IsoTek V5 Gemini, V5 Polaris és V5 Corvus tápelosztók tesztje
Zajból zene
2023. február 11., szombat, 23:15
IsoTek audio hifi tápkábel tápszűrő elosztó tápelosztó IsoTek tápszűrő IstoTek tápelosztó IsoTek teszt tápszűrő teszt hálózati elosztó teszt IsoTek tápszűrő teszt
A V5 sorozatban találhatók az angol IsoTek legmegfizethetőbb termékei. A tervezés és gyártás egyaránt Európában történik. A V5 Gemini, V5 Polaris és V5 Corvus ugyanazokon a technológiákon osztoznak, leginkább csatlakozók mennyiségében térnek el egymástól. Ezért logikusan egyetlen cikkben foglalkozunk mindhárommal és megválaszoljuk a kérdést, hogy mit nyújthatnak egy hangrendszer tulajdonos számára?
Az IsoTek kifejezetten otthoni hangrendszerek elektromos hálózati kiszolgálására specializálódott gyártó. Készítenek tápelosztókat, tápkábeleket és zavarszűrőket. Korábban több terméküket is bemutattuk, például a V5 Corvus elődjének tekinthető EVO3 Corvus elosztót, az EVO3 Premier tápkábelt, vagy a Mini Mira zavarszűrőt. A gyártó termékeinek sikerességéről számos szakmai és magánfelhasználói vélemény olvasható a világhálón. Kínálatuk széles lefedettségű, a V5 tápszűrőktől fölfelé számos minőségi kategória létezik, eltérő funkciókkal és hangminőségre gyakorolt hatással.
Közös tulajdonságok
A V5 Gemini, V5 Polaris és V5 Corvus is egyformán alkalmazható sztereó vagy többcsatornás házimozi rendszerben. Mindegyikük egymástól független kimenő csatlakozókat tartalmaz. Az egyszerűbb elosztók általában soros bekötésűek. Ez azonban az IsoTek kutatásai alapján előnytelen hatást gyakorol egy hangrendszer jeltisztaságára. Ezért döntöttek úgy, hogy a csatlakozókat függetlenítik egymástól. Az IsoTek a közös módusú (RFI, ami a háztartásban lévő eszközöktől származik) és differenciális módusú (minden hálózaton lévő eszköz, amelynek tápegysége van, ilyet generál) zajok leszorítására törekszik. Aki mélyebben szeretne a gyártó alapelveiről és technikai megközelítéséről tájékozódni, ezen a linken részletes angol nyelvű leírást is talál.
Az említett zavarok csökkentése érdekében mindhárom elosztó háza fém, FEP szigetelésű, ezüstözött oxigénmentes réz belső kábelezéssel. Egyedi deltaszűrő topológiát alkalmaznak, ami 20 dB elektromos tisztítást végez 1 kHz-en, 10 kHz-en pedig 42 dB-t. Összesen 2300 W lehet az elosztókhoz csatlakoztatott eszközök teljesítmény-felvétele. Túlfeszültség elleni védelmet is nyújtanak, legfeljebb 45000 A mértékig.
Funkcionális újdonság a korábbi kiadásokhoz képest, hogy a V5 modellek már tartalmaznak egy kétállású áramkapcsolót, továbbá egy System Link elnevezésű csatlakozót. Utóbbi azt a célt szolgálja, hogy ha a felhasználó igényt tart rá, akkor több IsoTek tápelosztót is össze tudjon csatlakoztatni, miközben a csillagpontos földelés megmarad. Végül, de nem utolsósorban érdekességként megemlíthető, hogy mindhárom tápelosztó szükség esetén felszerelhető falra vagy a médiabútor hátuljára.
Eltérések
A V5 Gemini 2, a V5 Polaris 6, a V5 Corvus pedig 9 db kimenetet nyújt. A Polaris és Corvus doboza egy másfél méteres Initium tápkábelt is tartalmaz, ami önmagában, külön megvásárolva további 40 000 forintos tétel lenne. Ha már szóba kerültek az árak, e sorok írásakor a három tápelosztó növekvő sorrendben 134 990, 249 990 és 319 990 forintért kapható.
Tesztkörülmények
A kipróbáláshoz a Stockfisch-Records - Closer To The Music válogatás sorozatának második lemezét, azon belül Sara K. - Stars c. dalát indítottuk el.
A három tápelosztót Reavon UBR-X200 lejátszóval és egy pár JBL 4305 aktív hangfallal (teszt hamarosan) teszteltük. Első felvonásban gyári, alapszintű fekete tápkábelt kapott mindegyik eszköz. Az áram egy hétköznapi, párezer forintos tápelosztóról érkezett. Ezután a fapados elosztót kicseréltük a Geminire. Utóbbi azonban csak kettő kimenetet tartalmaz. Emiatt vele csak az aktív hangfalak részesültek szűrt áramban.
Tovább léptünk a Polaris-ra, amire már nemcsak a két hangsugárzót, hanem a lejátszót is tudtuk csatlakoztatni. Ekkor még mindig a sima, egyszerű tápkábelek közvetítették az áramot. Következő lépésként kicseréltük a hangfalak tápkábelét IsoTek EVO3 Premierre, a lejátszóét pedig IsoTek EVO3 Initiumra. Így a végső állapot egy teljes IsoTek tápellátásban részesülő hangrendszer lett. De mit hallottunk?
Szubjektív tapasztalatok
Az alapállapotban, mely hétköznapi tápkábeleket és átlagos tápelosztót tartalmazott, nem olyan hangzást kaptunk, amit egy másfél millió forint értékű rendszertől elvártunk. Az énekhang csak egy csíkban tudott formát ölteni, összekapcsolva a jobb és bal hangsugárzót. Meg sem próbált Sara K. énekhangja középre irányulni, egyszerűen csak szétvetült a hangfalak közti szakaszban. A mélyhang feltűnően öblösnek és búgósnak bizonyult. Az összképet ömlengés jellemezte, a részletek egymásra licitálva kavarogtak, kissé kötött, könnyedséget nélkülöző, idegesítő magas frekvenciák kíséretében. Lehetne még ragozni, de egyszerűbb kijelenteni, hogy az alapállapot nem tetszett.
Amikor a hangfalakat csatlakoztattuk a V5 Geminire, jobbá vált a hangszerek elkülönítése. A mélyhang továbbra is szinte nevetségesen erős maradt, de már kevésbé ömlengett úgy, mint szűretlen árammal, a basszusok tónusai feszesebbé váltak. Az énekhang pozícionálás továbbra sem volt a legpontosabb, nem kimondottan középről jött az énekesnő sávja. A halk dinamikus részletek egyértelműen javultak olyan értelemben, hogy a magashangok idegesítő jellege konkrétan megszűnt, a kiinduló állapottal ellentétben.
Ezután következett a Polaris, ami annyiban hozott előrelépést, hogy már nemcsak a két hangfalat, hanem a forráseszközt is rá tudtuk csatlakoztatni. Itt az énekhang már-már elkezdett egy burokká létesülni, ami a korábbi, csíkszerű, szétvetülő érzethez képest máris jobbnak érződött. A basszus kevésbé feszengett. Ugyan még mindig elég bumfordi módon jelentek meg a legalsó mélyhangok, de már nem durva, egysíkú búgásokként, hanem finomított belépésekkel és lezárásokkal. Az előző körhöz képest csak annyit változtattunk, hogy a lejátszó is V5 szűrőről kapta az áramot. Már ettől, hogy a forráseszköz szűrt áramban részesült, elkezdett kicsit áramlóbbá válni a zene. A teljesen alap állapottal ellentétben, ezzel az összeállítással már végig tudtuk volna hallgatni a darabot annak ellenére, hogy az összkép kicsit multimédiás érzettel párosult. Ezután cseréltük ki a tápkábeleket is.
A csengettyűk lecsengései azonnal gyengédebbé váltak. Minden egyes hang precízebb és kifinomultabb ábrázolásban részesült. Végre az ének is egyértelműen a hangsugárzók közé helyezkedett. Ehhez egy pihentetőbb, nyugodtabb hangszín is társult. Így már egyértelműen könnyebb volt megérteni a lejátszó és a hangfalak viszonylag magas árát. Alig fél óra kísérletezgetéssel, néhány tápkábel és egy tápszűrő használatával ennyire könnyen és zökkenőmentesen eljuthattunk a "borzalmas, nem tetszik, ez így nem kéne" hangtól a "na, ez már döfi, hozzátok a bort, hallgassunk még valamit!" lelkiállapotig.
Tudjuk, utóbbi nem éppen egzakt, sem pedig tudományos magyarázat, de attól még nem változtat a szubjektív véleményen. A kiindulási pont rossz volt, a végállomás pedig könnyen megkedvelhető és kifejezetten tetszetős. Ennyire könnyen adja/vágja el magát, vagy adott esetben a komplett utána következő hangrendszert a jó tápszűrő-tápkábel kombó, vagy annak hiánya.
Kiegészítés: kísérleteztünk a Gemini, Polaris és Corvus szűrők cserélgetésével is, de a V5 szérián belül mi nem igazán hallottunk eltérést. Hármójuk közti fő különbség leginkább annyi, hogy a drágább elosztó több eszközt kiszolgál, az olcsóbb pedig csak a legszükségesebbeket. Aki használ egy darab lejátszót és egy integrált erősítőt, annak bőven elég a Gemini, de ha bekerül csak egyetlen további eszköz (külön DAC, fejhallgató erősítő, második erősítő stb.), akkor máris vonzóbbá válik a nagyobb opció. Aki legalább négyet tudna használni a Polaris csatlakozóiból, annak logikusan jobban megéri azt választani, mint a Geminit. Lehet, hogy utóbbi a legolcsóbb, de az ár/csatlakozó mutatója annak a legkedvezőtlenebb.
Végszó
Ha egy hangrendszer karakterében harsányság, sztereó térre értendő pontatlanság, dinamikai bizonytalanság tapasztalható, az nem feltétlenül a készülékek hibája. Számunkra ez volt rövid kísérletünk tanulsága. Nem biztos, hogy rögtön meg kell szabadulni a meglévő elemektől, ha nem tetszetős az összkép. Könnyen lehet, hogy csak finomításra szorul a rendszer. Bármennyire nehezen megfogható az elektromos áram kondicionálás témaköre, a tökéletes (vagy egyszerűen csak élvezhető) hang szempontjából nem tanácsos e lehetőséget kizárni. Ami mosolyt csal a hallgató arcára és segít a hangminőségen, azzal van értelme foglalkozni, így az IsoTek legújabb tápszűrőivel is. Annyit még hozzá kell tenni, hogy a tápkábelek sem kevésbé játszottak szerepet a végső elégedettségben.