JBL Arena Sub 100P aktív mélyláda teszt
2018. február 7., szerda, 13:25
JBL audio hifi hangfal hangszóró mélyláda aktív mélyláda házimozi mélyláda JBL hangfal JBL mélyláda mélyláda teszt aktív mélyláda teszt házimozi mélyláda teszt JBL hangfal teszt JBL mélyláda teszt
Bár a JBL is felült arra a vonatra, ami a széles tömegek igényeit igyekszik kielégíteni, de azért szerencsére a hagyományos területüket sem hagyták gondozatlanul. Hogy pontosítsunk, a számtalan apró, Bluetooth-os, hordozható hangkeltő gyártása mellett a hifi és házimozi vonal is fejlődik, igaz, nem gyorsvonati sebességgel. Az Arena sorozat nem új, már harmadik éve fut, írtunk róluk, de arra a megállapításra jutottunk, hogy mélyládájuk külön megér egy misét. Ennek egyik oka a rendkívül kedvező, már-már hihetetlenül, még a JBL honlapon szereplő 299,95 dollároshoz képest is alacsony ár. Ennek figyelembe vételével kicsit fanyalogva fogtunk hozzá a teszteléshez, hiszen milyen szubbasszus hangokat várhat az ember manapság 70000 forintért? Aztán jött a meglepetés! Nemsokára ennek részletezéséhez is eljutunk, de előbb szokás szerint sorra vesszük a külső és belső tulajdonságokat.
Ide kívánkozik némi magyarázat a fanyalgásunkról, amit olvasva bizonyára sokan szigorúan és neheztelően összevonták a szemöldöküket, hiszen a belépő kategóriában még ennél olcsóbb mélyládák is versenyeznek a vásárlók kegyeiért. Nyilván nem mindenki teheti meg, hogy a többszáz-ezer forintos mélynyomók közül válogasson, de azt tudomásul kell venni, hogy a többlet ár elsősorban hangminőségben ad pluszt és mellékesen hangnyomást, szolgáltatásokat, jobb anyag- és összeszerelési minőséget. Tehát még véletlenül sem jut eszünkbe lenézni a belépő kategóriát, ezt fontosnak tartjuk leszögezni.
Az Arena Sub 100P kellemes látványt nyújt, akár rajta van az alumíniumot utánzó, szürke műanyag peremű védőkeret, akár nincs. Hangzásban nem vettünk észre említésre méltó változást, ezért akinek úgy tetszik jobban, vagy kisgyerektől, háziállattól akarja megóvni a hangszórót, az bátran rajta hagyhatja állandóra.
A doboztest hátrafelé enyhén szűkül, vagyis trapéz alakú a tető- és alsó lapja, sőt, előbbi még lejt is, tehát nincsenek párhuzamos felületei. Anyaga 15 mm vastagságú MDF, kopogtatásra meglehetősen kong, ám ez nem okozott hangzásbeli elváltozást, nem vette át a hangszóró rezonanciáját. Alaphelyzetben gumigyűrűkön áll, amiknek a közepébe, acél menetbe, tüskék csavarozhatók. Ez hatalmas piros pontot érdemel.
Hangszórója névleg 25 centis, tömege saját mérésünk szerint 2048 gramm, kosara egyszerű préselt lemez, mágnese majdnem dupla, valójában csak 1 egész és kétharmad. Nem mintha ez utóbbinak bármi jelentősége lenne, csak érdekességként említjük meg. Policellulóz membránja, összetéveszthetetlenül JBL-es kialakítású, gondolunk itt a koncentrikus köröket képező hullámokra, amik merevítő hatásúak. A perem nem a széleskörűen alkalmazott butilgumi, hanem valami átmenet a szivacs irányába, de azért annál sokkal szilárdabbnak és tartósabbnak mutatkozik, ha megtapogatjuk.
A beépített digitális erősítő folyamatos (RMS) teljesítménye 100 W, ami dinamikus csúcsértékben 200 W lehet. Frekvenciaváltója 24 dB/oktáv meredekségű, 50 és 150 Hz között állítható. A fázis nulla vagy 180 fok lehet, amit egy kétállású kapcsolóval választhatunk ki, ahogy általában szokásos. A Sub 100P konstrukciója basszreflex, két cső található a hátlapon. Az áramot borotva, vagy piskóta csatlakozós kábelen kapja, ami szerintünk nem a legjobb megoldás, de még mindig jobb, mint a fixen rögzített vezeték.
A mélyláda burkolata egyszerű, kicsit érdes fólia, kivitele hibátlan, árkategóriájának bőven megfelelő.
Meghallgatás
Sokan lekicsinylően legyintenek, amikor meglátják, hallják, hogy egy mélynyomó erősítője 100 W teljesítményű, aminek van némi alapja, de a puding próbája az evés. Cambridge Audio CXR120 erősítőnkhöz QED Performance kábellel csatlakoztatva meglepően izmosnak, jó erőben lévőnek mutatkozott az Arena Sub 100P. E tekintetben messze felülmúlta az elvárásainkat. Nem okozott sokkhatást a Valkyrie sivatagi légitámadásos jelenetében a gépágyú váratlanul megszólaló hangja, de pár másodperccel később a robbanások tisztességesen megremegtették a kanapénkat. 25 centis hangszórótól egészen kiváló produkció. A műszaki adatok között szereplő 41 Hz-es alsó határfrekvencia túlzott szerénységről tanúskodik, bátran írhattak volna 31,5-35 közötti értéket is. Amikor Hulk a folyosó üvegét kitörve a gyepre ugrott, nem remegett szobánk parkettája, viszont az üvöltése, majd kisvártatva az 50 hüvelykes géppuska hangja egészen rendben voltak. Teljesen hasonlónak tűntek a Drive zálogház kirablásos jelenetének váratlanul eldördülő pisztolylövései, ütöttek, de nem rúgtak. Biztosak vagyunk abban, hogy aki nem hallotta ugyanezeket mondjuk egy Klipsch R-115SW tolmácsolásában, az mosolyogni fog, nem elégedetlenkedni. Nem elhanyagolható körülmény a Sub 100P hangerő szabályozójának állása, ami pontosan 12 órát mutatott a teszt során. Próbáltuk feljebb csavarni, de a megjelenő csőhang (portzaj) miatt gyorsan visszavettük középállásba. Túlzott terhelésen a membrán hajlamos volt fals hangokat kelteni, ezekre érdemes odafigyelnie annak, aki ilyen mélynyomót illeszt rendszerébe.
Végül meghallgattuk Marcus Miller basszusgitárját, ami meglepően élethűen szólt az Arena jóvoltából. Túlzás lenne azt állítani, hogy részletező szubbasszus tört elő belőle, olyasmit sokkal drágábban mérnek, de fel sem merült, hogy megszakítsuk a lejátszást, végignéztük az utolsó pillanatig.
Jelenlegi árát tekintve nagyon jó vétel a JBL Arena Sub 100P, ezt jelzi az általunk ráakasztott piros címke is. Nem csak belépő rendszerekbe ajánljuk, alsó középkategóriában, kis és közepes méretű szobákban tisztességgel megállja a helyét. Falbontásra, szomszédok riogatására, bosszantására talán nem a legalkalmasabb, de ki olyan elvetemült, hogy efféle célokra vásároljon mélyládát?