Harman Kardon Omni 10, 20 és Adapt, vezeték nélküli hangrendszer teszt
Begolyózik az egész ház!
2015. november 16., hétfő, 17:20
Harman audio hifi multiroom hangfal hangrendszer hangszóró Harman Kardon multiroom hangfal multiroom hangrendszer multiroom teszt hangfal teszt Harman Kardon multiroom multiroom rendszer teszt multiroom hangrendszer teszt
Az Omni eszközökkel olyan, többszobás hangrendszerré fejleszthető megoldást próbált alkotni a Harman Kardon, ami költséghatékonyabb a piacot momentán uraló multiroom összeállításoknál. Mai cikkünkben felfedjük a gömbölyded készülékek titkait.
Multimédia, vagy multiroom?
A Harman Kardon kínálata meglehetősen szerteágazó, így talán nem is meglepő, hogy pont ők ajánljanak intelligens házhangosításra szánt eszközöket, aminek már ideje volt. Ha több szobába akarták szétosztani a zenét, már eddig is többféle gyártó közül választhattak az érdeklődők. Mostanra átestünk a ló túlsó oldalára, a multiroom rendszer építése kezd olyan felkapott téma lenni, mint öt éve a fejhallgatózás. Ez nem feltétlenül baj, hiszen a konkurencia szaporodásával versenyre késztetik egymást a cégek, és kreatívnak kell lenniük ahhoz, hogy a potenciális vásárlóban szimpátiát ébresszenek.
Tehát, válaszolva a fenti kérdésre: az Omni készülékek elsősorban multiroom rendszer építésére szolgálnak, és másodlagos, kiegészítő funkciójuk a multimédiás használhatóság. Utóbbi egész pontosan azt jelenti, hogy a lejátszott zene zónákra való szétosztásán kívül, az eszközök Bluetooth hangrendszerként is működhetnek, illetve egy 3,5 mm-es vonalszintű Jack bemenettel is rendelkeznek. Ha kezdésnek például csak 1 db Omni 10-et viszünk haza, már őt is használhatjuk valamelyik szobánkba letéve, pusztán háttérzenei célra.
Egy dolgot viszont nem árt előre tudni: amennyiben az Omni készülékek vonalszintű bemenetét használjuk, a forráseszköz hangjele csak 2-3 másodperc késéssel fog megszólalni rajtuk. Ezért televíziós vagy számítógépes hangfalaknak nem alkalmazhatóak, arra bőven elég egyéb alternatívát nyújt a Harman Kardon.
Családszemle
A Harman Kardon multiroom famíliája jelenleg három tagból áll. A legkisebb típus (Adapt) olyannyira egyszerű, hogy önmagában hangkeltésre nem is képes. Viszont található rajta hangjel kimenet. Kezd összeállni a kép? Ez a parányi, kavics formájú eszköz voltaképpen egy Bluetooth-vevő, ami képes WiFi alapokon, az Omni család további, otthoni hálózatunkhoz illesztett komponenseivel (vagy további Adapt-okkal) kommunikálni. Az Adapt elsődleges előnye, hogy bármilyen hangrendszerre ráköthetjük, akár egy számítógépes hangfalpárra is.
A família másik két tagja hangszórókészletet is tartalmaz. Azok, ha úgy tetszik, Adapttal egybeépített aktív monó hangsugárzók, a hagyományos, szögletes dobozokhoz képest lényegesen trendibb, formásabb megjelenéssel. A kisebbik, Omni 10 típus egy kb. 18 cm átmérőjű, gömb formájú hangrendszer. Megjelenése nem kimondottan jellegzetes, egyedül a szövettel takart hangszórórács és a hátsó oldalra applikált passzív basszus radiátor közepén fénylő, diszkréten elegáns harman/kardon felirat árulja el származását. Az alig másfél kilós gömböc a gyártó által megadott infók szerint maximum 50 W teljesítmény leadására képes, ami egy ekkora méretű komponenstől több, mint elegendő. Az Omni 10 fényesre polírozott műanyag házának belsejében 1 db 9 cm-es mélyközép membrán és egy 35 mm-es magassugárzó lapul, frekvenciatartománya 52 Hz-től 20 kHz-ig terjed.
Az Omni 20 a Omni 10-eshez képest több hangszórót (2 db 75 mm-es mélyközép membrán + 2 db 19 mm-es magassugárzó + 1 db hátoldali passzív basszus radiátor) és némileg nagyobb (maximum 60 W) összteljesítményt nyújt. Ennek eredményeként kicsivel szélesebb, és nehezebb is, mint kisebbik testvére, de globális viszonylatban ő is kompakt hangrendszernek számít.
Használat, kezelés
Az Omni 10 és Omni 20 tetejére is ugyanúgy egy gumilemezbe ágyazott, nyomógombos panel került. Utóbbival állítható a hangerő, aktiválható a Bluetooth, és elindíthatjuk vagy megállíthatjuk az éppen listába szedett zeneszámokat. A klaviatúra közepére került egy háttérvilágított, nagyobb méretű gomb, ez több funkciót is ellát, a ki-bekapcsolástól kezdve a vezeték nélküli jel szinkronizálásáig. Nem érdemes találomra nyomkodni az említett kezelőszervet, mert véletlenszerű használat esetén különféle színekben világítani vagy villogni fog, ezzel jócskán összezavarva a kezdőket. Ha használni akarjuk az Omni komponenseket, akkor inkább hagyatkozzunk a vezérlő applikáció utasításaira!
Most hogy szóba került, érdemes kitérni a HK Controller programra is, elvégre az tette lehetővé, hogy az Omni komponensek tudását próbára tegyük. A felület nem a világ legjobbja, de alapvetően gyorsan működött, és 1-2 nap elteltével minden funkcióját könnyen megtaláltuk. Egyes kliensek (pl. MixRadio) hiába szerepeltek a baloldali kiugró sávban, rájuk koppintva mindössze "ebben a régióban nem elérhető" jellegű üzenetet kaptunk. Ettől függetlenül a Deezer és Tidal szolgáltatók itt, Magyarországon is aktívak, tehát az előfizetéses online zenei közvetítés előnyeit, ha akarjuk, és hajlandóak vagyunk rá havi szinten pár ezer forintot áldozni, akkor mi is megtapasztalhatjuk.
Az Omni rendszer lehetséges zeneforrása elsősorban a mobileszközünk. Ezért a szoftver is úgy lett kialakítva, hogy alapból a telefonunkon lévő gyűjtemény legyen a központilag megjelenő tartalom. Az albumborítók egymás mellett, két oszlopban sorakoznak, sajnos forgatott nézetben való megjelenítésre, Coverflow-szerű vizuális effektusokra nincs lehetőség. Tetszett viszont, hogy a kijelző jobb szélére koppintva újabb sáv úszik elénk, melyen belül többek közt az aktív zónákat és a "parti módot" érhetjük el. E mellett a középső menüben megjelenő albumokat, zeneszámokat "drag and drop" módszerrel meg tudjuk ragadni, és ujjunkkal ráhúzni a kiszemelt zónára.
Hangminőség
Talán a kis méret és a mellé párosuló, műanyag készülékház miatt, nem tagadjuk, szkeptikusan álltunk a H/K hangrendszereihez. Az első megszólaló zeneszámot követően eloszlottak a kételyek, és az intenzíven oda-vissza ugráló passzív membránokat nézegetve eszünkbe jutott, hogy a Harman Kardont ugyanaz a cégóriás tartja kézben, akiknek pl. a JBL mostanában bekövetkezett, látványos technikai fellendülése is köszönhető.
Kicsit az Omni 10-re fókuszálva: a kb. sárgadinnye nagyságú kis hangfalacska egyszerűen lenyűgöző, önmagában is. Rutinos szemmel és füllel reflexből azt gondoltuk, hogy egy ekkora kis dísztárgy számára fizikai képtelenség combos basszusokkal beölteni egy szobát. Aztán beüzemeltük egy kb. 15 négyzetméteres helyiségben, és szembesültünk a ténnyel: az Omni 10 tud dögösen, erőteljesen és testesen szólni. Tetszett az elgondolás, miszerint az Omni 10 későbbiekben bármikor kiegészíthető egy másik Omni hangrendszerrel, hogy a két "doboz" szinkronizálva, sztereóban üzemeljen. Ekkor még egy kis hangszínpadot is fogunk érzékelni, középre irányuló részletekkel. És bármilyen vicces, ez valóban megtörtént, mármint a sztereó élmény. Tömören és leegyszerűsítve, de hallhatóan a két Omni 10 közé lett igazítva jó néhány részlet. Legelső nekifutásra kb. 5 percig kellett ide-oda bolyonganunk a mobiltelefonos applikáció menüiben, de aztán végre rájöttünk, hogy a sztereó párosítást (logikus módon) egy szobán belülre szűkítve lehet megvalósítani.
Az Omni 10 egyfajta bájjal rendelkezik, amikor pedig egyszerre kettő szól belőle, a felhasználó arcára kiülő, elégedett mosoly garantált. Eleinte mi is csak hitetlenkedő vigyorral bámultunk egymásra, amikor Robin Shulz - Sugar c. trendi zenéje megszólalt a kis gömböcökön. A zenétől valósággal vibrált a levegő, és a két kis Omni 10 körül másfél-kétméteres hangburok jött létre. Mindehhez nem a kommersz Bluetooth hangszórók tompa és álmatag stílusa, hanem egy jóval élénkebb, tisztább karakter társult.
Az Omni 20 önmagában is elvégezte a munka nagy részét. Nem is gondolnánk, hogy belőle kettőt szükséges alkalmazni, hacsak nem egy nagyon nagy alapterületű helyiséget kell behangosítani. Karakterében szinte tökéletesen megegyezett az Omni 10-zel, csak még erőteljesebb módon szólaltatta meg a hangokat.
Értelemszerűen, a Harman Kardon mindent megtett annak érdekében, hogy a lineáris reprodukció helyett inkább gazdagított, élénkített hatásban részesüljön a hallgató. Annak érdekében, hogy egy mosottas, agyontömörített internetrádióból ne a kásás, zajos és csörgedező bitfolyamra, hanem a zene mozgékonyságára tudjunk figyelni. A hifi világ megszállottjai talán nem feltétlenül értenek egyet ezzel, de szerintünk ahhoz, hogy járjon a lábfejünk egy felvételre, és jókedvűen élvezzük a zenét, ahhoz elsősorban nem hűen visszaállított hangjelre, hanem lendületességre van szükség. A hifi hang másfajta előnyökkel jár, erről bőven eleget olvashatnak hifi rovatunkban.
Végszó
A Harman Kardon megoldása elsősorban egyszerűsége miatt nyerheti el a laikusok figyelmét és tetszését. Másodsorban (ha szigorúan csak a hang teljesítményt nézzük, és nem a termékkínálatot vagy a szoftver kiforrottságát) több, mint 30 %-kal kedvezőbb áron kaphatóak, mint a multiroom riválisoknál eddig látott és általunk kipróbált hangrendszerek. Így aki a többszobás hang élményét korlátozott keretből szeretné kivitelezni, annak érdemes megismerkednie a kis méregzsákokkal.