JBL Synthesis HDI-1600 állványos hangfal teszt
2021. február 21., vasárnap, 13:20
JBL Synthesis audio hifi hangfal hangfal teszt hifi hangfal JBL hangfal JBL Synthesis JBL hangfal teszt hifi hangfal teszt JBL Synthesis hangfal
A JBL világszerte hatalmas népszerűségnek örvend a felhasználók körében a megfizethető fejhallgató, Bluetooth hangszórók és hangsugárzók terén, ám azt az igazi zeneszeretők tudják, hogy a márkának létezik a Synthesis szériája, ami a Harman Luxury audio csoport egyik referenciája. A HDI-1600 állványos hangsugárzó egyesíti az elérhető árat a kiemelkedő minőséggel, így mindenkinek érdemes megismernie, aki kicsit is komolyan veszi az otthoni zenehallgatást.
A JBL tovább erősíti az eddig is elismert Synthesis sorozatát
A JBL Synthesis rendszerek egyesítik a legfejlettebb jelfeldolgozókat, hangszínszabályzókat, erősítőket és hangszórókat, hogy a lehető legreálisabb hallgatási élményt teremtsék bármilyen méretű helyiségben, így a sorozat tagjai mindig is valami különlegeset jelentettek. Nincs ez másképpen a HDI hangsugárzó szériával sem, aminek büszkesége a High-Definition Imaging hullámvezető, és a tervezésében bizony rengeteg munka van.
A mérnökök célja az volt, hogy magasabb frekvenciákat magabiztosan tálalja, megfelelően semleges előadást nyújtson, továbbá zökkenőmentes átmenetet biztosítson a hangszórók között. Ez a HDI-1600 esetében egyedileg tervezett, 2410H-2 típusú, 25 mm-es Teonex membrános, kompressziós hangszórót jelent, amelynek méltó társa a 165 mm-es, fekete színű, Advanced Aluminum Matrix kónuszos mélyközép hangszóró.
Kettőjükkel a JBL ebben a modellben a dinamikát és pontosságot próbálta párosítani, amit már a külső jegyek is sejtetnek. Természetesen ehhez elengedhetetlen a belső merevítés és csillapítás, ami megfelelő méretben és mennyiségben megtalálható benne.
A rendkívül merev MDF falak szélei szépen lekerekítettek, csavarokat vagy illesztéseket sehol nem láthatunk, így kapunk egy olyan erőteljes megjelenést, ami kifinomultsággal párosul. A kétutas doboz basszreflex rendszerű, az utóbbit számítógéppel optimalizálták a legjobb eredmény érdekében.
A kimenetét hátul találjuk, pereme lekerekített, mélysége pedig jelentős. Alatta kettős kábelezésre is lehetőséget adó csatlakozók foglalnak helyet egy műanyag vájatban, ahol a teflon ugyan lemaradt, de az aranyozás természetesen adott.
A magasfényű fekete, selyemfényű dió vagy szürke tölgy színben kapható HDI-1600 alján eleve találunk egy rögzített talpat, de a megfelelő stabilitáshoz és esetleges káros rezonanciák elvezetéséhez tüskéket is csavarozhatunk bele, ráadásul kétfajtát, két méretben, és két helyre, ezáltal is fazonírozhatunk a doboz hangzásbeli jellegén, idomulva az ízlésünkhöz, vagy a szoba akusztikájához. Természetesen védőszövet is jár hozzá, ami roppant jó minőségű, kizárólag fekete kivitelben készül, a hangzást nem, vagy csak minimálisan befolyásolja, de ha szeretnénk, mágneses rögzítésének köszönhetően könnyedén eltávolíthatjuk. A JBL Synthesis HDI sorozatának tagjai között találunk álló hangdobozokat, centersugárzót és mélynyomót is, így egy nívós házimozit lazán összeállíthatunk belőlük, mi azonban maradtunk – egyelőre - az 1600-nál, amit sztereó zenehallgatás során próbáltunk ki.
Egy normálméretű állványos hangsugárzó, ami nagyban játszik
A JBL termékeinél a bevezetőnkben említett jellegzetesség, mármint a rockzene szeretete általában adott, és nem is kell rájuk sok pénzt áldoznunk. Abban az esetben viszont számolnunk kell azzal, hogy a megfelelő légnyomás és dinamika nem párosul pontossággal, árnyaltsággal, megfelelő határozottsággal és hangulatkeltéssel, valamint nem csak egyféle műfajokon szeretnénk élvezni a minőséget. Nos, a JBL a Synthesis sorozatot azért fejlesztette ki, hogy ezeket mind együttesen megkapjuk. Kétségtelen, hogy nem olcsó, de továbbra is remek ár/érték arányt képvisel. A HDI-1600 nem polcsugárzó, hanem állványos, és mindenképpen megérdemli azt, hogy ezen a téren is kiszolgáljuk. Relatíve hétköznapi méretekkel rendelkezik, de ránézésre valamivel termetesebbnek tűnik, ez elsősorban a masszív megépítésének köszönhető, ami bizony látszik rajta. Színválasztástól függően lehet dögös, kissé antik vagy modern, de az biztos, hogy megakad rajta a tekintetünk, mégsem ezzel akar dominálni, hanem a hangjával.
Eric Clapton 24 Nights koncertfelvétele remek zenéket tartalmaz, profin előadva, de a hangzása picit vérszegény, ezért nem feltétlenül tudja átadni az élőben elhangzottakat. A JBL HDI-1600 prezentációján mi is meglepődtünk kicsit, mert valahogyan összerázta a zenészeket, több vér pumpálódott azok végtagjaiba, így a zene kapott egy eddig hiányolt pulzálást és dögösséget. Az Old Love-ban egy dalon belül volt szerencsénk blueshoz, rockhoz, sőt még jazzhez is, és azt tapasztaltuk, hogy ez a hangdoboz mindegyik stílushoz valami laza eleganciával, természetes odaadással és kedvvel áll hozzá. Az energia végre tapintható, de adott volt "Lassúkéz" Armani öltönyös kimértsége is, hiszen a pontosság ezeken a stílusokon is elengedhetetlen. Maradtunk is az őstehetségű előadónál, hiszen a sokak számára nem ismert Rush filmzene albuma jött ezután, ami újabb oldaláról mutatta meg a hangsugárzót. A zene frenetikus, de sokkal kevesebb a hangszer, a dalok pedig rövidebbek, de változatosabbak, ezáltal a halk és intenzívebb részek is gyakrabban váltakoznak. A JBL persze nem jött zavarba, egyszer sem tapasztaltuk azt, hogy megingott volna a határozottsága, pedig az album bőven adhatna rá alkalmat. Míg a koncertlemeznél egységesebb eloszlásúak a hangszerek, itt jobban elkülönül a magastartomány, főleg a gyakori üveghangoknál, amelyek esetében határozottan azt állapítottuk meg, hogy a 25 mm-es hangszóró nagyon is rendben van. Pedig nem is produkálta magát, csak nyújtotta azt a minőséget, amit ettől a kategóriától elvárunk, a mélyközép hangszóróval pedig remek párost alkotott. Technológiájuknak hála a tér hatalmassá terebélyesedett, nem maradt meg a két hangdoboz között, hanem valódi 3D-s élményt nyújtott, ami monogám és közösségi zenehallgatásra is abszolút képessé teszi.
Balázs Elemér triójánál nem valami, hanem az igazi Amerika érkezett meg, mi pedig egy pazar jazzklubban éreztük magunkat, amit a három zenész minden feszengéstől mentesen megtöltött. A nagybőgő határozottan lépett be a cineket követve, őket pedig enyhén andalítóan, de pontosan követte a zongora. Az előadók elválasztása és elhelyezése a térben szépen megtörtént, de a játékuk egységes maradt. Ereje van a felvételnek, az előadásnak is, de az alap JBL hangsugárzókból sokszor hiányzó hangulatteremtés itt létrejött, a zene életre kelt, és ez a Synthesis egyik fő erőssége. 20 négyzetméteres szoba megtöltése nem okozott semmi erőfeszítést, szerintünk nagyobb nappaliban is bőven elég az a teljesítmény, amit a HDI-1600 képvisel és nyújtani tud. Megfelelően karakteres, de kellően simulékony is, egyszerűen odaadó és zenei.
A JBL Synthesis HDA-1600-at az Arcam legkisebb SA10 integrált erősítőjével is kipróbáltuk, amivel együtt ugyan remek párost alkotott, de annak csatornánkénti 50 wattja nem volt elég izmos a 85 dB-es érzékenységhez. Emiatt azt éreztük, hogy bár passzolnak egymáshoz, de akinek ez a karakter fekszik a legjobban - ami nem meglepő -, érdemes nagyobb teljesítményű modellt választania a brit cég palettájáról. A Parasound 2x100 wattja már nem okozott hiányérzetet. Kicsit szárazabb lett az előadás, ami egyáltalán nem jelentett hátrányt, viszont a HDI-1600 jobban kiteljesedett, az erősítőt pedig nem kellett nagyon megterhelnünk.
Egy kicsit szórakoztunk ezután pihenésképpen könnyedebb műfajú felvételekkel, ami közben a HDI-1600-at is tulajdonképpen hagytuk kicsit pihenni, hiszen nem jelentett neki semmi kihívást. Odatette magát, mert a gép- vagy dupla lábdob ezt kívánta, a lendület fokozódott, az energia pedig kiteljesedett. Ezeket a jelzőket tulajdonképpen látatlanban leírtuk volna, így lapoztunk is tovább, így sikerült bebizonyítania, hogy szimfonikus zene, vagy az opera sem jelent neki kihívást. A HDI sorozat álló típusa bizonyára fizikumából adódóan jobban meg tudja testesíteni, pontosabban jeleníteni a nagyvolumenű és hangzatos előadást, hangszerelést, főleg a férfi énekhangot, de fanyalognunk bizony semmi okunk nem volt. Normál méretű nappaliba a hallottak bőven elégnek bizonyultak, ennyi pénzből és méretből többet nem igazán lehet kihozni ezen a területen.
Amikor a külső és belső összhangban van
A JBL Synthesis HDI-1600 egy komoly darab. Hozza a cég alapvető stílusjegyeit, de a Synthesis csoport tagjaként megépítettségben és minőségében már a felső kategóriába tartozik. Nagyon impozáns és erőteljes a megjelenése, ahogyan a hangja is, ám a finomságokból is eleget ad. Stílusok között nem válogat, az elhelyezés terén sem háklis, egyedül a nagyobb erősítő teljesítmény az, amit megkíván ahhoz, hogy kiteljesüljön. Mindenkinek ajánljuk, aki szeret zenét hallgatni, és érezni is azt, mert ez a hangsugárzó nem engedi, hogy félvállról vegyük, vagy csak halkan, háttérzenére használjuk. Jól kitalálták a tervezők, az egyszer biztos.