Grado SR125x fejhallgató teszt
Megfizethető etalon
2021. október 20., szerda, 11:40
Grado audio hifi fejhallgató hifi fejhallgató Grado fejhallgató fejhallgató teszt Grado fejhallgató teszt hifi fejhallgató teszt
A Grado SR80x teszt olvasása után sokan joggal lehetnek kíváncsiak arra, hogy vajon mit képes felmutatni a kb. 20 000 forinttal drágább SR125x? A nagyobb testvér kivitelezése nem tökéletes, de térnyitottság és gyorsaság tekintetében bármilyen általunk eddig kipróbált, 70 000 forint alatti fülessel felveszi a versenyt.
A Grado-recept
Az SR125x külsőleg magán hordozza a Grado konzervatív egyszerűségét. Funkcionális termék, melynek szerény, spártai megjelenéséhez 70 000 forintos ár társul. Ugyanakkor nem árt tudni, hogy az "X" betűvel ellátott modellek fontos frissítéseket kaptak, amelyeket korábbi, SR80x cikkünkben is összefoglaltunk. Ha kedves olvasónk már olvasta az említett írást, akkor nyugodtan ugorjon át a következő fejezethez!
Az X széria új, 4. generációs hangszórót jelent. Az SR125x olyan membránt tartalmaz, amelyet kifejezetten ehhez a modellhez (vagy árszinthez) optimalizált a gyártó. A 44 mm-es hangszóró erősebb mágnest, könnyebb lengőtekercset és újratervezett membránfelületet kapott. A készítők szerint ezek által kevesebb torzítással és több harmóniával, integritással visszaadott zenére lehet számítani.
Másik említendő újítás, hogy a fejpánt az előző generációval ellentétben (végre) béléssel is rendelkezik, ami a hosszú távú komfort szempontjából egyértelműen előny. Az összesen 8 db vezetőszálat tartalmazó kábel új, fekete harisnyát kapott, ami a korábbi, csupasz fekete műanyaghoz képest egyértelműen elegánsabb látványt kelt.
Küllem
Az SR125x a Grado brooklyni műhelyében készül, kézzel szerelik össze. Formaterve, kinézete összességében jó, különösen akkor, ha a potenciális érdeklődő kedveli a régies megjelenésű készülékeket. Ugyanakkor bármennyire dicsőítő az amerikai gyártás ténye, az SR125x nem kimondottan prémium megjelenésű füles. Így legalább lehet bízni abban, hogy a kisebb modellekhez viszonyított magasabb összeget nem néhány CNC géppel mart díszítés, lakkréteg vagy bőrdarab, hanem a legfontosabb elem, a jobb minőségű hangszóró miatt kérik el.
Az SR125x fülre fekvő és nyitott kialakítású. Mint mindegyik Prestige sorozatú Grado fejhallgató, ez is szivacs korongokat alkalmaz fülpárnaként. A műbőrrel bevont fejpánt mérete egy-egy fém pálcika segítségével állítható be. A hangszórókamrákba beépített, tehát nem moduláris kábel 1,8 méter hosszú. Végződése műanyag házas 3,5 mm-es analóg sztereó Jack, amelyhez 6,3 mm-es átalakítót is csomagolt a Grado. Az összkép szolid, letisztult és ikonikus, épp úgy, mint a cég bármely más fejhallgató esetében.
Használat közben
A kicsomagolás önmagában kellemes érzéseket ébresztett, ahogy a hihetetlenül egyszerű, mégis frappáns, szivaccsal bélelt papírdobozból kezünkbe került a büszke família hosszú múltját megemlítő papírlap. Az SR125x kábelek nélkül kb. 160 grammos tömege nagyon kellemes volt különösen akkor, amikor a fejünkre felvettük.
Viszont, ha túl sokat lógva hagytunk a kábelből, akkor az meglehetősen lehúzta a rajtunk lévő fülest. Másik probléma a kábel merevsége volt. Ha használat után nem "hajtogattuk" gondosan össze, akkor hajlamos volt össze-vissza tekeregni (magával forgatva a hangszóró kamrákat). Szubjektív, hogy ez kinek mennyire okoz gondot. Mi jobban örültünk volna egy lazább kábelezésnek. Más kérdés, hogy ez is része volt a "Grado varázsnak".
A nyílt, szabadon levegőző kialakítás miatt minden körülöttünk lévő hangot beengedett a fejhallgató és az általunk hallgatott zene is kiszűrődött. Ez nem Grado hiba, hanem a nyitott kategória sajátossága, olyan tényező, amit nem árt tudomásul venni vásárlás előtt. Viszont a komfort fülre fekvő viszonylatban nagyon jó volt. Szemüveggel kicsit kényelmetlen volt a fül felőli nyomás, de szemüveg nélkül akár órák hosszat is gondtalanul használhattuk az SR125x-et. Az új, bélelt fejpánt sokkal jobb komfortot biztosít a korábbi generáció fapados csíkjához képest.
A fejhallgatót Astell&Kern AK Jr. hordozható zenelejátszóval és RME ADI-2 DAC FS D/A konverterrel teszteltük. Mindennapos "háttérzenei" célra is alkalmaztuk, de a kritikus meghallgatást szokásos módon, referencia nagyfelbontású számlistánk segítségével végeztük.
Hangminőség
A Grado SR125x pontosan azokat a hibákat és hiányosságokat korrigálta, amelyekkel olcsóbb testvére, az SR80x tesztelése során találkoztunk. A kisebb modell nyers és kiélezett stílusa ennél a fejhallgatónál elfogadhatóbb, élvezhetőbb tónusra változott. Így jobban tudtunk összpontosítani Grado előnyös adottságaira, amelyek közül főleg a teret lehetett kiemelni.
Az SR125x térhatása lenyűgöző volt. Nyitott, szellős módon jelenítette meg a zenét. Nem a fejünkbe "befelé" akarta sűríteni az információt, hanem inkább transzparens ablakként, szélesen, könnyedén vázolta a színpadot. Nyitottságban, szélességben virtuóz szinten teljesített, de mélységben nem volt annyira fejlett, mint a drágább Grado fejhallgatók, vagy más (minimum 2x drágább) riválisai. Ez azonban nem jelenti azt, hogy elmaradt a mélységérzet. Igenis érzékeltette az SR125x, ha például a zenészek az énekeshez képest távolabb helyezkedtek el, csak kicsit felületesen. Amit viszont vérprofin megoldott, az a hangsávok elhatárolása volt. Cassandra Wilson - Red Guitar c. számában minden hangszert gondosan elkülönített egymástól. Ezt a szeparációt következetesen betartotta mindegyik teszt számnál, növelve a természetesség és életteliség érzetét.
A magával ragadó virtuális színpadképhez bravúros sebesség társult. A fejhallgató könnyed hirtelenséggel ragadta meg a részleteket és a sztereó térben azon nyomban megjelenítette azokat. Így a kevésbé domináns effektusok dinamikáját sem hagyta figyelmen kívül. E gyorsaság egyértelműen mosolyt csalt arcunkra mindegyik olyan zeneszámnál, amely szimfonikus zenekart, akusztikus hangszereket, vagy akár orgonát tartalmazott.
Hallottunk még egy pici élességet, ami emlékeztetett a kistestvér karcos karakterére. Viszont az SR125x hosszú távon nem bántotta, nem fárasztotta fülünket akkor sem, ha kicsit magasabb, 50-60 %-os jelszinten hajtottuk. Mindehhez józan, tiszta középső frekvenciák társultak. A basszus ugyancsak kellemes csalódásként hatott. Massive Attack - Angel c. számában, vagy Marcus Miller - Hylife c. számát hallgatva a mélyhangokban is hallottunk tonalitást, árnyaltságot. Az ütemek, morajlások nem estek át hatásvadász pufogásba, könnyű és játékos szinten támasztották alá a zenét. Különösen a basszusgitárnál tűnt fel, hogy a Grado élvezetes, feszes és gazdag visszaadásra volt képes még sok hangszert tartalmazó daraboknál is.
Moderáltan, de még nem túl vérszegényen induló basszus figyelhető meg a mért frekvenciagörbén. 100 Hz-től 1,5 kHz-ig bámulatos linearitás látható ahhoz képest, hogy az SR125x bőven 100 000 Ft alatt helyezkedik el. 4 kHz-nél kb. 25 dB mélységű hézag keletkezett. Hasonlót láthattunk az olcsóbb SR80x görbéjén is, de az néhány dB-vel mélyebb volt. Az alapvető karakter tehát hasonló, de az SR125x hangja kevésbé metsző hosszú távon (erről tényleges A/B összehasonlító meghallgatással is meggyőződtünk). Hordoz magában némi fűszerezettséget, extra színt, de a váratlanul jó térhatásért utóbbit sokan elnézhetik.
Végszó
A Grado SR125x kivitele tartalmaz kompromisszumokat (szemüveggel kétséges komfort, türelmet igénylő, vastag, nem moduláris kábel), de hangminősége határozottan meglepetést váltott ki belőlünk. Ilyen gyors, tágas térrel dolgozó, magabiztos, mégis gazdag felbontású hangot még semmilyen másik fejhallgatótól nem kaptunk 70 000 Ft alatt. Tehát ha a kivitelből eredő gyengeségeket hajlandó valaki megbocsátani, akkor biztos lehet benne, hogy sok örömet és felfedezést okoz majd neki az SR125x. Nemcsak zenekedvelőknek érdemes vele megismerkedni, hanem zenekészítő, zenész beállítottságúaknak is, hiszen akusztikus, hangszeres stílusokkal mutatta meg tudása legjavát. Ugyanakkor rendelkezett annyi basszussal és melegséggel, hogy extra felbontású karakterét szinte bármilyen zenével (vagy filmmel, podcast műsorral stb.) kamatoztassa.