Harman Kardon Onyx Studio 7 Bluetooth hangszóró teszt
2021. június 8., kedd, 20:00
Harman Kardon HK Onyx audio hifi hangfal hangszóró hangrendszer Bluetooth Bluetooth hangszóró Bluetooth hangfal mobil hangfal hangfal teszt hangszóró teszt hangrendszer teszt Bluetooth hangszóró teszt Harman Kardon hangfal
Ha piacvezető, kisméretű Bluetooth hangszórókról beszélünk, akkor talán nem túlzás azt állítani, hogy két név között oszlik meg a trón. JBL, ha örökmozgó "outdoor" arcok vagyunk, de a zenének mindig és mindenhol ott kell lenni velünk és Harman Kardon, ha otthon nyugiban szeretnénk élvezni kedvenc zenéinket, olyan hangsugárzóból, ami ráadásul baromi jól is néz ki. Ez utóbbiból az Onyx sorozat már szinte legendának számít, így nagy várakozással álltunk neki a 7. generáció tesztjének.
Hetedik az új első!
A Harman Kardon Onyx Studio hangsugárzók sikere megkérdőjelezhetetlen, de nézzük csak kicsit a családfát, hogy honnan is jutottunk ide, vagy inkább ide vissza.
Talán már kevesen emlékeznek az igazi, a forradalmi, a nagyágyú Harman Kardon Onyx hangszóróra, ami akkor 2013-2014-ben igencsak tág pupillás hallgatókat kreált másodpercek alatt maga köré. Ami azt illeti, az Onyx olyan hihetetlen hangzást produkált akkor, amit még mástól nem nagyon hallhattunk, megfejelve némi hálózati képességgel, és egy olyan extravagáns külsővel, ami a mai napig is etalonnak számít. A lelkesedést talán csak a kb. 160 000 Ft-os árcédula tudta megtörni, ezért a HK okosai, merítettek egy nagyot ebből az ötletből, és körülbelül a fele árért piacra dobták az Onyx Studio sorozatot. Ezeknél eltűnt az ufó forma körüli, giroszkóp karikára emlékeztető fogantyú, és jöttek a különböző anyagú és színű támasztó lábak, amik amúgy mind a három generációnál nagyon jól néztek ki.
Ezek után valószínűleg hölgyek vették át a Studio 5 és Studio 6 tervezését, és létrejött a legdögösebben szóló retikül a világon, melynek második verzióját már a medencébe is beleejthettük az IPX 7-es vízállóságnak köszönhetően, ami a JBL Xtreme, JBL Charge, JBL Boombox stb-nél talán érthető, de itt szerintünk felesleges fejlesztés volt. Ez után jött a meglepetés!
A Harman Kardon Onyx Studio 7 személyében visszaköszönt az első Onyx verzió, ami nagyon jó húzás volt (ha már újat nem tudtak kitalálni), bár jó néhány dolog megváltozott. Az első Onyx levehető előlapja, gumírozott külső pereme, bőrborítású hátulja a gyönyörűen táncoló, csillogó passzív radiátorral, valamint a hálózati tulajdonságai is a múlt emlékei maradtak. Kapott ellenben egy igényes szövetborítást, melyet három színben is rendelhetünk, új hangszórókészletet és egy igényes masszív, testes hangzást, mondhatni korrekt áron.
A tudástár
Az előd 6. generációhoz képest eltűnt a vízállóság, ami miatt biztosan nem kapunk sírógörcsöt, ellenben a gyönyörű szövetburkolat mögött ugyanúgy egy méretes, 120 mm-es mélyközépsugárzó, egy ovális passzív radiátor, de már két 25 mm-es dóm magassugárzó gondoskodik arról, hogy mind térhatásban mind pedig hangzásban túlszárnyalhassa eddigi elődeit. Az 50 W-os D osztályú erősítő valamint az 50 Hz-20 kHz-es frekvencia-átvitel papíron megegyezik az előddel, de a valóságban mégis meghozta azt a kis pluszt a térfogat- és a kb. 300 g-os súlynövekedés.
A kezelőgombok a megszokott helyen, a hangsugárró felső ívén kaptak helyet, ahol a státusz LED is világít, ám ez csak a legalapvetőbb dolgokat jelzi ki, az akkumulátor aktuális töltöttségét például nem, ami elég sajnálatos.
Alapvetően ellentmondásos számunkra az a tény, hogy a Harman csoport a HK hangsugárzókat szánja az "igényes" zenehallgatásra, és bár a gyártó több termékében is már Bluetooth 5.0 üzemel, az Onyx Studio 7 mégsem élvezheti a fejlettebb adatátvitel áldásos tulajdonságait, és még mindig a 4.2 verziót kapjuk hozzá, illetve a hátlapon egy 3,5 mm-es AUX Jack bemenet is opció lehet.
A beépített akkumulátor is szokásosnak mondható, mellyel 4-5 óra töltési idővel a gyártó szerint 8 óra zenehallgatást tesz lehetővé, ami tesztünk alapján, diszkrét hangerőn akár 10 órára is felkúszott, de amikor maximum közelében járattuk, akkor akár 2 óra alatt is ki tudta lehelni magából a szuflát.
Az Onyx Studio 7 szintén rendelkezik azzal a lehetőséggel, hogy akár sztereó felállásban 2 db-ot összepárosítsunk, vagy akár más-más helyiségekben elhelyezzük őket, de elméletileg ennyi a maximum is egyben, ami lehetséges. Sajnos nekünk csak egy magányos harcos állt rendelkezésre a teszthez, de amire kíváncsiak voltunk, azt így is bőségesen megkaptuk.
Működés közben
Ami azt illeti, a Harman Kardon Onyx Studio 7 tényleg jól néz ki ezzel a "régi új" alumínium fogantyúval, de az elérhető színek közül talán ez a sötétkék verzió a legkevésbé kedvencünk, bár ez teljes mértékben ízlés, vagy inkább szobai környezet kérdése. A klasszikus fekete mellett, jelenleg talán a világosszürke szövetű a legdögösebb, ami passzol világos és sötét környezetbe is, de akár egy igényes türkizkék konyhabútorral is tökéletesen ki tudja fejezni a tulajdonos vidám és sokszínű személyiségét.
A kicsomagolást követően a beüzemelés néhány másodpercet vett igénybe, majd jöhetett a munka legkellemesebb része.
Az első és azonnali benyomásunk, ahogy azt vélhetően a HK mérnökei is szerették volna elérni, hogy a basszusa már-már szinte felfoghatatlan, ha figyelembe vesszük a méreteket. Minden újabb generációs HK vagy JBL hangszórónál képesek felülmúlni az elődöt, pedig a teljesítmény és a méret szinte semmit nem változik. Kérdés persze, hogy a valós hangokhoz ragaszkodva ezt meddig szabad eltúlozni, de pl. egy progresszív house, dubstep, vagy éppen drum and bass számnak nem igazán vannak "eredeti hangszerei" így talán senkit nem zavar, ha a mélyhangok már a pincéből integetnek vissza.
Az Onyx Studio 7 bár lényegesen szélesebb teret volt képes maga köré varázsolni, mint közvetlen elődje, mégis éppen az a középtartomány lett visszafogottabb, ami a hangszereket és az énekhangokat hangsúlyozta ki a Studio 6-nál. Ezzel szemben a két selyem dóm, ha lehet, még részletgazdagabb előadást nyújtott, nagyon finoman és szellősen prezentálva a cineket, gitárpengéseket vagy dobseprűt, illetve a lábdobok vagy bőgők basszusa is érezhetően teltebb és erősebb lett. Érzésre olyan volt, mintha az EQ klasszikus "V" szárait kicsit feljebb húzták volna, az alját pedig csipetnyit lejjebb. Egy-egy kedvenc jazz albumunknál ez legfeljebb akkor érződött volna, ha egymás mellett hallgatjuk a két modellt, de ami azt illeti, Oscar Peterson Trio, Norah Jones, Miles Davis vagy Dave Brubeck elképesztő előadása egy pillanatnyi hiányérzetet sem hagyott maga után. A hangszerek részletessége, testessége és energiája még a sokadik ilyen hangsugárzó tesztje után is meglepő volt, érződött minden másodpercében, hogy a Harman Kardon nem csak a könnyűzenékre találta ki az Onyx Studio-t.
Bár a lágyabb akusztikus muzsikákat is nagyon élveztük, a "boost-os" EQ valahogy inkább a dinamikus ütemeknek és dübörgő basszusoknak hozta ki a sava borsát. Mondhatni zenei stílustól függetlenül élvezkedtünk a lendületes és erőteljes ütemekre, mindegy volt, hogy rock-ot, mint pl. Metallica, Korn, System Of A Down, hip-hop-ot a régi kedvencekből, mint a DAS EFX, Dj Vadim, Swollen Members vagy az elektronikus zenék világából válogattunk (Monolink, Roy Rosenfeld, Roni Size, Hybrid Minds stb.), nagyon dögösen, tisztán és rendkívül telten zenélt az Onyx Studio 7. A hangerő drasztikus emelésére már itt is belépett a védelem és szépen visszarántotta a földre a lelkesedésünket, jelezvén, hogy nem egy PartyBox-szal van dolgunk, de méreteihez képest így is jócskán túlteljesítette az elvárásainkat.
Csak hogy teljes legyen a kép, néhány film erejéig összeugrasztottuk a kis a HK Onyx-ot okos tévé készülékünkkel Bluetooth-on, pusztán kíváncsiságból, hogy erre is jó lehet-e. Finoman szólva sem bántuk meg ezt a döntést, ugyanis nemhogy a tv hangját javította fel drasztikusan, hanem bizonyosan állíthatjuk, hogy a belépő szintű, olcsóbb soundbar-okat megeszi reggelire, bár akkora hangerőre nem képes, de egy kis szobában bőségesen elég erőre, és ami talán fontosabb, hangminőségre képes. A két magassugárzóval már kellő teret volt képes létrehozni, tökéletesen artikulált, tiszta párbeszédekkel és dübörgő akciójelenetekkel, de ilyen felhasználás mellett mindenképpen meghálálta a konnektorba dugott töltő magasabb teljesítményét. Amennyiben valaki egy nagyon olcsó soundbar beszerzésén agyal, feltétlenül javasoljuk opciónak ezt a megoldást, mert akár filmre is, de zenei célokra garantáltan jobb döntés lesz ez a hangszóró, és még az elhelyezése is egyszerű. Ezek után bátran jelenthettük ki, az Onyx Studio 7 egy igazi kis mindenes, imádtunk vele minden másodpercet.
Összegzés
A Harman Kardon Onyx Studio 7 talán bizonyítéka lehet annak, hogy a gyártó még mindig kísérletezik ezzel a sorozattal, és ez még nem a tökéletes végkifejlet. Az, hogy így ugrálnak a dizájnok közt, egyszer vízálló lesz egyszer nem, egyszer látszik a hangszóró vagy a passzív membrán, aztán eltűnik, mind fel lehet fogni bizonytalanságnak, vagy akár fejlesztésnek is. Akárhogy is, eddig minden szériával egyre csak jobbak és jobbak lettek az Onyx Studio sorozat tagjai, és lényegében nincs olyan belső környezet, vagy zenei stílus, amihez ne mernénk feltétel nélkül ajánlani, legfeljebb a medencés bulikat hanyagoljuk a kis szépséggel, nagy kár lenne érte.