos, Pharoah Sanders, akik mindketten csatlakoztak a zenekarhoz korábbi turnéja során.
A 24 éves Immanuel Wilkins szaxofonos manapság előkelő helyen áll a fiatal jazz újítók listáján, és a Coltrane-hez hasonló komponenseket és az improvizációt is az istentisztelet egyik formájának tekinti. Philadelphiában nőtt fel, ahol Coltrane formálódó éveit töltötte, és Wilkins jam sessionökön keresztül ismerte meg az "A Love Supreme" szakrális zenéjét.
"Általánosan köztudott volt a színpadon, hogy valami magashoz nyúlunk” mondta Wilkins. Ez nem személyes dolog volt, érezni lehetett a zenekari színpadon. Nem fejezted be a szólózást, amíg nem érezted, hogy elérjük a csúcsot, ami már inkább egy transzcendens szint volt."
Az újonnan előkerült felvételt hallgatva Wilkins elmondta, hogy Coltrane szabadabb esztétikai törekvései során hallotta, hogy egy csapat zenész szökési sebességet ért el. "Kíváncsi vagyok, vajon a közönségre gondoltak-e ezekben a pillanatokban" mondta, tekintettel arra a közel 300 fizető vendégre, akik aznap este a Penthouse-ban gyűltek össze.
A felvételek elég jó minőségűek voltak ahhoz, hogy egy audio csapat sikeresen helyreállítsa őket, és a végtermék hangja viszonylag tiszta, csak a két mélyhang szól néha tompán.
A szalagok évekig sínylődtek Joe Brazil pincéjében. Az "A Love Supreme" tekercs csak akkor jelent meg, amikor Steve Griggs, egy másik területi szaxofonos engedélyt kapott Brazil özvegyétől, Virginiától, hogy rendezze gyűjteményét.
Griggs nekilátott, hogy nagybátyja régi Akai magnója ismét működőképes legyen. "Végül, amikor sikerült, és meg tudtam hallgatni a kazettákat, kezdtem nézegetni a Coltrane-anyagot, és volt egy, amelyen a Coltrane… A Love felirat állt" emlékezett vissza Griggs egy interjúban.
Belépett Joe és Virginia Brazil pincéjébe, abban a reményben, hogy nyomokat találhat, valamit Coltrane Seattle-ben töltött hetéből, de többet kapott, mint azt elképzelte. "Ez a felvétel túlszárnyalta a legmerészebb álmaimat, hogy papíron életre keltsem ezt a jelenetet" mondta.
A legendás alkotás ezen élő változata már elérhető CD, vinyl és természetesen digitális formátumban is azoknak a jazz rajongóknak, akik a műfajt igazán komolyan gondolják.
További cikkek: