JL Audio Fathom f112v2 aktív mélyláda teszt
2022. szeptember 25., vasárnap, 19:25
JL Audio audio házimozi hangfal mélyláda szubláda subwoofer aktív mélyláda házimozi mélyláda JL Audio mélyláda JL Audio subwoofer hangfal teszt mélyláda teszt aktív mélyláda teszt JL Audio mélyláda teszt
Sok éve vártunk rá, végre megérkezett! Alighanem a világ legjobb szubládája, két ellenfele versenyezhet ezért a címért, nagyobb testvér f113 vagy a dupla hangszórós Gotham. Talán majd azok bemutatására is sort kerítünk valamikor, de most foglalkozzunk aktuális tesztalanyunkkal, a JL Audio Fathom f112v2-vel!
Bő 6 éve kerültek piacra a v2 elnevezésű, továbbfejlesztett, módosított JL Audio Fathom mélyládák. Az eltelt idő alatt világszerte számos tesztben méltatták kiváló képességeiket és a végfelhasználók véleményei egybecsengenek ezekkel. Szerkesztőségünk néhány tagjának volt szerencséje high end házimozi rendszerekbe illesztett Fathomokat (f112, f113, f212) meghallgatni, méghozzá több alkalommal. Egyhangúlag a bakancslistáink élére kerültek e remekmívű és hangú szerkezetek. Ezek után magától értetődően folyamatosan nyaggattuk a hazai importőrt, hogy bocsásson a rendelkezésünkre egy tesztpéldányt. Fáradozásainkat siker koronázta!
A JL Audio Fathom f112v2 szállítása, a tesztszobába becipelése, kicsomagolása és a helyére beállítása különlegesen megterhelő feladatnak bizonyult. A szubláda saját, nettó tömege 53 kg! Ehhez adódik a gondos és biztos védelmet nyújtó csomagolás jó néhány kilója, összesen nagyjából 60 lehetett. Ha ez rúdra és súlyzótárcsákra vonatkozik, fekvenyomva szériázunk annyival, ám egy nagy kartonkocka szállítmányozása teljesen más világ. Szerencsére fogantyúként funkcionáló nyílásokat vágtak a szemben lévő oldalfalakra, ketten elboldogultunk vele. Mindenképpen említést érdemel a kartondoboz aljára szerel négy talp, amik zöldes színüket leszámítva, farsangi fánkra hasonlítanak. Rugalmasságuk óvja a beltartalmat és a padlót is. A szubláda többszörös védelemmel volt ellátva, a kartonon belül erős nylon zacskóba és egy vastag fekete szövetzsákba volt csomagolva. Utóbbit ráhúzhatjuk akkor is, amikor hosszabb ideig nem használjuk.
Nem számít ritkaságnak, hogy a gyártók kesztyűt tesznek a termékük mellé, hogy a jónép azzal fogdossa, amikor a dobozából kiemeli és a helyére állítja azt. Jellemzően egyszerű cérnakesztyűkkel találkoztunk, ami anyagából fakadóan sok mindenre alkalmas, kivéve egy súlyos és sikamlós felületű hasáb vagy kocka megragadására. Nem így a JL Audio! Csak pislogtunk, amikor megtapasztaltuk, milyen klasszul tapad ez a kézrevaló a szubláda gyönyörűen lakkozott, csillogó-villogó felületéhez. Ezért is csillagos ötös jár a Fathom ellenőrzőjébe!
Ha már szóba került a csúszósság, még valamire, illetve valamikre érvényes ez a jelző. A nagy kartondobozban találtunk négy darab korongot, amiknek a mibenlétéről hirtelen fogalmunk sem volt. Az egyik oldaluk sima, fényes műanyag, míg a másik fekete szivacs, rajta SuperSliders felirat. Kiokoskodtuk, hogy a mélynyomó lábai alá kell ezeket helyezni és azokon csúsztatható, nem szükséges sérvet, lumbágót előidéző tornagyakorlatokat végezni ahhoz, hogy megtaláljuk a szubláda optimális helyét.
A JL Audio sok éve, 1975-óta gyárt szubbasszus hangszórókat, amiket az autóhifisek is előszeretettel használnak hangminőség és hangnyomás versenyeken is. Számukra minden bizonnyal ismerős a W7 nevezetű széria, ezeket választották a Fathomok hangkeltőjének. 12 colos tagját, ami tesztalanyunkban dolgozik, szülőhazájában az USA-ban 1400 dollár körül vesztegetik, ennek ismeretében emészthetőbbnek tűnik az f112v2 itthoni, kis híján 1,6 millió forintos ára.
W-Cone elnevezésű membrán: ásványi anyagokkal dúsított polipropilénből készült, ami a gyártó szerint nem hitványabb az egzotikus és drága megoldásoknál. Az extra merevséget, ami a jó hangzáshoz elengedhetetlen, a W szerkezet biztosítja, amely hasonló a hidakéhoz.
A gumiszerű, talán poliészterhab perem és a felfüggesztési megoldás neve OverRoll, ez is, mint szinte mindegyik alkotóelem U.S. Patent számmal büszkélkedik, ez magyarra fordítva szabadalmi oltalmat jelent. Hazánkban régebben a Törv. Védve felirattal találkozhattak a figyelmes szemlélődők, az hozzávetőleg ugyanazt jelentette. Mi az ilyeneket slagnak csúfoljuk, mindenki tudja, miről van szó. Irtó széles és vastag peremről, ami nagy membránkitérést engedélyez, miközben az anyag vastagsága, geometriája biztosítja, hogy csakis előre és hátra mozoghasson, oldalirányba századmilliméternyit sem enged.
A membrán mozgatását végrehajtó hangszóró részegységet motornak is szokták nevezni. Ez a mágnesből és a lengőcsévéből áll, de nem elhanyagolható szerep hárul a pillére és a pólusvasra is. Ezek tervezéséhez a JL Audio mérnökei a saját fejlesztésű DMA (Dynamic Motor Analysis) optimalizálást vették igénybe. Az eredménye feszes, tiszta és artikulált szubbasszus. Mindezekről és még egyebekről bővebb információ olvasható a JL Audio honlapján. Terjedelmi korlátok miatt csak a szerintünk legfontosabbakat emeltük ki.
A hátlapon a hűtőbordák - 5-5 db - látványa és tapintása kellemes az érzékszerveinknek, hosszúak, vastagok, stabilak. Mintaszerű kivitel. Ugyanez a dicséret illeti a köztük elhelyezett csatlakozókat, amikből pontosan annyi van, amennyi szükséges, bár a dedikált, elkülönített LFE meglétét szoktuk díjazni. Olyannal nem szolgál az f112v2, viszont jobb és bal oldaliból nem csak RCA aljzattal, hanem Neutrik gyártmányú, kombinált XLR/Jack bemenettel is. Kimenetből egy van, az normál XLR kivitelű, abból kaphat jelet egy második, úgynevezett Slave (szolga) szubláda. Szükség esetén arról egy harmadik is vezérelhető, ha lúd, legyen kövér alapon.
A szokásos szétszerelést mellőztük, nem mertük vállalni, félve az esetleges karcolódástól, egyéb mechanikai sérülés kockázatától. A gyártó sem ajánlja, mert a 100 %-os tömítettség utána már nem garantált. Az előlapon egy szál csavar sem látható, azokat ügyesen elrejtették. A hangszóró 24 centi körüli hosszúsága vagy mélysége, ahogy tetszik, és a hatalmas, súlyos mágnes különleges kivitelezést indokolja. A kosár peremének furatai képtelenek lennének ellenállni akkora feszítő erőnek, ami itt ébred. Alaposan alá kell támasztani a mágnest, nehogy kiszakadjanak a helyükből a kosarat rögzítő csavarok, amikből akad bőséggel, konkrétan 12 darab. Felmerült bennünk a kérdés, miként viselkedik ez a hangszóró egy autóhifis szubládában, a rémes állapotú magyarországi utakon?
Neten fellelt képeken irdatlan méretű trafót láttunk a hátlap belső felére erősítve, majdnem akkora, mint a hangszóró mágnese. D osztályban ez kuriózumnak számít, akárcsak a kondenzátorok sora. A belső merevítésnek szintén szerepe van a mérleg nyelvének kilendítésében, valamint a kopogtatásra érzéketlenségben is. Teljesen halott a doboztest, mintha feketére lakkozott kőszikla lenne. Egyre inkább világossá válik, miért 53 kg ez a fekete kocka.
Visszatérve a D osztályú erősítőre, ez szintén eltér a megszokottól, a neve HDF, ami a High-Damping Feedback Circuit szavakból ered, tehát nincs köze a nagy sűrűségű farostlemezhez (High Density Fiber). Legfőbb előnyös tulajdonsága a kivételesen magas csillapítási tényező, amiről tudjuk, hogy a jó hangzás elérésének egyik feltétele. Készenléti teljesítményfelvételére a gyártói brosúra kevesebb mint 5 wattot ír, mivel ez lehet akár 4,9 is, a jelenlegi energia mizéria idején célszerű kikapcsolni a mélyládát a bal szélső pöcökkel.
Tapasztalataink gyűjteménye
Kiváló képességű elődjéhez viszonyított legnagyobb előrelépésnek mindenhol az automatikus, önbemérő kalibrációt, a D.A.R.O.-t (Digital Automatic Room Optimization) nevezik meg. Bár közelről ismerjük a sima, korábbi f112 és f113 modelleket, azokat mindannyiszor kész, komplett rendszerben hallottuk. Tehát az A.R.O. beállítás, kalibrálás folyamatáról nincs saját tapasztalatunk, állítólag meglehetősen macerás művelet volt. Annak ellenére, hogy az új rendszer a korábbihoz képest sokkal fejlettebb, nem csak azért, mert 18 sávos EQ-t tartalmaz, a mikrofon kicsomagolásával, fotóállványhoz befőttesgumizásával, kábel csatlakoztatásával, a mérés folyamatával együtt még 10 percet sem vett igénybe a szobaakusztikához illesztés. Sőt, ez utóbbi konkrétan még három percig sem tartott. Vissza kell térnünk a befőttesgumikhoz, mert a Kedves Olvasó furcsának tarthatja ilyesminek az alkalmazását. A mikrofon szemmel láthatóan komoly darab, viszont tartót, állványt (ellentétben az Anthem ARC-vel) nem mellékeltek hozzá. Mindenki oldja meg úgy, ahogy tudja! Mi a gumizást választottuk, mások, elmondásuk szerint szigszalagozták, ami ragacsos nyomot hagyhat a mikrofon fémhüvelyén, azt óvatosan le kellett volna pucolni stb.
Amennyire pozitív a kezelőszervek előlapra helyezése; könnyű elérni a beállításkor és a mindennapos használat során, nem kell mögé hajolva kínlódni, ugyanannyira akad némi esztétikai negatívuma is. Ha beüzemelés és kalibrálás után nem tesszük fel a védőkeretet - tegye a hóhér, azzal snassz a kinézete, bár a kiálló tartópöcköket szívesen lefűrészelnénk - folyamatosan világos szürke színben virító sáv látható a hangszóró fölött. A működést jelző LED fénye alaphelyzetben kissé bántó, szerencsére egy fokozatban halványítható és kikapcsolható. Készíthettek volna hozzá egy olyan takarólapocskát, mint amilyen az E-Sub széria tartozéka. Erről ennyit, teljes mértékben ízlés dolga, hogy ez valakinek tetszik vagy sem!
Forgalmazója jóvoltából bőségesen volt időnk megismerni tesztalanyunkat, minden pozitív tulajdonságát és az egyetlen, hangzást befolyásoló negatívot is. Utóbbit máris közre adjuk, egyáltalán nem vészes, de mindenképpen említést érdemel. Az ön-kalibráció során a mikrofont csupán egyetlen pozícióba helyezhetjük. Más szempontból ez megbocsájtható, mert abban az egy pontban, ami nem pici terület, hanem amekkorában egy ember fülei elhelyezkednek egy hosszabb filmnézés közben - garantáltan mindent megkapunk, amire az f112v2 képes. Hogy mire képes? Azt röviden nehéz megfogalmazni, de megpróbáljuk. Mindenre, amit valaha elképzeltünk és elvártunk egy szubládától. Itt következhet a kritériumok felsorolása és a hozzájuk kapcsolódó szuperlatívuszok. Igen, azok, mert csakis a leg-leg-leg jelzők jutottak eszünkbe, bármilyen műsoranyaghoz szolgáltatott szubbasszust a Fathom f112v2. Na jó, egye fene, hajlandóak vagyunk valamivel bővebben mesélni a tapasztaltakról.
Elcsépelt szöveg, de nem találtunk jobbat a tapasztaltak átadására: olyan részletek kerültek elő az unalomig ismert, rongyosra játszott filmrészletekből, amiknek a létezéséről eddig fogalmunk sem volt. Sokan azt gondolják, sőt, állítják, hogy a szubládának egy feladata van, hatalmasat szólni, ami püföli a hallgatóság gyomrát, mellkasát, más nem számít. Nos, ez egy bődületes csacskaság (ide sokkal szigorúbb szavakat írtunk, de nem bírja el a virtuális nyomdafesték), igenis lehet részletező a szubbasszus tartomány. Ez a nyersanyagtól, vagyis a filmtől is függ, hiszen nem mindegyik tartalmaz finomságokat a szubbasszus tartományban. Magától értetődően az 1800 watt és a nagy membránkitérés képes volt pörölycsapáshoz hasonlatos léghullámokkal bombázni a testünk különböző felületeit, no meg a lakás berendezési tárgyait, de arra egy 300000 forintos mélyláda is képes. Akár a 20 hertzet is abszolválják, ám a különbség a f112v2 javára orbitális. Az iménti összehasonlítás a hatalmas árkülönbség miatt nem igazán helyénvaló, ezért nem ragozzuk tovább.
Eme JL Audio előtt egy közel egymilliós mélyláda járt nálunk, a produkciójába csak nagyon nehezen tudtunk belekötni, évekig ellennénk vele. Ha nem találkoztunk volna az f112v2-vel, akkor akár azt gondolhatnánk, az a végállomás. De nem, nagyon nem!
Lejátszóként Zidoo NEO Alpha, processzor szerepben Marant AV8801 szerepeltek, utóbbit a Fathomhoz Nordost Bass Line RCA és Blue Heaven XLR kábelekkel csatlakoztattuk, IsoTek tápkábelen keresztül láttuk el árammal.
A műszeres mérés mintaszerű értékeket mutatott, ennyire egyenletes frekvenciamenettel nagyon ritkán találkoztunk.
Meghallhattunk egy rakás sztereó zenét a szokásos filmjelenetek mellett, ezek között volt sok CD és különféle nagyfelbontású fájlok is. Elmaradhatatlan műsoranyagunk a DALI CD-ről itt is előkerült. He XiauTan ütőhangszeres száma minden eddigit felülmúló élmény adott. Az átlagosnál jobban vonzódunk a dobokhoz, ezért többször meghallgattuk az Earth Drums-ot, mindannyiszor felfedeztünk benne valami frissnek ható csemegét. A Wheel of Fortune című Hans Zimmer szerzemény kevésbé volt katartikus az f112v2 segédletével, de ez talán túlzott szubjektivitásból fakad. A Legends of Jazz lemezről Marcus Miller basszusgitár játékát mindig műsorra tűzzük, ha szubládát tesztelünk. Mindannyiszor vártuk azt a mellkast döngető érzést, amit évekkel ezelőtt a már referenciaként említett, JL Audio szubládákkal felvértezett rendszertől kaptunk. Előfordult, hogy megkaptuk, de soha nem ekkora precizitással, ennyire rövid lecsengésekkel. Az, hogy az összes pengetett hangjegy kottázható volt, szinte magáról értetődőnek tűnt. A Hit Man: David Foster & Friends lemezről Michael Bublé dalát az 50-edik másodperctől szoktuk indítani, a pillanatnyi csendet egy úgynevezett tutti robbantja szét. Ezt eléggé sokszor hallottuk remek előadásban, ám a Fathomnál volt az összes ász a pakliból, amelyeket durr, az asztalra vágott. Nem tudtuk annyiszor meghallgatni, hogy megunjuk. Fontos hangsúlyozni, hogy nem a hatalmas hangnyomástól és nem a 20 Hz-től estünk - volna, mert a kanapé háttámlája ennek útjában volt - hanyatt, hanem a rendkívüli gyorsaságtól, megfogottságtól, pontosságtól. Ezek a tulajdonságok együttese kápráztatott el mindnyájunkat.
Zenék után következtek a pörgős filmek, kezdve a Valkyrie afrikai hadszíntéri jelenetével, amikor a német csapatokat légitámadás éri. Az eget pásztázó légvédelem észlelte a közeledő repülőgépeket és gépágyú tűzzel próbálta elhárítani a veszélyt. Ez nem sikerült, ellenben kicsiny tesztcsapatunkat szinte letaglózta a viszonylagos nyugalmat semmissé tévő két kilőtt sorozat, amit felülmúlt a ledobott bombák sivatagot és a szobánk padlóját megremegtető robbanása.
A Hulk által szanaszét vert üvegfal zaja, majd talpainak és ökleinek földet érése ugyancsak közeli ismerőseink, megszámlálhatatlanul sokszor futtattuk ezt a jelenetet. Hallottuk elképesztően hatásosan és ütősen, ahogy az utána következő lövöldözést is, ám az f112v2 megint, sokadszor is ámulatba ejtette hallgatóságát. Katonai és polgári lőtereken eltöltött kiképzés, gyakorlás és versenyzés során edződött hallószerveink - bár ott gyakran fülvédő óvta dobhártyáink épségét - számára annyira valósághűnek tűnt a fegyverropogás, amilyenre a film stábjának hangmérnökei sem számíthattak. Hacsak nem JL Audio Fathom szubládák társaságában zajlott a keverés.
Elmaradhatatlan tesztanyagunk az Oblivion c. film, amiben a drónok zúgása-búgása jelent próbatételt a mélyládák számára. Kevesen tudják, milyen sok részletből áll össze az a hang. Most már az f112v2 jóvoltából mi pontosan tudjuk. Csak kicsit rémisztő, mert nem létező, kitalált szerkentyűk, viszont jópofák, mint valami mesefigurák.
Nem soroljuk fel az összes megnézett filmet és jelenetet, amelyek szinte eufóriás érzést váltottak ki belőlünk, soha nem érnénk a végére. Csak még egyet a sok közül, mintegy zárszónak: San Andreas. Rémes és borzasztó dolog a földrengés, soha nem szeretnénk a valóságban megtapasztalni. Szerencsére az emberiségnek csak nagyon csekély hányada élte át a pusztulást, házak összeomlását, azt, hogy fogalma sincs, megéri-e a következő percet. Ez a film eljuttatja nézőit abba a virtuális állapotba, amiből végül igazán jó kikerülni, de csak csúcsminőségű alkotóelemekből álló házimozi rendszer képes igazán valósághűen reprodukálni amit a készítőik megálmodtak. A Fathom f112v2 borzongást, rémületet, iszonyatot is ki tud váltani, ezt itt bebizonyította.
Végszó
Megismételjük, amit a bevezetőben írtunk: a JL Audio Fathom f112v2 a világ egyik legjobb szubládája! Nagy szavak, de felvállaljuk. Az ára ehhez mérhető és mérendő, ennek ellenére kissé húzósnak találjuk az 1,6 millió forintos árcédulát. Ebben jelentős szerepe van a jelenlegi forint/dollár árfolyamnak, de szülőhazájában az USA-ban is jelentősen drágult a 2016-os piacra kerülés óta. Konkrétan 3700-ról 5000 dollárra, amit figyelembe véve örülhetünk, hogy nálunk csak ennyi. A lényeg, nem ismerünk másik, 12 colos hangszóróval rendelkező mélyládát, ami ennyire pontos, gyors, megfogott, részletező és még brutális hangnyomásra is képes. Hab a tortán a páratlanul igényes kivitelezés és a rendkívül hatékony automatikus szobaakusztika korrekció. Nem vitás, mivel nincs ennél nagyobb szintű elismerésünk, Kiváló Termék címkét adunk neki!