IsoAcoustics rezgéselnyelő talp teszt
Hatékony kiegészítő, nem csak hangfalakhoz
2014. november 6., csütörtök, 10:05
IsoAcoustics audio hifi hangfal hangfalállvány állvány hangfal állvány rezgéscsillapító rezgéselnyelő talp állvány teszt hangfalállvány teszt rezgéscsillapító teszt rezgéscsillapító állvány teszt
Ezúttal olyan terméket próbáltunk ki, amely az akusztikai elcsatolást használva, képes a hangfalak hangját feljavítani, jobban mondva, a hibáikat csökkenteni. Első ránézésre semmi varázslat, egy nagyon szilárd "műanyag" tartó szerkezet, néhány fémrudacska, és jó vaskos gumi alátétek segítenek, hogy stúdió vagy hifi hangfalaink, netalán készülékeink jobb minőséget szolgáltassanak.
Az IsoAcoustics kínálatában kizárólag hangfalállványok szerepelnek. Ezúttal nem hagyományos, tízkilós tömegű, vasból készült állványra kell gondolni. Ezek kevésbé súlyos darabok, sokkal inkább talpaknak nevezhetnénk őket, de a tetejüket és az aljukat egyaránt vastag gumikorongok fedik. A kialakításból fakadóan a hangfallal és a hangfal alatti felülettel érintkező részek anyaga is gumi, ami nem csak csúszásgátló, hanem rezgéselnyelő szempontból is érthetően előnyös. Látszólagos egyszerűségük ellenére az IsoAcoustitcs termékekben felhasznált anyagok mögött hosszú kutató munkálatok állnak. A gyártó által kifejlesztett rendszert amerikai és nemzetközi szabadalom védi.
Miért lenne szükség egy hangfalnak rezgéselnyelő talpakra? Sétáljunk oda a hangsugárzónk mellé, miközben szól rajta a zene, és érintsük meg az oldalát vagy a tetejét. Ha nem valamilyen high end, agyoncsillapított doboz birtokosai vagyunk, akkor szinte biztos, hogy lágy vibrációt fogunk érezni. Ennek oka, hogy a membránok villámgyorsan ugrálnak előre-hátra, és mozgásukat a ház többnyire átveszi. Ha a hangfalat csak úgy letesszük a földre vagy egy polcra, akkor az alatta lévő felület szintén további rezgéseket vesz át. És ez lényegében rontja a hangminőséget, mivel a hangdoboz akusztikailag instabillá válik, amint nagy felülettel érintkezik és az a felület is "megszólal". Ezért szokott sok hangfalgyártó gumi vagy szilikon anyagú, felragasztható tappancsokat mellékelni a csomaghoz. A menetes szárral rögzülő tüskék az állódobozok tartozékai, de értelemszerűen a kicsiknek ugyanúgy létszükséglete az akusztikus elcsatolás. Az IsoAcoustics termékei bizonyos értelemben olyanok, mint ha e "tappancsok" felturbózott változatai volnának. Ráadásul a cég azokra is gondolt, akik mélysugárzóhoz, vagy hangszer erősítőhöz keresnek ilyen megoldást.
Kicsomagolás, összeszerelés
Az alkatrészek darabokra szedve kerülnek elő csomagjukból, összerakásukhoz nem kell semmilyen szerszám a két kezünkön kívül. A talpakat összefogó, ívelt idom-keret speciális tervezésű műanyagból készült, aminek formáját és anyagszerkezetét (high modulus copolimer - magas rugalmassági tényezőjű kopolimer) a gyártó évekig tartó kísérletekkel fejlesztette ki. Folyamatos mérőmikrofonos vizsgálatokkal elemezték a talp, hangfalra gyakorolt, akusztikai hatásait, emellett süketszobai környezetben, a rászerelt rezgésérzékelőkkel az alátét rezonanciás pontjait is megfigyelték, szükség esetén javítva, változtatva e részek merevségén. A rendszeres optimalizálás mellett szem előtt tartották, hogy a termék ne legyen túlságosan nagyméretű, tehát szükség esetén, egy íróasztalon is elférhessen, ami hangstúdiókban teljesen általános igény. Így aztán a termék látszólagos egyszerűségétől eltekintve, az összkép mögött rengeteg tesztmunkálat áll. Ezúttal a praktikusság az esztétikánál előrébb került, erre csak akkor jöttünk rá, amikor a hangfalainkat már rátettük a talpakra. Az alsó és felső, különböző szerkezetű keretet fém távtartók illesztik össze, ezekhez a rudacskákhoz kb. 1 cm-es betéteket kapunk. A betét alkalmazásával megdönthetjük az állványt, így a hangfalak nem egyenesen előre, hanem kissé felfelé, a fülünk irányába néznek. Az alsó és felső keret sarkai lágy gumival béleltek. A betét abszolút csúszásgátló felületű, határozottan megtartja a beletűzött fémrudakat és nem csúszkál a földön vagy médiabútoron, a hangfallal érintkező rész pedig mivel inverz dóm alakban áll, szinte tapadókorong jelleggel simul a hangsugárzónk aljához. tehát dupla rezgéselnyelésről beszélhetünk, így jön létre valós akusztikus elcsatolás. Természetesen lefelé néző helyzetbe is rakhatjuk a hangfalakat, szerkesztőségünkben például a dobozok fülmagassághoz képest fél méterrel magasabban helyezkedtek el. Az ISO-L8R betétei látszólag szinte semmivel nem teszik meredekebbé a szerkezetet, mégis mikor a hangdoboz már rajta van, egyértelmű, hogy a membrán jóval inkább az arcunk irányába néz. A csomagoláshoz jár egy szett hosszabb rúdkészlet is, mellyel már húszcentis magasságot és ténylegesen állvány kinézetet kapunk, ezt akár padlón is használhatjuk. Létezik egy L8R 200 SUB típusú alátét is, kifejezetten mélysugárzókhoz, amihez érthetően nem mellékelnek hosszabb rúdkészletet.
A hallottak alapján...
Az IsoAcoustics termékeit közepes akusztikájú szobában teszteltük, szem előtt tartva a hagyományos otthoni környezetben várható eredményt. Hangfalként Jamo C 603 és DALI IKON 2 MK2 dobozok voltak segítségünkre, fél centis gumitalpakat ragasztottunk rájuk mintegy referencia megoldásként. Maga a tesztkonfiguráció így állt össze:
Forrás: Pioneer N-50
Erősítő: Rotel RA-10
Hangfalkábel: Real Cable TDC300F
Összekötő kábel: AudioQuest Golden Gate RCA
Tesztfelvételek: Cassandra Wilson - Red Guitar (24 bit/96 kHz); Eliane Elias - I Though About You (24 bit/96 kHz), Olivier Latry orgonafelvétel (Cantata No. 29, "Wir danken dir, Gott, wir danken dir," BWV 29, 44 bit/16 KHz)
Az ISO-L8R közbeiktatásával könnyedebb és légiesebb hangot kaptunk, de még érdekesebb volt megtapasztalni azt, mennyire intenzíven és határozottan változtatta meg a basszusokat. A mélyhangok töménysége, hullámzó jellege drasztikusan csökkent, amit talán csak azért érzékeltünk, mert a Jamo és DALI dobozokat évek óta használtuk. Korábban meggyőződésünk volt, hogy az IKON 2 alsó frekvenciás karaktere nem szorul javításra, mégis mikor az alátétre helyeztük, mindenki egyetértett a hang javulását illetően. Mindkét hangfalpáron érezhető "súlyveszteség" érte a zenéket, de nem csak a basszusokban. Ha a hangsugárzókat csak simán ráhelyeztük a polcra, akkor is remek sztereó tér és dinamika mutatkozott, de az énekhang belesimult a két hangfal közötti síkba. Az IsoAcoustics használatával nem erősödött az ének, a magas frekvenciákban sem hallottunk eltérést, viszont a vokál iránya megváltozott. Afféle "daru-hatás" történt, mivel Eliane Elias hangsávja szó szerint kiemelkedett a zongora és a nagybőgő öleléséből. Mikor kivettük az állványokat a dobozok alól, ez a kitartott, lebegtetett érzés megszűnt. Dinamikailag egy pillanatig sem éreztünk radikális eltérést, a hangszórók szórására sincs hatással az állvány, viszont a mélyeken hallhatóan javított, megfogta és lecsupaszította őket, Aprócska búgások, hörgések és remegések tűntek el a zenéből. A Jamón hallottak alapján feltételezhető, hogy belépő kategóriás hangfalak is meghálálják az extra rezgéselnyelést, és talán közhelyesen hangzik, de tényleg néha olyan érzés fogott el minket, mint ha az általunk jól ismert hangdoboz helyett valami kicsivel drágább szólna. A DALI pedig azt bizonyította be, hogy a megfelelően érzékeny, és jól összeszerelt doboz is meghálálja, ha tovább csillapítunk rajta, ráadásul egy kifinomult dobozzal nem csak basszusokat, hanem a középtartomány irányítottságát is javíthatjuk.
Végszó
Az IsoAcoustics ISO-L8R praktikus és meglepően effektív kiegészítő. Az áráért cserébe a vízszintes elemeket fémből is elkészíthették volna, persze lehet, hogy hatékonysága pont a speciális kopolimernek köszönhető, ráadásul a célra ugyanúgy megfelelt. Igazságtalanul drágának viszont nem nevezhetjük, ugyanis ez egy szilárd tárgy, amit csak egyszer kell megvenni, évtizedek múlva is ugyanúgy számíthatunk a hatékonyságára. Azoknak mindenképpen javasoljuk, akik munka szinten űznek hangmérnöki tevékenységet, és hagyományos stúdió hangfalak teljesítményén szeretnének javítani. Ezt alátámasztja, hogy a gyártó honlapján több oldal hosszúságú táblázatba szedték a kompatibilis aktív monitorokat, és a hozzájuk javasolt talpakat.
Másodsorban azoknak is érdemes kipróbálni, akik a hangfalat csak polcra vagy bútorra tudják helyezni, de a hangszórók túl alacsonyan vagy magasan helyezkednek el fülmagassághoz képest, valamint korrigálni akarják a bútor vagy polc negatív akusztikus hatását. A dönthető funkció ilyen szempontból tényleg előnyösnek bizonyult, a részletek tisztábban eljutottak hozzánk, valamint csökkent a bútor rezonanciájából adódó "torzítás" is. Az L8R 200 akár háromutas, 50-70 cm magasságú hangfalak, míg a kisebb példányok egyéb elektronikai eszközök (lejátszó, erősítő, DAC, projektor) alatt is érezhetően kifejtik jótékony hatásukat. Aki például úgy érzi, hogy kissé vibráló, rakoncátlan frekvenciamenettel dolgozik a mélysugárzója, annak is érdemes kipróbálnia egy ilyen eszközt, mert mint kiderült, a spéci alátétekkel főleg a basszusokon javíthatunk.